Obrat až 2,1 milióna eur
V rámci prvej analýzy sa odborníci z CREATIVE sites pozreli na všetky e-shopy fungujúce na svojej platforme – nezávisle od toho, kedy vznikli. Internetové obchody CREATIVE sites fungujú až v 20 rôznych jazykoch a objednávky z nich cestovali do 32 krajín sveta. Čísla, ktoré tento rok dosiahli počas Black Friday a Cyber Monday, sú veľmi zaujímavé.
- Celkový obrat e-shopov bol 2 095 000 €, pričom k najvyššiemu objemu nákupov došlo až v pondelok na Cyber Monday. Naopak, najmenej nákupov bolo zaznamenaných v sobotu.
- Celkový počet objednávok e-shopov bol 23 171. Najvyšší počet objednávok evidovali internetové obchody v pondelok, najnižší v sobotu.
- Priemerná hodnota objednávky bola 90,45 €. Najhodnotnejšia objednávka bola vytvorená v piatok (96,13 €), najnižšia v sobotu (78,91 €).
Výborné výsledky dosahujú aj novšie e-shopy
Druhý prieskum spravili v CREATIVE sites na vybranej skupine e-shopov zo svojej platformy, ktoré fungujú nepretržite od roku 2020 do roku 2024. Nasledujúce čísla veľmi pekne demonštrujú, že aj relatívne mladé e-shopy bez dlhej histórie dokážu počas Black Friday a Cyber Monday generovať veľmi pekné čísla.
- Celkový obrat e-shopov bol 1 831 000 € – najviac sa e-shopom darilo v pondelok na Cyber Monday, najmenej v sobotu.
- Celkový počet objednávok e-shopov bol 21 363. Najvyššie číslo pripadlo na pondelok, najnižšie na sobotu.
- Priemerná hodnota objednávky bola 85,73 €. Najvyššiu hodnotu objednávky zaznamenali e-shopy v piatok (89,74 €), najnižšiu v sobotu (76,72 €).
Klesá Black Friday na popularite?
Keď si porovnáme tohtoročný Black Friday 29. 11. 2024 s tým predchádzajúcim (24. 11. 2023), musíme skonštatovať, že fámy sa potvrdzujú. Tento nákupný sviatok naozaj na prvý pohľad stráca svoju obľúbenosť. Vo vzorke všetkých e-shopov na platforme CREATIVE sites klesol počas piatka obrat medziročne o 2,61 %.
Je tu však jedno veľké ALE. Napriek tomu, že obraty e-shopov na Black Friday medziročne klesli, v pondelok výrazne stúpli. Konkrétne až o 12,5 %. V sobotu zaznamenali medziročný nárast obratu o 5,11 %, v nedeľu mierny pokles o 0,26 %.
Zaujímavosť: Medziročne dosiahli e-shopy počas celého Black Friday víkendu nárast obratu o 3,73 %. Toto číslo jednoznačne ukazuje, že tieto obľúbené nákupné dni stále neklesajú na popularite, práve naopak.
Výsledky e-shopov fungujúcich od roku 2020
Pri novších e-shopoch fungujúcich nepretržite od roku 2020 boli čísla ešte priaznivejšie a vyzerali nasledovne:
- v piatok klesol predaj o 0,94 %,
- v sobotu stúpol predaj o 8,44 %,
- v nedeľu stúpol predaj o 5,37 %,
- v pondelok stúpol predaj o 13,42 %.
„Black Friday a Cyber Monday 2024 ukázali, že nákupné správanie zákazníkov sa mení. Kým v minulosti dominoval piatok, tento rok sa stal kľúčovým dňom pondelok. Pravdepodobne aj preto, že e-shopy spúšťajú Black Friday už týždne pred samotným piatkom. Obraty v e-shopoch na našej platforme dosiahli spolu 2,1 milióna eur, pričom priemerná hodnota objednávky bola 90,45 €. Tento trend zdôrazňuje dôležitosť strategického prístupu e-shopov k predĺženým víkendovým akciám a zvýrazňuje Cyber Monday ako deň s najväčším predajným potenciálom,“ hovorí Ivan Cingel, COO & e-commerce consultant z CREATIVE sites.
Zhrnutie: Má Black Friday ešte zmysel?
Ak prevádzkujete e-shop, Black Friday určite nepodceňujte. Samotný piatok síce nie je najsilnejším dňom, ale celý víkend od Black Friday až do Cyber Monday stále predstavuje veľmi silnú príležitosť na vygenerovanie zaujímavých obratov.
„Medziročné porovnanie Black Friday a Cyber Monday ukázalo kontinuálne zmeny v predajných stratégiách aj správaní zákazníkov. Kým v roku 2022 a 2023 bol Black Friday dominantným dňom, v roku 2024 zaznamenal Cyber Monday nárast obratu pri stabilných e-shopoch až 13,42 %. Tento posun reflektuje zmenu v nákupnom správaní – zákazníci využívajú viac času na porovnávanie ponúk a nakupujú až na konci akcie,“ dodáva Ivan Cingel.
Expanzia môže priniesť ešte lepšie výsledky
Dáta z tohtoročného Black Friday a Cyber Monday zároveň veľmi pekne ukazujú silu expanzie na nové trhy. Ako hovorí aj Ivan Cingel: „Rast obratu o 3,73 % počas Black Friday a Cyber Monday víkendu v roku 2024, napriek ekonomickým výzvam, preukazuje stabilnú kúpnu silu zákazníkov v online priestore. E-shopy na našej platforme expandovali do 32 krajín v 20 jazykoch, čo podčiarkuje význam globálnej diverzifikácie. Tento vývoj potvrdzuje, že spotrebitelia sú čoraz viac pripravení nakupovať medzinárodne. Kvalitné služby a lokalizované jazykové mutácie sú pritom rozhodujúcimi faktormi úspechu.“
Chcete aj vy posunúť svoj e-shop na nový level a naplno využiť možnosti expanzie do zahraničia či silného marketingu počas budúcoročného Black Friday víkendu? Odborníci z CREATIVE sites vám ochotne poradia a odporučia optimálne riešenia pre váš konkrétny prípad.