17 min. čítanie

SEO: Čo je to optimalizácia pre vyhľadávače a ako na to?

SEO je najmä v marketingu často skloňovaná skratka. Stretnúť ste sa s ňou mohli napríklad pri tvorbe obsahu či dokonca samotného webu. Čo sa však za ňou skrýva a prečo je pre mnohých odborníkov tak dôležitá?

SEO: Čo je to optimalizácia pre vyhľadávače a ako na to?
Zdroj: Unsplash.com

Čo je SEO?

Search Engine Optimization, skrátene SEO, je proces optimalizácie webových stránok alebo obsahu s cieľom zlepšiť ich viditeľnosť vo vyhľadávačoch, ako je napríklad Google, Bing alebo Yahoo.

Marketéri alebo copywriteri sa v rámci SEO spravidla zameriavajú na určité kľúčové slová alebo frázy, ktoré sú relevantné pre danú značku, produkt alebo službu. Ich používaním sa snažia dostať web na prvé miesta vo vyhľadávaní, čím dokážu zvýšiť návštevnosť a zároveň aj podporiť predaj.

SEO je pomerne náročnou oblasťou. Práca s ním nikdy nekončí, pretože výsledky vyhľadávania sa neustále menia. Kým v jeden deň je vaša webová stránka na prvom mieste, na ďalší môže klesnúť na štvrté či piate. To je dôvod, prečo by ste mali neustále sledovať nové trendy, zisťovať, čo sa dá vylepšiť a predvídať, aké faktory môžu ohroziť vašu pozíciu.

Ako fungujú vyhľadávače?

Na to, aby ste pochopili SEO a vedeli ste, ako s ním pracovať, musíte zistiť, ako fungujú vyhľadávače. Tie sú podstatnou súčasťou celého procesu optimalizácie obsahu alebo webu.

Na začiatok je nutné povedať, že vyhľadávače nie sú len Google, Bing alebo Yahoo. V súčasnosti k nim patria aj obľúbené platformy, ako napríklad Facebook alebo Youtube. Ak sa teda v rámci nich chcete umiestniť na lepších pozíciách, princípy SEO využite aj vtedy, keď budete tvoriť obsah na ne.

Ako však vyhľadáče fungujú? Veľmi jednoducho. Ich algoritmus prechádza každý deň tisícky webov a ukladá ich do svojej databázy. Z tej ich následne vyberá na základe zvoleného kľúčového slova a zobrazuje vám ich.

To, v akom poradí sa weby zobrazia, záleží na mnohých faktoroch. Google v tomto smere neposkytuje úplne presné informácie, no z praxe môžeme potvrdiť, že jeho technológia sa zameriava predovšetkým na kľúčové slová, relevanciu obsahu, interné a externé odkazy a rýchlosť načítania. O tých najvýznamnejších faktoroch si napíšeme viac.

Zdroj: Unsplash.com

Relevantnosť

Ak hľadáte pneumatiky, nechcete, aby ste mali vo výsledkoch vyhľadávania oblečenie. Google preto pri hodnotení obsahu sledujte hlavne jeho relevantnosť, resp. mieru toho, aký presný je vzťah medzi vyhľadávacím dopytom a zamýšľaným výsledkom vyhľadávania.

Platí, že domény s presnými, rýchlymi a relevantnými výsledkami sa vo vyhľadávačoch dostávajú do popredia a sú na prvom mieste. Práve preto by ste pri tvorbe obsahu mali používať správne kľúčové slová. Tie bude vedieť umelá inteligencia Google (alebo iného vyhľadávača) prečítať a na základe nich zobraziť webovú stránku osobám, ktoré o danú tému majú skutočne záujem.

Relevancia obsahu je dôležitá, no nie je jediným faktorom, na ktorý Google pozerá. V súčasnosti existujú milióny relevantných webových stránok, pričom len zopár z nich sa môže objaviť na prvých priečkach. V rámci SEO je preto nutné dbať aj na ďalšie parametre.

V SEO sa výsledky nikdy nedostavia ihneď, žiadne super-rýchle riešenia neexistujú. Práca na SEO si vyžaduje trpezlivosť a konzistentnosť. Prvé výsledky sa môžu v niektorých prípadoch dostaviť až v horizonte niekoľkých mesiacov. Zároveň si treba uvedomiť, že práca na SEO nemá „koniec“ – aj keď sa podarí dosiahnuť vytúžené pozície, na SEO je potrebné pracovať neustále. Stačí chvíľka nepozornosti a konkurencia rýchlo opäť získa náskok. Tiež by som chcela upriamiť pozornosť na fakt, že SEO nie je izolovaným ostrovom v marketingovom mori. Ak chcete robiť SEO kvalitne, zíde sa vám tiež analytické myslenie, cit pre tvorbu hodnotného a pútavého obsahu a základné znalosti HTML, CSS či JS.

