Programatická reklama je automatizovaný spôsob nákupu a predaja digitálnych reklám pomocou softvéru a algoritmov. Namiesto tradičného manuálneho vyjednávania medzi inzerentmi a vydavateľmi sa pri programatickej reklame využívajú technológie na okamžité umiestnenie reklám správnemu publiku v reálnom čase. Tento proces zahŕňa zber dát a pokročilé cielenie, čo umožňuje efektívnejšie a presnejšie zobrazovanie reklám na základe užívateľských preferencií a správania.
Bezpečnosť je téma č. 1
Brand safety, teda bezpečnosť značky, sa stala hlavnou obavou pre 60 % inzerentov a agentúr. Toto znepokojenie ešte viac prehĺbili nedávne správy, ktoré poukázali na milióny premrhané na nekvalitné reklamné umiestnenia. Reklamy totiž často porušovali štandardy bezpečnosti značky tým, že sa zobrazovali vedľa potenciálne škodlivého alebo rasistického obsahu.
Pre firmy je nevyhnutné zabezpečiť, aby sa ich reklamy zobrazovali v bezpečnom a dôveryhodnom prostredí. Je to kľúčový element pre udržanie dôvery zákazníkov a integrity značky.
Napriek rozhodnutiu Google odložiť zrušenie cookies tretích strán sa očakáva, že ich úloha v programatickej reklame sa bude naďalej znižovať. Správa WARC odhaľuje, že len 25 % inzerentov sa cíti dostatočne pripravených na túto zmenu – najmä v oblastiach ako je cielenie, prístup k dátam a segmentácia publika. E-commerce firmy musia urýchliť prijímanie stratégií zameraných na údaje prvej strany, pričom 76 % respondentov už v tomto smere podniká kroky, aby si udržali konkurencieschopnosť s dôrazom na súkromie.
Podvody a premrhané rozpočty
Podvodné praktiky v reklame naďalej predstavujú významný problém. Štvrtina zo 67 miliárd libier vynaložených na reklamu na otvorenom webe je premrhaná na podvodné alebo nekvalitné zobrazenia. Lepšia transparentnosť v mediálnom dodávateľskom reťazci a prísne kontrolné procesy môžu viesť k efektívnejšie vynaloženiu rozpočtu na reklamu a vyššej návratnosti investícií.
Aj keď udržateľnosť je v súčasnosti zvučné slovo, väčšina spoločností zapojených do programatickej reklamy sa vyjadrila, že znižovanie uhlíkových emisií pre nich nepredstavuje prioritu. A to aj napriek tomu, že tento sektor vyprodukoval viac ako 215 000 metrických ton uhlíkových emisií len za jeden mesiac v piatich hlavných ekonomikách sveta. Iba 31 % spoločností prijalo postupy na meranie a znižovanie emisií.
Vzhľadom k rastúcemu dopytu po udržateľnosti zo strany zákazníkov by e-commerce spoločnosti mali zvážiť environmentálny dopad svojich reklamných stratégií.
Presúvanie budgetov na uzatvorené platformy
Správa tiež zdôrazňuje znepokojujúci trend znižovania investícií do otvoreného webu, keďže viac inzerentov uprednostňuje uzavreté platformy ako Meta, Google a Amazon. WARC predpovedá, že len päť platforiem bude v roku 2024 dominovať viac ako polovici globálnych výdavkov na reklamu.
Aktuálne 76 % firiem vynakladá 40 % alebo menej zo svojho rozpočtu na reklamu v otvorenom webe. Firmy si musia dobre rozmyslieť, či sa im oplatí investovať viac do uzavretých platforiem, ako sú Google alebo Facebook, alebo je lepšie preskúmať možnosti reklamy na open webe, ktorý je prístupný pre každého.
Klesajúca adresnosť, obavy o bezpečnosť značky a podvodné praktiky sú pre e-commerce skutočné výzvy, ktoré treba pokoriť. Sledovať vývoj a prispôsobiť sa trendom dáva firmám možnosť optimalizovať svoje reklamné stratégie a dosahovať lepšie výsledky v nadchádzajúcom roku.