8 min. čítanie

Čo je to affiliate marketing?

Máte efektívnu SEO stratégiu, podchytený email marketing, rozbehnuté PPC kampane, a aj vaše sociálne siete to už majú dobre našliapnuté? Vtedy je ten správny čas začať s affiliate marketingom, čerešničkou na torte vášho marketingového mixu.

Čo je to affiliate marketing?
Zdroj: Depositphotos

Affiliate marketing je doplnkový online marketingový nástroj pre zabehnuté e-shopy, ktoré chcú ďalej zvyšovať počet predajov a získať reklamu na miestach, ktoré sa iným spôsobom obsadiť nedajú. Spolupráca prebieha medzi inzerentom (e-shopom) a publishermi (affiliate partnermi), ktorí vlastnia alebo využívajú určitý priestor na internete na umiestňovanie reklamy. Propagujú produkty alebo služby inzerenta, ktorý im platí províziu z každej sprostredkovanej objednávky.

Čo má spoločné affiliate marketing a Shakespeare?

Priatelia Shakespeara vydali po jeho smrti zbierku jeho hier, First Folio. Do predslovu napísali:

„Šírte toto dielo ďalej a povedzte tým, ktorým sa páči, aby ho tiež šírili ďalej.“

Aby sme však pochopili základný princíp affiliate marketingu, potrebujeme do rovnice pridať ešte motiváciu k tomuto odporúčaniu – odmenu. Ak zostaneme v minulosti, mohlo ísť o odporúčanie medzi ženami na kráľovskom dvore, u koho si majú dať ušiť šaty na ďalší bál. Za nové prinesené zákazníčky následne od šičky dostali dohodnutú odmenu.

Fungovanie affiliate marketingu tak, ako ho poznáme dnes, však umožnil až vznik internetu. Ten nám dovoľuje presne merať všetky dôležité KPI ako počet konverzií (predajov), počet preklikov či celkový prinesený obrat. A potom sa na ich základe vypočíta adekvátna odmena pre partnera.

Zdroj: Depositphotos

Vlastný affiliate program vs kampaň v affiliate sieti

Prvý affiliate program založil majiteľ e-shopu s kvetmi a darčekmi. Vyplácal odmenu partnerom, ktorí mu prinášali návštevnosť zo svojich webových stránok. Dnes majú e-shopy možnosť založiť si svoj vlastný program alebo využiť alternatívnu možnosť, ktorou je otvorenie kampane v affiliate sieti.

Výhodou affiliate siete je hotové technické riešenie, prepojenie s veľkou databázou publisherov a profesionálna podpora pre obe strany. Nakoľko siete spravujú množstvo affiliate kampaní, vedia inzerentovi na základe svojich skúseností pomôcť nastaviť podmienky v jeho kampani tak, aby boli výhodné pre neho aj publisherov.

Dobrá affiliate sieť by mala taktiež prinášať nové nápady na strategické spolupráce s jednotlivými partnermi a rady, ako kampaň optimalizovať k jej plnému potenciálu.

Ako to funguje?

Každá kampaň a každý publisher má v affiliate sieti pridelené svoje ID, ktorých kombináciou vznikajú unikátne affiliate odkazy. Vďaka tracking kódu nasadenému na e-shope inzerenta dokáže systém sledovať, od ktorého publishera zákazník prišiel a v akej hodnote bola objednávka, ktorú uskutočnil. Tú mu následne priradí spolu s vypočítanou odmenou.

Najpoužívanejším províznym modelom v affiliate marketingu je CPS (cost per sale), a teda percentuálna odmena z každej prinesenej objednávky. Všetky objednávky pritom prechádzajú procesom schvaľovania na strane inzerenta, ktorý za stornované alebo vrátené objednávky neplatí. Delí sa teda o svoj zisk s publisherom iba vtedy, keď mu ho skutočne sprostredkoval.

Podľa špecifík e-shopu však môže byť provízny model nastavený aj ako CPL (cost per lead), napr. odmena za vyplnenie registračného formulára, alebo CPC (cost per click), čiže odmena za preklik od publishera na e-shop.

SLEDUJTE TENTO OBSAH Ako podcast

Kto je publisher?