Vedeli ste, že… až 68 % ľudí nie je ochotných vrátiť sa na stránku, ak ich obsah, ktorý na nej našli, sklamal alebo nezaujal? Ak teda chcete, aby osoba na webe zostala a neskôr spravila nákup, budete jej musieť vytvoriť personalizovaný, vysoko relevantný a kvalitný obsah, ktorý splní jej predstavy a potreby.

Autorita

Autorita je parameter, podľa ktorého vyhľadávač určuje, či je obsah presný a dôveryhodný. Vzťahuje sa na celkový vplyv a reputáciu domény, pričom Google ho zvyčajne hodnotí na základe celkového prijatia webu u používateľov.

Otázka ale znie, ako Google zistí, akú autoritu má webová stránka? Spravidla tak robí na základe spätných odkazov na iných stránkach. To je dôvod, prečo je pre SEO rozhodujúci tzv. linkbuilding.

Spätné odkazy sú pre webové stránky podstatné, no namiesto toho, aby ste sa zamerali len na ich počet, by ste mali sledovať aj to, na akých weboch sa nachádzajú. Spätný odkaz na autoritatívnom webe je pre Google oveľa hodnotnejší ako viac odkazov na menších a neautoritatívnych stránkach.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

Užitočnosť

To, že je obsah relevantný a faktograficky správny, automaticky nezaručuje, že je užitočný a Google ho umiestni na prvých miestach. Spoločnosť neustále hovorí o tom, aká dôležitá je kvalita nad kvantitou a prízvukuje, že obsah má byť tvorený pre používateľov, ktorí ho budú radi čítať a budú s ním interagovať. Čo to znamená v praxi?

Predstavte si, že hľadáte článok o tom, ako schudnúť. Výsledok A, ktorý otvoríte, napísal popredný a vyštudovaný odborník. Text je relevantný a poskytuje kvalitné informácie, kvôli čomu naň odkazujú mnohé weby.

Problém s týmto obsahom je ale v tom, že nie je vôbec štruktúrovaný, nemá žiadne obrázky a jeho súčasťou sú odborné pojmy, ktorým väčšina ľudí nerozumie.

Na druhej strane výsledok B disponuje overenými informáciami, ktoré sú napísané ľudsky. Okrem toho je štruktúrovaný a má obrázky. Bežným ľuďom sa tak bude čítať oveľa lepšie ako prvá alternatíva. Google preto môže výsledok B umiestniť na prvé miesto. A to aj v prípade, že naň neodkazuje tak veľa autoritatívnych webov.

V jednoduchosti povedané, Google pri zobrazovaní výsledkov sleduje aj to, či si ľudia stránku len otvoria a hneď z nej odídu, pretože uvidia množstvo neštruktúrovaného textu, alebo na nej zostanú a text si prečítajú.

Dobrá rada

To, akým spôsobom používatelia interagujú s vaším obsahom, zistíte pomocou metriky známej pod názvom bounce rate. Tá vám ukáže, aké percento ľudí web navštívilo, nevykonalo žiadnu akciu a hneď aj odišlo.

Bezpečnosť

Ďalším faktorom SEO a toho, na akom mieste sa webová stránka zobrazí, je jej bezpečnosť. Pre Google platí, že jeho technológia musí byť schopná stránku navštíviť a bez akýchkoľvek problémov ju prehľadať.

Mnohí používatelia si myslia, že hodnotiacim faktorom bezpečnosti je pre Google zabezpečený hypertextový protokol “https”. John Mueller, ktorý pre spoločnosť pracuje ako Senior Webmaster Trends Analyst and Search Relations, však hovorí, že na tento detail technológie Google príliš nepozerajú. Dôležité sú pre ne iné parametre, ako napríklad zdrojový kód stránky.

Na druhej strane, protokol “https” je podstatný pre používateľov. Ak si otvoria váš web a zistia, že ho nemá, pravdepodobne z neho hneď odídu, čo zvýši mieru okamžitých odchodov. To pre Google znamená, že váš obsah nie je relevantný, kvôli čomu vám zníži pozíciu vo vyhľadávaní.

