4 min. čítanie

1 referencia je viac ako 100 dobrých reklám

Predaj produktov a služieb je v modernom svete čoraz náročnejší. Prostredie preplnené rôznorodou konkurenciou čaká na každú vašu chybu. Navyše už snáď neexistuje nič, čo by sa nedalo pomerne jednoducho okopírovať. Do marketingu môžete sypať milióny, pokiaľ však nebudú zákazníci spokojní, nikdy biznis nebude rásť. Aj preto je na referencie kladený čoraz väčší dôraz.

Michal Moricz Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge
1 referencia je viac ako 100 dobrých reklám
Zdroj: Depositphotos

Majitelia spoločností si konečne uvedomili, že budovanie marketingu je dlhodobá záležitosť. O jeho úspechu rozhodujú ľudia, ktorým do rúk zveríme dôveru. Ak vložíte optimálne množstvo financií správnym smerom, môže to pre vás mať s odstupom času význam. Ale čo keď niekto zrazu otvorí rovnaký biznis hneď v susedstve? Získajte konkurenčnú výhodu skôr, než sa to naozaj stane!

Keď si spomeniete na vaše posledné transakcie na internete, prečítali ste si pred nákupom recenzie? Pozerali ste sa na hodnotenia stránky? Každý jeden z nás to už niekedy zažil, keď sa zrazu z vytúženého produktu či služby stala len hlúposť, ktorú nespokojná skupina odsúdila na zánik.

Pracujte so zákazníkmi

S potenciálnym zákazníkom je potrebné pracovať od začiatku. Dobrovoľne vám nechá hodnotenie len mizivé percento konverzných ľudí. Preto je dôležité nebáť sa požiadať o hodnotenie od každej možnej osoby. Ale než s tým začnete, musíte si upratať na svojom dvore. Ak váš biznis nefunguje na 110 %, môžu vás takéto žiadosti skôr potopiť, než dopomôcť k lepším hospodárskym výsledkom.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Sociálna dôvera a emócia

V internetovom veku žijeme v akejsi sociálnej bubline, kde sa mnohokrát neriadime vlastným názorom alebo postojom a necháme sa jednoducho ovplyvniť. Presne tak funguje aj nákupné správanie. Možnosti sú natoľko rozsiahle, že si vieme všetko do pár minút vyhľadať online. Pokiaľ nájdeme názor, s ktorým sa stotožňujeme, sme omnoho viac priklonení k uskutočneniu konverzie. Hlavne pokiaľ odporúčanie poskytne blízka osoba.

Nie nadarmo sa v podobnom duchu promovalo už pred desiatkami rokov, kde argumentačné fauly Ad populum (argument ľuďom) kričali z každej druhej reklamy. Čím viac spokojných zákazníkov dokážete získať na svoju stranu, tým menej financií bude potrebné investovať na inú propagáciu. Avšak vysoký štandard biznisu je v každom prípade stále žiadúci. Akákoľvek pozitívna emócia môže mať výrazný psychologický vplyv na spotrebiteľovo správanie a navyše spokojný zákazník sa rád čoskoro vráti späť.

Zdroj: Depositphotos

Kredibilita

Každý jeden človek sa počíta. Netreba sa silou-mocou zamerať len na určité publikum. Oslovme všetkých ľudí ex post. Nikdy nevieme, koho je to známy a akú reakciu to môže spustiť. Tu ale nastáva otázka. Môže byť kredibilita referencií rôzna? Určite áno! Získanie odporúčania od verejne populárnej osobnosti sa môže rovnať desiatkam až stovkám bežných smrteľníkov.

Presne ako influencer marketing. Ľudia radi vyskúšajú niečo, čo chváli aj ich obľúbený mienkotvorca. Pri týchto osobách je vybraný typ podpory náročnejší na získanie. Buď si za to budú pýtať protihodnotu, alebo peniaze. Barterový obchod by mohol byť výhodný pre obe strany. Najmä ak oslovíte niekoho, kto by váš produkt či službu aj reálne mohol využiť. Jeho sledovatelia sa tak omnoho ľahšie s touto formou propagácie stotožnia. Komunikácia aj na tej najvyššej úrovni nikdy nebude natoľko dôveryhodná, ako odporúčanie od známej osoby. Pretože vy sa snažíte predať svoj biznis za každú cenu.

Negatívna recenzia nie je vždy zlá

Bojíte sa, že v prípade čo i len malého zaváhania prídete o krvopotne vybudovanú reputáciu? Treba byť pripravený na každú situáciu. Je to niečo ako krízová komunikácia. Aj negatívna recenzia nemusí byť skutočne vždy zlá. Pokiaľ sa vám podarí nadviazať s nespokojným zákazníkom online rozhovor a vysvetliť si to, viete to takmer vždy obrátiť na dobré. Dôležité je priznať si chybu a pokúsiť sa ju napraviť. Ľudia sú radi obskakovaní a keď cítia, že majú pravdu, ich ego plesá od radosti.

Ale pozor! To sa netýka internetových trollov. Pokiaľ chce niekto vyložene uškodiť, nedokážete tomu zabrániť. Jediné skutočne účinné riešenie na trollov je komunita. Pokiaľ pracujete so svojimi zákazníkmi a 95 % z nich bude spokojných, veľmi radi a samy od seba vybavia každého trolla, ktorý by sa pokúsil haniť ich obľúbený brand. 

Využívajte rôzne formáty

Najčastejším typom referencie je priama citácia. Spokojný zákazník niečo napíše a vy to v rovnakej forme prenesiete na váš web. Ideálne je to ešte s fotkou, no tá sa už zháňa ťažšie. Na Facebook stránke je to jednoduchšie v tom, že každý píše odporúčania za svoj profil.

Druhým významným typom sú video odkazy. Tie sú viac využiteľné pri známych osobnostiach. V prípade spokojnosti zariadite natáčanie a poprosíte o krátke zhrnutie a názor. Podobnou formou je aj článok na externom fóre či blogu. Dostanete tak nielen dobrú referenciu, ale taktiež plusové body do off-page SEO za spätný odkaz na vašu webovú prezentáciu.

Získavanie referencií môže mať pre biznis kľúčový význam. Bude vás to stáť množstvo času a energie, ale v konečnom dôsledku to bude stáť za to. Preto je naozaj dôležité venovať im pozornosť a nenechávať len na náhodu, či vás niekto ocení.

Zdieľať článok
Michal Moricz
Executive Director v Ecommerce Bridge

Online marketingový nadšenec, tvorca obsahu, novinár, event manažér, projekťák a špecialista na sociálne siete… Aktuálne to hrotím so Štefanom v Ecommerce Bridge. Robíme veľa, dobre a kvalitne. Vravíš, že sa také nedá? Sleduj nás a dokážeme ti, že áno! 🚀

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+