Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

CEE región: Exportný unikát s túžbou rásť

Náš región je centrom rozmanitých kultúr, z ktorých vyrastajú komplexné digitálne trhy. Napriek zvýšeniu cien energií a zhoršujúcej sa geopolitickej situácii si však stredoeurópsky región udržuje najvyšší medziročný rast. Iné trhy sú už výrazne presýtené a ďaleko zaostávajú v rýchlom raste. Ak máte chuť rásť, pri exporte do CEE regiónu je stále kam.

Michal Valent Michal Valent
SEO and content specialist v Dexfinity
CEE región: Exportný unikát s túžbou rásť

Slovensko v kontexte CEE Regiónu

Napriek minulým úspechom je Slovensko dnes umiestnené na spodnom konci rebríčka v rámci EÚ, pokiaľ ide o hodnotu HDP na obyvateľa. Podľa Eurostatu nás už prekonali Bulhari a Gréci a momentálne obsadzujeme tretiu najnižšiu pozíciu zo všetkých 27 krajín Európskej únie.

Pre porovnanie, v roku 2012 sme mali vyššiu HDP na obyvateľa než Estónsko, Poľsko, Maďarsko a Litva, a boli sme na treťom mieste z jedenástich postkomunistických krajín, ktoré vstúpili do EÚ od roku 2004. Hoci sme kedysi slúžili ako príklad, dnes sa ocitáme na spodku ekonomickej hitparády.

CEE región: Diverzifikácia príjmových tokov

Digitálny svet sa rapídne mení. Či už ide o našu cestu počas nákupu, konzumovanie obsahu alebo sociálne interakcie, pandémia silno zasiahla vzorce nášho digitálneho správania. 

Práve diverzifikácia príjmových tokov môže byť vaším oporným bodom pri prichádzajúcej neistote a rýchlo sa meniacom správaní zákazníka.

Expanzia na globálne trhy môže byť dlhodobou stratégiou na rozloženie rizika pôsobenia krátkodobých vplyvov. Rastúca globalizácia umožňuje firmám pôsobiť na viacerých trhoch a znížiť závislosť od jedného konkrétneho trhu.

Vo svete informácií dokáže trhové správanie vychýliť aj nepriaznivý volebný výsledok či lokálna geopolitická agenda. Práve expanzia predstavuje dlhodobú príležitosť ako rozložiť riziko pôsobenia krátkodobých vplyvov do globálnej trhovej matice.

Týždenný podcast UPdate

Zhodnotenie a pripravenosť na expanziu

Po dôkladnom plánovaní a analýze je nevyhnutné zhodnotiť, či je vaša firma pripravená na expanziu do CEE regiónu. Prvým krokom je zhodnotenie interných zdrojov a kompetencií tímu. Je dôležité zistiť, či váš tím disponuje potrebnými schopnosťami na úspešné riadenie expanzie, ako aj schopnosťami komunikovať v cudzom jazyku, ktorý je na cieľovom trhu bežný. Ak niektoré kompetencie chýbajú, môže byť potrebné investovať do školenia alebo angažovať odborníkov, ktorí pomôžu vyplniť tieto medzery.

Okrem interných zdrojov je dôležité zvážiť aj dostupnosť finančných prostriedkov na podporu expanzie. To zahŕňa nielen náklady na vstup na nový trh, ale aj pokrytie nákladov spojených s prevádzkou a marketingom v cieľovej krajine. Realistické stanovenie rozpočtu a zabezpečenie finančných zdrojov je pre úspešnú expanziu kľúčové.

Exportné nástroje Google

Úvodnú analýzu cieľového trhu vám odporúčame spraviť na základe dopytov a search volumes, ktoré sú voľne dostupné. Google vám prináša hneď niekoľko veľmi užitočných nástrojov.

Market Finder ako súčasť platformy Think with Google pomáha identifikovať vhodné trhy pre váš produkt. 

Nový Google Trends zas  ponúka globálny pohľad na vaše služby. Google Keywords Planner, ktorý je bezplatnou súčasťou Google Ads portálu, naopak môže byť tiež užitočný pri mapovaní vyhľadávacích fráz v cieľovom jazyku. Všetky tri nástroje vám poskytuje Google bezplatne.

Správny čas na expanziu: Čísla sú na vašej strane

Podľa McKinseyho CEE správy za obdobie piatich rokov od roku 2017 do 2021 CEE región prekonal svojich európskych susedov, ktorí sú rozdelení do dvoch skupín: Digitálni lídri (Belgicko, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Írsko, Luxembursko, Holandsko, Nórsko a Švédsko) a Veľká päťka (Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko a Spojené kráľovstvo).

CEE región prevýšil tieto dve skupiny v dvoch konkrétnych oblastiach: raste digitálnej ekonomiky (CEE 10,9 %; Digitálni lídri 7,0 %; Veľká päťka 6,5 %) a raste HDP (CEE 3,6 %; Digitálni lídri 2,8 %; Veľká päťka 0,2 %).

Čísla za posledných päť rokov jednoznačne ukazujú, že CEE región má stále čo ponúknuť. Prekonal svojich európskych susedov v dvoch kľúčových oblastiach: raste digitálnej ekonomiky a raste HDP. S dôrazom na inovácie a digitálny rozvoj môže CEE región pokračovať vo svojom výnimočnom raste aj v nasledujúcich rokoch.

 

Zdieľať článok
Michal Valent
SEO and content specialist v Dexfinity
Tento článok ti prináša

Dexfinity

Dexfinity je strategický partner pre marketing a export vašej spoločnosti. S medzinárodným tímom viac ako 79 e-commerce špecialistov a ako prémiový partner Google Ads, Dexfinity pomáha spoločnostiam prekonať bariéry, ktoré bránia ich rastu. Ponúkajú služby v oblasti PPC reklamy, výkonnostných kampaní, expanzie do zahraničia, SEO, sociálnych sietí, brandových kampaní, webu a UX.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Aký bol Black Friday 2024 na e-shopoch od CREATIVE sites? Zaujímavé zistenia nás prekvapili
5 min. čítanie

Aký bol Black Friday 2024 na e-shopoch od CREATIVE sites? Zaujímavé zistenia nás prekvapili

Black Friday a Cyber Monday sú pre prevádzkovateľov e-shopov každoročne veľmi dôležité, pričom počas nich neraz padajú predajné rekordy. V posledných rokoch sa však povráva, že tieto nákupné sviatky už postupne strácajú na popularite a nemajú tak veľký zmysel. No kde je pravda? V CREATIVE sites si pripravili prieskum medzi svojimi klientmi a prišli na veľmi zaujímavé zistenia, ktoré nás […]

Ivan Cingel Ivan Cingel
COO v CREATIVE sites, CreativeSites, s.r.o.
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+