Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
10 min. čítanie

Lovebrand: buďte sami sebou a budú vás milovať

Láska je najunikátnejší sentiment, ktorý nás v živote sprevádza. Je to synonymum emocionálnej náklonnosti k blízkej osobe, veci alebo myšlienke, s ktorou sa stotožňujeme. Aj v biznis svete je možné vybudovať si lojálny vzťah so zákazníkmi, no láska nevzniká automaticky. Je dôležité trpezlivo budovať tento vzťah a zvoliť správny vizuálny štýl pre vašu značku.

Adam Kovaľ Adam Kovaľ
Graphic Designer, High5 Studio
Lovebrand: buďte sami sebou a budú vás milovať

Nech má vzťah k značke zmysel

Lovebranding ako marketingová stratégia je kreatívna a emocionálna cesta k dosiahnutiu lojálneho vzťahu so zákazníkmi. Je to o vytvorení silnej, nezabudnuteľnej a výnimočnej emócie, ktorá ovplyvní rozhodnutie zákazníka pre váš produkt alebo službu. Je to o tom, ako využiť výhody emócií a ich schopnosti vytvoriť dlhodobé spojenie s vašou značkou. Zahŕňa prácu na význame vašej značky, na komunikácii s potenciálnymi zákazníkmi, ako aj na vizuálnom prezentovaní vašej značky tak, aby bola viditeľná, jedinečná a autentická.

Lovebrand vyžaduje neustálu snahu o vytváranie emocionálnej väzby s klientami, investíciu do služieb a produktov a schopnosť neustále sa zlepšovať. Je potrebné neustále sa učiť o vašich zákazníkoch, ich potrebách a želaniach a prispôsobovať sa im. Zároveň je dôležité im pravidelne dokazovať, že stojíte pri nich a že vám na nich záleží. Ukážte im, že ste tí správni a že sa na vás môžu spoľahnúť. 

Lovebrand ako nerealistický obchodný cieľ

Vytvorenie silnej emocionálnej väzby medzi značkou a zákazníkmi je komplexný proces, ktorý vyžaduje dlhodobú investíciu do marketingu, služieb a produktov, čo môže byť ťažké dosiahnuť v krátkom čase a v konkurenčnom prostredí.

Nie je nič horšie ako byť značkou, ktorá sa snaží vytvoriť lovebrand, ale končí ako pochabý pokus. Láska k značke nie je ľahkáý úloha a nie každá značka sa na ňu hodí. Avšak existujú jednoduché kroky, ktoré vám pomôžu vybudovať silný vzťah so svojimi zákazníkmi bez toho, aby ste sa vrhli do nekonečného prieskumu lásky.

Značka, ktorá je obľúbená medzi ľuďmi, má tri dôležité prvky: pomoc, očakávania a sledovanie. Táto značka poskytuje svojim zákazníkom užitočnú pomoc a jej zamestnanci sú v súlade s očakávaniami zákazníkov. Značka sa tiež snaží byť v kontakte so svojimi zákazníkmi, aby bola informovaná a pripravená reagovať. Tieto prvky vedú k ďalším trom kvalitám: predvídavosti, iniciatíve a vzhľadu. S týmito vlastnosťami sa stáva značkou, ktorú ľudia milujú a cenia si ju.

Skutočný lovebrand sa skladá z jedinečnej komunikácie a dobrej služby. Nie je potrebné robiť z každého prípadu srdcervúcu love story, ale je dôležité byť inovatívny a rozpoznateľný. Dôležité je nájsť si najsilnejšiu stránku vášho produktu alebo služby a potom ju presadiť. V konečnom dôsledku zákazníci hľadajú spoľahlivosť a pozitívne emócie spojené s vašou značkou a nie nutne lásku k nej.

Nenechajte sa odradiť, ak vaše pokusy o vytvorenie lovebrandu nie sú okamžite úspešné. Proces budovania vzťahu k značke je neustály a nekončiaci. Je to o tom, aby ste sa stále zlepšovali a zdokonaľovali. Získajte si ich dôveru a porozumenie a vaša značka sa stane tým, po čom túžia zákazníci, aj vy – pravým lovebrandom.