Zdroj: Unsplash.com

Rýchlosť webu

Rýchlosť webu sa posledné roky uvádza ako jeden z hlavných parametrov, ktorý má veľký vplyv na umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania. Dôvodom je skutočnosť, že Google sa neustále snaží zlepšovať používateľský zážitok. Vie, že ľudia dnes na načítavanie stránok nechcú čakať príliš dlho. Ak je teda váš web rýchly, je veľká šanca, že sa objaví na vyšších pozíciách.

A ako Google kontroluje rýchlosť načítania? V júli 2018 predstavil aktualizáciu algoritmu, ktorá sa zameriava práve na tento detail a penalizuje weby, ktorým trvá dlho, kým sa zobrazia.

Dobrou správou je, že v súčasnosti môžete na kontrolu rýchlosti webu používať viaceré nástroje. K tým základným sa radí PageSpeed Insight, ktorý je priamo od Google.

Responzivita

Veľké percento používateľov dnes na vyhľadávanie jednotlivých informácií používa mobil. Malé obrazovky sú diametrálne odlišné od veľkých počítačov alebo notebookov, na čo musíte myslieť aj pri tvorbe webu. Ten by sa mal mobilom či tabletom prispôsobiť, zjednodušiť im prehľadávanie podstránok a zaručiť, že z neho neodídu krátko po tom, ako sa im načíta.

Prispôsobenie webu menším obrazovkám Google priamo nekontroluje. Kontroluje však mieru odchodu, ktorá bude vyššia, ak sa používatelia dozvedia, že web sa na mobile nedá dobre prezerať.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Vek a názov domény

Vedeli ste o tom, že až 60 % stránok, ktoré sa objavujú na prvých pozíciách v Google, má tri a viac rokov? Túto skutočnosť zistila spoločnosť Ahrefs, ktorá vo svojom teste z roku 2017 kontrolovala viac ako dva milióny stránok.

Ak teda vlastníte web, ktorý má niekoľko rokov, v porovnaní s najnovšími stránkami ste vo výhode.

Okrem veku následne záleží aj na samotnom názve domény. Spoločnosť Google v minulosti síce penalizovala domény s presnou zhodou (tie, ktoré mali naschvál kľúčové slovo vo svojej adrese url), no tieto sankcie sa týkali najmä spamových stránok s nerelevantným a nekvalitným obsahom.

Domény s presnou zhodou v kľúčovom slove, ktoré majú relevantný a vysokokvalitný obsah, by sa sankcií obávať nemali. Práve naopak. Google ich za dobre odvedenú prácu odmení vyšším umiestnením vo vyhľadávaní.

Používateľská skúsenosť

Používateľská skúsenosť sa úzko spája s užitočnosťou. Google už nejaký čas používa umelú inteligenciu na lepšie hodnotenie webov. Túto technológiu nazýva RankBrain, pričom jej hlavnou úlohou je sledovať najmä:

  • Mieru prekliknutia – percento ľudí, ktorí si rozkliknú vašu webovú stránku po tom, ako ju objavia vo výsledkoch vyhľadávania.
  • Mieru odchodov – počet ľudí, ktorí kliknú na vašu stránku a následne sa vrátia späť k výsledkom vyhľadávania bez toho, aby spravili nejakú akciu.
  • Čas zotrvania – obdobie, počas ktorého návštevníci zostanú na vašej webovej stránke.

Áno, SEO je dôležité, roboty and stuff. Ale myslite aj na ľudí. Tí budú content čítať a oni sú to, čo je skutočne dôležité a čo vám dá peniaze. Vytvorte taký obsah, aby zodpovedal kritériám SEO, no aby bol prínosný aj pre ľudského čitateľa. Spojte príjemné s užitočným a vytvorte WIN-WIN situáciu.

Tomáš Hegli
Osobný copywriter

Sociálne siete

Sociálne siete nie sú podľa oficiálneho vyhlásenia Google priamym faktorom ovplyvňujúcim SEO. Štúdia, ktorá kontrolovala 23 miliónov zdieľaní, však našla definitívnu súvislosť medzi zdieľaním obsahu na týchto platformách a hodnotením vo vyhľadávačoch.

Dokonca, dôležitosť sociálnych sietí potvrdzuje aj fakt, že weby, ktoré sa objavujú na prvých priečkach v Google, majú vždy minimálne jeden účet na Facebooku, Instagrame alebo X (Twitter).

