Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január už čoskoro
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
5 min. čítanie

Poľsko raketovo rastie: 7 spotrebiteľských trendov v roku 2024

Poľskí zákazníci sú skutočne vynaliezaví. Až 66 % z nich sa nehanbí pri návšteve v obchode porovnávať ceny s e-shopmi. Svojím pragmatickým prístupom sú známi po celom svete.

Martin Bartl Martin Bartl
Content Marketing Manager, Dexfinity
Poľsko raketovo rastie: 7 spotrebiteľských trendov v roku 2024
Zdroj: Midjourney

Poľský trh je pre e-commerce projekty veľmi zaujímavý z pohľadu veľkosti, správania zákazníkov či spotrebiteľských nálad. Ak sa chcete pripraviť na raketový rast v Poľsku, prezradíme vám sedem spotrebiteľských trendov, ktoré v roku 2024 výrazne ovplyvňujú situáciu na trhu.

7 trendov na poľskom trhu v roku 2024

Vysoká inflácia, globálne krízy či nepokoj na svetových trhoch. To všetko sa odráža na ochote ľudí míňať svoje peniaze za nákupy v obchode. V roku 2024 sa však nepriaznivá situácia z predchádzajúcich rokov začala postupne obracať.

V tomto roku iba 38 % poľských spotrebiteľov uviedlo, že vysoká inflácia a globálne krízy ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia. Pre porovnanie, v roku 2023 to bolo až 47 %.

Tento pokles vlieva optimizmus aj do online priestoru a v blízkej budúcnosti sa môžeme pripraviť na väčšie míňanie u spotrebiteľov a nižšiu opatrnosť pri nákupoch ako v predchádzajúcich rokoch.

1. Dominancia marketplaces v Poľsku

Platformy ako Allegro jednoznačne dominujú poľskému trhu. Až 41 % poľských zákazníkov začína svoje vyhľadávanie práve na týchto trhoviskách. Samotné Allegro si ukrajuje z tohto koláča až 33 %, čo dokonca výrazne prevyšuje Google (26 %).

Prečo sa v Poľsku práve trhoviská tešia takej obľube?

  • Atraktívne ceny,
  • dostupnosť širokého výberu produktov, 
  • pohodlné a rýchle nakupovanie,
  • z pohľadu predajcu – sada nástrojov podporujúcich digitálnu transformáciu predaja – platby, dodanie, dosah na zakazníkov, rýchla implementácia produktov do predaja a reklamné nástroje podpory predaja.

Dominancia Allegra na poľskom trhu je enormná. Až 33 % zákazníkov tu začína svoje vyhľadávanie. Zdroj: Allegro

Ak chcete osloviť poľských zákazníkov už v úvodnej fáze nákupného procesu, na Allegre by ste jednoznačne nemali chýbať.

2. Rastúci počet Smart Shopperov

Až 36 % poľských spotrebiteľov si časuje svoje nákupy podľa najlepších ponúk. Hovoríme o fenoméne tzv. „Smart Shoppers“, ktorý môžeme aktuálne vidieť čoraz častejšie. Takýto zákazník si jednoducho počká na výhodný nákup. Používa všetky dostupné porovnávače cien a čaká na väčšie akcie, vďaka ktorým dokáže nakúpiť viac produktov za výhodnejšiu cenu.

Opäť sa dostávame k cenovej politike, ktorá je na poľskom trhu obzvlášť náročná. Ľudia čakajú na akcie a e-shopy majú čo robiť, aby si dokázali v tomto boji udržať svojho zákazníka.

3. Rýchle rozhodovanie o nákupoch

Správanie zákazníkov sa za posledné roky mení ako na hojdačke. Inak tomu nie je ani v poľskom e-commerce.

Keď sa pozrieme na situáciu pred pandémiou, až 20 % zákazníkov v týchto rokoch dokončilo svoje online hľadanie nákupom v kamenných obchodoch. Tento trend sa však v posledných rokoch výrazne zmenil. Hovoríme o tzv. „Compressed Commerce“, ktorý sa nevyhol ani Poľsku.

Dnes iba 6 % Poliakov, ktorí začínajú svoj nákupný proces online, ho dokončí v kamennej predajni. Pozorujeme teda až 14 % pokles, čo nám signalizuje výrazný posun smerom k online nákupom a výborné správy pre celý e-commerce trh v Poľsku.

4. Rastúca úloha Allegra a každodenných nákupov v online

Vieme, že Allegro dominuje poľskému e-commerce. V poslednom období však zaznamenávame ďalší zaujímavý fenomén – nárast jeho využitia aj v tzv. rýchloobrátkovom spotrebnom tovare (FMCG), ako sú čistiace prostriedky pre domácnosť či potraviny.

