6 min. čítanie

Týždenný sumár 6/2024: 3 LinkedIn novinky, Európanom záleží na online súkromí, kde zaspala Pricemania?

Vrátenie tovaru ako príležitosť na podvod, AI pomocníci v Amazone, tretina používateľov internetu v EÚ obmedzila súbory cookie.

Týždenný sumár 6/2024: 3 LinkedIn novinky, Európanom záleží na online súkromí, kde zaspala Pricemania?

Tento týždeň bol bohatý na novinky zo siete LinkedIn. Začneme tým, že máme pred sebou posledný mesiac, kedy môžeme využívať lookalike publiká na LinkedIne. Od marca už nebude možné vytvoriť nové publiká a dáta tých existujúcich sa už nebudú obnovovať. Končí aj Lookalike API. Zákazníci, ktorí na vytvorenie lookalike audience využívajú marketingového partnera ako napríklad HubSpot, o túto možnosť prídu. Platforma odporúča namiesto Lookalike audiences využívať Predictive audiences na zdroje údajov ako sú zoznamy kontaktov, konverzie alebo dáta z Lead Gen Form. Týmito zmenami chce LinkedIn dosiahnuť lepšie cielenie a dosahovanie relevantných cieľových skupín pre reklamné kampane.

Ďalšia novinka je, že sieť ustupuje od používania hashtagov a odkláňa sa od režimu Creator Mode. Toto nastavenie profilu doteraz pomáhalo zvýšiť dosah a prístup k ďalším nástrojom a funkciám a rozširovať tak základňu publika na LinkedIne. Platforma teraz odstráni profilové hashtagy a vypne možnosť zapnutia režimu tvorcu z nastavení profilu. LinkedIn plánuje sprístupniť nástroje na tvorbu a hlbšiu analýzu bez potreby aktivácie režimu tvorcu. Tlačidlo “Follow” bude dostupné pre všetkých používateľov a sekcia “O vás” sa presunie späť do hornej časti profilov.

Platforma tiež predstavila nové nástroje, ktoré využívajú umelú inteligenciu s cieľom ľahšie a relevantnejšie budovať sieť kontaktov. Na LinkedIn pribudli dve nové karty – Grow, ktorá využíva návrhy kontaktov na personalizované odporúčania spojení. Ďalšia záložka Catch Up vás bude informovať o dôležitých udalostiach v sieti, ako sú zmena pozície, pracovné výročia a narodeniny, aby ste mohli udržiavať komunikáciu s vašimi kontaktami.

Pohodlná možnosť vrátenia objednaného tovaru má veľký vplyv na rozhodovanie zákazníka o tom, kde a či vôbec si tovar objedná. Podľa pravidelného prieskumu e-shopper barometer až 69 % Slovákov si pred nákupom overí pravidlá vrátenia zásielky a takmer pätina zákazníkov e-shopov považuje jasné podmienky vrátenia tovaru za hlavný stimul nákupu online. Až 23 % Slovákov si pritom tovar dokonca nekúpi, ak považuje postup prípadného vrátenia za zložitý. Michaela Španková zo spoločnosti DPD v článku predstavila službu Return My Parcel, ktorá celý proces zautomatizuje a zjednoduší ako pre internetové obchody, tak aj pre ich zákazníkov.

Amazon prichádza s revolučným nástrojom, ktorý má zlepšiť nákupný zážitok. Rufus, generatívny nákupný asistent s umelou inteligenciou, bol vyškolený na základe rozsiahleho katalógu produktov Amazonu a ďalších informácií na internete. Chatbot má za úlohu odpovedať na otázky zákazníkov týkajúce sa rôznych produktov, poskytovať odporúčania a porovnávať ich.  Zákazníci môžu použiť Rufusa na vyhľadávanie špecifických informácií o produktoch a pýtať sa na to, čo je potrebné zvážiť pri ich kúpe. V súčasnosti je Rufus v beta verzii a je dostupný len pre časť zákazníkov v USA, ktorí používajú mobilnú aplikáciu Amazonu. V nasledujúcich týždňoch je v pláne postupne zavádzať túto funkciu aj pre ďalších zákazníkov v USA. Kedy sa podobného nakupovania dočkáme u nás je zatiaľ otázne.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

Spoločnosť Publicis Commerce predstavila nový nástroj ALAN, ktorý kombinuje rôzne modely umelej inteligencie pre integrované riadenie e-commerce. ALAN číta, chápe a interpretuje informácie. Názov je vytvorený ako skratka pre Autonomous Learning AI Network a je pomenovaný po Alanovi Turingovi. S použitím pokročilých technológií a PowerBI umožňuje rýchle rozhodovanie v stratégiách e-commerce na platforme Amazon.

Porovnávač cien Pricemania v minulosti držal krok s medzinárodnými hráčmi ako Heureka, postupom času však narazil na svoje limity. A nepomáha tomu ani Google, ktorý stále viac preferuje seba. Ako vyzerá Pricemania bez jej zakladateľa, čo je jeho nový projekt a ako bude rozvíjať e-commerce na Slovensku nám v štúdiu Ecommerce Bridge prezradil Michal Král, zakladateľ Pricemania.