Ak chcete zlepšiť svoje pozície a nevyužívate sociálne siete, spravíte dobre, keď nad ich zaradením do online marketingu pouvažujete.

Zdroj: Unsplash.com

Typy SEO

SEO sa spravidla delí do dvoch základných skupín, ktorými sú:

On-page

On-page SEO, známe aj pod názvom on-site SEO, je proces optimalizácie webových stránok pre vyhľadávače a používateľov. Zahŕňať môže rôzne zmeny a úpravy webu z obsahového alebo technického hľadiska.

On-page SEO je kľúčové na to, aby mohla technológia vyhľadávača skontrolovať relevantnosť a kvalitu webu. Na základe týchto údajov ho následne umiestni vo výsledkoch vyhľadávania.

Tip

V niektorých prípadoch sa stretnete aj s tzv. technickým SEO, ktoré sa zaoberá technickou stránkou vášho webu. Spadá tak do kategórie on-page SEO.

Off-page

Off-page SEO je zamerané na to, ako váš web zmieňujú iné webové stránky alebo používatelia. Môže ísť teda napríklad o uverejňovanie spätných odkazov.

Cieľom off-page SEO je dosiahnuť, aby bola vaša stránka pre vyhľadávače aj ľudí dôveryhodnejšia a autoritatívnejšia.

SEO vs SEM

V spojitosti so SEO sa stretnete s viacerými skratkami. Jednou je SEM.

SEM, čiže Search Engine Marketing, je marketingová stratégia, ktorá sa zaoberá zvyšovaním viditeľnosti webových stránok vo vyhľadávaní pomocou platenej reklamy a optimalizácie. Na rozdiel od SEO sa tak nezameriava len na čisto organické generovanie návštev.

Vyberáme

SEO vs PPC

Pay-per-Click, známe aj ako PPC, je typ reklamy, pri ktorej inzerent platí len vtedy, keď na ňu používateľ klikne. Na rozdiel od SEO tak nejde o organický spôsob, ako získať vyššie umiestnenie vo vyhľadávaní.

SEO a PPC si navzájom nijako nepomáhajú. Sú však praktickými nástrojmi, ktoré využíva online a digital marketing na podporu predaja.

White Hat SEO vs Black Hat SEO

White Hat SEO je správny a etický spôsob optimalizácie webovej stránky. Spadajú sem všetky bežné a často používané metódy a stratégie, ktoré sme spomenuli vyššie. K nim sa radí napríklad zrýchlenie načítania webu, používanie správnych kľúčových slov, štruktúrovanie obsahu a podobne.

Zároveň platí, že White Hat SEO:

  • riadi sa pokynmi pre vyhľadávače,
  • zameriava sa na ľudské publikum,
  • vyžaduje si dlhodobý a konzistentný prístup.

Black Hat SEO je presným opakom. Ide o neetické prístupy, ktoré nedodržiavajú základné pravidlá vyhľadávačov. Zvyčajne sa sem radia rôzne manipulatívne taktiky, ako napríklad využívanie kľúčových slov, ktoré majú veľkú hľadanosť, no nie sú relevantné pre daný obsah.

Za Black Hat SEO sa považuje aj:

  • automatizácia obsahu, napríklad vytváranie komentárov alebo článkov robotmi/umelou inteligenciou,
  • vytváranie falošných stránok preplnených kľúčovými slovami,
  • pridávanie neviditeľného textu obsahujúceho kľúčové slová,
  • pridávanie skrytých odkazov do textu.

SEO staviame na 3 princípoch. 1.: On-page, teda úprava SEO faktorov na webe ku každej podstránke a následne pravidelné SEO on-page nastavenie procesov vo firme pri nahadzovaní nového obsahu na web, tvorba architektúry a štruktúry webu postavená na dátach o tom, čo ľudia hľadajú a v akom tvare to zadávajú do vyhľadávania. 2.: Technické SEO v spolupráci s programátorom zákazníka a platenými SEO nástrojmi (rýchlosť webu a jednotlivých prvkov, 404ky, presmerovania, kanonické URLs, konkurencia, toxicita…). 3.: Budovanie autority domény zákazníka cez tvorbu obsahu a linkbuilding z portálov z vyšším hodnotením ako zákazníkov web, pričom dbáme na (DA,PA, TF a CF).