Publisher je osoba alebo firma, ktorá propaguje produkty / služby vybraných e-shopov. Najčastejšie k tomu využíva svoje webové stránky alebo sociálne siete. Môže však využiť aj verejne dostupný priestor na internete (napr. Google Shopping, Facebook ads a pod.), pokiaľ to affiliate kampaň povoľuje.

  • Recenzné weby – poskytujú zákazníkovi nové informácie o produktoch a sprostredkujú svoju skúsenosť vo forme recenzií či porovnania produktov. Ponúkajú odpoveď na otázku zákazníka, napr. “Aké sú najlepšie gramofóny v roku 2024?”
  • Blogy a magazíny – osobné alebo tematicky zamerané webové stránky s relevantnou skupinou čitateľov, ktorá zdieľa rovnaké záujmy. Napr. magazíny o bývaní, knižné alebo športové portály.
  • Produktové katalógy – stránky zhromažďujúce produkty v štruktúrovanom katalógu, v ktorom môžu zákazníci vyhľadávať, filtrovať a porovnávať produkty z rôznych e-shopov.
  • Cashbackové portály – motivujú zákazníkov k nákupu vrátením čiastky peňazí z objednávky naspäť. O svoju províziu sa takto delia priamo so zákazníkom, prípadne s neziskovou organizáciou, ktorú si zákazník vyberie.
  • Kupónové weby – pracujú so zákazníkmi, ktorí vyhľadávajú výhodné ponuky. Zhromažďujú zľavy a akcie, ktorými zákazníka motivujú nakúpiť u vás skôr ako u konkurencie. Dokážu zákazníka presvedčiť k vyskúšaniu nového e-shopu, dokončeniu nákupu či zvýšeniu hodnoty objednávky.
  • Sociálne siete a influenceri – tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach, ktorých sledujú ľudia s podobnými záujmami. Názory a nákupné rozhodnutia svojich sledovateľov dokážu ovplyvniť na základe vzťahu, ktorý s nimi majú vybudovaný.
  • CSS partneri – inzerujú produkty na Google Shopping platforme, s cieľom získať vo výsledkoch vyhľadávania pre inzerenta lepšiu pozíciu, než má konkurencia. Je možné zapojiť ich aj popri vlastných Google Shopping kampaniach.
  • PPC partneri – prinášajú inzerentovi platenú návštevnosť prostredníctvom platených Google reklám, Facebook reklám a pod.

Affiliate je skvelý spôsob, ako zvýšiť tržby, získať spätné odkazy a rozšíriť povedomie o svojich produktoch. Treba ho uchopiť poriadne, sám sa nerozbehne. Odporúčam ho pri produktoch a službách, ktoré sú originálne, alebo kde ste výhradní dovozcovia, alebo máte inú, ťažko skopírovateľnú konkurenčnú výhodu. Prvý krok je si všetko dobre spočítať. Máte dostatočnú maržu? (Partner dostáva typicky 10 %, potom je tu DPH a ďalšie odvody) Aby bol affil funkčný, je kľúčové byť v kontakte s partnermi a pomôcť im rozbehnúť predaj vašich produktov. Keď predávajú oni, máte z toho zisk vy. Ukážte im, čo funguje, čo sa najlepšie predáva, čo nerobí konkurencia. Týmto krokom získate úspešných a vysokoobrátkových partnerov.

Lucie Dědková
marketér, business stratég, mentor pro freelance podnikání

Pre aké e-shopy je affiliate marketing vhodný?

Publisher si sám vyberá, do akej affiliate kampaní sa zapojí. Jeho cieľom je poslať na e-shop čo najviac relevantných zákazníkov, pri ktorých existuje vysoká pravdepodobnosť nákupu. Pri správnom nastavení vám dokážu publisheri priniesť až 15 % nových objednávok. To, či zákazník objednávku uskutoční, je však ovplyvnené nielen propagáciou partnera, ale aj viacerými faktormi na strane e-shopu.

Zdroj: Depositphotos

Aké podmienky musí e-shop spĺňať, ak očakáva takýto výsledok?