Majte oči i uši otvorené a konajte ak je to potrebné

Prebuďte svoju značku k životu tým, že ju urobíte zaujímavejšou! Koniec koncov, starostlivosť o zákazníka nekončí s nákupom. Spojte sa s ním emocionálne a vytvorte silný vzťah. Začnite tým, že sa postaráte o svojich zákazníkov na všetkých frontoch. Starajte sa o neho rôznymi spôsobmi, napríklad od prístupu a rýchlosti vybavenia reklamácie, pribalením poukážky so zľavou na ďalší nákup a podobne.

Odstráňte všetky negatívne emócie, ktoré sa môžu vyskytnúť a reagujte promptne a adekvátne, aby sa zákazník necítil ukrivdený či okradnutý. Rovnako načúvajte tomu, čo vám zákazníci hovoria či píšu. Adekvátne reagujte na recenzie, snažte sa napríklad pri chybe firmy kompenzovať ju. Načúvajte hlasu svojich zákazníkov a reagujte na ich potreby a želania. Zaraďte procesy, ktoré si zákazníci pýtajú a chceli by ich tam mať. Všetky tieto maličké kroky, koniec koncov, tvoria túto stratégiu brandu. 

“Stavte na emócie a neustálu starostlivosť, aby ste vybudovali silný lovebrand. Vytvorte s klientami hlboké emocionálne väzby tým, že sa postaráte o ich potreby a želania a ponúknite im kvalitu plnú lásky v každom smere.”

Zdroj: https://netbasequid.com/blog/brand-passion-report/

Silné emocionálne väzby sa veľmi preceňujú rovnako ako umelé vytváranie niečoho, čo v podstate nie je. Zvlášť to platí pri láske. Preto s čistým svedomím nekomunikujte to, že tvoríte lovebrand, pokiaľ nechcete riskovať trápnosť či sklamanie. Ak robíte váš produkt kvalitne a s láskou, nájdite tie správne „spriaznené duše“, ktoré si vás obľúbia so všetkým, čo pre nich robíte a radi sa k vám vrátia.

Týždenný podcast UPdate

Vezmime si napríklad značku Apple. Prakticky ich značka nie je vôbec založená na láske, no aj tak si zákazník nechce kúpiť telefón – chce si kúpiť iPhone. Vytvoril si k nim emocionálny vzťah, rád sa vracia k tejto značke bez toho, aby musela firma myslieť na lovebrand. Tak ako to vlastne funguje? Robili všetko preto, aby ste boli spokojný.

Bez všetkých omáčok naokolo, prakticky neexistuje žiaden presný návod, kedy sa vaša značka stane lovebrandom. No okrem viacerých faktorov a najmä spomínanej kvality by mal byť prvým krokom silný a pútavý brand. Vrátane značky, sloganu, názvu či vizuálnej komunikácie.

Dajme tam srdiečka a bude to lovebrand

Tak to bohužiaľ nefunguje. Lovebrand nie je len o srdiečkach, pretože zákazníci hľadajú viac než len symbolický vzťah – hľadajú kvalitný produkt, spoľahlivú službu a emocionálnu investíciu od značky, aby vedeli, že ich potreby a želania sú rešpektované a že sa im dostane to najlepšie.

Vizuálne výstupy tejto stratégie sa nemôžu držať žiadneho šablónového vzoru, pretože tvorba unikátneho a nezabudnuteľného dizajnu je kľúčom k vytvoreniu silného emocionálneho spojenia so zákazníkmi.

Skúste teda odhadnúť svojím brand DNA a komunikačnými piliermi čo sa vašim cieľovým zákazníkom bude páčiť. No robte to so svojím najlepším vedomím a svedomím tak, ako viete najlepšie. Napríklad najúspešnejšími zástupcami tejto stratégie celosvetovo sú Nivea, Starbucks, Nike, Apple, Kinder, IKEA alebo Lidl. Na Slovensku to je napríklad Kofola, Tchibo, Martinus či Panta Rhei.

ZDROJ: https://www.codachromeproduction.com/coca-cola-sustained-occasions-1-1

Príkladom dobrého lovebrandu je spoločnosť Coca-Cola, ktorá už roky  komunikuje prostredníctvom okamihov  strávenými s tými najbližšími. Je to jeden z najúspešnejších brandov, z ktorých čerpá inšpiráciu veľa značiek. Slovenským príkladom je Kofola s výstižným slogánom: „Ak ju miluješ, nie je čo riešiť“.

