Social commerce je termín z prostredia e-commerce, ktorý opisuje nákupné skúsenosti z prostredia platforiem sociálnych médií. Ide aj o situácie, kedy nakupujúci kliknú na odkazy na sociálnych sieťach, a tie ich presmerujú na stránku predajcu s možnosťou nákupu.
MikMak Shopping Index 2024 zhrnul používanie a dosah sociálnych sietí na nákupné správanie používateľov. V reporte prináša dáta z Veľkej Británie, Španielska a Francúzska.
- Spojené kráľovstvo v Európe vedie v príjmoch zo sociálneho obchodu a počte používateľov.
- Nemecko a Francúzsko: Tieto krajiny nasledujú tesne za sebou v tvorbe príjmov.
- Španielsko: Očakáva sa, že Španielsko do roku 2027 predbehne Spojené kráľovstvo v počte používateľov.
Európske prostredie social commerce sa vyznačuje rôznymi právnymi, kultúrnymi a jazykovými rozdielmi. Prísne zákony o ochrane údajov a fakt, že každá krajina má špecifické systémy v prístupe k maloobchodu, spôsobujú, že univerzálny prístup nie je účinný. Ak chcú značky uspieť, musia prispôsobiť stratégie jedinečnému prostrediu každej krajiny.
Výkonnosť v jednotlivých odvetviach
TikTok je v spomínaných krajinách najpoužívanejšou aplikáciou sociálnych médií, ale keď spočítame platformy Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp), na niektorých trhoch majú väčšiu používateľskú základňu.
Meta platformy vedú v návštevnosti sociálnych obchodov pre viackanálové značky v Spojenom kráľovstve, Francúzsku a Španielsku, pričom Facebook a Instagram patria medzi tri najlepšie platformy pre kliknutia s nákupným zámerom. TikTok a YouTube sú však na konkrétnych trhoch novými vyzývateľmi.
Keď sa zameriame na jednotlivé segmenty, pri Beauty vedie v Spojenom kráľovstve TikTok, zatiaľ čo Facebook dominuje vo Francúzsku a Instagram v Španielsku. Čo sa týka osobnej starostlivosti, Snapchat získava v Spojenom kráľovstve na popularite a dobre si vedú aj YouTube a TikTok. Pri potravinách vedú Meta platformy, ale YouTube a TikTok sú významnými hráčmi vo Francúzsku a Španielsku.
Úspech na dosah
Social commerce dosahuje vrchol v novembri a decembri, pochopiteľne vďaka vrcholiacej sezóne sviatočných kampaní. Jar a začiatok leta sú tiež vysoko výkonné obdobia, najmä vo Francúzsku.
MikMak vo svojom reporte odporúča využívať rôznorodé formáty reklamy a využiť ich kreatívne možnosti. Pri video reklamách je nevyhnutné rýchlo upútať pozornosť – ideálne je navrhnúť ich s vypnutým zvukom a optimalizovať pre mobilné zariadenia. Reels a Stories ponúkajú možnosť vyzdvihnúť jednotlivé výhody vašich produktov/služieb. Pri klasických obrázkových reklamách nabáda zamerať sa na hlavné produkty.
Ďalej prízvukuje sledovať dáta a vyhodnocovať ich – pomáha to pochopiť miestne špecifiká a stanoviť si priority najziskovejších kanálov. Stratégie je vhodné prispôsobovať na základe poznatkov o výkonnosti v reálnom čase s cieľom optimalizovať cestu k nákupu.
Neustály rast social commerce prináša významné príležitosti na propagáciu svojho e-commerce biznisu a rast. Pochopením trendov špecifických pre daný trh, využitím dominantných platforiem a stratégií založených na údajoch môžu značky efektívne zapojiť spotrebiteľov a dosiahnuť úspech aj v rôznorodom prostredí.