  • Vyššie stovky predajov mesačne (minimálne 800 – 1000).
  • Produkty / služby, ktoré sa dennodenne predávajú (napr. bývanie, móda, zdravie a krása, šport). Pri príliš špecifických produktoch a službách existuje riziko, že sa nenájdu vhodní publisheri, ktorí by ich dokázali efektívne propagovať.
  • Prehľadné webové prostredie, ktoré vie prinesenú návštevnosť spracovať na objednávku.
  • Dobré meno e-shopu so silným povedomím o značke a pozitívnymi recenziami.

Na affiliate spoluprácu nie sú vhodné začínajúce e-shopy, e-shopy s príliš úzkou cieľovou skupinou, remeslá, lokálne projekty či príliš luxusné výrobky, e-shopy zamerané na B2B zákazníkov alebo také, kde predaj neprebieha online (reality, predaj áut).

Čo je potrebné na spustenie affiliate kampane?

Pokiaľ inzerent spĺňa základné podmienky, affiliate sieť mu pomôže s otvorením kampane.

Každý e-shop má iba jednu affiliate kampaň, ktorá hovorí o tom, že publisheri môžu produkty / služby z tohto e-shopu propagovať. V kampani sú spísané podmienky a povolenia pre affiliate partnerov, ako napríklad:

  • Výška provízie. Mala by byť motivačná pre publisherov, no udržateľná pre e-shop na základe marže, prekryvu s inými marketingovými kanálmi a zľavami.
  • Dĺžka cookies, počas ktorej sa zaznamenáva predaj partnera.
  • S akými typmi publisherov chce inzerent spolupracovať.
  • Podklady, ktoré sú v kampani k dispozícii (produktový feed, bannery, kupóny a pod.)
  • Potrebný čas na vyhodnotenie resp. schválenie objednávok (keď si je e-shop istý, že objednávku už nie je možné stornovať alebo vrátiť).

Ak chcete vidieť skutočný potenciál vašej affiliate kampane čo najskôr, je vhodné zapojiť všetky typy partnerov a nepodceniť silu prvého dojmu – ponúknuť detailný popis kampane a motivujúce podmienky v kampani hneď od začiatku.

Vďaka affiliate marketingu môžete navýšiť svoje zisky, aj keď ho nechcete prevádzkovať. Môžete byť affiliate partnermi. To znamená byť tým, kto odporúča ostatných. Skvele sa to hodí ako doplnok vášho súčasného podnikania.
Odporúčajte veci (produkty, služby alebo SaaS), ktoré súvisia s vaším podnikaním, ale nekonkurujú mu. Ideálne je to, kde je rovnaká cieľová skupina.
Konkrétne príklady:
– E-shop s krmivom pre psov odporúča e-book o výchove šteňaťa od trénera psov (e-shop má províziu z predaja e-booku a ešte ide nadviazať spoluprácu, kedy tréner odporúča krmivo z tohto eshopu).
– E-shop s orieškami odporúča online konzultácie od výživovej poradkyne. Tá sa nemusí starať o marketing a zákazníci jej chodia, e-shop z toho má províziu.
Aby som to zhrnula, vždy je možné nájsť príležitosti na spoluprácu, len je treba premýšľať trochu out of the box.

Lucie Dědková
marketér, business stratég, mentor pro freelance podnikání

Optimalizácia kampane

Affiliate marketing je výkonnostný typ marketingu, a teda výkon kampane je možné neustále sledovať, porovnávať v čase a optimalizovať na základe dôležitých KPI ako je počet predajov a preklikov, celkový obrat, PNO a iné.

Približne 6 mesiacov trvá zozbieranie dostatočného množstva údajov na to, aby ste získali obraz o tom, ako sa vašej kampani darí. Pýtame sa pritom otázky:

  • Je kampaň pre partnerov zaujímavá? Zapojili sa?
  • Je kampaň pre partnerov konverzná a rentabilná? Zotrvali?
  • Aké typy publisherov sú v kampani zapojené a do akej miery?

Vašimi affiliate partnermi sú ľudia, ktorí propagáciu pripravujú do veľkej miery manuálne. Je preto vhodné vyhnúť sa častým a dramatickým zmenám podmienok kampane, ktoré by v nich vzbudzovali nedôveru a mohli viesť k pozastaveniu propagácie.