Nakoľko je SEO dôležité?

SEO je pre váš web oveľa podstatnejšie, ako si možno myslíte. Podľa štúdie od Brightedge z roku 2019 má neplatené vyhľadávanie až 53,3 % podiel na celkovej návštevnosti webových stránok. Novšie dáta z roku 2022 hovoria dokonca až o 62 % návštevnosti.

Dôležitosť SEO potvrdzuje aj veľkosť trhu s týmito službami. V roku 2022 bola celosvetovo na úrovni 68,27 miliárd dolárov.

Zdroj: Unsplash.com

Čo vám môže SEO priniesť?

Správne a premyslené SEO vám prinesie viaceré výhody, ku ktorým patria:

Zvýšenie povedomia o značke

Keď sa vo vyhľadávaní zobrazujete na prvých priečkach, zvyšujete povedomie o svojej značke. Ľudia ju budú registrovať a spoznávať aj vtedy, keď vašu webovú stránku nenavštívia. Neskôr si však na ňu môžu spomenúť a rozhodnúť sa pre nákup.

Budovanie dôveryhodnosti značky

Časté zobrazovanie webu na prvých miestach vo vyhľadávaní posilňuje vašu dôveryhodnosť. Ľudia očakávajú, že keď vás preferuje Google, pravdepodobne ste autoritou, na ktorú sa môžu spoľahnúť.

Vyberáme

Získanie relevantných návštev

Na rozdiel od iných praktík a metód vám SEO pomôže priniesť na web skutočne kvalitné návštevy. Cieli iba na ľudí, ktorí vyhľadávajú kľúčové slová a frázy spojené s vašimi produktmi alebo službami.

Nezabúdajte, že nie je jedno, akí používatelia prídu na váš web. Príliš veľa ľudí, ktorých nezaujíma vaša ponuka, na stránku klikne a následne hneď odíde. Kvôli tomu si bude Google myslieť, že váš obsah nie je relevantný, a to vo výsledku bude viesť k zhoršeniu vašej pozície vo výsledkoch vyhľadávania.

Cenová efektivita

SEO je v porovnaní s inými kanálmi a metódami cenovo výhodnejšie. Platí to najmä z dlhodobého hľadiska, keď vďaka nemu môžete výrazne ušetriť.

V tomto smere si však dávajte pozor. SEO vám síce pomôže ušetriť, no táto skutočnosť by nemala byť hlavným dôvodom, prečo si ho vyberiete. Nehovoriac o tom, že na optimalizácii by ste nikdy nemali šetriť úmyselne, pretože by vám nemusela priniesť žiadne výsledky.

Významná súčasť marketingu

SEO je výborným doplnkom ďalších marketingových praktík a metód, ako sú napríklad PPC reklamy alebo sociálne siete. Na web prináša relevantné návštevy a dokáže efektívne zvýšiť predaj produktov alebo služieb.

Sledovanie zmien v správaní spotrebiteľov

Vďaka optimalizácii webu pre vyhľadávače budete mať prehľad o najnovších trendoch a ľahko zistíte, čo ľudia v súčasnosti vyhľadávajú. Na základe týchto informácií sa im budete vedieť prispôsobiť a poskytnúť im presne to, čo potrebujú.

V agentúre je v rámci procesov na každom projekte potrebné pochopiť každý úkon, ktorý je súčasťou SEO stratégie a vedieť ho realizovať správne a hlavne rozumieť, prečo sa realizuje. Pri prechode na medior úroveň niekde medzi 3 – 6 rokmi skúsenosti bude potrebné tieto veci nielen vedieť samostatne realizovať, ale aj pripraviť komplexne stratégiu pre klienta. Junior SEO špecialista tiež musí porozumieť kódu aspoň na úrovni front-end a webdizajnu. Technická časť webstránok a webdizajn sú v rámci SEO kľúčové.

Karol Woltemar
Konzultant a zakladateľ agentúry Madviso

Aké sú nevýhody a riziká SEO?

