Zaujíma ma
24. februára 2020

Tomáš Vrtík

CEO spoločnosti Expandeco
24. februára 2020

Čo je expanzia a ako ju zvládnuť na jednotku?

4 min čítanie

Internetové nakupovanie sa stáva čoraz obľúbenejšie. Neobmedzená otváracia doba, široký výber produktov, výhodné ceny, doručenie až do domu alebo do práce, to sú hlavné dôvody, prečo ľudia uprednostňujú nákupy online. 

Na druhej strane je pre internetový obchod finančne a časovo náročnejšie presadiť sa. E-commerce trh je už pomerne saturovaný, čo vytvára veľký tlak na ceny, kvalitu služieb a to sa negatívne odráža na maržovosti e-shopov.

Čoraz častejšie sa tak skloňuje výraz expanzia. Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko alebo krajiny Balkánu sú e-commerce trhy s obrovským potenciálom a stávajú sa tak novým domovom pre mnohé slovenské a české internetové obchody.

Čo je expanzia ?

Cieľom expanzie je stať sa nerozpoznateľný od domácich lokálnych e-shopov. Iba tak máte šancu na úspech. Kvalitná príprava je kľúčová. Používanie online prekladačov na prekladanie obsahu a informácií do iného jazyka jednoducho nestačí.

Dôveru zahraničného zákazníka si získate len tak, že prinesiete presne to, na čo je zvyknutý.

Dbajte na lokálne zvyklosti a snažte sa im prispôsobiť. Či už je to nákupný košík, spôsob dopravy a platby, mena, preferovaný spôsob komunikácie a podobne.

 

Vedeli ste, že až … 

  • 55% spotrebiteľov uprednostňuje online nakupovanie v materinskom jazyku.
  • 53% považuje nákup v rodnom jazyku za výhodnejší.
  • 74% zákazníkov pravdepodobne nakúpi v eshope druhýkrát, ak je poskytovaná podpora v ich materinskom jazyku.
  • 13%, opustí e-shop ak sú ceny uvedené v cudzej mene.

Na čo myslieť pri lokalizácii webu počas expanzie:

Prieskum trhu

Kvalitná príprava je základom každej úspešnej expanzie. Analýzou vašich konkurentov získate všeobecné informácie o trhu a zvyklostiach nakupujúcich. 

  1. analýza zákazníckej podpory, 
  2. produktové porftólio, 
  3. kvalita webu, 
  4. cena a spôsob dopravy, 
  5. doba dodania, 
  6. spôsob platby, 
  7. aktivita na sociálnych sieťach, 
  8. referencie e-shopu
  9. content aktivita 
  10. PR 
  11. mystery shopping 

SEO Preklady 

Prvým krokom lokalizácie by mal byť preklad vašej webstránky a ponúkaných produktov, či služieb v súlade s optimalizáciou pre vyhľadávače v danej krajine. