Čo je expanzia?
Expanzia vo všeobecnosti znamená rozširovanie, rozpínanie alebo zväčšovanie objemu či intenzity. V oblasti e-commerce môže ísť o dva procesy:
- rozšírenie podnikania o nové produkty alebo služby na domácom trhu,
- rozšírenie podnikania do zahraničia.
Spravidla ale platí, že keď sa povie „expanzia e-shopu“, väčšina si predstaví práve rozširovanie podnikania do zahraničia, ktorému sa budeme venovať aj v tomto článku.
Expanzia e-shopu je proces, pomocou ktorého sa vaše podnikanie dostáva za hranice domova. Charakteristický je tým, že sa skladá z viacerých krokov, ako je napríklad prieskum trhu, príprava finančného plánu alebo tvorba kvalitného obsahu v cudzom jazyku.
Cieľom expanzie e-shopu je stať sa súčasťou trhu vo vybranej krajine, čo je dôvod, prečo ho musíte dobre poznať. Okrem toho by ste mali poznať aj samotných zákazníkov a ich nákupné správanie. Len tak budete vedieť, akým spôsobom ich zaujať a poskytnúť im vaše produkty.
4 tipy od expertov
Ak chcete expandovať do zahraničia, nezabudnite na zbieranie kontaktov od dňa 0 so súhlasom k odberu kontaktov. S efektívnym nástrojom a umelou inteligenciou môžete svojich nových zákaznikov spracovať cez opustené košíky, opakované nákupy a nákupný záujem, ktorý prejavia scrollovaním na vašej stránke. Veľa e-shopov to zanedbáva aj doma. 72 % ľudí uprednostňuje reklamné správy cez e-mail voči 17 % na socials. Súhlas ale môžete zbierať nie len pre e-mail ale aj SMSky a push notifikácie. S niektorými nástrojmi dokonca môžete personalizovať web vďaka AI.
👨💼 CEO a spoluzakladateľ YNK media ➡️ Člen skupiny visibility360.group 📧 E-mail marketingový špecialista
Za kľúčové považujem dáta a predikcie o tom, kam sa chcem dostať (obraty, zisky) a koľko ma to bude stáť (náklady) a koľko mi to bude trvať v mojich podmienkach (zhodnotenie limitov expanzie – kapitálové, ľudské…). Koľko a za koľko viem v rámci SEE THINK DO CARE stratégie „nakúpiť“ potenciálnych zákazníkov do DO fázy? Marketingový mix by mal byť 50:50 brandová aj performance časť. Toto celé je potrebné zohľadniť a vyčísliť v čase v jedných komplexných dátach, ktoré hovoria o vývoji nákladov, výnosov, hospodárskeho výsledku po mesiacoch a rokoch. Pri zahraničnej expanzii by som robila rozhodnutie na ktorý trh ísť z dát o trhu z Google market finder (konkurencia, náklady na reklamu…).
CEO, ONLINE TORO
Pri expanzii je potrebné efektívne plánovať a pripraviť projektový plán. Je jedno, či ide o e-commerce, B2B, alebo B2C. Na základe disponibilných zdrojov, stratégie je vhodné vybrať správny trh/trhy a určite nezabudnúť, že otvorenie každej krajiny je veľmi nákladné. Ak plánujete otvoriť naraz viac krajín, môže to byť nielen super príležitosť, ale aj niečo, čo váš projekt alebo firmu vie položiť. Platí staré známe, pomaly ďalej zájdeš, teda kým nemáš odváhu, jedinečný produkt a za sebou dostatočný kapitál na rozbehnutie celého obchodného plánu.
Konzultant a zakladateľ agentúry Madviso
Pri expanzii online podnikania do zahraničia odporúčam myslieť na lokalizačnú stratégiu. Súčasťou nej sú nielen štandardné preklady e-shopu (strojové, či s pomocou profi prekladateľov). Ide o kompletné prispôsobenie komunikácie lokálnemu trhu a špecifikám zákazníckeho správania. Do lokalizácie patrí aj výber spoľahlivých a etablovaných lokálnych partnerov – napr. platobné brány, kuriérske spoločnosti, či zabezpečenie zákazníckej podpory s lokálnym telefónnym číslom. Tie najúspešnejšie cross-border e-shopy však nezabúdajú ani na lokálne adresy na vrátenie tovaru. Práve podobné detaily rozhodujú o dlhodobom budovaní dôveryhodnosti, konkurencieschopnosti a ziskovosti značky na zahraničnom trhu.
