
Užívateľské správanie v minulosti a dnes
Užívateľské správanie sa zmenilo.
- Pred 10-15 rokmi ste prišli k predajcovi áut určitej značky, aby vám poradil, aké auto si vybrať, aké sú možnosti atď.
- Dnes k nemu prídete a o vašom vysnívanom aute už viete všetko. Už ste sa dávno rozhodli pre značku, model, pohon, motor, farbu, výbavu…
- Vtedy vás dealer vedel ovplyvniť a „zmanipulovať”. Dokázal vás ľahšie presvedčiť, vybrať si auto, ktoré mal na sklade a potreboval ho predať.
- Dnes vám môže ponúknuť lepšiu cenu, doplnkovú výbavu, či služby navyše. Vy už viete, čo chcete a zistili ste si všetky možné informácie, recenzie majiteľov daného auta, informácie o servise, kazivosti…
Úloha online marketingu
A presne toto je úloha online marketingu. Auto nekúpite online, resp. nie je to úplne bežný spôsob, hoci sa to dá. Avšak v online marketing vám pomôže rozhodnúť sa ešte predtým, ako navštívite nejakú predajňu.
Online marketing zmenil spotrebiteľské správanie – správanie nakupujúcich. Vďaka online marketingu vieme o tovare, ktorý chceme kúpiť všetko, čo potrebujeme a môžeme sa lepšie pred kúpou rozhodnúť. Navyše drvivá väčšina vecí sa už v dnešnej dobe dá kúpiť priamo online. Čiže úlohou online marketingu je vo väčšine prípadov aj priamy predaj v online prostredí.
Online marketing je však s nami už od začiatku nákupného procesu. Keď ešte nič nechceme, nepotrebujeme (nevieme, že potrebujeme), aktívne nevyberáme…
Formuje našu mienku, vytvára potrebu niečo vlastniť, pocit nedostatku niečoho a tým nás ovplyvňuje a postupne pripravuje na budúci nákup. Nakoniec nás často „donúti” kúpiť niečo, čo nepotrebujeme.
Zjednodušene je online marketing bežný marketing ibaže zasadený do online prostredia.
Online marketing vám pomôže rozhodnúť sa ešte predtým, ako navštívite nejakú predajňu.
Špecifiká online marketingu
Oproti klasickému offline marketingu má online marketing viaceré výhody.
- Flexibilita
- Škálovateľnosť – či už investujeme 100 € alebo 10 000 €, využívame podobné nástroje iba iným spôsobom, s iným prístupom, v inom rozsahu…
- Komunikácia v každej fáze obchodného procesu (SEE – THINK – DO – CARE viac v tomto článku).
- Adresnosť
- Individuálna komunikácia systémom 1:1 s každým užívateľom (marketingová automatizácia).
- Presné cielenie na vybranú cieľovú skupinu.
- Merateľnosť
- Analýza výkonu – Web analytika umožňuje prehľad a vyhodnocovanie prínosu každej aktivity.
- Optimalizácia na základe výsledkov – John Wanamaker povedal 50 % marketingového rozpočtu sú vyhodené peniaze, bohužiaľ nevieme, ktorá polovica to je… Vďaka webovej analytike to vieme povedať veľmi presne.
Dynamika online marketingu
Dynamika online marketingu
Online marketing sa vyvíja veľmi rýchlo. Mení sa a nadobúda úplne nové formy a nahrádza staré postupy a nástroje novými závratnou rýchlosťou. To, čo platilo a čo ste robili pred 6 mesiacmi, už dnes neplatí, je zastaralé, alebo dokonca škodí.
Príklad SEO: To, čo ste robili pred 3-4 rokmi, sa dnes už v tejto oblasti nielen nenosí, ale až škodí a Google to penalizuje.
To kladie veľký dôraz na vzdelávanie sa, inováciu a prispôsobovanie sa. Ak to nedokážeme končíme.
Stabilnosť offline propagácie
Naopak offline reklama v printových médiách je X rokov takmer rovnaká. „Iba rastie množstvo reklamných strán v časopisoch a klesá ich čítanosť”.
