Košice
19. Október udalosť už prebehla
Poprad
9. November udalosť už prebehla
Bratislava
5. December udalosť už prebehla
Bardejov
25. Január udalosť už prebehla
Žilina
15. Február udalosť už prebehla
Trnava
26. Marec už čoskoro
Zvolen
18. Apríl už čoskoro
Liptovský Mikuláš
9. Máj už čoskoro
Nitra
30. Máj už čoskoro
Košice
3. Október už čoskoro
Banská Bystrica
24. Október už čoskoro
Poprad
7. November už čoskoro
Bratislava
28. November už čoskoro
6 min. čítanie

Okej, sociálne siete sme rozbehli. Ako však zvýšiť zapojenie publika?

Mať stratégiu je gro marketingových aktivít akejkoľvek značky. Aj marketér začiatočník vám určite na začiatok povie, aby ste boli aktívni na sociálnych sieťach. Vy sa teda logicky opýtate: založíme si Facebook, TikTok a Instagram, budeme ich napĺňať nejakým obsahom a stúpnu nám tržby, však? Však?

Ľubomír Štulajter Ľubomír Štulajter
Performance Marketing Manager | Vivantina
Okej, sociálne siete sme rozbehli. Ako však zvýšiť zapojenie publika?
Zdroj: Freepik/Canva

Nie tak celkom, hovoríme my marketéri. Aby vášmu podnikaniu sociálne siete prinášali naozaj komplexné výsledky (od poznateľnosti značky až po konverzie a nákupy), potrebujete niečo navyše. V tomto článku vám priblížime techniky, ktorými zvýšite zapojenie publika na vašich sociálnych sieťach. 

Tvorte obsah, ktorý budú vaši sledovatelia milovať

Chcete zabodovať? Zabudnite na staromódnu reklamnú samochválu. Parametre produktu si totiž zákazník pomerne ľahko nájde na vašom webe. Preto musíte svojmu publiku ponúknuť viac – obsah, ktorý ho naozaj zaujme a bude unikátny. Návody, inšpirácie alebo zábavné výzvy predstavujú hodnotný obsah, ktorý vtiahne vašu cieľovú skupinu do diania. To je najlepší spôsob, ako pomocou sociálnych sietí budovať a upevňovať puto so svojimi zákazníkmi.

Výborne na to ide napríklad svetoznámy výrobca motorových píl a iného náradia Stihl. Na Instagrame publikuje obsah v rámci niekoľkých obsahových línii – zábava, inšpirácie, návody. Všetky druhy obsahu spája snaha o priame zapojenie publika. Žiadne posty typu “neprekonateľná pílka”, “najlepšie montérky iba u nás”. Ide to aj inak:

Zdroj: https://www.instagram.com/stihl/

UGC: Keď vám obsah tvoria samotní sledovatelia

User generated content (UGC, po slovensky obsah generovaný používateľmi) je veľmi efektívnou formou zapojenia publika do komunikácie značky na sociálnych sieťach. Dodáva jej autenticitu, a to cez skutočné príbehy skutočných ľudí. Tie môžu byť zachytené v rôznych podobách – od recenzií až po fotky a videá.

Okrem využitia existujúceho obsahu generovaného používateľmi môžete siahnuť aj po cielenej forme. Oslovte takzvaných content creatorov (tvorcov obsahu), ktorí pre vás môžu takýto UGC tvoriť doslova na mieru. Dostanete profesionálny kreatívny výstup, ktorý môžete ďalej používať v komunikácii vašej značky. Či za takúto spoluprácu zaplatíte peniazmi alebo si ju vybartrujete, je už len na dohode.

Po akom influencerovi siahnuť, aby to malo zmysel

Spolupráca s influencermi je vždy o dohode oboch strán. Aké podmienky si vyjednáte, je len na vás. Môžete sa dohodnúť na bartri, prípadne influencerovi venovať produkt za jeho zrecenzovanie. Alebo pre vás odvedie robotu klasicky – za peniaze. 