CEO a Partner, Expandeco
Aké sú výhody expanzie?
Expanzia so sebou dokáže priniesť mnohé výhody. Platí to však len vtedy, keď je premyslená a jednotlivé kroky sú dôkladne naplánované. V inom prípade sa stretnete s komplikáciami a problémami, ktoré nakoniec môžu viesť k neúspechu.
K najväčším výhodám expanzie e-shopu do zahraničia patria:
Rozšírenie a využitie trhového potenciálu
Vďaka expanzii e-shopu do zahraničia viete osloviť nových zákazníkov, ktorí by inak nemali prístup k vašim produktom a službám. Takýmto spôsobom zvyšujete počet predajov a efektívne prispievate k celkovému rastu tržieb.
Následne netreba zabúdať ani na to, že vstup na nové trhy vám umožní rozšíriť svoj dosah. Vašu značku nebudú poznať len zákazníci z krajiny, odkiaľ pochádzate, ale aj tí zo zahraničia.
Rast tržieb a zisku
Rast tržieb a zisku je úzko spojený s predchádzajúcou výhodou. Keď rozšírite svoje pôsobenie na ďalšie trhy, máte k dispozícii oveľa viac potenciálnych zákazníkov, ktorých môžete zaujať a presvedčiť ku kúpe produktu.
Diverzifikácia rizík
Prítomnosť vo viacerých krajinách dokáže znižovať riziká spojené s konkrétnymi trhovými podmienkami, hospodárskymi faktormi alebo sezónnymi fluktuáciami.
Aby ste však tento benefit mohli využiť naplno, musíte si všímať rozdiely medzi regiónmi, v ktorých pôsobíte. Napríklad, ak predávate krémy na opaľovanie, o ktoré je u nás v zime minimálny záujem, podporte ich predaj v krajinách, kde je teplo po celý rok.
Prístup k novým segmentom trhu
Pomocou expanzie oslovíte nové segmenty zákazníkov alebo cieľové skupiny, ktoré majú odlišné potreby a preferencie ako tie domáce. Efektívne tak podporíte rast svojho podnikania a diverzifikujete zákaznícku základňu.
Skúsenosti z globálneho trhu
Vďaka expanzii do zahraničia získate skúsenosti s medzinárodným obchodom a zlepšíte si schopnosti riadenia podnikania. Zároveň budete môcť svoje novonadobudnuté skúsenosti využiť aj na domácom trhu, napríklad v boji proti konkurencii.
Aké sú riziká a nevýhody expanzie?
S expanziou e-shopu sa spája niekoľko rizík a nevýhod, o ktorých by ste mali vedieť ešte predtým, ako k tomuto kroku pristúpite.
Náročnosť
Expanzia je vo všeobecnosti náročný proces, ktorý netrvá len zopár dní či týždňov. Často sa predĺži na mesiace, počas ktorých musíte plánovať, vybavovať a riešiť mnohé menšie aj väčšie komplikácie.
Ak by ste si chceli expanziu zjednodušiť, poobzerajte sa po profesionálnych spoločnostiach, ktoré ju vybavia za vás. V takomto prípade ale musíte počítať s vyššími nákladmi.
Veľká investícia
Rozšírenie na nové trhy vyžaduje veľké investície do marketingu, logistiky či rôznych iných úkonov. Ak sa vám teda nepodarí dosiahnuť očakávaný obrat alebo návratnosť investície, môžete čeliť finančným problémom.
Zmeny v politickej situácii
Na to, ako sa vám bude dariť, má veľký vplyv aj politika zvolenej krajiny. Zmeny v legislatíve alebo regulačné opatrenia vám môžu skomplikovať nielen expanziu, ale neskôr aj samotné podnikanie.
Politická situácia je niečo, čo sa nedá ovplyvniť. Aj napriek tomu by ste ju mali sledovať a v prípade, že dôjde k nejakým väčším zmenám, mali by ste hneď konať a hľadať efektívne riešenia.