Billboard sa nemení, iba sa zväčšuje, tlačí sa bližšie k nám a je ich stále viac.
Takže tlak na zmenu offline marketérov je oveľa nižší ako v online marketingu.
Možnosti a oblasti online marketingu
Tak ako offline aj online marketing má veľa oblastí a možno ešte ďaleko viac. Navyše preberá viaceré klasické oblasti a tie presúva do online prostredia, prispôsobuje ich súčasnej dobe a správaniu ľudí.
V desiatkach rôznych oblastí a v stovkách rôznych online nástrojov sa dá ľahko stratiť, vybrať sa zlým smerom a míňať veľa času, energie a tým peňazí na neefektívne aktivity.
Príklad:
Máme cieľ oslovit dizajnérov nábytku na Slovensku pracujúcich so sklom.
- Máme možnosť využiť napr. Facebook a rozpočet 5 000 € s veľkým zásahom a so slušným dopadom, ale oslovíme aj množstvo pre nás irelevantných ľudí.
- Prípadne môžeme využiť LinkedIn cielenú kampaň s menším rozpočtom napr. 500 € a presné cielenie na túto skupinu ľudí. Dokážeme tak získať viacej efektu za 500 €, ako by sme získali za 5 000 € pre tento prípad na nevhodnom médiu.
Na úvod odporúčame, zamerať sa na stanovenie si správnej online stratégie, aby sme sa vyhli takýmto chybám a neplatili zbytočne za to, čo v danom momente nepotrebujeme, alebo čo nepomôže vyriešiť náš problém,
Na základe analýzy súčasného situácie, našej cieľovej skupiny, našich cieľov, priorít atď. sa rozhodneme, ktoré kanály využiť, aké rozpočty do nich naliať, akým spôsobom tam komunikovať a pod.
Online stratégia – Ako na ňu?
Podrobnejšie to rozoberáme v inom článku, nateraz stačí načrtnúť základný koncept.
Univerzálna online stratégia
-
Web stránky
Webové stránky kde máme uložený náš statický obsah. Kompletná prezentácia našej spoločnosti.
-
Návštevnosť
Na náš web potrebujeme priviesť ľudí. Využívame rôzne platené a neplatené nástroje (Google, Facebook, LinkedIn, Instagram…; SEO – optimalizujeme stránky pre vyhľadávače atď.).
-
Obsah
Potrebujeme kvalitný, zaujímavý a unikátny obsah, aby sme udržali ľudí na webe. Podať by sme im ho mali vo vhodných formátoch: video, články, fotografie, infografiky, pdf…
-
Zdieľanie
Obsah potrebujeme nejakým spôsobom zdieľať s našou cieľovou skupinou využijeme sociálne médiá a ich platené neplatené možnosti. Využijeme email marketing na komunikáciu so súčasnými zákazníkmi a na získanie ďalších potenciálnych klientov.
-
Analytika
Celé by to mala zastrešovať webová analytika, resp. by sme ju mali využívať na to, aby sme všetky tieto aktivity robili čo najefektívnejšie.
Online marketing má naše peniaze investovať a nie míňať.
Vstúpme do online marketingu správnou nohou
Bez online marketingu sa v dnešnej dobe dokáže presadiť a rásť máloktorý biznis. Vďaka meniacemu sa správaniu spotrebiteľov a ich presunu do online prostredia sa zvyšujú aj nároky na naše online aktivity.
Online marketing je veľmi zložité a dynamicky sa meniace odvetvie. Môžeme sa vybrať nesprávnym smerom a míňať veľa peňazí neefektívne. Avšak môžeme byť aj pri nižších rozpočtoch veľmi adresný a efektívny.
Online marketingová stratégia nám pomôže vybrať sa správnou cestou. Začať s (pre nás) prioritnými oblasťami. Využívať nástroje, ktoré sú v danom momente pre nás užitočné.
Postupne môžeme rásť, pridávať ďalšie aktivity, dopĺňať nové nástroje, zvyšovať rozpočty atď.
Online marketing má naše peniaze investovať a nie míňať. Mali by sme preto vedieť, čo a prečo robíme a iba vtedy môže byť náš online marketing efektívny.