Rumunský trh elektronického obchodu rástol v roku 2018 o 30 %, v roku 2019 o 23 % a v roku 2020 o 30 %.
Narastá aj počet rumunských zákazníkov nakupujúcich online. V roku 2019 pribudlo 13 % nových zákazníkov a minuli o 41 % viac ako v roku 2019. Obrat rumunského e-commerce dosiahol v roku 2022 sumu 7 miliárd eur, čo je trojnásobne vyššie číslo ako pred piatimi rokmi.
Výhodou expanzie do Rumunska je aj rýchly rast digitalizácie obyvateľstva a geografická blízkosť, čo uľahčuje logistiku. Ďalšou výhodou je nízka saturácia trhu vo väčšine segmentov a neznalosť domácich aktérov na maloobchodnom trhu. To vedie k dlhodobo udržateľnému dopytu a nízkym nákladom na PPC reklamu.
1. Prieskum je pri expanzii na nezaplatenie
Naštudujte si informácie o trhu, na ktorý plánujete expandovať, z rôznych dostupných zdrojov. Môžete využiť webové stránky ambasád, obchodných komôr alebo získať štatistické údaje zo Statista.com.
Podobné aktivity týkajúce sa exportu uskutočňuje aj Slovenská obchodná a priemyselná komora. Napríklad organizuje konferencie o zahraničných trhoch pre investorov a firmy expandujúce na medzinárodné trhy.
2. Využite exportné dáta priamo od Googlu
Úspešná expanzia do zahraničia je priamo spojená so schopnosťou prispôsobiť sa prostrediu a zvyklostiam daného trhu. Pri vstupe na nový trh vám výrazne pomôžu aj nástroje priamo od Google ako napríklad Google Market Finder, Google Trends alebo My Export Score.
Google Market Finder
Dáta o trhoch môžete získať z voľne dostupného nástroja Google Market Finder. Vyberte si doménu, kategóriu produktov a následne vám Market Finder ukáže vhodné krajiny na expanziu. Ku každej získate dáta o ekonomickej situácii alebo priemernej cene za klik.
Google Trends
Google Trends vám umožňuje preskúmať popularitu hľadaných výrazov v priebehu času a v rôznych regiónoch sveta. Poskytuje údaje o tom, ako často boli konkrétne kľúčové slová alebo frázy vyhľadávané vo vyhľadávači Google a tieto údaje prezentuje vo forme interaktívnych grafov a tabuliek.
Google My Export Score
Ďalší bezplatný nástroj, ktorý otestuje vašu pripravenosť exportovať, je My Export Score od Googlu. Zjednodušene povedané, ide o benchmark, ktorý pomáha firmám posúdiť ich pripravenosť rozšíriť svoje podnikanie a exportovať na medzinárodné trhy.
3. Pri expanzii sa inšpirujte konkurenciou
Zamerajte sa nielen na veľkých overených medzinárodných hráčov, ale aj na e-shopy, ktoré predávajú rovnaké alebo podobné produkty ako vy. Či už sledujete letáky, spôsob komunikácie, alebo zľavový systém, z denného života veľkých európskych značiek sa dá vyčítať naozaj veľa.
Tip: Pri priamej konkurencii sa nebojte ísť do hĺbky. Vyskúšajte si ich nákupný proces, prípadne si objednajte ich produkt a kontaktujte ich miestnu zákaznícku podporu. Takto získate výborný prehľad o konkurencii, ich procesoch a prístupe k zákazníkom. Zakúpte si produkty na vlastnú skúsenosť, otestujte ich platobnú bránu a reverznú logistiku počas vrátenia tovaru.
Sociálne siete odhalia príležitosti
Inšpiráciu pre lokálne marketingové stratégie môžete nájsť aj u miestnych influencerov. Zistite, kto propaguje produkty podobné tým vašim. Analyzujte ich príspevky a sledujte reakcie ich fanúšikov. Týmto spôsobom získate informácie o tom, na akú komunikáciu reaguje vaša cieľová skupina a čo im vadí.
Okrem príspevkov na sociálnych sieťach sledujte aj odkazy a referencie. Práve tu sa zákazníci radi rozhovoria o svojej skúsenosti. Zamerajte sa na príspevky s konštruktívnou kritikou. Možno zákazníkom vadí dlhé doručovanie alebo chcú byť informovaní o stavoch skladovania tovaru.
Z týchto sťažností a pochvál si vezmite ponaučenie a využite získané informácie vo svojom vlastnom e-shope.