4 min. čítanie

Ako môže neuromarketing pomôcť vašej firme?

Obchodníci si lámu hlavy nad tým, ako presvedčiť zákazníka k nákupu. Existuje mnoho prípadových štúdií ako vplývať pozitívne na správanie spotrebiteľov. Dokážeme niekedy vidieť do hlavy zákazníka? Už teraz nám vie veľmi veľa povedať neuromarketing.

Ako môže neuromarketing pomôcť vašej firme?

Čo to je neuromarketing

Neuromarketing je veda, ktorá sa zaoberá zákazníckym správaním. Skúma to, ako reaguje zákazník na konkrétne podnety bez toho, aby ho ovplyvňoval vzťah ku konkrétnej značke.

Cieľom neuromarketingu je nájsť také riešenia, ktoré nasmerujú správanie zákazníkov želaným spôsobom. Výskumy, ktoré vedci uskutočňujú, sledujú aktivity mozgu pri rôznych marketingových podnetoch.

V súčasnosti už existujú aplikácie, ktoré napríklad dokážu identifikovať miesta na grafických vizuáloch a navrhnúť zlepšenia tak, aby pritiahli oči zákazníkov. Efektivita predaja tak ide smerom nahor.

Ako funguje mozog zákazníka?

Výskum teda sleduje ako sa správa mozog zákazníka pri rozhodovaní. Otázka znie, či daný produkt kúpi, alebo nekúpi. Dokonca už odzneli úvahy, že v blízkej dobe dokážu vedci nájsť buy button v mozgu zákazníka a aktivovať ho. Morálnu a etickú stránku týchto snáh nech si zváži každý sám.

Výsledkom neuromarketingových výstupov sú efektívnejšie prezentácie produktov a tým aj zvýšenie záujmu o ne. V konečnom dôsledku tak aplikovaním neuromarketingu nemusí byť reklama výrazne invazívna, pretože lepšie spracovanie a kvalitnejšia prezentácia sa postarajú o rýchlejší nákup.

Neuromarketing v sebe zahŕňa niekoľko vedných odborov:

  • neurológiu,
  • sociológiu,
  • psychológiu,
  • marketing.

Poznatky z neuromarketingu využíva nielen komerčná sféra, ale tiež politici.

Chcete zlepšiť výkon vašich kampaní? Aplikujte neuromarketing

Presvedčte zákazníka, že práve váš produkt je ten, ktorý potrebuje a využije ho. Ako na to? Neuromarketing sa zameriava na pocity zákazníka. Sleduje jeho reakcie pri podnetoch.

Na základe toho potom môžu obchodníci upravovať ponuky tovarov a ich vizuály, čo v konečnom dôsledku zvýši záujem o produkt a prináša vyššie zisky.

Správame sa viac iracionálne ako rozumne

Pri nakupovaní sa totiž veľa zákazníkov správa iracionálne a rozumný dôvod, prečo kúpili daný produkt, nedokážu uviesť. Práve neuromarketing sleduje tieto procesy.

Týždenný podcast UPdate

Napríklad v kamennej predajni môžete vyskúšať rôzne hudobné žánre. Podobné pokusy sa v minulosti už robili. Napríklad britský hudobník Brian Eno vytvoril kompozíciu pre letiskové haly – Music for Airports (a položil tým súčasne základy ambientnej hudby).

Alebo môžete vylepšiť aj váš zákaznícky servis. Sú frázy, ktoré zákazníci nechcú počuť a naopak, sú také, ktoré lahodia ich uchu. Či už používate live chat, chatbota, alebo komunikujete telefonicky, zamerajte sa na slová, ktoré používate. Už malé zmeny prinesú pozitívnejšie reakcie.

Umelá inteligencia ako pomocník neuromarketingu

Pri posudzovaní kreatív z pohľadu neuromarketingu nastupuje v plnej miere umelá inteligencia. Sledujú sa dva dôležité faktory:

  • náročnosť spoznania vizuálu,
  • porozumenie obsahu.

Tieto dva faktory majú vplyv na ďalšie dianie v mozgu. Ovplyvňujú totiž pozornosť a silu zapamätaného obsahu. Ak sú tieto dva faktory správne podchytené, konzument ľahšie identifikuje posolstvo z vizuálu.

Náš mozog je naučený šetriť energiu, preto sa mu nechce pracovať na identifikácii komunikovaných prvkov. Jednoducho to funguje tak, že čím náročnejšia a komplikovanejšia kreatíva, tým rýchlejšie mozog prestáva pracovať. Nechce sa mu. Ak sa mu aj chce, používa zaužívané rutiny.

Spravidla mozog skúma vizuál asi pol sekundy. Ak ho podnet nezaujme, ide ďalej.

Nie všetko musí vyzerať pekne

Len 10 % spotrebiteľov sa rozhoduje pri nákupe racionálne. Zvyšok ulietava a veľkú úlohu v nákupnom procese zohrávajú emócie. Podstata potom spočíva v tom, aký dojem zanechá v zákazníkovi daný produkt.

Napríklad predpokladáte, že váš vizuál je dizajnovo dokonalý. Ale aplikácia neuromarketingu môže odhaliť chyby, ktorých sa dopúšťate.

Pretože pri posudzovaní nehrá úlohu to, či je produkt dizajnovo dokonalý, ale to, ako tieto vizuály dokáže ľudský mozog spracovať a nakoľko ich aj dokáže pochopiť.

Zapojte neuromarketing do vašej marketingovej komunikácie

Neuromarketing je preto potrebné nasadiť do marketingovej prípravy a otestovať jednotlivé grafické vizuály. Cieľom takýchto úprav je získať si pozornosť, uchovať produkt a posolstvo v hlave zákazníka a cez zvýšenie atraktivity ho doviesť až k zakúpeniu daného produktu.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Samozrejme, znie to jednoducho, ale celý proces je náročnejší. Zapamätateľnosť reklamy sa po približne dvoch týždňoch stráca. Na to však neuromarketing má prostriedky, ktoré aplikuje do praxe. Stanovuje presné časy, koľkokrát a kedy reklamu zopakovať a naopak, kedy dať prestávku a koľko má trvať.

Firmy a spoločnosti, ktoré aplikujú neuromarketing do svojej marketingovej komunikácie, získavajú výraznú konkurenčnú výhodu.

Zdieľať článok
Tento článok ti prináša

iFocus

iFocus je digitálna marketingová agentúra, ktorá pomáha klientom optimalizovať ich online prítomnosť a dosiahnuť lepšie výsledky. Ponúkajú komplexné riešenia v oblasti digitálnej reklamy, správy sociálnych sietí a tvorby webových stránok. Sú certifikovaní špecialisti s bohatými skúsenosťami a vedomosťami v digitálnom marketingu.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+