Poľskí spotrebitelia čoraz viac presúvajú svoje každodenné nákupy do online priestoru a e-shopy by to mali využiť. Práve v tomto segmente by ste mali zabezpečiť svoju prítomnosť na Allegre a ďalších kľúčových platformách.

Poľskí spotrebitelia čoraz viac presúvajú svoje každodenné nákupy do online prostredia.

5. Cenová citlivosť a hľadanie výhodných ponúk

Zľavy, akcie, produkty z druhej ruky a výhodné ponuky. Poľský trh je pre e-shopy náročný. Ľudia sú zvyknutí hľadať výhodné nákupy, porovnávajú ceny a využívajú zľavy. Tento trend sa premieta do všetkých segmentov na trhu.

Až 57 % poľských zákazníkov zmení platformu, ak nájde lepšiu cenu. Navyše, 43 % zákazníkov je ovplyvnených rôznymi akciami a zľavami. E-shopy na poľskom trhu musia byť viac ako kdekoľvek inde na svete cenovo konkurencieschopné a ponúkať pravidelné akcie a zľavy.

6. Úloha reklamy v nákupnom správaní

Dobrou správou je, že Poliaci sú náchylní veriť reklame a kúpiť si vďaka nej aj novú značku, o ktorej predtým vôbec neuvažovali.

Až 50 % Poliakov uvádza, že im reklama pomohla nájsť výhodnú ponuku, zatiaľ čo 36 % priznalo, že si kúpili značku, o ktorej predtým neuvažovali práve vďaka reklame.

Poľský trh je veľký a so správne zvolenou marketingovou stratégiou na ňom dokážete uspieť.

7. Omnikanálové nákupné preferencie

Zákazníci v Poľsku radi kombinujú výhody online a offline nákupov. Často si prezerajú produkty na e-shope a následne ich kúpia v kamennej predajni. Platí to aj naopak – produkt si vyskúšajú na predajni a následne objednajú online.

Keď sa pozrieme na konkrétne príklady, tak napríklad 48 % Poliakov stále preferuje nákup potravín v kamenných obchodoch. Naopak, čistiace prostriedky a potreby pre domácich miláčikov omnoho radšej nakupujú online.

Pred vstupom na poľský trh preto odporúčame urobiť si domácu úlohu a oboznámiť sa s týmito preferenciami pre jednotlivé kategórie. Následne kombinovať ponuky pre online a offline zákazníkov tam, kde je to relevantné.

Expanzia je len začiatok

V poľskom maloobchode sa stáva takmer nevyhnutnosťou ponúkať produkty s výraznou zľavou, alebo vytvoriť atraktívny darčekový koncept, ktorý presvedčí poľského zákazníka.

Dokonca aj v predaji áut tu kraľujú použité automobily a v prípade elektroniky je kombinácia zľavnených, lacných a použitých produktov na vrchole záujmu.

Ak máte e-shop a plánujete expanziu, ozvite sa špecialistom z Dexfinity. Partnerom pomáhajú aktuálne expandovať do 34+ krajín sveta vrátane Poľska. Overte si, či ste naozaj pripravení na nové trhy už dnes.

Zdieľať článok
Martin Bartl
Content Marketing Manager, Dexfinity

Martin pracuje v Dexfinity ako Content Marketing Manager. Okrem plánovania a tvorby obsahu má na starosti aj následnú distribúciu a s tým spojenú kreatívu. Taktiež dohliada na PR spolupráce a eventy.

Tento článok ti prináša

Dexfinity

Dexfinity je strategický partner pre marketing a export vašej spoločnosti. S medzinárodným tímom viac ako 79 e-commerce špecialistov a ako prémiový partner Google Ads, Dexfinity pomáha spoločnostiam prekonať bariéry, ktoré bránia ich rastu. Ponúkajú služby v oblasti PPC reklamy, výkonnostných kampaní, expanzie do zahraničia, SEO, sociálnych sietí, brandových kampaní, webu a UX.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Výnimočná investičná príležitosť v Expandeco. Budujte európsku e-commerce platformu ako spolumajiteľ
5 min. čítanie

Výnimočná investičná príležitosť v Expandeco. Budujte európsku e-commerce platformu ako spolumajiteľ

Slovenská firma Expandeco je regionálnym lídrom v poskytovaní komplexných exportných služieb pre e-shopy. V tomto roku Expandeco zaznamenáva 10. rok svojej úspešnej existencie a oslavujú ho naozaj výnimočne. Prostredníctvom investičnej platformy Crowdberry ponúkajú lokálnym investorom zo Slovenska a Česka unikátnu možnosť participovať na ich ďalšom raste. V práve prebiehajúcej kampani oslovujú investorov s ich silným […]

Tomáš Vrtík Tomáš Vrtík
CEO a Partner, Expandeco
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+