Poďme sa pozrieť do histórie ako sa vyvíjal boj za ochranu online súkromia zo strany Googlu: V roku 2020 spoločnosť oznámila plány na postupné zrušenie sledovania súborov cookie do roku 2022 s cieľom nahradiť ho technológiami na zvýšenie ochrany súkromia. Táto iniciatíva zahŕňala vývoj modelu FLoC, ktorý umožňoval sledovanie aktivity používateľov bez osobných identifikátorov. Výzvy a spätná väzba od rôznych odvetví viedli k oneskoreniam a zmene zamerania na projekt Privacy Sandbox.
Pieskovisko namiesto koláčikov
Google vytvoril Privacy Sandbox ako náhrada za cookies s víziou dosiahnuť dva ciele: zlepšiť ochranu online súkromia a zachovať životaschopnosť internetu podporovaného reklamou.
E-commerce sa vo veľkej miere spolieha na cielenú reklamu pri spájaní podnikov so zákazníkmi a zvyšovaní príjmov. Prístup Sandboxu zahŕňa vývoj technológií na zlepšenie súkromia, ktoré môžu nahradiť súbory cookie tretích strán. Tie boli dlho základom online reklamy, ale čoraz viac sa považujú za sporné a rušivé.
Spätná väzba na privacy Sandbox prišla od regulačných orgánov ako CMA, ICO, vydavateľov, tvorcov webových stránok, občianskej spoločnosti aj z reklamného priemyslu. To sú dobré správy pre e-commerce – vyvíjané riešenia by nemali byť len teoreticky správne, ale aj prakticky použiteľné.
Prvé testy rozhraní API Privacy Sandbox od reklamných technologických spoločností vrátane Google priniesli sľubné výsledky. Tieto API sú navrhnuté tak, aby umožnili cielenú reklamu bez ohrozenia súkromia používateľov. Ako sa bude ich používanie rozširovať, ich výkon sa bude zlepšovať.
Prechod na tieto nové technológie však nie je bezproblémový. Implementácia API Privacy Sandbox si vyžaduje veľa úsilia od vydavateľov, inzerentov a ďalších hráčov online reklamného ekosystému.
Posun k voľbe používateľa
V reakcii na spätnú väzbu Google navrhol významnú aktualizáciu prístupu Privacy Sandbox. Namiesto úplného zrušenia súborov cookie tretích strán Google plánuje nové prostredie v prehliadači Chrome, ktoré umožní používateľom robiť informované rozhodnutia o svojich nastaveniach ochrany súkromia. Používatelia budú môcť svoje preferencie upraviť kedykoľvek pri prehliadaní webu.
„Navrhujeme aktualizovaný prístup, ktorý zvyšuje možnosť voľby používateľa. Namiesto zrušenia súborov cookie tretích strán by sme v prehliadači Chrome zaviedli novú skúsenosť, ktorá by ľuďom umožnila urobiť informovanú voľbu, ktorá by sa vzťahovala na celé ich prehliadanie webu, a mohli by ju kedykoľvek upraviť. O tejto novej ceste diskutujeme s regulačnými orgánmi a pri jej zavádzaní budeme spolupracovať s odvetvím,“ ozrejmuje Anthony Chavez, viceprezident Google Privacy Sandboxu.
Pre e-commerce to znamená, že sa budú musieť orientovať v zložitejšom prostredí, kde sa preferencie používateľov môžu líšiť. Zároveň to predstavuje príležitosť vybudovať si dôveru zákazníkov tým, že im transparentne oznámia, ako sa ich údaje používajú a poskytnú im kontrolu nad ich súkromím.
Zmena ako príležitosť
Vývojári Privacy Sandbox sa zaviazali priebežne investovať do alternatívnych riešení na ochranu súkromia a ďalších kontrolných mechanizmov. Príkladom je zavedenie ochrany IP adries v režime Inkognito prehliadača Chrome, čo posilní súkromie používateľov.
Cesta k súkromnejšiemu webu, ktorú vedie iniciatíva Privacy Sandbox, predstavuje veľkú zmenu v online reklame. E-commerce sa na tieto zmeny musí pripraviť a prispôsobiť sa novým preferenciám používateľov.
Prijatím týchto zmien môžu e-commerce firmy vybudovať pevnejšie vzťahy so svojimi zákazníkmi a vytvoriť dôveryhodnejší a udržateľnejší online ekosystém. Pokračujúca spolupráca medzi vývojármi technológií, regulačnými orgánmi a zainteresovanými stranami bude kľúčová pri formovaní budúcnosti, v ktorej budú súkromie a inovácie harmonicky fungovať bok po boku.