
V dnešnej dobe ale s touto konkurenciou nemusíte nutne súťažiť, naopak – zvážte diverzifikáciu svojich vlastných predajných kanálov a pridajte ďalšiu možnosť, kde vaše produkty zákazníci môžu nájsť.
Amazon je jedným z najväčších zasielateľských obchodných reťazcov sveta. Predovšetkým na západe ide o prvé miesto, kde spotrebitelia vyhľadávajú produkty, porovnávajú ceny a nakupujú.
Tento globálny market je dnes otvorený všetkým predajcom na svete a vďaka enormnému katalógu produktov je pre väčšinu z nich začiatok predaja jednoduchý. Stačí sa pripojiť k už existujúcim produktom pomocou EAN kódu, podobne ako na Heureke.
Ako na Amazon
1) Všetko sa začína založením účtu a jeho následnou verifikáciou. Nachystajte si občianky konateľov, firemné platobné karty a údaje o firme (IČO, sídlo, názov). Amazon si, samozrejme, môže následne vyžiadať aj ďalšie informácie, ako je výpis z obchodného registra a z bankového konta alebo zakladateľskú listinu. Podrobný návod sme pre vás pripravili TU.
2) Akonáhle prejdete verifikáciou, môžete zalistovať svoje produkty. V prípade, že už niekto na Amazone produkt vystavil a predáva ho, potom je identifikovaný EAN/UPC kódom a stačí ho „len“ spárovať. Pokiaľ ale chcete predávať unikátny produkt, musíte ho zalistovať sami. Ale pozor, dbajte na správnu a pravidelnú synchronizáciu skladov, nesmiete predať niečo, čo potom nie ste schopný poslať. Ak máte ochrannú známku, môžete si vyžiadať Brand Registry a požiadať Amazon o výnimku na EAN.
3) FBA verzus FBM. Na Amazone môžete tovar zasielať dvoma spôsobmi – buď zo svojich skladov (Fulfilled by merchant) alebo zo skladov Amazonu (Fulfilled by Amazon), čo je síce drahšia, ale zákazníkmi preferovaná voľba. Ak si zvolíte FBM, zaisťujete zákaznícku podporu sami (24 hod response rate), cez FBA sa vám o to postará Amazon.
4) A predávate. Amazon vám prepožičia infraštruktúru, zákazníkov, platobnú bránu… A v 14-dňových cykloch budete mať peniaze na účte, samozrejme už očistené o poplatky a provízie.
Väčšie obraty nie sú zadarmo
Predávať na Amazone je lákavé, obrovská návštevnosť môže katapultovať úspešnosť vášho e-shopu. Cesta za úspechom je ale vykúpená niekoľkými bariérami, ktoré musíte prekonať.
- JE TO MAKAČKA
Náročný proces registrácie a verifikácie trvá až 6 týždňov (s expertmi menej) a podmienky sa každú chvíľu sprísňujú. A ani po schválení účtu sa nedá predávať automaticky. Denne prichádzajú objednávky, vratky a dotazy v toľkých jazykoch, na koľkých trhoch predávate.
- NONSTOP PREVÁDZKA
Amazon neprihliada na víkendy a nepozná slovenské sviatky. Ak odpoviete neskoro alebo zabudnete odoslať objednávku, okamžite sa to prejaví na hodnotení vášho predajného účtu (čo má priamy vplyv na pozíciu vašich produktov).
- EXTRA NÁKLADY
Pri nastavovaní cien a zadávaní účtov zohľadnite extra poplatky.
- Platíte nielen províziu z predaja (12 – 15 %)
- Ale aj z poštovného (až 15 %)
- Vrátane DPH
- Nezadávajte eurový účet v českej banke, aby ste netratili na prevodoch!
Prečo (ne)predávať na Amazone
Predaj na Amazone nie je pre každého – čo jednému predajcovi funguje, iného môže položiť na lopatky. Pre zabehnuté podniky môže byť expanzia na Amazon veľmi prínosná z hľadiska diverzifikácie predajných kanálov, škálovateľnosti cien a obratu.
Na druhej strane to môže vážne poškodiť malé a začínajúce firmy, ktoré nemajú natoľko stabilnú infraštruktúru a nemôžu si dovoliť extra náklady a prácu navyše.
Kľúčom je najprv vyskúšať a otestovať rôzne modely, zistiť, či ste konkurencieschopný a či zvládnete extra poplatky (a až potom sa rozhodnúť, či do toho chcete ísť naplno). Môžete napríklad najprv vyskúšať zalistovať svoje najpredávanejšie produkty (s dobrou maržou) a ak budete úspešný, rozšírte svoju ponuku.
Dôležitou zložkou predajnej ceny je doprava, preto dbajte na nastavenie prijateľnej ceny, aj keby ste to spočiatku mali dotovať. Zdroj vyšších príjmov (ale aj marže) predstavuje dynamický pricing, kedy dokážete pružne reagovať cenou na dostupnosť tovaru na Amazone – a niekoľko percent k cene pripočítať alebo naopak za pár percent nižšie zásadne zvýšiť svoje obraty.
Okrem Amazonu určite vezmite do úvahy aj lokálne marketplaces – napr. český MALL vám pomôže s partnerským predajom v strednej Európe, alebo rumunský eMag v tej východnej.
Predaj na Amazone prináša rôzne úskalia a pokiaľ sa do toho pustíte, musíte sa tomu venovať naplno. Je pravdepodobné, že občas budete potrebovať radu či pomoc od niekoho skúsenejšieho – či už ide o povolenia k predajom alebo stratégiu, ako predávať viac.
Ak aj vy zvažujete cezhraničný predaj, obráťte sa na EXPANDO. Okrem aplikácie pre automatizáciu predaja a cien na Amazone a ďalších marketplaces ponúka aj tvorbu plne lokalizovaného zahraničného e-shopu a svojimi službami už pomohlo viac ako stovke e-shoperov.