
Na autenticitu hodnotení sa však nie je možné stopercentne spoľahnúť. Niektoré firmy už majú skúsenosť s obvineniami za falošné hodnotenia. Americká spoločnosť Bazaarvoice, ktorá sa zameriava na obsah generovaný používateľmi (UGC), zverejnila globálnu štúdiu so zameraním na dôležitosť recenzií.
Prieskum bol zadaný spoločnosťou Bazaarvoice a uskutočnila ho spoločnosť Savanta v septembri 2023 medzi viac ako 8 000 spotrebiteľmi a viac ako 400 značkami v Spojených štátoch, Spojenom kráľovstve, Nemecku, Francúzsku, Austrálii a Kanade.
Výsledky odhalili, že falošné recenzie ľudí pri nakupovaní obťažujú. Zákazníci chcú, aby značky prijali opatrenia, ktoré by zabezpečili autentickosť online obsahu.
“Na základe výsledkov prieskumu sme zistili, že recenzie sú veľmi dobré. Falošné recenzie podkopávajú dôveru v online obsah, odrádzajú nakupujúcich a negatívne ovplyvňujú online predaj značiek a maloobchodníkov. Overovanie pravosti recenzií produktov zlepšuje zákaznícku skúsenosť a poskytuje kupujúcim pokoj pri rozhodovaní o nákupe,” uviedol Andy Chakravarty, viceprezident pre výskum v spoločnosti IDC Retail Insights.
Rozmyslite si neautentický obsah
Výsledky globálneho prieskumu ukázali, že nepravý obsah je pre respondentov znepokojivý. Až 75 % spotrebiteľov sa obáva falošných recenzií, 69 % falošných obrázkov, 68 % falošných videí, 66 % falošných otázok a odpovedí a 69 % falošného obsahu sociálnych médií.
Kto by to mal riešiť?
Respondenti, naopak, vyjadrili prianie, aby sa o to postarali značky. Väčšina respondentov (63 %) si myslí, že problémy s falošným obsahom na internete by mala riešiť webová stránka značky, ktorú navštevujú, ďalej vládne orgány (49 %) alebo odborníci tretej strany (36 %).
Spotrebitelia chcú, aby sa situácia riešila. Pritom aj 94 % značiek a maloobchodníkov uviedlo, že hodnotia dôležitosť zachovania autenticity online obsahu v e-commerce ako veľmi dôležitú. 76 % oslovených značiek si je istých svojimi súčasnými stratégiami a nástrojmi na odhaľovanie a prevenciu podvodného alebo falšovaného obsahu v rámci svojich online kanálov.
Na otázku, či by dôverovali tretej strane, ktorá by overovala dôveryhodnosť obsahu všetkých navštívených stránok, odpovedalo 70 % spotrebiteľov kladne. Menej ako polovica ľudí (47 %) by dôverovala webovej stránke, ktorá overuje svoj vlastný obsah.
Princíp “jedna pani povedala” už nestačí
Spotrebitelia si dávajú záležať na tom, aby nenaleteli. Ako si overujú legitímnosť internetových obchodov? Najčastejšie používajú dôveryhodné platformy na nakupovanie online (63 %), ďalej si robia prieskum značky online (58 %), prípadne kontrolujú indikátor bezpečných webových stránok (napr. symbol visiaceho zámku) (51 %). Recenzie zákazníkov číta menej než polovica opýtaných (47 %) a na odporúčania od priateľov alebo členov rodiny dá 46 %.
Až 73 % respondentov by bolo spokojných so symbolom dôveryhodnosti, ako napríklad zamknutý zámok, kontrolná kontrolka alebo iný symbol, ktorý by indikoval, že každé hodnotenie a recenzia prešli overením nezávislou treťou stranou. Vo väčšine (66 %) respondenti vyjadril dôveru voči symbolu dôveryhodnosti pre obsah na sociálnych médiách a 60 % vyjadrilo rovnaký postoj k symbolu pre obsah od influencerov.
Aj opýtané značky majú záujem o začlenenie signálov dôveryhodnosti: 78 % respondentov uviedlo, že by zvážili pridanie signálu na overenie hodnotení a recenzií, 73 % uviedlo to isté o fotografiách nakupujúcich a 71 % o videách nakupujúcich.
“Značky a maloobchodníci musia zabezpečiť, aby ich zákazníci dôverovali obsahu, ktorý konzumujú online. Ak nakupujúci nemôžu dôverovať UGC, stráca všetku svoju hodnotu a spoločnosti prídu o tržby,” uzatvára Zarina Lam Stanford, CMO spoločnosti Bazaarvoice.