Ekonomické riziká
Do tejto kategórie spadá rad rizík vrátane fluktuácie v mene, hospodárskych kríz a inflácie. Keď nechcete, aby vás výrazne ohrozili, nezabúdajte na vytvorenie stabilného finančného plánu a premyslených postupov na riadenie nečakaných rizikových situácií.
Konkurencia
Vaše podnikanie v zahraničí môže ohroziť aj miestna konkurencia. Tá má výhodu v tom, že trh a zákazníkov dokonalo pozná a vie, ako správne na nich cieliť. Pred expanziou si spravte prieskum a zistite, ktoré značky a podniky vám budú priamo konkurovať. Oboznámte sa s ich silnými a slabými stránkami a využite tieto poznatky vo svoj prospech.
Riziká spojené s logistikou
Riadenie logistiky je v zahraničí vo všeobecnosti náročnejšie. Celú situáciu komplikuje komunikácia na diaľku a množstvo pravidiel, ktoré sú často diametrálne odlišné od tých našich.
Zmeny v technológiách
Technológie v súčasnosti napredujú vysokou rýchlosťou a ovplyvňujú mnohé oblasti podnikania. Nehovoriac o tom, že v zahraničí môžu podnikatelia preferovať iné systémy či zariadenia ako u nás doma. Ak nechcete zaostávať a komplikovať prácu svojim obchodným partnerom, budete musieť s novými trendmi držať krok.
Prečo sa e-shopy rozhodnú pre expanziu?
Dôvody, prečo sa e-shopy rozhodnú expandovať na zahraničný trh, sú rôzne. K tým najčastejším patria:
- Presýtený trh – zdá sa vám, že produkty alebo služby, ktoré predávate, má dnes vo svojej ponuke už veľké množstvo ďalších e-shopov? Ideálnym riešením je expanzia. Vyberte si však trh, kde ľudia daný produkt nepoznajú, alebo je len v minimálnom zastúpení.
- Nedostatok potenciálnych zákazníkov – môže, no nemusí sa spájať s prvým bodom. Niekedy na trhu jednoducho nie je dostatok zákazníkov, ktorí by mali záujem o vaše produkty. Preto je dobré spraviť si prieskum a zistiť, kde sa nachádza vaša cieľová skupina.
- Vyrovnanie sa konkurencii – všimli ste si, že vaša konkurencia expanduje na zahraničný trh? Ak nechcete zaostávať, rozšírte svoje pôsobenie aj vy. To, či si zvolíte rovnaký alebo iný trh, je na vás. Rozhodnutie si ale poriadne premyslite.
- Zvýšenie povedomia o značke – ako sme spomenuli, expanzia vám pomôže rozšíriť povedomie o značke a posilniť jej meno a autoritu. Dokonca, v niektorých prípadoch môže pôsobiť aj dôveryhodnejšie.
Ako na úspešnú expanziu?
Expanzia e-shopu do zahraničia sa skladá z niekoľkých krokov. Každý z nich je dôležitý a výrazne ovplyvňuje vašu úspešnosť. O všetkých sa dočítate viac v texte nižšie.
Dostatok času
Expanzia si v prvom rade vyžaduje veľa času. Na nič zbytočne netlačte a nikam sa neponáhľajte. Jednotlivé rozhodnutia a kroky si vždy dobre premyslite a zvážte. Vyhnete sa tak chybám, ktoré by vás mohli stáť peniaze.
Ak na expanziu aktuálne nemáte dostatok času, odložte ju na neskôr. A to platí aj vtedy, keď sa rozhodnete, že celý proces budete outsourcovať.
Výber vhodnej krajiny
To, do ktorej krajiny budete expandovať, závisí od mnohých faktoroch vrátane:
- služieb a produktov, ktoré poskytujete,
- cieľov, ktoré chcete dosiahnuť,
- cieľovej skupiny, ktorú chcete zasiahnuť,
- veľkosti trhu danej krajiny.
Pred expanziou si spravte prieskum a zistite, ktoré krajiny by mohli byť ideálnou voľbou pre vaše podnikanie. Väčšina slovenských e-shopov sa rozhoduje pre tzv. CEE (Central and Eastern Europe) región, čiže napríklad pre Česko alebo Maďarsko. Ide o krajiny, s ktorými máme relatívne blízke vzťahy a mentalita ich zákazníkov je podobná tým našim. Plus, ich trh je výrazne väčší, takže vášmu podnikaniu poskytuje možnosť rastu.
CEE región ponúka veľa príležitostí pre mnohé e-shopy. Len v rokoch 2016 až 2021 vzrástol zo 6 % na 15 % a do roku 2026 sa predpokladá, že bude pokrývať až jednu pätinu maloobchodného sektora.
Prieskum trhu
Vybrali ste si krajinu, do ktorej chcete expandovať? V ďalšom kroku si spravte dôkladný prieskum jej trhu. Ten by sme mohli rozdeliť do troch skupín:
Zákazníci
Zákazníci sú významnou súčasťou tuzemského aj zahraničného podnikania. Ak chcete byť úspešní, musíte ich dobre poznať a vedieť, aké sú ich potreby a preferencie. V rámci prieskumu trhu sa preto zamerajte predovšetkým na:
- nákupné správanie v danej krajine,
- znalosť tradičných hodnôt,
- preferované spôsoby platby,
- znalosť kultúrnych odlišností,
- približné vekové rozpätie cieľovej skupiny (môže byť mierne odlišné ako na domácom trhu),
- záujmy potenciálnych zákazníkov.
Čím viac informácií budete o zákazníkoch vedieť, tým lepšiu stratégiu predaja si pre nich pripravíte.
Konkurencia
Vaše podnikanie ovplyvnia aj e-shopy a značky, ktoré ponúkajú rovnaké alebo podobné produkty a služby. Vyrovnať sa im budete môcť len vtedy, keď ich dôkladne zanalyzujete a spoznáte.
Pri analýze konkurencie sledujte:
- veľkosť konkurenčných e-shopov,
- počet konkurenčných e-shopov,
- ceny za poskytované produkty a služby,
- marketingové aktivity,
- silné a slabé stránky konkurencie.
Dobrá rada: Zistené údaje o konkurencii využijete pri tvorbe SWOT analýzy. Tá vám prezradí všetky vaše silné a slabé stránky, príležitosti a hrozby. Budete tak vedieť, na čo sa môžete spoľahnúť (napr. vysoká kvalita produktov) a naopak, na čo si dávať pozor a neustále to zlepšovať (napr. dlhé dodacie lehoty oproti konkurencii).
Legislatíva
Okrem cieľovej skupiny sa zamerajte aj na legislatívne podmienky a špecifické požiadavky, ktoré by vám mohli neskôr skomplikovať celý proces expanzie.
Aké metódy použiť na prieskum trhu?
Prieskum trhu je významnou súčasťou rozširovania vášho podnikania do zahraničia. Spoznáte pomocou neho trh, odlišnosti v správaní zákazníkov a rôzne ďalšie detaily, ktoré vám napovedia, na čo sa pripraviť a čo približne očakávať.
Na získanie všetkých potrebných dát sa dá využiť viacero metód:
- PESTEL analýza – zameriava sa na politické, ekonomické, sociálne, technologické, environmentálne a právne faktory, podľa ktorých lepšie spoznáte trh, zistíte akým hrozbám môžete čeliť a aké príležitosti sa vám naskytujú.
- Segmentácia trhu – trh delí do niekoľkých skupín na základe určitých parametrov, ako je vek, nákupné správanie, geografia a podobne. Zisťuje tak, ktoré cieľové skupiny sú relevantné a ktoré nie.
- Benchmarking – porovnáva vaše procesy, výkon alebo produkty s konkurenciou. Podľa toho identifikuje slabé miesta a prezrádza vám, aké príležitosti máte k dispozícii.
- Analýza kultúry – pri tvorbe analýzy sa berú do úvahy hlavne kultúrne aspekty. Jej cieľom je pochopiť miestne hodnoty, návyky a preferencie spotrebiteľov, vďaka čomu im lepšie porozumiete.
Analýza kľúčových slov v cudzom jazyku a nová verzia e-shopu
Pre nový trh budete potrebovať novú verziu internetového obchodu s jednoduchou a zapamätateľnou doménou a obsahom v miestnom jazyku. Pred tvorbou textov si spravte detailnú analýzu kľúčových slov a informujte sa o tom, čo ľudia najčastejšie v spojitosti s vaším produktom alebo službou vyhľadávajú.
