
Na samom začiatku v roku 2011 som ani len nesníval, že raz bude naša pražiareň takýmto serióznym hráčom na trhu s kávou. Dal som si naprogramovať e-shop, nakúpil si drahú značkovú kávu z Talianska a začal predávať. Predaje nešli podľa plánov (nešli vôbec) a tak mi došlo, že ľudia nemajú záujem o kávu, ktorú si kúpia aj v supermarkete. Preto som zmenil biznis stratégiu. Kúpil som si malú pražičku na kávu a začal si pražiť vlastnú kávu.
Odhalil som dieru na trhu, pretože sa písal ešte len rok 2013 a bol som medzi prvými, ktorí pražili kávu a predávali ju online. Túto dobu som do marketingu investoval len nízke stovky eur mesačne a vyrástol som hlavne na natívnom marketingu a blogovaní o káve. Takýto pozvoľný rast bez investícií do marketingu trval až do roku 2021 kedy sa všetko zmenilo.
1. Bod zlomu
Až do leta 2021 som žil v sladkom nevedomí. Myslel som si, že je všetko super. Pracovali sme 4 – 6 hodín denne len traja ľudia. Každý mal super plat a kopec voľna.
Jeden večer som videl film Apocalypto a vtedy mi to všetko docvaklo. Len preto, že som bol medzi prvými, sa ostatní nezastavia. Konkurencia rástla a silnela a moja malá pražiareň začala strácať pôdu pod nohami.Začali vznikať nové zaujímavé projekty so silným financovaním a my sme začali upadať.
Júl 2021 bol prvý mesiac v histórii, kedy sme prestali rásť a ja som vďaka filmu Apocalypto pochopil, čo sa deje (fakt vám tento film odporúčam). Skončilo obdobie mieru a začína vojna.
Len pre porovnanie, v júli 2021 sme mali obrat 23 600 eur a v júli 2024 sme mali obrat 211 500 eur. Ako sme dosiahli takýto nárast za uplynulé 3 roky?

Coffeein/Ivana Rožková
2. Kvalita produktu (a služby) je prvoradá
Asi vám nemusím hovoriť, že nie je nič horšie, ako dobrá reklama na zlý produkt. Takže predtým, než sa pustíte do ovládnutia trhu, tak sa uistite, že máte ten najlepší možný produkt na trhu. V mojom prípade ide o kávu. Pracujeme len s najčerstvejšími zbermi káv. Nakupujeme ich priamo od farmárov. Máme najlepšie technológie na praženie kávy (pražíme šetrnou eco pražičkou na teplý vzduch) a máme optickú triedičku na kávu.
Som SCA roasting professional a mám aj ďalšie senzorické či iné odborné kurzy o káve. Čo tým chcem povedať? Že si naozaj zakladám na kvalite. Práve preto, že viem, že máme top produkt, ho viem aj s kľudným svedomím predávať a robiť na neho marketing.

Coffeein/DALL·E
3. Vzdelanie v marketingu je základ úspechu
Ak by ste si z celého článku mali zobrať čo i len jednu vec, tak je to práve táto. Vzdelanie v marketingu je základným kameňom k úspechu celej firmy. NIKTO, žiadna agentúra za vás nespraví takú dobrú robotu, akú si viete spraviť vy sami. Budete sa musieť vyskillovať v marketingu.
V mojom prípade to bola Digitálna univerzita, kniha 55 tipov od Dognetu a následne všetky možné marketingové knihy, ktoré vás len napadnú. K tomu veľa, veľa podcastov o podnikaní a marketingu. V roku 2024 som vypočul 25000 hodín podcastov (všetko o podnikaní a marketingu) a navštívil pár prednášok a konferencií. Prečítal som desiatky kníh a blogov. Viem sa s hocijakým markeťákom baviť na tému brandingu, PPC, SEO, UX, UI, affiliate marketingu, dokonca aj o copywritingu či ideamakingu. Stal som sa dokonca aj režisérom, lebo si tvoríme vlastné videá (za rok 2024 sme ich vyprodukovali skoro 100).

Coffeein/DALL·E
4. Bez reklamy to nepôjde
Pozor! Reklama nerovná sa marketing. Reklama, teda posolstvo, ktoré chceme odovzdať potencionálnym zákazníkom, je jedna z najdôležitejších častí skladačky. Ako ju robíme my? Robíme všetko. PPC Google je základ. Reklama na FB je základ. Robiť odborné a vtipné videá, storky a články je základ. Pracovať na SEO a linkbuildingu je základ. Pravidelný mailing je základ.
Toto sú veci, bez ktorých sa e-shop v roku 2025 nemá šancu presadiť. Akú reklamu robíme? Rôznu. Robíme kreatívy na pražiareň ako celok, kde komunikujeme naše UIP. Robíme reklamy na konkrétne kávy, či už od konkrétnych farmárov, ktorých osobne navštevujem, alebo aj na darčekové kávy (Valentín, Deň otcov, atď.). A tu sa dostávame k ďalšiemu bodu.
5. Strieľaj ako Kalashnikov
Sám dopredu neviem, čo bude a čo nebude fungovať. Preto strieľame ako Kalashnikov. Ročne vyskúšame stovky kreatív, vypustíme desiatky videí či článkov na blog. Skúšame spoluprácu s desiatkami influencerov či iných online portálov (SME, Topky, Startitup, modrykonik.sk, atď.).
Skúšame všetko, čo je v našich finančných možnostiach. Následne všetko zanalyzujeme pomocou Analytics, FB Meta analýzy a, samozrejme, máme aj interné štatistiky, ktoré si meriame a vyhodnocujeme
Na základe nich vieme, čo funguje a čo nie. To, čo funguje, následne viac rozpracujeme a rozdistribuujeme do ďalších predajných kanálov. Príklad: dostali sme ocenenie Great Taste Awards za 3 naše kávy a napísali sme o tom PR článok na SME. Prišlo nám brutal veľa objednávok len na tento jediný článok, a tak sme pochopili, že ľudí táto téma zaujíma.
Tak sme tento článok umiestnili aj na ostatné PR médiá + spravili sme o tom aj videá na siete a YouTube a k tomu set bannerov. Táto kampaň nám doteraz funguje a máme ju stále nasadenú.
6. To be continued…
V druhej časti článku odhalím moje tajné triky ako je UX, UI, OOTB, ale aj ultimátny ultra mega super trik, ako sa stať lepším podnikateľom. Tento článok ale napíšem, len ak nám príde na e-shop www.coffeein.sk 10 nákupov so zľavovým kódom BRIDGE10.
Možno to bude trvať dni, možno mesiace a možno sa to nestane nikdy. Ale ani to nevadí, lebo tým pádom ušetrím 2 – 3 hodinky písaním ďalšieho článku. Za ušetrený čas zatiaľ môžem praktizovať svoj ultimátny ultra mega super trik, ktorý sa dozviete až po odomknutí článku nákupmi kávy. Takže niečo za niečo! 😄