5 min. čítanie

Týždenný sumár 2/2024: Ako sa darilo slovenskému e-commerce na Vianoce? Meta ruší niektoré cielenia reklamy a falošné recenzie ľudí obťažujú

Posledný kvartál konečne dostal slovenský e-commerce do plusu. Prečo je slovenská značka GymBeam taká úspešná? Používa u nás vôbec niekto Snapchat?

Týždenný sumár 2/2024: Ako sa darilo slovenskému e-commerce na Vianoce? Meta ruší niektoré cielenia reklamy a falošné recenzie ľudí obťažujú

Vianočné predaje poslali slovenské e-shopy po celom roku do plusu. E-commerce na Slovensku prežíva turbulentné obdobie. Po výraznom raste v období rokov 2019 až 2021 druhý rok po sebe klesá. Dlhoočakávané zlepšenie priniesol až kľúčový posledný kvartál tohto roka, kedy narástol 5 %. Vyplýva to zo správy spoločnosti Heureka a uvádza, že susedné Česko je na tom podobne. Ako skokan roka sa s nárastom 66 % vyšvihli sedacie súpravy a prepadákom sú elektrocentrály, kotly a krbové vložky, ktoré minulý rok vystrelili kvôli vojne na Ukrajine, ktorá poukázala na možnú energetickú krízu.

Značke GymBeam sa darí celoročne a obzvlášť v predvianočnej sezóne excelovala. Rok 2023 bol pre ňu bezpochyby rekordný – okrem obratu cez 4 miliardy korún dosiahla medziročný rast 60 % a priazeň jej vyslovilo 1,5 milióna nových zákazníkov. V novom roku sa spoločnosť chce sústrediť predovšetkým na upevňovanie pozície na existujúcich trhoch.

V štúdiu sme práve privítali zástupcu tejto zvučnej značky. Najčerstvejší rozhovor s Mariánom Greššákom z GymBeamu sa zameriava na dôležitosť videoprodukcie značky, vďaka ktorej rastie. Ako prebieha koordinácia v rámci tímu a prečo im nestačí natáčať na telefón? Vypočujte si rozhovor s Majom a dozviete sa aj jeho tipy na to s akými videami by mali začať malé e-shopy.

Marián Greššák z GymBeam

Trápite sa s tým, ako zvýšiť zapojenie publika na sociálnych sieťach? Ľubomír Štulajter z agentúry Vivantina vám v článku prináša nápady ako u cieľovej skupiny zabodovať. Odporúča napríklad nechváliť sám seba, využívať súťaže rozumne a poradí ako si vybrať influencera.

Meta prehodnocuje podrobné cielenia reklamy. Od 15. januára 2024 odstráni alebo skonsoliduje určité cielenia. Spoločnosť zatiaľ neposkytla konkrétne podrobnosti o odstraňovaných kategóriách, takže je otázne, ako sa zmeny prejavia v cielení na Facebooku a Instagrame. Vie sa len toľko, že prehodnocuje citlivé kategórie – najmä tie, ktoré majú prvky súvisiace so zdravím, záujmami, rasou, prípadne etnickým pôvodom.

Meta sa tiež pripravuje na americké prezidentské voľby. Generatívna AI dokáže vytvárať realistické obrazy, čo nahráva dezinformáciám. Spoločnosť sa preto snaží zaviesť nové pravidlá a obmedziť zavádzanie cez použitie digitálne vytvorených alebo upravených správ. Reklamy na platformách Mety s označením sociálne témy, voľby a politika musia označovať použitie umelej inteligencie

AI v spojení s fotobankou Getty Images vám však možno pomôže. Umelá inteligencia bude na základe fotografií a videí v databáze generovať nové licencované obrázky. Novinka je navrhnutá tak, aby chránila pred generovaním známych produktov, ľudí, miest či iných prvkov, ktoré sú chránené autorskými právami. Služba je dostupná v 75 jazykoch a za 100 vygenerovaných obrázkov zaplatíte 13,99 €.

Najnovšia časť Mudrovačky je von. Michal so Štefanom sa okrem iného pozreli na novinky zo sociálnych sietí – posvietili si na Instagram, Threads, LinkedIn či aktualizácie v Google Chrome.

V Mudrovačke rozoberieme novinky za december.