Známi influenceri s veľkým publikom sú pomerne drahí a za príspevok si zapýtajú aj 10 000 eur. Hoci vašej značke ponúkajú pomerne silný dosah, nemusia byť vždy tým najefektívnejším riešením. Druhou cestou je spolupráca s menšími influencermi s cenovkami od 100 eur alebo možnosťou bartra. Isteže, ich dosahy na prvý pohľad neohúria manažment vašej spoločnosti. Na druhej strane vám môžu ponúknuť kvalitnejšie a prepracovanejšie výstupy a v konečnom dôsledku aj viac leadov, vďaka bližšiemu okruhu sledovateľov.

Dôležitým parametrom je aj tematické zameranie. Menší influenceri sa často špecializujú na konkrétne oblasti, ako cestovanie, make-up či ekológia. Veľkí influenceri zas mávajú širší záber – od propagácie rodinného penziónu až po veselé trenírky. Ako vidíte, 300-tisíc followerov veľkého influencera pre vás automaticky nemusí znamenať hodnotnejšie publikum.

Univerzálna rada, ako na výber influencerov, neexistuje. Preto, ak sa v týchto vodách nepohybujete, radšej sa obráťte na profesionálnu marketingovú agentúru. Tá vám dokáže poradiť to najlepšie riešenie, vďaka čomu predídete zbytočným stratám.

Kto odolá možnosti vyhrať niečo hodnotné?

Súťaže sú esenciou marketingovej komunikácie od nepamäti. Na sociálnych sieťach ide o veľmi účinný nástroj na zapojenie publika. Reaguje na ne množstvo vašich sledovateľov, ale rovnako vďaka nim viete ďalších sledovateľov získať. 

Čím atraktívnejšie ceny do súťaže ponúknete, tým vyššia bude motivácia zapojiť sa do nej. Pri vyhlasovaní súťaže však dbajte na pravidlá danej sociálnej siete. Ak by ste ich totiž porušili, hrozí vám obmedzenie dosahu, prípadne aj vymazanie súťaže skôr, ako vyžrebujete víťazov. Takisto pozor, aby ste to so súťažami nepreháňali. Algoritmy sociálnych sietí sú neúprosné a takúto “hyperaktivitu” stránky dokážu účinne potrestať. Ideálne teda organizujte súťaže raz za dva-tri mesiace.

A ako by mala vyzerať súťaž na sociálnych sieťach?

Fantázii sa medze nekladú. Pravidlá by však mali byť čo najjednoduchšie, aby účastníkov neodradili. Môžete siahnuť po klasickej otázke s jedinou správnou odpoveďou. Alebo vymyslite niečo menej tradičné a súťažiacim položte otázku, na ktorú neexistuje správna odpoveď. Vďaka zapojeniu publika získate cenné názory, recenzie alebo aj vyššie spomenutý user generated content.

Pri vyhlasovaní súťaží nezabúdajte ani na legislatívu a pravidlá súťaže podrobne spracujte do formy štatútu, ktorý zverejníte na vašom webe.

A ešte pár dobrých rád, aby to celé fungovalo

Vyššie sme vám ponúkli niekoľko tipov, ako zapojiť publikum do komunikácie na sociálnych sieťach. Aby však tieto aktivity prinášali vašej značke ovocie, musia byť súčasťou dobre premyslenej a komplexnej marketingovej stratégie.

Testujte, skúšajte a vyhodnocujte, čo funguje

Recept, ako robiť len megaúspešný obsah, neexistuje. Celé podnikanie prechádza prirodzeným vývojom, a to sa týka aj marketingu. Tiež platí, že čo môže v jednom segmente fungovať brilantne, nemusí rovnako fungovať v inom segmente. Kráčajte vlastnou cestou, skúšajte rôzne formáty a rôzne prístupy. Vyhodnocujte a zisťujte, ktorá forma podania obsahu je najúspešnejšia a prečo.