Naopak, pokiaľ inzerent komunikuje otvorene a robí férové rozhodnutia s ohľadom na svojich partnerov, otvorí si dvere k strategickým a dlhodobo úspešným partnerstvám. S publishermi dokáže individuálne pracovať a podporovať ich výkon, vďaka čomu sa môžu stať jeho pravou rukou v sezóne aj v hluchých obdobiach, pri predstavení nových výrobkov či dokonca pri rebrandingu.

Vyberáme

3 mýty o affiliate marketingu na záver

Mýtus č.1: Čím viac affiliate sietí, tým lepšie zárobky.

V affiliate marketingu platí známy Paretov princíp – 20 % publisherov prináša do kampane 80 % objednávok. Kvalita partnerov je dôležitejšia ako ich počet, pričom väčšina výkonných publisherov pôsobí vo všetkých väčších affiliate sieťach.

Otvorením kampane vo viacerých sieťach len zriedka príde k získaniu väčšieho počtu predajov. Naopak, výkon sa prerozdelí podľa toho, ktorú sieť konkrétni partneri preferujú. Následkom je komplikovanejšie sledovanie výkonu kampane a identifikovanie najvýkonnejších partnerov pre individuálne spolupráce, náročnejšia optimalizácia kampane a taktiež riziko vzniku duplicitných provízií, nakoľko jedna objednávka môže byť priradená publisherovi v jednej aj druhej sieti.

Namiesto otvorenia kampane v ďalšej sieti je vhodné aktívne spolupracovať s affiliate manažérmi, reagovať na odporúčania a návrhy, podporovať zapojených publisherov a nadväzovať s nimi individuálne spolupráce.

Mýtus č.2: Affiliate kampaň prinesie inzerentovi nové predaje hneď po spustení

Zatiaľ čo po spustení PPC kampane je otázka niekoľkých sekúnd, kedy vidíme v Google Ads prvé výsledky, pri affiliate marketingu to môže byť niekoľko dní až týždňov.

Nasadeniu kampane u publishera predchádza určitý proces – naštudovanie kampane, analýza podmienok, príprava podkladov, zozbieranie informácií, príprava profilu e-shopu, článkov a pod.

Skutočný obrat o tom, či je kampaň pre publisherov zaujímavá a aký výkon dokážu priniesť preto trvá zväčša 6 – 9 mesiacov.

Vyberáme

Zdroj: Depositphotos

Mýtus č.3: Affiliate kampaň môžem kedykoľvek vypnúť a zasa zapnúť

Publisheri venujú príprave propagácie mnoho času, a teda prirodzene očakávajú, že sa im ich investícia vráti v podobe zárobku.

Hoci sa pozastavenie affiliate kampane môže zdať na prvý pohľad dobrým riešením v rámci šetrenia nákladov, publisherom tým inzerent spôsobí veľkú stratu reklamného obsahu, v rámci ktorého majú kampaň nasadenú a ktorý pre nich v danom momente prestáva byť zárobkový.

Publisheri v tom momente vašu kampaň na svojich weboch nahradia a nemusia byť otvorení pokračovaniu spolupráce, keď sa kampaň rozhodnete opäť spustiť, nakoľko ju vyhodnotia ako nestabilnú.

Pri affiliate spolupráci ide o partnerský vzťah medzi inzerentom a publisherom, ktorý by mal zostať v každom bode férový. Nad affiliate kampaňou je teda potrebné uvažovať vždy z dlhodobého hľadiska.

Zdieľať článok
Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Neprijatie vlastného tela ovplyvňuje nákupné správanie Čechov
3 min. čítanie

Neprijatie vlastného tela ovplyvňuje nákupné správanie Čechov

Hoci módne trendy do určitej miery formujú módne preferencie spotrebiteľov, najnovší výskum GLAMI Fashion (Re)search ukazuje, že pri nákupe oblečenia stále prevládajú stereotypy, a to ako z hľadiska štandardov krásy a postavy, tak aj veku. V dôsledku toho tretina Čechov radšej vynecháva letné aktivity, aby neodhalila svoje telo, a tretina Čechov nad 55 rokov pociťuje […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+