
Čo je produktová fotografia
Ako už názov napovedá, ide o typ fotografie, ktorá má za cieľ vytvoriť snímky produktov v čo najpresnejšej a zároveň páčivej forme tak, aby boli zachytené ich vlastnosti ako dizajn, farby, textúry, rozmery a funkcie. Fotografie by mali zaujať na prvý pohľad a vzbudiť záujem o daný produkt.
Produktová fotografia je určená predovšetkým ako druh propagácie v reklame, slúžiaca najmä na prezentáciu na e-shopoch, webových stránkach, katalógoch, ale tiež napríklad na sociálnych sieťach.
Produktová fotografia na e-shop
Pre tvorbu fotografií produktov na e-shop sú vymedzené všeobecne dané pravidlá a odporúčania, ktorých dodržiavanie jednak uľahčí prehľadnosť pre zákazníka, jednak obstojí medzi konkurenciou.
Nie je však povedané, že je vždy nutné tieto pravidlá dodržiavať. Je potrebné uistiť sa či fotografie štýlovo vyhovujú požiadavkám danej značky a jej vhodnej prezentácii.
1. Umiestnenie produktu na biele pozadie
Zákazník takto môže venovať plnú pozornosť produktu, ktorý pôsobí čistým dojmom a nič neodvádza jeho pozornosť inam. Biele pozadie sa následne ešte odstraňuje v postprodukčných softvéroch a nahrádza sa bielou farbou z toho dôvodu, aby produkt ešte viac vynikol a zachoval tak jednotný štýl pre prezentáciu produktov na internete. To okrem iného umožňuje zákazníkovi jednoducho porovnávať produkty s konkurenčnými.
2. Voľba vhodného produktu
Už pred samotným fotením je dobré vybrať produkty, ktoré sú nepoškodené a čisté. Na výslednej fotke budú viditeľné aj drobné detaily, takže je dobré na to myslieť vopred, aby ste nestrácali čas zbytočným retušovaním v postprodukcii.
3. Výber a umiestnenie osvetlenia
Je mnoho spôsobov ako a čím nasvietiť produkt. Väčšinou sa umiestňujú aspoň dve svetlá v mierne sklonenom uhle. Svetlá by mali byť postavené po oboch stranách, aby sa zamedzilo vzniku nežiaducich tieňov.
Ako svetelný zdroj sa odporúča použiť softboxy alebo svetelné dáždniky, ktoré zaisťujú rovnomerné a mäkké osvetlenie.
Dôležité je zbaviť sa nežiaducich odleskov na produkte, najmä ak ide o sklenený či lesklý povrch. Alternatívou ako zamedziť týmto nepríjemnostiam môže byť použitie svetelného stanu. Ten rozptyľuje svetlo zo všetkých strán, nevzniknú tak nežiaduce tiene ani prílišné odlesky.
4. Dodržanie konzistentnosti
Tu platí, že výsledné fotografie by mali zachovať nastavený kánon štýlu a kvality a nevybočovať z neho. Pre zákazníkov by to pôsobilo chaoticky a neprofesionálne.
5. Správne nastavenie fotoaparátu
Výsledná fotografia by mala byť ostrá, aby boli zrejmé všetky detaily produktu. Preto je vhodné nastaviť na fotoaparáte vyššie clonové čísla. Statív je tu potrebný na to, aby poskytol stabilitu fotoaparátu pre udržanie nastaveného dlhšieho expozičného času. Zamedzí sa tak rozmazaniu snímky.
6. Výber objektívu
Ideálnym riešením je použiť objektívy s ohniskovými vzdialenosťami od 30 – 50 milimetrov, aby sa zachovali prirodzené proporcie produktu. Neodporúča sa fotiť produkty na širokouhlé objektívy, pretože by mohlo dôjsť k skresleniu a deformácii reálnych proporcií daného produktu.
7. Formát súboru
Produktové fotografie je vhodné fotiť do formátu RAW. Toto odporúčanie všeobecne platí, ak sa snímky následne spracovávajú v postprodukcii. RAW formát umožňuje vykonať väčší rozsah úprav bez straty kvality snímky.
>>Optimalizácia obrázkov pre e-shop a web<<
Produktová fotografia na sociálne siete
Úplne iný pohľad na produktovú fotografiu ponúkajú platformy sociálnych sietí. Žiaduci je kontext a platí tu opačná filozofia, než je tomu v produkcii na e-shop. Fotografie môžu byť viac autentické, aby boli divákom blízke a vzbudili v ich očiach záujem.
Zasadenie fotky do prirodzeného prostredia bežného života, kde sú zastúpené emócie, divákom poskytuje príbeh. Zvyšuje sa tak povedomie o značke a vzbudzuje záujem o produkt. Pri tvorbe fotografií na sociálne siete je kľúčová kreativita. Čím viac je fotografia farebnejšia so zaujímavým nápadom a atmosférou, tým viac divákov osloví a následne sa z divákov stanú zákazníci.
Hoci by sa mohlo zdať, že na získanie produktových fotografií na sociálne siete nie je potreba veľa skúseností a drahá technika, nie je tomu úplne tak. Marketingový špecialista má v odbore nespočetné množstvo skúseností, a tak je stále tým najpovolanejším na zbieranie materiálov na sociálne siete.
A to vtedy, keď pre jednoduchšie produktové fotografie stačí kvalitný mobilný telefón. Aj v tomto prípade je totiž potrebné premýšľať nad správnym osvietením produktu, jeho aranžmánom a celkovej kreativite, ktorá je rozhodujúcim faktorom pre to, aby zákazníka produkt zaujal.