Poľský trh je pre e-commerce projekty veľmi zaujímavý z pohľadu veľkosti, správania zákazníkov či spotrebiteľských nálad. Ak sa chcete pripraviť na raketový rast v Poľsku, prezradíme vám sedem spotrebiteľských trendov, ktoré v roku 2024 výrazne ovplyvňujú situáciu na trhu.
7 trendov na poľskom trhu v roku 2024
Vysoká inflácia, globálne krízy či nepokoj na svetových trhoch. To všetko sa odráža na ochote ľudí míňať svoje peniaze za nákupy v obchode. V roku 2024 sa však nepriaznivá situácia z predchádzajúcich rokov začala postupne obracať.
V tomto roku iba 38 % poľských spotrebiteľov uviedlo, že vysoká inflácia a globálne krízy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Pre porovnanie, v roku 2023 to bolo až 47 %.
Tento pokles vlieva optimizmus aj do online priestoru a v blízkej budúcnosti sa môžeme pripraviť na väčšie míňanie u spotrebiteľov a nižšiu opatrnosť pri nákupoch ako v predchádzajúcich rokoch.
1. Dominancia marketplaces v Poľsku
Platformy ako Allegro jednoznačne dominujú poľskému trhu. Až 41 % poľských zákazníkov začína svoje vyhľadávanie práve na týchto trhoviskách. Samotné Allegro si ukrajuje z tohto koláča až 33 %, čo dokonca výrazne prevyšuje Google (26 %).
Prečo sa v Poľsku práve trhoviská tešia takej obľube?
- Atraktívne ceny,
- dostupnosť širokého výberu produktov,
- pohodlné a rýchle nakupovanie,
- z pohľadu predajcu – sada nástrojov podporujúcich digitálnu transformáciu predaja – platby, dodanie, dosah na zakazníkov, rýchla implementácia produktov do predaja a reklamné nástroje podpory predaja.
Ak chcete osloviť poľských zákazníkov už v úvodnej fáze nákupného procesu, na Allegre by ste jednoznačne nemali chýbať.
2. Rastúci počet Smart Shopperov
Až 36 % poľských spotrebiteľov si časuje svoje nákupy podľa najlepších ponúk. Hovoríme o fenoméne tzv. „Smart Shoppers“, ktorý môžeme aktuálne vidieť čoraz častejšie. Takýto zákazník si jednoducho počká na výhodný nákup. Používa všetky dostupné porovnávače cien a čaká na väčšie akcie, vďaka ktorým dokáže nakúpiť viac produktov za výhodnejšiu cenu.
Opäť sa dostávame k cenovej politike, ktorá je na poľskom trhu obzvlášť náročná. Ľudia čakajú na akcie a e-shopy majú čo robiť, aby si dokázali v tomto boji udržať svojho zákazníka.
3. Rýchle rozhodovanie o nákupoch
Správanie zákazníkov sa za posledné roky mení ako na hojdačke. Inak tomu nie je ani v poľskom e-commerce.
Keď sa pozrieme na situáciu pred pandémiou, až 20 % zákazníkov v týchto rokoch dokončilo svoje online hľadanie nákupom v kamenných obchodoch. Tento trend sa však v posledných rokoch výrazne zmenil. Hovoríme o tzv. „Compressed Commerce“, ktorý sa nevyhol ani Poľsku.
Dnes iba 6 % Poliakov, ktorí začínajú svoj nákupný proces online, ho dokončí v kamennej predajni. Pozorujeme teda až 14 % pokles, čo nám signalizuje výrazný posun smerom k online nákupom a výborné správy pre celý e-commerce trh v Poľsku.
4. Rastúca úloha Allegra a každodenných nákupov v online
Vieme, že Allegro dominuje poľskému e-commerce. V poslednom období však zaznamenávame ďalší zaujímavý fenomén – nárast jeho využitia aj v tzv. rýchloobrátkovom spotrebnom tovare (FMCG), ako sú čistiace prostriedky pre domácnosť či potraviny.
Poľskí spotrebitelia čoraz viac presúvajú svoje každodenné nákupy do online priestoru a e-shopy by to mali využiť. Práve v tomto segmente by ste mali zabezpečiť svoju prítomnosť na Allegre a ďalších kľúčových platformách.
5. Cenová citlivosť a hľadanie výhodných ponúk
Zľavy, akcie, produkty z druhej ruky a výhodné ponuky. Poľský trh je pre e-shopy náročný. Ľudia sú zvyknutí hľadať výhodné nákupy, porovnávajú ceny a využívajú zľavy. Tento trend sa premieta do všetkých segmentov na trhu.
Až 57 % poľských zákazníkov zmení platformu, ak nájde lepšiu cenu. Navyše, 43 % zákazníkov je ovplyvnených rôznymi akciami a zľavami. E-shopy na poľskom trhu musia byť viac ako kdekoľvek inde na svete cenovo konkurencieschopné a ponúkať pravidelné akcie a zľavy.
6. Úloha reklamy v nákupnom správaní
Dobrou správou je, že Poliaci sú náchylní veriť reklame a kúpiť si vďaka nej aj novú značku, o ktorej predtým vôbec neuvažovali.
Až 50 % Poliakov uvádza, že im reklama pomohla nájsť výhodnú ponuku, zatiaľ čo 36 % priznalo, že si kúpili značku, o ktorej predtým neuvažovali práve vďaka reklame.
Poľský trh je veľký a so správne zvolenou marketingovou stratégiou na ňom dokážete uspieť.
7. Omnikanálové nákupné preferencie
Zákazníci v Poľsku radi kombinujú výhody online a offline nákupov. Často si prezerajú produkty na e-shope a následne ich kúpia v kamennej predajni. Platí to aj naopak – produkt si vyskúšajú na predajni a následne objednajú online.
Keď sa pozrieme na konkrétne príklady, tak napríklad 48 % Poliakov stále preferuje nákup potravín v kamenných obchodoch. Naopak, čistiace prostriedky a potreby pre domácich miláčikov omnoho radšej nakupujú online.
Pred vstupom na poľský trh preto odporúčame urobiť si domácu úlohu a oboznámiť sa s týmito preferenciami pre jednotlivé kategórie. Následne kombinovať ponuky pre online a offline zákazníkov tam, kde je to relevantné.
Expanzia je len začiatok
V poľskom maloobchode sa stáva takmer nevyhnutnosťou ponúkať produkty s výraznou zľavou, alebo vytvoriť atraktívny darčekový koncept, ktorý presvedčí poľského zákazníka.
Dokonca aj v predaji áut tu kraľujú použité automobily a v prípade elektroniky je kombinácia zľavnených, lacných a použitých produktov na vrchole záujmu.
Ak máte e-shop a plánujete expanziu, ozvite sa špecialistom z Dexfinity. Partnerom pomáhajú aktuálne expandovať do 34+ krajín sveta vrátane Poľska. Overte si, či ste naozaj pripravení na nové trhy už dnes.