Growww Digital, popredná agentúra pre digitálny marketing v strednej a východnej Európe so sídlom v Maďarsku, každoročne zostavuje zoznam najväčších exportérov elektronického obchodu v strednej a východnej Európe. Tento rok zverejnili svoj zoznam 50 najlepších, ktorý je jedinečný v priamom spojení s kľúčovými hráčmi na trhu a predstavuje trendy výnosov a miery rastu v priebehu rokov.
Cieľom zoznamu je poskytnúť obraz o najvýznamnejších online predajcoch, ktorí majú ústredie v strednej a východnej Európe a pôsobia v iných krajinách v rámci regiónu. Môžeme vidieť ich údaje o výnosoch, medziročný rast a tiež si prečítať ich profily, aby sme mali predstavu o tom, ako sa najväčší hráči v rôznych odvetviach vyvíjali a čo dosahovali za posledné roky.
Štatistiky zo zoznamu 50 najlepších exportérov elektronického obchodu strednej a východnej Európy
Ekonomické prostredie strednej a východnej Európy prešlo významnými zmenami v dôsledku ukrajinskej vojny a eskalujúcej inflácie od februára 2022. Tieto otrasy narušili obchod, zvýšili náklady a priniesli neistotu na trhu v celom regióne.
Existuje teda priamy dôsledok: ak sa pozrieme na 50 najväčších exportérov strednej a východnej Európy, môžeme povedať, že celkovo došlo k dramatickému poklesu miery rastu. Zatiaľ čo priemerný medziročný rast tržieb medzi 50 najlepšími online exportérmi bol v roku 2021 48 %, v roku 2022 klesol na 10 %.
Rozdiely vo výkone
Uprostred ekonomických prekážok boli medzi rôznymi hráčmi elektronického obchodu pozorované rozdiely vo výkonnosti. Niektorým sa podarilo prekonať tieto ťažkosti efektívne a podarilo sa im udržať si cestu rastu, hoci pomalším tempom ako počas rokov Covidu.
Na jednej strane napríklad GymBeam zvýšil svoje medziročné tržby o 62 %, skupina Rohlik o 17 %, Grizly o 30 % a Ovečkárna o 51 % v roku 2022. Keď už hovoríme o modeli marketplace, v roku 2022 bola hviezda regiónu poľská skupina Allegro, ktorá sa môže pochváliť viac ako 11 miliardami eur v hrubej hodnote tovaru (GMV) a 23 % ročným rastom.
Stojí za zmienku, že vstup spoločnosti Allegro na trh v Českej republike bol výzvou, pretože na tomto trhu neexistuje tradícia pre model trhu s externými obchodnými partnermi. Myšlienka, že predstavenie tisícok poľských obchodných partnerov, ktorí dokážu dodať dodávky len za 1-2 týždne, viedlo k značným problémom so skúsenosťami zákazníkov.
Na druhej strane cca. jedna pätina z 50 najlepších e-predajcov bola svedkom negatívnych výsledkov medziročného rastu tržieb v súvislosti s medziročným rastom 21/22, medzi ktoré patria okrem iného Dedoles (oblečenie), Inspio (home & decor) a Artmie ( umenie a remeslá). Poznámka: Dedoles, ktorý zaznamenal úžasný rast v rokoch 2020 a 2021, nedokázal udržať tempo minulý rok a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesol o 35 %. Tu nájdete zoznam 50 najlepších.
Keď už hovoríme o odvetviach, neexistuje žiadna korelácia medzi výkonnosťou rôznych e-shopov a odvetviami, do ktorých patria. To vedie k záveru, že úspech alebo neúspech závisel od jedinečného obchodného prístupu, ako reagovali na výzvy.
Tu môže byť zaujímavé poukázať na to, že v rámci zeleného hnutia spoločnosť Furbify, predávajúca výhradne repasovaný počítačový hardvér, pozoruhodne narástla a stále má značný rastový potenciál.
Zmeny stratégie
Growww Digital považuje za rozumnú akciu za takýchto okolností dodržiavanie stratégie rastu zameranej na ziskovosť, ktorá pomáha spoločnostiam elektronického obchodu dosiahnuť rovnováhu medzi rastom a finančnou stabilitou.
Prevládajúca stratégia akvizície trhu, ktorá sa kedysi považovala za logický prístup v prostredí elektronického obchodu zrýchleného pandémiou COVID-19, narazila na problémy s vypuknutím vojny a inflácie v roku 2022.
Erózia kúpnej sily a eskalujúce náklady súvisiace s globálnou výrobou, obchodom a logistikou narušili túto stratégiu. Do roku 2022 sa trajektórie rastu výnosov odchýlili, čo prinútilo podniky elektronického obchodu prejsť na stratégiu ziskového rastu, ktorá kladie dôraz na rast aj ziskovosť.
“Bol tu obrovský zadný vietor a každý sa mohol cítiť ako superhrdina. Toto však malo aj svoju odvrátenú stránku, pretože to bol len vietor, ktorý silno fúkal do plachiet. Teraz musíme veslovať a kormidlovať.”
László Szabó, vedúci partner Growww Digital
Szabó naznačuje, že existujú dva hlavné spôsoby dosiahnutia ziskového rastu: zvýšenie efektívnosti a zvýšenie výnosov.
Zvýšenie výnosov je možné dosiahnuť použitím prístupu „3D expanzie“:
- rozšírenie predajných kanálov (napr. pomocou trhových platforiem)
- geografická expanzia (prenikanie na zahraničné trhy)
- diverzifikáciu alebo rozšírenie produktového portfólia
Je jasné, že trend otvárania trhu sa spomalil, čo znamená posun od predchádzajúceho modelu zameraného na rast. Viac spoločností v súčasnosti uprednostňuje ziskovosť popri raste a prispôsobuje sa meniacej sa ekonomickej dynamike.
László Szabó zastáva názor, že kľúčovú úlohu zohrá záverečný štvrťrok 2023, konkrétne sviatočné obdobie okolo Vianoc. Boj o získanie zákazníkov je intenzívny a eskaluje sa a táto rivalita bude koncom roka 2023 ešte tvrdšia – takže e-predajcovia budú musieť využiť každú príležitosť, ktorá prinesie vyššiu efektivitu, lepšiu návratnosť investícií a konkurencieschopnosť.
Pozrite sa na 50 najlepších exportérov elektronického obchodu v strednej a východnej Európe spoločnosti Growww Digital a pozrite sa na hráčov a ich výkon v posledných rokoch.
Tu nájdete zoznam 50 najlepších.