Kľúčové slová, ktoré sú aktuálne najvyhľadávanejšie, vám pomôžu aj pri tvorbe publikačného plánu. Napovedia vám, o čom sa chcú ľudia dozvedieť viac a čo by ich mohlo pritiahnuť na váš web.
Analýza kľúčových slov sa vám ďalej zíde aj na:
- Celkové SEO – kľúčové slová by ste mali používať pri tvorbe url adries, meta popisov, meta nadpisov alebo popisov obrázkov.
- Sociálne siete – vyhľadávanie na Facebooku, Instagrame či Youtube funguje veľmi podobne ako to na Google. Použitím vhodných kľúčových slov sa tak viete potenciálnym zákazníkom zobraziť na oveľa vyšších pozíciách a získať ich pozornosť.
- User experience (UX) – analýza kľúčových slov je nápomocná aj pri tvorbe štruktúry e-shopu, optimalizácii UX webovej stránky a podobne.
Relevantné kľúčové slová pre zahraničie nájdete napríklad prostredníctvom Ahrefs alebo Semrush, ktoré majú aj desiatky ďalších praktických funkcií.
Rada odborníka
Doména by mala byť výstižná, krátka a mala by podporovať vašu značku. Vyhnite sa komplikovaným názvom s číslicami alebo rôznymi znakmi, ktoré pôsobia nedôveryhodne.
Kvalitný obsah
Kvalitný a optimalizovaný obsah dokáže vašu webovú stránku dostať na prvé miesta vo vyhľadávaní. Neberte ho preto na ľahkú váhu.
Existujúci text, napríklad popisy produktov, bližšie informácie o firme a podobne, môžete preložiť prekladačom a následne ho nechať skontrolovať odborníkom. Inou alternatívou je nechať preklady na profesionálnom prekladateľovi.
V prípade nového obsahu, ktorý budete tvoriť podľa kľúčových slov, máte taktiež dve možnosti:
- texty si necháte napísať v slovenčine a potom ich preložíte do cudzieho jazyka,
- na písanie textov si nájdete človeka, ideálne native speakera, ktorý napíše text priamo v cudzom jazyku.
Na preklady textov je vhodné nájsť si človeka, ktorého cieľový jazyk je materinský. Ten bude poznať miestne zvyklosti, vďaka čomu bude výsledný text pôsobiť prirodzene. Plus, vyhnete sa tak rôznym chybám, napríklad v uvádzaní cien, symbolov, adries a podobne.
Kvalitná zákaznícka podpora v cudzom jazyku
Zákazníci majú pri nakupovaní na e-shope často doplňujúce otázky, s ktorými sa obracajú na zákaznícku podporu. Je preto dôležité, aby ste im ju poskytli, a to v minimálne e-mailovej alebo telefonickej podobe a v ich materinskom jazyku.
Pamätajte na to, že kvalitné služby sú základom úspechu. Keď zákazníkom pomôžete vyriešiť ich problém rýchlo a jednoducho, s veľkou pravdepodobnosťou sa k vám znova vrátia. A možno vás aj odporučia známym.
Vedeli ste, že …
zákaznícka podpora v lokálnom jazyku a s lokálnym telefónnym číslom výrazne zvyšuje dôveryhodnosť obchodu? Ak teda chcete mať výhodu oproti zahraničným e-shopom, ktoré túto možnosť neposkytujú, určite ju zaraďte medzi svoje služby.
Správne nastavenie PPC kampaní
To, že PPC kampane sú efektívne, hovoriť asi nemusíme. Táto skutočnosť pritom platí nielen na slovenský, ale aj zahraničný trh, kde pomocou PPC reklám prilákate veľa nových zákazníkov.
Úspešnosť PPC kampaní závisí predovšetkým na ich nastavení. Naštudujte si preto miestne špecifikácie a použite vhodné kľúčové slová. Po spustení reklamy sledujte, aká je jej výkonnosť a ak by sa jej nedarilo, upravte ju.
Vhodná marketingová stratégia
Okrem PPC kampaní musíte myslieť aj na ďalšie marketingové metódy, ktoré pomôžu zviditeľniť váš e-shop. K nim sa radia sociálne siete, newslettery a optimalizovaný obsah. Posledné roky je obľúbený aj influencer marketing, ktorý na propagáciu produktov a služieb využíva známe a vplyvné osoby.