Grafický dizajnér a tvorba lovebrandu

Pre grafického dizajnéra môže byť lovebrand definovaný ako značka, ktorá vyvoláva emocionálny vzťah medzi zákazníkmi a produktom, službou či spoločnosťou. Presný návod sa z grafického hľadiska nedá konkrétne rozpísať, no vieme vám povedať, na čo určite myslieť: 

  • Poznajte cieľovú skupinu: podľa ich potreby vytvorte vizuálnu identitu, ktorá im bude blízka.
  • Vytvorte jedinečnú a zapamätateľnú identitu, ktorá bude spojená s pozitívnymi emóciami a bude sa vyznačovať jednotnosťou a konzistentnosťou.
  • Vymyslite emocionálny vzťah. Ak vás nikto nepozná, nevie si vás emočne priradiť. Vytvorte dizajnom emóciu alebo príbeh, ktorý bude zahrnutý do marketingovej komunikácie.
  • Premyslene používajte vizuálne prvky ako farby, typografia, ilustrácie či ikony. Tie totiž vedia emočne komunikovať a vytvárajú silnú identitu značky. 
  • Konzistentnosť. Opäť spomínaná konzistentnosť a jej udržanie pomôže zákazníkom vašu značku ľahšie identifikovať a vytvoriť si silnejší emocionálny vzťah.

1. Urýchlite zapamätateľnosť na základe funkčného logotypu

Veľké percento zákazníkov sa rozhoduje pri výbere aj na základe toho ako vyzerá vaše logo. Dajte si na ňom záležať. Ak začínate, rezervujte si na tvorbu loga hlavne viac času. Vyšperkujte ho do dokonalosti. Ak nebude logo spĺňať určitú dávku kvality, hoci všetky vaše výstupy budú najkvalitnejšie, logo môže byť kameňom úrazu. Ako by malo také logo vyzerať?

Určite by ste mali držať toho, ako sa logo tvorí v súčasnosti. Vyhýbať sa komplikovanosti, zbytočným efektom ako tieň či bezmyšlienkovými a rôznorodými farbami. Jednou vetou, aby nevyzeralo ako lacná, rýchla a odfláknutá robota. Vytvorte logo, ktoré bude založené na myšlienke, hodnote a názoroch vašej firmy. 

2. Skúste ich zaujať a dať im priestor na premýšľanie

Vytvorte vo svojich potenciálnych zákazníkoch dojem, že vy ste pre nich „to pravé orechové“ alebo „toto je presne to, čo chcem“. Aby to tak bolo, musíte ich zaujať. Vytvorením zaujímavej kampane, ktorá bude mať nápad a nebude to len obyčajný billboard so sloganom a ilustračným obrázkom, vytvoríte v zákazníkovi pocit na zamyslenie. A to je to, čo chcete. Ak to neskončí pri tom, že si váš plagát len prezrie, ale reálne sa aj zamyslí a popremýšľa nad tým, čo mu chcete povedať, tak ho máte v hrsti. 

Docieliť sa to dá rôznymi spôsobmi. Pozor však na to, aby ste nekomunikovali a nesľubovali hory-doly a vo výsledku to zákazníkovi neviete ponúknuť alebo to nesplníte. Ak ste ich už zaujali aj skvelým dizajnom vášho produktu a vidíte nárast popularity, splnenia vašich primárnych či sekundárnych cieľov, gratulujeme. No sila lovebrandu je opakovať to, čo majú zákazníci radi. Vytvárate nový produkt do vášho portfólia? Skúste prekonať alebo aspoň zopakovať tú popularitu ako predtým. Najúspešnejšie značky – a nielen v stratégií lovebrand – sú tie, o ktorých sa diskutuje. Tak im dajte dôvod. 

3. Nech váš produkt vyzerá svetovo 

Na začiatku musíte myslieť na to, aké potreby a záujmy má vaša cieľová skupina. Skúmať to, čo hľadajú a prispôsobiť produkt ich potrebám aj z vizuálneho hľadiska. Dôležitejšie je však vytvoriť jedinečný a atraktívny dizajn zaujímavý pre vašich zákazníkov. Poskytnite im jedinečný benefit, ktorý by im mohol a neočakávali to. Vynaložte úsilie a prostriedky na marketing a reklamu, aby ste dostali produkt k zákazníkom a zvýšili o ňom povedomie.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Aby vyzeral váš produkt svetovo, skúmajte úspešné produkty a značky vo vašom segmente a skúste zistiť čo robia dobre. Neustále sledujte svetové trendy a zlepšujte svoj produkt, aby ste zostali relevantný a konkurencieschopný. Pracujte s odborníkmi, konkrétne s grafickými dizajnérmi a marketérmi, aby ste dosiahli tie najlepšie výsledky.