So SEO sa spájajú aj určité nevýhody a riziká, ktorými sú:

  • Dlhé čakanie na výsledky – ani to najlepšie spracované SEO vám nedokáže priniesť výsledky zo dňa na deň. Nemusíte na ne čakať zvyčajne niekoľko týždňov či mesiacov.
  • Kontinuálna práca – SEO nie je jednorazová aktivita. Ide o dlhodobý a nikdy nekončiaci proces, počas ktorého budete neustále zlepšovať obsah, technické stránky webu a ďalšie detaily.
  • Možnosť oslovenia len hľadajúcich – pomocou SEO môžete osloviť len tých, ktorí sa zaujímajú o zvolenú oblasť a vyhľadávajú kľúčové slová spojené s ňou. Ostatných budete musieť prilákať iným spôsobom, napríklad reklamou.
  • Nemožnosť vytvorenia dopytu – SEO nemôžete využiť na vytvorenie dopytu po produkte, ktorý ľudia nepoznajú. Na to máte k dispozícii iné nástroje, ako napríklad sociálne siete.
  • Neistý zdroj návštevnosti – trendy sa v rámci SEO a vyhľadávania neustále menia. Z prvej či druhej pozície sa tak môžete kedykoľvek nečakane prepadnúť, čo dokáže výrazne ovplyvniť návštevnosť webu.
  • Narastajúca náročnosť SEO – udržať si TOP pozíciu vo vyhľadávaní je v súčasnosti čoraz náročnejšie. Konkurencia je vysoká, čo núti majiteľov webových stránok investovať do SEO stále viac a viac financií. Na druhej strane, keď si ho necháte urobiť od skúsených odborníkov, jeho návratnosť bude dostatočne vysoká, aby sa vám oplatilo.
  • Náročné meranie – meranie úspechu SEO je pomerne náročné. Neexistuje jeden nástroj, ktorý by vám povedal, či ste ho nastavili správne. Jednotlivé údaje musíte zbierať z viacerých zdrojov.
Vyberáme

Zdroj: Unsplash.com

Ako optimalizovať web pre vyhľadávače?

Proces optimalizácie webu pre vyhľadávače sa skladá z mnohých krokov a detailov, na ktoré nesmiete zabúdať. K tým hlavným patria:

1. Vytvorte si analýzu kľúčových slov

Ako prvé si spravte analýzu kľúčových slov a zistite, čo ľudia v spojitosti s vaším produktom alebo službou vyhľadávajú. Relevantné slová a frázy môžete nájsť pomocou rôznych nástrojov, ako sú:

  • MarketingMiner,
  • Ahrefs,
  • Semrush.

Inou alternatívou je využitie tzv. našepkávača. Ten vám po zadaní vybraného slova do vyhľadávača poskytne ďalšie návrhy, ktoré používatelia hľadajú.

Zoznam kľúčových slov pravidelne aktualizujte. Sledujte, či ľudia časom nezačali používať iné slovné spojenia alebo frázy. Ak áno, vypíšte si ich a pri tvorbe nového obsahu ich doň zakomponujte.

2. Uistite sa, že je váš web technicky optimalizovaný

Ak sa chcete vo vyhľadávači umiestniť na prvých priečkach, musíte mať optimalizovaný nielen obsah, ale aj samotný web. Touto oblasťou sa zaoberá technické SEO, pre ktoré sú rozhodujúce najmä tieto detaily:

  • jasné a zrozumiteľné url adresy,
  • prehľadná mapa stránok (site map),
  • rýchle načítanie webu,
  • alt popisy obrázkov,
  • SSL zabezpečenie (čiže protokol “https”),
  • responzívny dizajn,
  • štruktúrované dáta (používanie H1 a H2 nadpisov),
  • meta titulky.

3. Vytvorte optimalizovaný obsah

Kľúčové slová, ktoré ste si našli v prvom kroku, využite pri písaní článkov, blogov, popisov produktov, meta titulkov a alt popisov. Takýmto spôsobom obsah optimalizujete a budete mať vďaka nemu väčšiu šancu umiestniť sa na prvých priečkach vo vyhľadávaní.

Dávajte si však pozor na to, aby ste to s kľúčovými slovami neprehnali. Príliš preoptimalizovaný text pôsobí podozrivo a vedie k tomu, že vám Google zníži vašu pozíciu.

Ďalej dbajte aj na to, aby boli články či popisy štruktúrované. To znamená, aby na používateľov nepôsobili ako veľká masa textu, ktorá ich okamžite odradí od čítania. Namiesto toho obsah rozdeľte do viacerých odsekov a pomocou podnadpisov (H2, H3 atď.). Používať môžete aj odrážky, číslované zoznamy, farebne odlíšené boxy a ilustračné obrázky.

Tip

Obsah, ktorý publikujete na webe, nemusí byť vždy čisto nový. Ak sú niektoré staršie články relevantné aj v súčasnosti, dooptimalizujte ich podľa najnovších trendov a znova ich vypublikujte.