Marketingovú stratégiu si dobre naplánujte. Premyslite si, akým štýlom chcete vaše produkty komunikovať a komu. Dbajte na to, že kombinácia viacerých kanálov vám môže priniesť úspech, no zbytočne to s nimi nepreháňajte. Zvážte, ktoré sú skutočne potrebné a naopak, cez ktoré by ste svoju cieľovú skupinu vôbec nezasiahli.
Napríklad, ak predávate produkty pre vekovú skupinu 50+, zo sociálnych sietí sa zamerajte najmä na Facebook a Instagram. TikTok či Snapchat môžete pokojne vynechať.
Využitie miestnych porovnávačov tovaru
Porovnávače tovaru sú obľúbeným nástrojom, ktorý používajú tisícky zákazníkov. V priebehu niekoľkých minút pomocou neho môžu zistiť, ktorý e-shop poskytuje tú najvýhodnejšiu cenu.
Plusom porovnávačov je tiež to, že pomáhajú e-shopom presadiť sa. Pri expanzii na ne preto nezabúdajte a snažte sa na ne dostať svoje produkty.
Vedeli ste, že …
až 78 % nakupujúcich použilo porovnávače tovaru minimálne pri jednom online nákupe? Dokonca, približne 65 % používateľov tvrdí, že im porovnávače ušetrili čas pri nakupovaní.
Prispôsobenie portfólia
Zahraniční zákazníci sú odlišní od tých domácich. Majú iné potreby, preferencie a nároky. Nemusíte im preto poskytnúť úplne všetky produkty. Pokojne z nich vyberte len tie, ktoré predpokladáte, že ich zaujmú najviac.
Výhodou prispôsobenia portfólia je to, že nestrávite čas optimalizáciou a prekladaním textov k produktom, ktoré by sa v zahraničí nemuseli vôbec predávať.
A ako vybrať správne produkty? Pozrite sa na dáta, ktoré ste robili v rámci prieskumu. Tie vám prezradia všetky dôležité informácie o zákazníkoch a ich nákupnom správaní.
Založenie firmy v zahraničí
Marketing, web a obsah máte vyriešený, môžete sa presunúť na menej zábavné a kreatívne povinnosti, medzi ktoré sa radí napríklad založenie firmy.
Pri expanzii do zahraničia nie ste povinní založiť si lokálnu firmu. To, či tak ale nakoniec urobíte, sa odvíja predovšetkým od krajiny, v ktorej plánujete podnikať. Napríklad nemeckí zákazníci sú voči zahraničným firmám nedôverčiví. Radšej nakupujú v tých lokálnych. Na druhej strane, krajiny z regiónu CEE by s tým problém nemali mať.
Finančný plán
Finančný plán je dokument, vďaka ktorému získate približnú predstavu o tom, koľko vás bude expenzia stáť. Zároveň pomocou neho znížite riziko vyplývajúce z nepredvídaných výdavkov, ktoré by mohli viesť k rôznym finančným problémom.
Pri tvorbe finančného plánu je dobré počítať radšej s vyššími nákladmi za jednotlivé úkony a nechať si rezervu pre prípad, že by niečo bolo nakoniec niečo drahšie.
Právna príprava
Právna oblasť podnikania je komplikovaná u nás na Slovensku, nie ešte v zahraničí. Ak si chcete byť istí, že robíte všetko v súlade s legislatívou, mali by ste sa obrátiť na odborníkov. Ideálne na tých, ktorí sa zaoberajú zákonmi v krajine, do ktorej chcete expandovať.
Zriadenie lokálneho bankového účtu
Zriadenie bankového účtu nie je povinné, no rozhodne sa vám oplatí. Zahraničné platby prichádzajúce na slovenský účet sú spoplatnené. Výška poplatkov sa odvíja od zvolenej banky, no vo všeobecnosti nie je nízka.
Založenie bankového účtu v krajine, do ktorej plánujete expandovať, vám pomôže ušetriť desiatky až stovky eur, ktoré môžete využiť napríklad na marketingové aktivity.
Lokálne spôsoby platby
Úspešnosť e-shopu ovplyvňuje aj platba za produkty. Ak zákazníkom neposkytnete preferované spôsoby, nebudú vám dôverovať a nákup nedokončia. To isté platí aj v prípade, že sortiment nepredávate v lokálnej mene.