Michal Král, Pricemania

V Európe sa rozširuje dôraz na ochranu súkromia. Prieskumy Eurostatu ukazujú, že sa rozširuje odmietanie súborov cookie aj softvéry na obmedzenie sledovania. Viac ako tretina používateľov internetu v Európskej únii si minulý rok zmenila nastavenia svojho internetového prehliadača s cieľom obmedziť alebo zabrániť používaniu súborov cookie. Zároveň rovnaký počet používateľov si prečítalo vyhlásenia o ochrane osobných údajov pred tým, než poskytli zdieľanie svojich údajov. Celkovo 73 % používateľov internetu v EÚ v minulom roku nejakým spôsobom riadilo prístup k svojim osobným údajom online. Pokiaľ ide o ochranu zdieľaných osobných údajov, iba 35 % používateľov si overilo bezpečnosť webových stránok, na ktorých poskytli svoje osobné údaje.

V poslednom čase sa stáva, že vrátenie tovaru nie je len súčasťou nákupného procesu, ale aj príležitosť na nečestné praktiky. Podľa nedávneho výskumu v Austrálii toto nekalé správanie predstavuje vážnu výzvu pre maloobchodníkov na globálnej úrovni. Zneužívanie vrátenia tovaru má mnohé podoby. Od objednávania viacerých položiek na vyskúšanie s úmyslom vrátiť väčšinu z nich (tzv. bracketing) po pokusy o vrátenie položky, ktorá nie je oprávnená na vrátenie. Niektorí spotrebitelia nosia alebo používajú predmety s úmyslom neskôr ich vrátiť. Ďalšie skupiny tvrdia, že funkčný tovar je chybný, aby získali náhradu alebo zľavu. Podľa austrálskeho prieskumu približne tretina online nakupujúcich využíva politiku vrátenia tovaru na nekalé účely. Ďalších 31 % zákazníkov obviňuje svoje správanie zo zneužívania návratovej politiky nedostatkom financií. Až 96 % spotrebiteľov uviedlo, že radšej nakúpia u predajcov s flexibilnými pravidlami vrátenia tovaru.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Štúdia PwC analyzovala rastúci dopyt po zákazníckej starostlivosti. Výsledky ukazujú, že digitálna transformácia, umelá inteligencia a automatizácia procesov sa stávajú kľúčovými faktormi zlepšenia služieb. Zákazníci vyžadujú hyperpersonalizáciu a vzájomný kontakt, ich nedostatok môže viesť k poklesu lojality. Spoločnosti využívajú na riešenie týchto výziev využívajú najmä outsourcing a adaptáciu na moderné pracovné modely.

Umelú inteligenciu sme dnes už spomínali a deje sa tak takmer v každom sumári. Vedú sa o nej diskusie a ovplyvňuje naše (pracovné) životy. Väčšina sa zhodne na tom, že ak ju uchopíte správne, vie veľmi dobre poslúžiť a podľa toho, aké vstupné dáta dodáte, taký bude aj výsledok. Ako dosiahnuť krajšie a výkonnejšie reklamy cez remarketing, čo k tomu e-shop potrebuje a koľko takáto sranda stojí, nám v štúdiu Ecommerce Bridge povedal Dominik Hrabčák, Business strategist v dabl.

Dominik Hrabčák z dabl.

Do konca februára môžu ľudia hlasovať za svoje 3 obľúbené e-shopy v kategórii Cena Popularity v súťaži ShopRoku 2023. Vyzvite svojich zákazníkov, aby podporili váš e-shop a poslali vám svoj hlas. V článku pre vás máme 5 tipov, ktoré vám pomôžu získať hlasy.

Nezabudnite, že už tento štvrtok sa môžeme vidieť v Žiline na Ecommerce Bridge. Vypočujte si skúsenosti značiek ako je Lidl, dabl., nabbi, Blueweb či Pošta bez hranic. Kto príde osobne, získa možnosť pýtať sa rečníkov na to, na čo ho zaujíma a zažije aj panelovú diskusiu so všetkými spíkrami. Navyše si môže zasúťažiť o štedré poukazy od Zľavomatu alebo o marketingové knihy z Dognetu. Ak nemôžete prísť, stále si viete pozrieť live stream úplne zadarmo. Stačí sa zaregistrovať.

Kto to má bližšie do Prahy než do Žiliny, odporúčame navštíviť stretnutie e-shopperov ShopMasters. Event sa zameria na výmenu skúseností a know-how v oblasti udržania zákazníkov. Odborníci zo spoločností Košík, Grizly či Alensa predstavia svoje osvedčené prístupy platné aj v čase krízy.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Na českom trhu sa darí online objednávkam služieb
2 min. čítanie

Na českom trhu sa darí online objednávkam služieb

Nákup služieb online v Česku vykonalo najviac spotrebiteľov v doterajšom priebehu roka. Podľa pravidelného výskumu Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK) to v júni bolo viac ako 28 % internetových užívateľov. V predchádzajúcich mesiacoch bola zvyčajná hodnota o tri až štyri percentuálne body nižšia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+