2 min. čítanie

Vianoce ako najlepší výsledok slovenského e-commerce

E-commerce na Slovensku prežíva turbulentné obdobie. Po výraznom raste v období 2019 – 2021 už druhý rok po sebe klesá. Dlhoočakávané zlepšenie priniesol až kľúčový posledný kvartál tohto roka, kedy narástol 5 %. Napriek tomu v porovnaní s predchádzajúcim rokom ostáva pozadu s -4 %.

Vianoce ako najlepší výsledok slovenského e-commerce
Zdroj: Depositphotos

Ročný obrat dosiahol 1,74 miliardy eur a dominujú hlavne veľkí hráči. “Či sa slovenský e-commerce dostane k opätovnému rastu, bude závisieť predovšetkým od toho, ako sa budú vyvíjať obavy spotrebiteľov. Tie negatívne ovplyvňujú spotrebiteľské správanie už takmer dva roky. V susednom Česku, ktoré má síce vyššiu životnú úroveň, no zdražovanie energií zasiahlo reálne príjmy obyvateľov, bola korekcia na podobnej úrovni -6 % a posledný kvartál rovnako priniesol známky oživenia,” uvádza správa Heureky.

“Väčšina e-shopov zvládla obdobím korekcie prejsť, niektoré e-shopy sú v období, keď sa rozhoduje, či budú schopní pokračovať alebo svoju činnosť budú musieť ukončiť. Stále dôležitejšie je preto hľadisko udržateľného podnikania, ktoré je jedným z kľúčových faktorov, ktorý rozhodne o úspechu v budúcnosti,” hovorí David Chmelař, CEO Heureka Group

Obľúbené kategórie ostávajú

Elektronika už tradične vedie v rebríčkoch najpredávanejších položiek, hoci tento rok predaje vzrástli len o percento. Skokanom roka sú sedacie súpravy, ktoré narástli o +66 %. Za nimi nasledujú prášky na pranie s nárastom +55 % či krmivá pre mačky o +20 %. Po dlhšej dobe poklesu záujmu tento rok rástli aj sušičky o +9 %.

Energetická kríza a vojna na Ukrajine minulý rok vystrelili predaje produktov spojených s vykurovaním či elektrické generátory. Práve elektrocentrály sú prepadák roka – klesli až o 69 %. Hneď za nimi skončili krbové vložky -55% a kotle -47 %. Výrazný prepad zaznamenali aj automatické kávovary -34 % či počas pandémie populárne a už druhý rok prepadajúce sa bicykle -33 %.

Aký bude slovenský e-commerce v roku 2024?

Vývoj e-commerce majú v rukách spotrebitelia a ďalší vývoj slovenskej ekonomiky. Inflácia stále predstavuje výzvu pre mnohých obchodníkov a obávajú sa jej aj nakupujúci. 

“Spotrebitelia sa stále budú vyhýbať impulzívnym nákupom a o svojich nákupoch budú viac rozmýšľať. Takéto spotrebiteľské správanie je však v súlade s výhodami online nakupovania, ktoré umožňuje dobre sa zorientovať v ponuke a vybrať si to najlepšie riešenie za výhodné ceny,” uzatvára David Chmelař.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels
5 min. čítanie

Všetky videá na Facebooku sa menia na Reels

Platforma zavádza zmenu, ktorá zásadne ovplyvní spôsob, akým milióny ľudí zdieľajú videá. Facebook sa rozhodol zjednodušiť koncept videa a oznámil, že v priebehu najbližších mesiacov sa každé nahrané video automaticky zmení na Reels. Už žiadne rozhodovanie medzi formátmi – všetko sa zjednocuje. Pozrime sa, čo táto zmena znamená pre tvorcov obsahu.

Katarína Šimčíkova Katarína Šimčíkova
Project Manager, Ecommerce Bridge
In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch
5 min. čítanie

In-game reklama má náskok v pozornosti, avšak nie v rozpočtoch

Kto z nás si aspoň raz nekrátil čakanie hrou v mobile? V roku 2025 patria digitálne hry – či už na telefóne, konzole alebo počítači – medzi najobľúbenejšie formy trávenia času online. Z pohľadu reklamy sú však stále nedocenené. Hoci mladšie generácie strávia nad hrami desiatky minút denne, značky im venujú len zlomok svojich rozpočtov. […]

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief, Ecommerce Bridge
isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 
7 min. čítanie

isklad mení pravidlá hry v e-commerce: Prináša inovácie, ktoré pomôžu e-shopom prežiť nápor globálnych hráčov 

Kvôli tlaku globálnych hráčov z Ázie a rozmachu online trhovísk sa prostredie e-commerce v strednej Európe dynamicky mení. Mnohým internetovým obchodom hrozí zánik a v hre ostáva ten, kto sa prispôsobí. Rozhodujúcou konkurenčnou výhodou sa stáva logistika. isklad, technologický líder medzi fulfillment centrami, preto prichádza s prelomovými inováciami, ktoré môžu zamiešať karty celému odvetviu.

Alexander Jančo Alexander Jančo
Business development director (interim), Isklad
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+