Na začiatok preto zistite, ktoré spôsoby platby využívajú zahraniční zákazníci najčastejšie a uistite sa, že im ich na e-shope ponúkate. Následne skontrolujte ceny. Keď má krajina svoju vlastnú menu, použite ju namiesto eur.
Lokálna adresa
Adresa je rozhodujúca najmä v situácii, keď sa zákazník rozhodne, že produkt vráti. Ak zistí, že ho bude musieť posielať až na Slovensko, pravdepodobne e-shop opustí bez toho, aby spravil nákup.
Presný opak však nastane, keď budete mať lokálnu adresu, napríklad pre zberné miesto. Zákazník bude mať istotu, že keď si niečo objedná a nebude mu to vyhovovať, bude to môcť ľahko, rýchlo a bez väčších poplatkov vrátiť.
Registrácie k DPH
Každá krajina Európskej únie je známa tým, že má pevne stanovený limit ročného obratu, od ktorého závisí nutnosť registrácie k DPH. Limity sa v krajinách líšia a môžu sa časom meniť, preto ich pravidelne kontrolujte.
Niekedy sa však k DPH oplatí registrovať aj bez toho, aby ste tento limit dosiahli. Je to napríklad vtedy, keď:
- chcete pôsobiť dôveryhodnejšie,
- sadzba dane je v zahraničí nižšia ako u nás,
- máte odberateľov, ktorí sú platiteľmi DPH.
Logistika
Zákazníci dnes nechcú čakať na svoje produkty jeden či dva týždne. Predpokladajú, že keď si od vás niečo objednajú, do dvoch, maximálne troch pracovných dní to budú mať doma. Aby ste mohli splniť ich želania, nesmiete počas expanzie zabúdať na logistiku.
Dopravné spoločnosti si dobre overte. Zistite, akú kvalitu služieb poskytujú, ako rýchlo doručujú zásielky a aké sú ich ceny. Ďalej sa informujte o možnosti tzv. spätnej logistiky. To znamená, či prepravca rieši napríklad vrátenie tovaru.
Vytvorenie obchodných vzťahov
Pre úspešné podnikanie budete potrebovať aj dobré obchodné vzťahy. Začnite preto s networkingom a hľadajte distribútorov, dodávateľov a partnerov, ktorí by s vami chceli spolupracovať.
Služby networkingu môžete outsourcovať. K dispozícii sú zvyčajne miestni agenti, ktorí do detailu poznajú daný trh a majú kontakty na spoločnosti, s ktorými by ste mohli začať obchodovať.
Nástroje, ktoré vám pomôžu s expanziou
Na internete je dnes veľa nástrojov, ktoré vám pomôžu s expanziou. My sme pre vás vybrali niekoľko základných:
Štatistiky zo Statista.com
Presné a aktuálne štatistiky o zákazníkoch, nákupnom správaní, veľkosti trhu a iných detailoch nájdete na stránke Statista.com. Reporty sú prehľadné a základné informácie sú spravidla voľne dostupné. Ak by vám nestačili, stránka poskytuje aj mesačné predplatné.
Ďalšie cenné dáta sa nachádzajú na webových stránkach ambasád, obchodných komôr či vládnych inštitúcií danej krajiny.
Google Market Finder
Google Market Finder je nástroj špeciálne určený na expanziu e-shopu. Po zadaní domény a kategórie, resp. kategórií produktov a služieb vám zobrazí krajiny, ktoré by boli pre vašu expanziu najlepšie. Ku krajinám vám taktiež uvedie základné údaje ako:
- mesačné vyhľadávanie v rámci zvolenej kategórie,
- čistý disponibilný príjem domácností,
- index jednoduchosti podnikania.
Google Trends
Prostredníctvom nástroja Google Trends preskúmate, aké populárne je zvolené slovo v rôznych krajinách. Dokonca, prezrieť si môžete aj jeho hľadanosť v priebehu času. To sa vám zíde napríklad vtedy, keď predávate niečo sezónne a chcete vedieť, kedy o to ľudia začínajú prejavovať väčší záujem.
Google Trends vám ukáže aj ďalšie populárne súvisiace pojmy a témy, ktoré sa vám zídu napríklad pri tvorbe obsahu.