
Koncentrácia e-shopov per capita je v Česku najvyššia na svete, nie však percento online predajov na celkovom retailovom trhu. Jedna z niekoľkých možností, ako dlhodobo prežiť a rásť v takom konkurenčnom prostredí, je expandovať s e-shopom do zahraničia a na marketplace.
Ktoré marketplacy teraz fičia?
Za posledných 12 mesiacov boli u našich klientov populárne skôr zahraničné marketplacy, konkrétne Etsy + 40 %, Amazon + 36 %, Decathlon + 26 % alebo napríklad Allegro + 22 % a niektoré špecializované marketplacy. V tomto roku vidíme vysoký nárast napríklad na eMagu alebo Shopee.
Klienti objavujú hlavne západnú Európu, Ameriku, ale aj región strednej a východnej Európy, okrem iného aj vďaka schopnosti doručovať tovar pokojne už nasledujúci deň a tiež vďaka lepšej dostupnosti fulfillmentových služieb.
Ako dnes e-shopy zvládajú expanziu na zahraničné marketplacy?
Bariéry vstupu a podmienky pre zalistovanie na marketplacoch sa všeobecne zmierňujú. E-shopy sa preto častejšie odvážia predávať mimo Česka a Slovenska. Dnes sú navyše veľmi rýchle, jednoduché a lacné spôsoby, ako e-shopy napojiť na marketplacy a navyše im vyriešiť kompletné zalistovanie produktov, objednávky, sklady, fakturáciu alebo aj prepravu tovaru v zahraničí.
Odpadajú tým aj ďalšie úskalia, ktoré e-shopy bežne riešia. Jedným z takýchto riešení pre e-shopy je aj BaseLinker platforma, ktorú objavujú stovky českých a slovenských e-shopov.
Umožňuje napojenie na takmer stovku marketplaceov a zároveň kompletne spravovať objednávky zo všetkých predajných kanálov na jednom mieste.
Má každý e-shop šancu uspieť na marketplacoch?
Na základe našich dát je zrejmé, že tempo rastu malých e-shopov je na marketplace rýchlejšie ako tempo rastu veľkých e-shopov alebo resellerov. Naši klienti s počtom objednávok pod 1 000 mesačne rastú v priemere medziročne o viac o 36 %, zatiaľ čo klienti s viac ako 10 000 objednávkami mesačne rastú medziročne iba o 11 %.
Nezriedka sa stretávame s klientmi, ktorí majú vlastný produkt alebo službu bez e-shopu a chcú skúsiť predávať na niektorom marketplaci. Prevažne ide o e-shopy alebo firmy s vlastnými výrobkami, o ktoré je zo strany marketplacu väčší záujem, pretože tým rozširujú ich produktové ponuky.
Pri voľbe vhodného marketplace radíme klientom, aby si urobili aspoň základný prieskum a porovnanie marketplace v daných lokalitách hneď z niekoľkých uhlov pohľadu. Stojí za to pozrieť sa na konkurenciu a ich zalistované produkty, komerčné a všeobecné podmienky, sklad, prepravcu a ďalšie a zvolili si vhodný business model pre vybraný marketplace.
Zároveň odporúčame step by step prístup k marketplacom a pridávať nové internetové trhovisko postupne. Ak sa klienti obrátia na BaseLinker, okrem schopnosti vyriešiť technické aspekty napojenia na marketplace sa radi pozrieme na každý konkrétny prípad spolu so skúsenými business partnermi.
Je práve teraz vhodná doba uvažovať o marketplacoch?
Myslím, že teraz je na to ideálny čas. E-shopy už začínajú riešiť vianočné predaje. Poznáte to, hlavná sezóna, predpredaje, chaos v preprave, veľa manuálnej práce, ktorú by mali zvládať systémy a nedajbože keby niečo prestalo fungovať. Pre niektoré e-shopy povedomé, nie však pre našich klientov.
Podľa mňa to ale nie je len o rozhliadaní sa po nových trhoviskách. Veľa klientov sa zamýšľa aj nad tým, ako zrýchliť a zlacniť svoj online business a fungovanie na súčasných marketplacoch. K tomu im často pomáha naša platforma.