Juraj Zaťko z digitálnej agentúry Birdline si všimol, že malým firmám sa ťažko manažuje marketing. V článku sa zameral na dôvody a odporúča uvedomiť si výzvy, ktorým možno čelíte aj vy. Marketing je totiž v dnešnom digitálnom svete zložitejší než kedykoľvek predtým. Stačíte sledovať zmeny v oblasti sociálnych médií, SEO, výkonnostných kanálov či umelej inteligencie? 

Do marketingu môžete sypať milióny, pokiaľ však nebudú zákazníci spokojní, nikdy biznis nebude rásť. Aj preto je na referencie kladený čoraz väčší dôraz. Preto vás môžu zaujímať tipy ako s recenziami vlastných produktov pracovať. Síce to nie je úplne jednoduché, je skutočne dôležité venovať im pozornosť a nenechávať len na náhodu, či vás niekto ocení.

Potvrdzuje to aj prieskum spoločnosti Bazaarvoice, ktorá oslovila viac ako 8 000 spotrebiteľov a viac ako 400 značiek v Spojených štátoch, Spojenom kráľovstve, Nemecku, Francúzsku, Austrálii a Kanade. Výsledky odhalili, že falošné recenzie ľudí pri nakupovaní obťažujú. Zákazníci chcú, aby značky prijali opatrenia, ktoré by zabezpečili autentickosť online obsahu. Až 75 % spotrebiteľov sa obáva falošných recenzií, 69 % falošných obrázkov, 68 % falošných videí, 66 % falošných otázok a odpovedí a 69 % falošného obsahu sociálnych médií. Spotrebitelia si dávajú čoraz viac záležať na tom, aby nenaleteli falošným recenziám. Značky a maloobchodníci by preto mali zabezpečiť, aby ich zákazníci dôverovali obsahu, ktorý konzumujú online.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Používa niekto na Slovensku Snapchat? Práve Snapchatu “vďačíme” za Stories, teda konceptu 24-hodinových príbehov. Podľa Transparency report má spoločnosť na Slovensku viac ako 590 tisíc používateľov a v Česku viac ako 1,2 milióna. Na základe údajov zo slovenských reklamných kampaní spoločnosti Aleph môžeme povedať, že Snapchat je obzvlášť silný vo vekovej skupine tínedžerov a mladých dospelých vo vekovom rozmedzí 13 – 24 rokov. Táto platforma ponúka inovatívne reklamné príležitosti. Zamyslite sa, či to viete využiť pre váš biznis – ak áno, v Alephe vám s tým radi poradia.

V e-commerce Bridge pre vás tvoríme obsah už piaty rok. Online magazín sa oproti pôvodnému režimu posunul – každý deň prinášame novinky a pravidelne vás zásobujeme rozhovormi s českými a slovenskými značkami a osobnosťami.

Malá sumarizácia za rok 2023:

  • Pripravili sme 52 týždenných súhrnov na čítanie aj do ucha v podcaste Ecommerce Bridge Update.
  • Napísali sme 530 noviniek zo sveta aj z domova.
  • Vzniklo 56 rozhovorov s odborníkmi z marketingu a e-commerce.
  • Pripravili sme 206 článkov so zameraním na rôzne biznisové aj marketingové kategórie.
  • Zorganizovali sme pre vás 10 konferencií po celom Slovensku.
  • Oživili sme obľúbený formát Mudrovačka.

V tomto roku máme prichystané nové formáty, konferencií bude až 11 a, samozrejme, všetky môžete sledovať z pohodlia obývačky vďaka live streamu. No prísť osobne má svoje výhody. Pre účastníkov akcie sa na mieste konania uskutoční panelová diskusia a súťaž o vecné ceny. Najbližšia konferencia Ecommerce Bridge Live bude už 25.1. v Bardejove.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Na českom trhu sa darí online objednávkam služieb
2 min. čítanie

Na českom trhu sa darí online objednávkam služieb

Nákup služieb online v Česku vykonalo najviac spotrebiteľov v doterajšom priebehu roka. Podľa pravidelného výskumu Asociácie pre elektronickú komerciu (APEK) to v júni bolo viac ako 28 % internetových užívateľov. V predchádzajúcich mesiacoch bola zvyčajná hodnota o tri až štyri percentuálne body nižšia.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+