Rozhodnúť sa pre lokálnu alebo globálnu doménu?
Kľúčovým krokom pred vytvorením funkčnej webovej stránky je zakúpenie vhodnej doménovej adresy. Rozhodnutie medzi lokálnou (v prípade Slovenska .sk) a globálnou (napríklad .com) koncovkou môže mať pre podnik dôsledky v rôznych oblastiach, pričom voľba oboch typov domén má svoje výhody aj nevýhody.
V prípade, že so svojím podnikaním ešte len štartujete a zameriavate sa na Slovensko, alebo tak skoro neplánujete expanziu, je logickou a praktickou voľbou práve lokálna doména. Pre podniky, ktoré však majú v pláne expandovať do zahraničia, je dôležité zvážiť aj medzinárodné a zahraničné koncovky domén. Každá koncovka domény má pritom svoje špecifiká a okrem používateľov vplýva napríklad aj na SEO.
Čo by ste mali vedieť o lokálnych doménach
Lokálne, alebo aj národné domény (ccTLDs), sa spájajú s konkrétnymi krajinami alebo regionálnymi územiami. Ich hlavnou úlohou je poskytnúť miestnym subjektom a organizáciám možnosť identifikovať sa na webe s ohľadom na ich geografickú prítomnosť.
Lokálne domény sa zvyčajne skladajú z dvoch písmen, ktoré reprezentujú kód krajiny (napríklad v prípade Slovenska je to už spomínaná koncovka .sk, Nemecko používa .de, Poľsko .pl).
Dôveryhodne, profesionálne, personalizovane
Národné domény pôsobia na miestnych nakupujúcich dôveryhodnejšie ako tie globálne, čo vám môže pomôcť získať zákazníkov v konkrétnom regióne. Webové stránky s lokálnymi doménami zvyknú pôsobiť tiež celkovo profesionálnejšie a personalizovanejšie, pri vstupe na nový trh je preto skvelé svoj web lokalizovať. S národnými doménami môže byť tiež ľahšie cieliť online marketing na miestne publikum, pri nákupe domén je tu často nižšia konkurencia.
Lokálne domény v rôznych jazykoch a ich prepojenie
V prípade lokálnych domén môže nastať problém, ak plánujete vytvoriť webovú stránku s viacerými jazykmi. Medzi jednotlivými lokálnymi doménami je však jednoduché prepínať; stačí len umiestniť odkazy na stránky vo všetkých verziách, vaši online návštevníci si už budú môcť sami zvoliť preferovaný jazyk.
EXTRA TIP: Zabudnúť by ste nemali ani na umiestnenie hreflangov, ktoré sa využívajú v rámci SEO a informujú vyhľadávače o tom, aký jazyk sa na webe používa.
O výhodách globálnych domén
Domény, ktoré sú známe ako globálne (gTLDs), sa neviažu na žiadnu konkrétnu krajinu či oblasť. Používajú sa na celosvetovej úrovni a možno ich vnímať ako univerzálnejšie a neutrálnejšie voči špecifickému miestu. Vďaka svojim špecifikám neobmedzujú cieľovú skupinu len na jednu krajinu.
Medzi najobľúbenejšie globálne domény patria .com, .org, a .net., ktoré majú dlhú históriu, sú rozpoznateľné a vyznačujú sa dôverou používateľov internetu v stovkách krajín. Vo svete globálnych domén však existuje mnoho ďalších možností, ktoré sú prispôsobené rôznym cieľom a projektom, preto je výber globálnej domény dôležité starostlivo zvážiť.
Jednou z najobľúbenejších koncoviek je .com
Koncovka domény .com je dnes už štandardom pre väčšinu internetových stránok, bola vytvorená na obchodné účely a odkazuje na podnikanie. Ide o jednu z vôbec prvých domén, ktorá sa dnes považuje za univerzálnu – používatelia často už zo zvyku pridávajú koncovku .com za webové stránky.
Koncovkou domény .com by preto mali disponovať všetky e-shopy, ktoré pôsobia alebo plánujú pôsobiť vo viacerých krajinách.
Doména má významný vplyv na SEO
To, akú doménu zvolíte pre vašu webovú stránku, môže mať závažný vplyv na jej SEO výsledky. Ak sa rozhodnete použiť obľúbenú koncovku .com, získate automaticky isté výhody v rámci budovania spätných odkazov. Ostatné relevantné webové stránky začnú odkazovať na jednu doménu – vznikne tak tzv. link juice na vašu doménu.
Ľahšie zdieľanie signálov medzi stránkami
Výkonnosť SEO môže pozitívne ovplyvniť aj migrácia medzinárodných verzií webových stránok z viacerých lokálnych domén (ccTDL) na jednu zdieľanú globálnu doménu (gTLD). V takomto prípade začnú stránky na jednej doméne medzi sebou zdieľať hodnotiace signály oveľa ľahšie ako stránky s rôznymi lokálnymi doménami.
Myslite však na to, že zlúčenie rôznych domén do jednej globálnej nemusí vždy nevyhnutne priniesť rast organickej návštevnosti. V prípade, že pred spojením domén má iba jedna z nich dostatočné množstvo kvalitných spätných odkazov, výsledný web s globálnou doménou vôbec nemusí generovať rast.
Pozor na nesprávne presmerovanie aj stratu autority webu
Vytvorenie úplne novej globálnej domény .com so sebou môže priniesť aj niekoľko komplikácií. Ak napríklad dôjde k tomu, že bude na jednej doméne hostovaných viacero krajín alebo jazykových verzií, môžu medzi sebou zdieľať negatívne hodnotenia.
Plánujete nastaviť na stránke možnosť prepínania domén? Mali by ste mať na pamäti, že existuje vysoké riziko generovania reťazcov s nesprávnym presmerovaním. Vždy je dôležité sa uistiť, že všetky staré URL adresy sú presmerované priamo na nové odkazy (nie cez prechodné URL adresy).
Staré domény aj SSL certifikáty je dobré si ponechať, aby presmerovanie neprestalo správne fungovať a nestratila sa autorita webu.
EXTRA TIP: Ak patríte medzi podniky, ktoré používajú rôzne značky v rozličných krajinách, zlúčenie webových stránok do jednej domény vo vašom prípade vôbec nemusí fungovať. Navyše, v množstve krajín zákazníci uprednostňujú nákup z lokálnych domén.
Ako na výber správnej domény?
Každý e-shop je jedinečný, nikdy teda zrejme nebude existovať pravidlo, ktoré by bolo funkčné pre všetkých. Okrem preferencií zákazníkov je vždy dôležité zohľadniť aj technické aspekty. Kým pre niektoré krajiny a trhy bude ideálna zdieľaná globálna doména, inde je základom úspechu lokálna koncovka. Zlatou strednou cestou je preto často kombinácia oboch tipov.