Zaujíma ma

Naďa Kacera

Business Marketing Strategist
6. septembra 2022

Čo majú spoločné marketingová stratégia a príbeh Dávida a Goliáša?

3 min čítanie

Slovo stratégia je v dnešnej dobe veľmi nadužívané a nie každý si uvedomuje, čo všetko si dobrá stratégia vyžaduje.

Vždy, keď vo svojom živote robíte dôležité rozhodnutie, analyzujete svoje okolie, premýšľate, ako to môže vplývať na ľudí okolo vás. Zároveň myslíte na to, či vás práve toto rozhodnutie dostane tam, kam chcete ísť, či tým dosiahnete želaný cieľ. Uvedomujete si, že vážne rozhodnutia vo vašom živote musia byť premyslené do posledného detailu a mapujete, čo všetko môže ísť dobre a čo nie. Rozhodujete sa racionálne. 

Stratégia by rovnako mala vychádzať z analýzy a rácia. Musíte do toho však pridať aj niečo vlastné. Niečo, čo si bežný pozorovateľ nevšimne. Jednoducho niečo neočakávané a jedinečné.

Veľmi dobrým príkladom, ako sa dá rozmýšľať nad dobrou stratégiou, je príbeh Dávida a Goliáša. Určite ho všetci poznáte. Bol prvý svojho druhu a dodával inšpiráciu, odvahu a silu ešte mnohým generáciam po tom, čo bol napísaný a pretrváva dodnes. Avšak z tohto príbehu si vieme zobrať oveľa viac ako len hrdinský počin Dávida.

Goliáš bol dobrý, skúsený bojovník, ktorý mal merať až 280 cm! Proti nemu sa hrdinsky postavil mladý, útly a neskúsený Dávid s kusom látky a kameňom, ktorého životným poslaním bolo pásť ovce. Ako by takýto súboj mohol skončiť inak ako Dávidovou porážkou? Ako? No predsa vďaka stratégii.

Keď sa Dávid rozhodol postaviť proti Goliášovi, odmietol si nasadiť zbroj a helmu. Ale prečo? Nemal by väčšiu šancu na výhru alebo aspoň na prežitie? Samozrejme, že nie! Aj keď je zbroj veľmi dôležitá, keď sa pozrieme na Goliáša, musí nám byť jasné, že čo i len jeho letmý úder by Dávida zabil. Pre Goliáša bola zbroj výhodná taktika, lebo vedel ako sa v nej pohybovať a čo očakávať. Poznal jej výhody a nevýhody, vzhľadom k jeho výcviku a štýlu boja.

V stratégii musíte rovnako premýšľať nad konkurenciou. Opakovať overenú a úspešnú stratégiu vašich súperov a očakávať rovnaké výsledky je nezmysel. Každý biznis je jedinečný a je postavený na iných základoch, vízii a hodnotách. Nikdy nemôžete presne vedieť, čo konkurent urobil, aby dosiahol daný výsledok. 

Keď WalMart v 80. rokoch minulého storočia začal dominovať v diskontnom predaji, Kmart zistil, že ich konkurent dokáže svoje ceny držať tak nízko preto, lebo mali na prvý pohľad “len” účinný supply chain. Na sklade držali málo tovaru a dopĺňali ho na poslednú chvíľu, čím zefektívňovali predaj. Ak to však bolo také jednoduché, prečo WalMart dominoval celú dekádu? 

Kmart sa snažil napodobniť jednu, najviac očividnú akciu. Tá však nebola všetko, čo WalMart robil. Táto stratégia nebola založená na jednom nápade a jeho prevedení. Bolo to systémové riešenie, zosúlaďujúce dizajn, štruktúru a pravidlá. Jedna časť sama o sebe nemohla nič zmeniť, ba ani fungovať. 

Ale poďme naspäť k príbehu. Goliáš napriek svojej veľkosti, sile a hrubej zbroji, mal slabinu. Jeho helma nepokrývala čelo. Vzhľadom na to, čo za zjav Goliáš bol, tento malý detail nikto nepovažoval za podstatný. Nikto okrem Dávida.

Vďaka svojmu strategickému zmýšľaniu a skúsenostiam s prakom presne vedel, čo má robiť. Nasadil kameň do praku, rozhýbal ho a vymrštil kameň na Goliáša. Ten ho udrel priamo do čela a Goliáš spadol na zem mŕtvy.

Napriek tomu, že Goliáš nikdy nemal byť porazený, ba ani len zranený, stalo sa tak!

Konkurencia a trh majú tiež takéto slabiny a miesta, ktoré nie sú dostatočne pokryté na to, aby spĺňali potreby zákazníka. Toto miesto musíte odhaliť, zamerať sa naň a vykonať akciu skôr, ako vaši konkurenti. Samozrejme, nie každý trh má na prvý pohľad slabé miesta. Napríklad nad trhom so ženskou obuvou by ste mohli sedieť hodiny a tvoriť pozičné mapy, ale nenašli by ste žiaden priestor, kde sa umiestniť so svojím biznisom. V takom prípade musíte rozmýšľať na viacerých úrovniach a sústrediť sa nielen na produkt alebo cenu, ale aj distribúciu či komunikáciu.

Príbeh Dávida a Goliáša nám ukazuje, ako veľmi sa mýlime v bežnom ponímaní silných a slabých stránok, taktiež však to, že unáhlené a impulzívne rozhodnutia sú málokedy účinné.

Dávid si totižto túto stratégiu nevymyslel v zlomku sekundy. Analyzoval prostredie okolo seba, sledoval svojho súpera a využil svoje silné stránky a slabiny Goliáša, aby nakoniec prišiel so scenárom, v ktorom mal šancu zvíťaziť. Samozrejme, že si nemohol byť 100% istý, že vyhrá, veľkú rolu hrala aj odvaha, ale len s odvahou by stadiaľ nikdy živý neodkráčal.

Tento príbeh je dokonalou ukážkou toho, ako by malo vyzerať strategické zmýšľanie nad budúcnosťou vášho biznisu a značky. Nestačí len odvaha a dobrý nápad. Musíte analyzovať, plánovať a ponárať sa do detailov, aby ste sa priblížili k svojmu cieľu.

Áno, viem, keď sa povie analýza, slovo sexy nie je to prvé, čo vám napadne. Je to však nevyhnutné. Možno sa vám to nechce robiť, alebo len neviete ako. Verte však tomu, že dobrá stratégia a úspech neboli nikdy postavené len na skvelom nápade.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Naďa Kacera

Business Marketing Strategist

Marketingová strategička a podcasterka stojí za uvedením mnohých známych značiek ako Monster, ktorý z USA lokalizovala do strednej Európy, Cappy či Römerquelle. Je spoluautorka marketingového vzdelávacieho podcastu Levosphere – Marketing v praxi a originálnej metodológie Biznis Marketingová Stratégia TM pod značkou Levosphere.

Tento článok prináša

V Levosphere sa venujeme tvorbe Biznis marketingových stratégií. Vytvárame funkčné biznis marketingové modely na základe marketingových 4+P. Pripravujeme tiež signifikantné stratégie značky, ktoré biznis na trhu odlíšia. Edukujeme a píšeme. Tento článok vznikol v spolupráci s Annou Sabolovou, spolumajiteľkou spoločnosti Levosphere a Ľubošom Precnerom, junior stratégom, ktorý v spoločnosti pomáha na tvorbe marketingových stratégií a stratégií značky.


Posledné
Obľúbené