2 min. čítanie

Ako sa vyhnúť zneužívaniu vrátenia tovaru: Ponaučenia z austrálskeho prieskumu

V poslednom čase sa stáva, že vrátenie tovaru nie je len súčasťou nákupného procesu, ale aj priestor na nečestné praktiky. Podľa nedávneho výskumu v Austrálii toto nekalé správanie predstavuje vážnu výzvu pre maloobchodníkov na globálnej úrovni.

Ako sa vyhnúť zneužívaniu vrátenia tovaru: Ponaučenia z austrálskeho prieskumu
Zdroj: Depositphotos

Podvody spojené s vrátením tovaru

Zneužívanie vrátenia tovaru má mnohé podoby. Od objednávania viacerých položiek na vyskúšanie s úmyslom vrátiť väčšinu z nich (tzv. bracketing) po pokusy o vrátenie položky, ktorá nie je oprávnená na vrátenie. Niektorí spotrebitelia nosia alebo používajú predmety s úmyslom neskôr ich vrátiť. Ďalšie skupiny tvrdia, že funkčný tovar je chybný, aby získali náhradu alebo zľavu. Ešte ďalej za hranicu idú tí, ktorí nakúpia tovaru ukradnutou kreditnou kartou a následný pokus o vrátenie peňazí prevedú na inú kartu.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Hoci sa tieto problémy môžu zdať vzdialené od slovenského trhu, skúsenosti austrálskych maloobchodníkov potvrdzujú aj ďalšie krajiny. Napríklad Briti po Vianociach vrátili až 42 % objednávok. Českým e-shopom sa po sviatkoch vracia skoro 8 % objednávok, ktoré nesplnili predstavu o ideálnom vianočnom darčeku. Niektoré značky prichádzajú s vlastnými riešeniami ako si s tým poradiť a penalizujú používateľov, ktorí bezplatné vrátenie tovaru zneužívajú. A vo Švajčiarsku sú internetové obchody zodpovedné za správne informácie o produktoch a veľkostiach, aby sa množstvo vrátených výrobkov znížilo.

Drvivá väčšina uprednostňuje flexibilné podmienky

Podľa austrálskeho prieskumu približne tretina online nakupujúcich využíva politiku vrátenia tovaru na nekalé účely. Ďalších 31 % zákazníkov obviňuje svoje správanie zo zneužívania návratovej politiky nedostatkom financií. Až 96 % spotrebiteľov uviedlo, že radšej nakúpia u predajcov s flexibilnými pravidlami vrátenia tovaru.

Pre e-shopy je kľúčové mať jasné a transparentné pravidlá vrátenia tovaru. Viac než tretina nakupujúcich si pred nákupom tieto pravidlá prečíta, a preto je dôležité, aby boli jasné a ľahko dostupné na webovej stránke.

Na druhej strane, 62 % opýtaných uviedlo, že neakceptuje zneužívanie vrátenia tovaru. Niektorí spotrebitelia nakupujú svedomito, až 25 % z nich by sa zdráhalo zneužívať vrátenie tovaru, ak by vedeli, že to má negatívny vplyv na životné prostredie.

Preto je vhodné pristupovať ku každému zákazníkovi individuálne. E-shopy môžu využívať údaje o predchádzajúcom správaní zákazníkov na poskytovanie personalizovaných skúseností. Segmentácia zákazníkov a upravenie skúseností s nákupom na základe ich správania v minulosti môže byť účinným spôsobom, ako predchádzať podvodom spojeným s vrátením tovaru.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Finančný audit: Strašiak alebo šanca na zlepšenie?
3 min. čítanie

Finančný audit: Strašiak alebo šanca na zlepšenie?

Keď sa povie finančný audit, mnohým firmám sa vynorí predstava zložitých kontrol a papierovania. Pravda je však taká, že audit nemusí byť len povinnou jazdou, ale aj výbornou príležitosťou na zlepšenie vnútorných procesov a optimalizáciu financií.

Bibiana Zigova Bibiana Zigova
Senior manažér | Informačná bezpečnosť, TPA
Z detskej izby na najväčší e-shop s kávou
5 min. čítanie

Z detskej izby na najväčší e-shop s kávou

Tento článok vychádza z mojej prednášky, ktorú som mal pre Ecommerce Bridge. Je to séria krokov a odhalenie know-how, ktoré ma doviedli k vybudovaniu najväčšieho e-shopu s kávou na Slovensku.

Peter Szabó Peter Szabó
Coffeein
Podnikanie s e-shopom nemusí byť peklo. Naozaj nie
3 min. čítanie

Podnikanie s e-shopom nemusí byť peklo. Naozaj nie

Ak máte e-shop, určite to poznáte: faktúry, kuriéri, platby, účtovníci… V jednu chvíľu máte pocit, že namiesto produktov podnikáte hlavne s papiermi. A keď si už myslíte, že je všetko hotové, zistíte, že ste na niečo zabudli. Alebo že vám zákazník nezaplatil.

Braňo Šimo Braňo Šimo
CEO, SuperFaktura, s.r.o.
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+