Pracujte s obsahom na základe analýzy

Naučte sa robiť rozhodnutia na základe dát. Digitálny svet – sociálne siete nevynímajúc – dnes ponúka prepracované analytické nástroje. Vďaka nim získate hlbší obraz o tom, či ste pri tvorbe obsahu úspešní a čo by ste mali vylepšiť. Analyzovaním môžete zistiť, v ktorých dňoch a v akých časoch sa najviac darí vašim príspevkom, alebo aký formát vyčnieva nad ostatné. Rovnako dôležité je vedieť, čo a ako robí vaša konkurencia.

Buďte vizuálne jedineční

Každá značka potrebuje vizuálnu identitu. Ak pôjdete pri tvorbe obsahu cestou unikátnej vizuality, posilníte tým poznateľnosť vašej značky. Keď používatelia identifikujú váš obsah už na prvý pohľad, nemusíte sa báť, že by si vás zamieňali s konkurenciou. Ak pre nich navyše váš obsah bude predstavovať vysokú pridanú hodnotu, máte vyhraté!

Dbajte na pravidelnosť

Konzistentnosť a pravidelnosť sú dôležité nielen kvôli udržaniu pozornosti vašich sledovateľov, ale aj z hľadiska fungovania algoritmov. Pri dodržiavaní stanovenej pravidelnosti môžete používať rôzne plánovače obsahu pre sociálne siete. Nástroje ako Kontentino, Zoomsphere alebo Buffer vám umožňujú mať vždy poruke publikačný kalendár, na jednej platforme vytvárať a plánovať príspevky pre rôzne sociálne siete. Skvelou funkcionalitou je tiež možnosť tímovej spolupráce.

Využívajte interaktívne nástroje naplno

Jednotlivé sociálne siete ponúkajú rôzne možnosti pre podnietenie interakcie vašich sledovateľov. V súčasnosti sa to týka najmä stories, do ktorých môžete zapracovať rôzne call-to-action prvky ako napríklad kvíz, hlasovanie či možnosť klásť otázky. Zapracujte ich do svojho obsahu a dajte tak followerom možnosť prejaviť svoj názor, sympatie alebo inak interagovať s vašou stránkou.

Nezabudnite na rozpočet

Aj ten najlepší obsah vám nemusí automaticky priniesť efekt. A to v prípade, že ho nikto neuvidí. Buďte teda pripravení minúť na jeho distribúciu nejaké peniaze. Nemusí ísť o horibilné sumy, stačí vedieť, koho chcete osloviť, a svoj obsah správne zacieliť. Pochopiteľne, vždy záleží na vašich cieľoch a aj veľkosti cieľovej skupiny. S iným rozpočtom pracuje veľký mobilný operátor a s iným miestny remeselník.

Že vám to celé pripadá ako španielska dedina? V online marketingovej agentúre Vivantina sa týmto veciam venujeme každý deň, takže by sme vedeli menovať ešte mnoho ďalších tipov a rád. Budeme však radšej, ak sa plne sústredíte na váš biznis a nuansy sociálnych sietí necháte na nás. Vymyslíme pre vás stratégiu, komunikačný koncept, navrhneme dizajn, redakčný kalendár, rozpočet a všetko potrebné. Vám stačí už len zobrať do ruky telefón a zavolať nám.

Zdieľať článok
Ľubomír Štulajter
Performance Marketing Manager | Vivantina

Špecializujem sa najmä na reklamu vo vyhľadávačoch a na sociálnych sieťach. Čísla, tabuľky, analýzy, to je moje. Pomôžem vám však aj s marketingovou stratégiou. Som držiteľom titulu Google Gold Product Expert pre službu Google Ads.

Tento článok ti prináša

Vivantina

Marketingová agentúra, ktorá ponúka komplexné a individuálne riešenia pre zákazníka s dôrazom na analýzu výsledkov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+