5 min. čítanie

Preniknite na západné trhy expanziou cez Amazon

Nech už predávate čokoľvek, určite ste sa už stretli s ohromnou konkurenciou, ktorú predstavujú veľkí hráči na trhu. Obsiahla ponuka, milióny spokojných zákazníkov, dokonalá infraštruktúra...

Preniknite na západné trhy expanziou cez Amazon

V dnešnej dobe ale s touto konkurenciou nemusíte nutne súťažiť, naopak – zvážte diverzifikáciu svojich vlastných predajných kanálov a pridajte ďalšiu možnosť, kde vaše produkty zákazníci môžu nájsť.

Amazon je jedným z najväčších zasielateľských obchodných reťazcov sveta. Predovšetkým na západe ide o prvé miesto, kde spotrebitelia vyhľadávajú produkty, porovnávajú ceny a nakupujú.

Tento globálny market je dnes otvorený všetkým predajcom na svete a vďaka enormnému katalógu produktov je pre väčšinu z nich začiatok predaja jednoduchý. Stačí sa pripojiť k už existujúcim produktom pomocou EAN kódu, podobne ako na Heureke.

Ako na Amazon

1) Všetko sa začína založením účtu a jeho následnou verifikáciou. Nachystajte si občianky konateľov, firemné platobné karty a údaje o firme (IČO, sídlo, názov). Amazon si, samozrejme, môže následne vyžiadať aj ďalšie informácie, ako je výpis z obchodného registra a z bankového konta alebo zakladateľskú listinu. Podrobný návod sme pre vás pripravili TU.

2) Akonáhle prejdete verifikáciou, môžete zalistovať svoje produkty. V prípade, že už niekto na Amazone produkt vystavil a predáva ho, potom je identifikovaný EAN/UPC kódom a stačí ho „len“ spárovať. Pokiaľ ale chcete predávať unikátny produkt, musíte ho zalistovať sami. Ale pozor, dbajte na správnu a pravidelnú synchronizáciu skladov, nesmiete predať niečo, čo potom nie ste schopný poslať. Ak máte ochrannú známku, môžete si vyžiadať Brand Registry a požiadať Amazon o výnimku na EAN.

3) FBA verzus FBM. Na Amazone môžete tovar zasielať dvoma spôsobmi – buď zo svojich skladov (Fulfilled by merchant) alebo zo skladov Amazonu (Fulfilled by Amazon), čo je síce drahšia, ale zákazníkmi preferovaná voľba. Ak si zvolíte FBM, zaisťujete zákaznícku podporu sami (24 hod response rate), cez FBA sa vám o to postará Amazon.

4) A predávate. Amazon vám prepožičia infraštruktúru, zákazníkov, platobnú bránu… A v 14-dňových cykloch budete mať peniaze na účte, samozrejme už očistené o poplatky a provízie.

Väčšie obraty nie sú zadarmo

Predávať na Amazone je lákavé, obrovská návštevnosť môže katapultovať úspešnosť vášho e-shopu. Cesta za úspechom je ale vykúpená niekoľkými bariérami, ktoré musíte prekonať.

  • JE TO MAKAČKA

Náročný proces registrácie a verifikácie trvá až 6 týždňov (s expertmi menej) a podmienky sa každú chvíľu sprísňujú. A ani po schválení účtu sa nedá predávať automaticky. Denne prichádzajú objednávky, vratky a dotazy v toľkých jazykoch, na koľkých trhoch predávate.

  • NONSTOP PREVÁDZKA

Amazon neprihliada na víkendy a nepozná slovenské sviatky. Ak odpoviete neskoro alebo zabudnete odoslať objednávku, okamžite sa to prejaví na hodnotení vášho predajného účtu (čo má priamy vplyv na pozíciu vašich produktov).

  • EXTRA NÁKLADY

Pri nastavovaní cien a zadávaní účtov zohľadnite extra poplatky.