4. Urobte im radosť balením 

Balenie produktu je dôležitým faktorom, ktorý môže ovplyvniť atraktívnosť produktu pre zákazníka. Vytvorte zaujímavý dizajn balenia, ktorý by mal byť estetický a funkčný. Zdôraznite výhody produktu na obale, aby ste zákazníkovi pripomenuli, prečo si ho kúpil. Dbajte aj na čitateľnosť písma. Jednotný vizuálny štýl produktu je veľmi dôležitý. Všetky produkty vášho sortimentu by mali mať zjednotený štýl, aby zákazník hneď vedel, že ide o produkt vašej značky.

Veľkou výhodou je materiál balenia, napríklad škatule. Zvážte, akou kvalitou bude disponovať, či ma spĺňať ekologické požiadavky, alebo chcete pridanú hodnotu prostredníctvom matného dizajnu – haptický dizajn. Nezabudnite im pribaliť malú pozornosť. Aj taká nálepka vašej značky vie potešiť. 

5. Tvorte, experimentujte, dávajte – to všetko s láskou

Ak niečo robíte s láskou, vráti sa vám to späť. To je pravou podstatou lovebrandingu. Hľadajte si čiastočné ciele a postupom času ich plňte. Nemajte na prvom mieste zisk, aj keď je veľmi podstatný, ale nájdite niečo, čo urobí radosť vám a aj vašim zákazníkom. Podeľte sa o pozitívne emócie dosiahnutím aj menšieho úspechu alebo míľnika. 

Zhrnutie

Láska je jedinečný pocit, ktorý nás sprevádza po celý život. Keď sa nám niečo páči, tak sa s tým stotožňujeme a vytvára sa medzi nami a daným objektom emocionálna náklonnosť. Takisto aj v biznise sa môže vybudovať vzťah s klientami. Avšak láska k značke nevznikne automaticky.

Je dôležité trpezlivo budovať tento vzťah a vybrať si správny vizuálny štýl pre vašu značku. Lovebrand vyžaduje neustálu snahu o udržiavanie emocionálneho vzťahu s klientami, investície do služieb a produktov a neustálu snahu o zlepšenie. Je dôležité neustále sa učiť o potrebách a želaniach svojich zákazníkov a prispôsobovať sa im. Treba im ukázať, že ste tam pre nich, že vám na nich záleží a že sú pre vás dôležití.

Zdieľať článok
Adam Kovaľ
Graphic Designer, High5 Studio

Som grafický dizajnér v marketingovej agentúre High5 studio, kde máme marketing v ruke. Tvorbou kreatívnych grafických návrhov a nápadov klientom budujem vizuálnu identitu značky. Rád prijmem akúkoľvek výzvu digitálnej či printovej grafiky.

Tento článok ti prináša

High 5

High5 je marketingová agentúra, ktorá ponúka komplexné služby v oblasti digitálneho marketingu. Medzi ich hlavné služby patrí Google reklama, SEO služby, tvorba webstránok, správa sociálnych sietí, content marketing, email marketing, grafické služby a videoprodukcia. Sú známi svojím nadšením, vedomosťami, skúsenosťami a férovosťou.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Retail sa mení. Všetko je o údajoch
2 min. čítanie

Retail sa mení. Všetko je o údajoch

Nakupovanie už nie je len o odovzdávaní hotovosti. V súčasnosti chcú obchody aj vaše osobné údaje. Napríklad módne high-end obchody, ktoré začali pri pokladni žiadať telefónne čísla. Hovoria, že je to kvôli zasielaniu elektronických účteniek, čo znie celkom prakticky. Alebo je to cez čiaru?

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Čo tvorí kľúč k brand loyalty?
2 min. čítanie

Čo tvorí kľúč k brand loyalty?

V rozvíjajúcom sa svete e-commerce, kde má váhu každý klik, je nevyhnutné pochopiť zložitosť spotrebiteľského správania. Rozsiahla správa The Science of Loyalty (Veda lojálnosti), za ktorou stojí spoločnosť Intuit, vniká hlboko do psychiky spotrebiteľov a ukazuje, čo stojí za vernosťou k značke.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+