
Vplyv sociálnych médií a influencerov
Jedným z najvýraznejších zistení správy KPMG je významná úloha sociálnych médií a influencerov pri nákupných rozhodnutiach Gen Z. Platformy ako TikTok a Instagram neslúžia len na sociálnu interakciu; sú to kľúčové obchodné kanály, kde sa rodia trendy a formuje správanie spotrebiteľov. Silná prítomnosť na týchto platformách je pre úspech značiek nevyhnutná.
„Na trhu, ktorý si vyžaduje konkurenčné ceny, top e-commerce spoločnosti tvrdo bojujú nielen medzi sebou, ale aj s fyzickými obchodmi. Prilákanie nových zákazníkov je na nasýtenom trhu ťažké, ale špecifické záujmy Mileniálov a Gen Z sú pozoruhodnou príležitosťou. Obchodníci by mali svoj prístup týmto skupinám prispôsobiť a tí, ktorí vynikajú v analýze údajov o zákazníkoch z online aj offline zdrojov, budú mať výhodu,“ vyjadril sa Shin Jang Hun Partner and National Leader pre Consumer & Retail z kórejskej odnože KPMG.
Generácia Z v Ázii a Tichomorí sa pri výbere módy vo veľkej miere spolieha na celebrity a influencerov, čo je trend, ktorý sa odráža aj v Európe. Miestne podniky e-commerce by mali zvážiť spoluprácu s regionálnymi influencermi, ktorí majú odozvu u publika Generácie Z. Táto spolupráca môže zvýšiť viditeľnosť a dôveryhodnosť značky, zvýšiť návštevnosť a predaj prostredníctvom autentickej podpory.

Zdroj: KPMG
Vzostup liveshopping a AI
Ďalším trendom, na ktorý správa upozorňuje, je predaj na sociálnych sieťach. V Ázii a Tichomorí sa 63 % spotrebiteľov z Gen Z zapája do nákupov na sociálnych sieťach a 57 % sa zúčastňuje na liveshoppingu, teda nakupovaní prostredníctvom živého vysielania. To naznačuje, že uprednostňujú interaktívne a pútavé podnety na nákup. K tomu dobre slúži súčasný rozmach umelej inteligencie.
Report uvádza ako príklad spoločnosť Nutrifood, ktorá už využívala live streamerov a influencerov na marketing. Minulý rok zistili, že mladé mamičky sú v noci často hore, aby utíšili svoje bábätká a sú pripravené kúpiť si dojčenskú výživu, ktorú firma vyrába. Firma si uvedomila, že 12-hodinové živé vysielanie nie je praktické, a preto hľadala riešenie v umelej inteligencii.
„Dnešné technológie nám umožňujú lepšie slúžiť spotrebiteľom a osloviť široké spektrum zákazníkov. Proaktívne prechody k technológiám a digitálnym platformám prostredníctvom ponuky integrovanejšieho zážitku a zvýšenie bezproblémového nakupovania a hodnoty pre spotrebiteľov sa vrátia do biznisu.“ Tran Bao Minh, Vice President spoločnosti Nutifood.
Navyše, vplyv TikToku je mimoriadne výrazný. Značky, ktoré efektívne využívajú TikTok na marketing, môžu dosiahnuť značný dosah a vplyv.
Aby spoločnosti profitovali, mali by vypracovať robustnú stratégiu sociálnych sietí a zamerať sa na TikTok. Vytvárať pútavý a kreatívny obsah, ktorý prezentuje produkty príťažlivým spôsobom, využívať populárnu hudbu a trendy na zvýšenie viditeľnosti a spoluprácu s influencermi.
Prispôsobenie stratégií dodávateľského reťazca
Správa tiež uvádza, že značky prehodnocujú svoje stratégie dodávateľského reťazca, aby sa lepšie prispôsobili preferenciám spotrebiteľov z Generácie Z. Rýchla móda a rýchle dodacie lehoty sú kľúčové, pretože táto skupina zákazníkov oceňuje okamžitosť a prispôsobenie sa trendom.
V tom ptípade je vhodné pouvažovať nad investíciou do agilnejších riešení dodávateľského reťazca. Zavedenie pokročilých systémov riadenia skladových zásob, optimalizácia logistiky na rýchlejšie dodanie a zabezpečenie bezproblémovej multikanálovej skúsenosti môžu výrazne zvýšiť spokojnosť a lojalitu zákazníkov.