  • Platíte nielen províziu z predaja (12 – 15 %)
  • Ale aj z poštovného (až 15 %)
  • Vrátane DPH
  • Nezadávajte eurový účet v českej banke, aby ste netratili na prevodoch!

Prečo (ne)predávať na Amazone

Predaj na Amazone nie je pre každého – čo jednému predajcovi funguje, iného môže položiť na lopatky. Pre zabehnuté podniky môže byť expanzia na Amazon veľmi prínosná z hľadiska diverzifikácie predajných kanálov, škálovateľnosti cien a obratu.

Na druhej strane to môže vážne poškodiť malé a začínajúce firmy, ktoré nemajú natoľko stabilnú infraštruktúru a nemôžu si dovoliť extra náklady a prácu navyše.

Kľúčom je najprv vyskúšať a otestovať rôzne modely, zistiť, či ste konkurencieschopný a či zvládnete extra poplatky (a až potom sa rozhodnúť, či do toho chcete ísť naplno). Môžete napríklad najprv vyskúšať zalistovať svoje najpredávanejšie produkty (s dobrou maržou) a ak budete úspešný, rozšírte svoju ponuku.

Dôležitou zložkou predajnej ceny je doprava, preto dbajte na nastavenie prijateľnej ceny, aj keby ste to spočiatku mali dotovať. Zdroj vyšších príjmov (ale aj marže) predstavuje dynamický pricing, kedy dokážete pružne reagovať cenou na dostupnosť tovaru na Amazone – a niekoľko percent k cene pripočítať alebo naopak za pár percent nižšie zásadne zvýšiť svoje obraty.

Okrem Amazonu určite vezmite do úvahy aj lokálne marketplaces – napr. český MALL vám pomôže s partnerským predajom v strednej Európe, alebo rumunský eMag v tej východnej.

Predaj na Amazone prináša rôzne úskalia a pokiaľ sa do toho pustíte, musíte sa tomu venovať naplno. Je pravdepodobné, že občas budete potrebovať radu či pomoc od niekoho skúsenejšieho – či už ide o povolenia k predajom alebo stratégiu, ako predávať viac.

Ak aj vy zvažujete cezhraničný predaj, obráťte sa na EXPANDO. Okrem aplikácie pre automatizáciu predaja a cien na Amazone a ďalších marketplaces ponúka aj tvorbu plne lokalizovaného zahraničného e-shopu a svojimi službami už pomohlo viac ako stovke e-shoperov.

Zdieľať článok
EXPANDO
Tento článok ti prináša

EXPANDO

Sme jedinou spoločnosťou, ktorá dokáže pomôcť v expanzii na východné aj západné trhy eCommerce. Poskytuje ako poradenstvo, tak vlastnú e-shopovú aj marketplace platformu. Hoci naše počiatky s podnikaním siahajú až do roku 2002, neustále sa nám darí rásť a zvyšovať počet klientov aj obraty.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
5 min. čítanie

Prieskum slovenských e-shopov (E-shop Barometer 2022)

E-shop Barometer je pravidelný prieskum realizovaný medzi slovenskými e-shopmi s rôznorodou ponukou produktov a služieb. Aj uplynulý siedmy ročník, pod taktovkou ui42 v spolupráci s KPMG na Slovensku, priniesol náhľad pod pokrievku slovenskej e-commerce scény. Prečítajte si aké očakávania mali e-shoperi na Vianoce poznačené energetickou krízou a vysokou infláciou. Aké kroky plánujú napríklad aj v […]

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok
4 min. čítanie

E-shopy s automatickým odporúčaním predávajú efektívnejšie

Cieľom každého e-shopu je predávať. V mori konkurencie, možnostiach marketingových nástrojov a narastajúcich očakávaní zákazníkov je však stále náročnejšie dosahovať stanovené ciele. Stačí dnes väčší budget na reklamu, lepší marketing alebo redizajn webu k tomu, aby boli zákazníci spokojnejší a predaj efektívnejší? 

Robo Háger Robo Háger
Marketing Director
Prečítať článok