4. Investujte do linkbuildingu

Pre úspešné SEO je významný aj linkbuilding. Nebojte sa preto doň investovať. Správne umiestnenými spätnými odkazmi posilníte autoritu aj dôveryhodnosť svojho webu.

Dobré meno webu či značky podporíte aj zdieľaním obsahu na sociálnych sieťach, kde môžete nájsť nových potenciálnych zákazníkov.

5. Analyzujte svoje SEO

Keď SEO nastavíte, nezabudnite ho analyzovať a kontrolovať. Zistite, ako sa vám darí, čo sa dá vylepšiť a naopak, v čom by ste mali pokračovať, pretože to funguje.

Analýzu vykonávajte na pravidelnej báze, aby ste vedeli, čo ľudia hľadajú, aké nové trendy aktuálne panujú a ako sa im prispôsobiť.

Zdroj: Unsplash.com

Ako merať SEO?

Zistili ste, čo je SEO, svoje poznatky ste aplikovali do praxe a teraz vás zaujíma, či vaša snaha priniesla vytúžené ovocie. Ako na to?

Meranie SEO je pomerne náročné. Skladá sa z viacerých úkonov. Existuje však niekoľko spôsobov, ktorými si môžete otestovať, ako sa vám približne darí.

Kontrola organickej návštevnosti

Tento parameter vám ukáže počet návštev, ktoré sa uskutočnili z organických, čiže neplatených výsledkov. Ide o veľmi dobrý indikátor vášho úspechu, pretože pomocou neho zistíte nielen to, koľko návštev prišlo napríklad z Google, ale aj vďaka akým kľúčovým slovám a frázam sa tak stalo.

Informácie o organickej návštevnosti nájdete napríklad v Google Analytics. Nástroj má desiatky funkcií a poskytuje veľké množstvo údajov, ktoré si viete vyfiltrovať podľa rôznych parametrov vrátane obdobia.

SERP

SERP je skratka pre Search Engine Results Page. V jednoduchosti ide o stránku, ktorá sa vám zobrazí po tom, ako do vyhľadávača zadáte nejaké kľúčové slovo a stlačíte enter.

Ak chcete vedieť, na akom mieste sa aktuálne nachádza vaša stránka, stačí si otvoriť Google, Bing alebo Yahoo, zadať niektoré z kľúčových slov, na ktoré cielite, a vyhľadať ho.

CTR

Click-Through-Rate, skrátene CTR alebo po slovensky miera prekliknutia, je metrika, podľa ktorej budete vedieť, aké percento používateľov sa dostalo zo SERP-u na váš web. Zvyčajne platí, že čím vyššie sa stránka objavuje, tým viac preklikov zaznamená.

Rada odborníka

Na mieru prekliknutia má vplyv aj veľa ďalších detailov, ako je napríklad nadpis stránky či podstránky alebo meta popis. Ak je zaujímavý a lákavý, pritiahne viac používateľov.

Konverzie

O úspešnosti SEO vám môže povedať viac aj počet konverzií, čiže situácií, kedy zákazník splní požadovaný cieľ – nakúpi, prihlási sa na odber newslettera a podobne. Vyššie konverzie znamenajú, že je vaša stratégia dobrá a mali by ste v nej pokračovať.

Zdroj: Unsplash.com

Na SEO neustále pracujte

SEO je komplexná oblasť, ktorá sa neustále mení. Ak v nej chcete byť úspešní, nezabúdajte na pravidelné sledovanie aktuálnych trendov, kontrolu svojej pozície a zlepšovanie webu. Len tak si zaistíte, že vás nepredbehne konkurencia a nestratíte veľa nových zákazníkov.

Zdieľať článok
Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Neprijatie vlastného tela ovplyvňuje nákupné správanie Čechov
3 min. čítanie

Neprijatie vlastného tela ovplyvňuje nákupné správanie Čechov

Hoci módne trendy do určitej miery formujú módne preferencie spotrebiteľov, najnovší výskum GLAMI Fashion (Re)search ukazuje, že pri nákupe oblečenia stále prevládajú stereotypy, a to ako z hľadiska štandardov krásy a postavy, tak aj veku. V dôsledku toho tretina Čechov radšej vynecháva letné aktivity, aby neodhalila svoje telo, a tretina Čechov nad 55 rokov pociťuje […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+