Slovensko v kontexte CEE Regiónu
Napriek minulým úspechom je Slovensko dnes umiestnené na spodnom konci rebríčka v rámci EÚ, pokiaľ ide o hodnotu HDP na obyvateľa. Podľa Eurostatu nás už prekonali Bulhari a Gréci a momentálne obsadzujeme tretiu najnižšiu pozíciu zo všetkých 27 krajín Európskej únie.
Pre porovnanie, v roku 2012 sme mali vyššiu HDP na obyvateľa než Estónsko, Poľsko, Maďarsko a Litva, a boli sme na treťom mieste z jedenástich postkomunistických krajín, ktoré vstúpili do EÚ od roku 2004. Hoci sme kedysi slúžili ako príklad, dnes sa ocitáme na spodku ekonomickej hitparády.
CEE región: Diverzifikácia príjmových tokov
Digitálny svet sa rapídne mení. Či už ide o našu cestu počas nákupu, konzumovanie obsahu alebo sociálne interakcie, pandémia silno zasiahla vzorce nášho digitálneho správania.
Práve diverzifikácia príjmových tokov môže byť vaším oporným bodom pri prichádzajúcej neistote a rýchlo sa meniacom správaní zákazníka.
Expanzia na globálne trhy môže byť dlhodobou stratégiou na rozloženie rizika pôsobenia krátkodobých vplyvov. Rastúca globalizácia umožňuje firmám pôsobiť na viacerých trhoch a znížiť závislosť od jedného konkrétneho trhu.
Vo svete informácií dokáže trhové správanie vychýliť aj nepriaznivý volebný výsledok či lokálna geopolitická agenda. Práve expanzia predstavuje dlhodobú príležitosť ako rozložiť riziko pôsobenia krátkodobých vplyvov do globálnej trhovej matice.
Zhodnotenie a pripravenosť na expanziu
Po dôkladnom plánovaní a analýze je nevyhnutné zhodnotiť, či je vaša firma pripravená na expanziu do CEE regiónu. Prvým krokom je zhodnotenie interných zdrojov a kompetencií tímu. Je dôležité zistiť, či váš tím disponuje potrebnými schopnosťami na úspešné riadenie expanzie, ako aj schopnosťami komunikovať v cudzom jazyku, ktorý je na cieľovom trhu bežný. Ak niektoré kompetencie chýbajú, môže byť potrebné investovať do školenia alebo angažovať odborníkov, ktorí pomôžu vyplniť tieto medzery.
Okrem interných zdrojov je dôležité zvážiť aj dostupnosť finančných prostriedkov na podporu expanzie. To zahŕňa nielen náklady na vstup na nový trh, ale aj pokrytie nákladov spojených s prevádzkou a marketingom v cieľovej krajine. Realistické stanovenie rozpočtu a zabezpečenie finančných zdrojov je pre úspešnú expanziu kľúčové.
Exportné nástroje Google
Úvodnú analýzu cieľového trhu vám odporúčame spraviť na základe dopytov a search volumes, ktoré sú voľne dostupné. Google vám prináša hneď niekoľko veľmi užitočných nástrojov.
Market Finder ako súčasť platformy Think with Google pomáha identifikovať vhodné trhy pre váš produkt.
Nový Google Trends zas ponúka globálny pohľad na vaše služby. Google Keywords Planner, ktorý je bezplatnou súčasťou Google Ads portálu, naopak môže byť tiež užitočný pri mapovaní vyhľadávacích fráz v cieľovom jazyku. Všetky tri nástroje vám poskytuje Google bezplatne.
Správny čas na expanziu: Čísla sú na vašej strane
Podľa McKinseyho CEE správy za obdobie piatich rokov od roku 2017 do 2021 CEE región prekonal svojich európskych susedov, ktorí sú rozdelení do dvoch skupín: Digitálni lídri (Belgicko, Dánsko, Estónsko, Fínsko, Írsko, Luxembursko, Holandsko, Nórsko a Švédsko) a Veľká päťka (Francúzsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko a Spojené kráľovstvo).
CEE región prevýšil tieto dve skupiny v dvoch konkrétnych oblastiach: raste digitálnej ekonomiky (CEE 10,9 %; Digitálni lídri 7,0 %; Veľká päťka 6,5 %) a raste HDP (CEE 3,6 %; Digitálni lídri 2,8 %; Veľká päťka 0,2 %).
Čísla za posledných päť rokov jednoznačne ukazujú, že CEE región má stále čo ponúknuť. Prekonal svojich európskych susedov v dvoch kľúčových oblastiach: raste digitálnej ekonomiky a raste HDP. S dôrazom na inovácie a digitálny rozvoj môže CEE región pokračovať vo svojom výnimočnom raste aj v nasledujúcich rokoch.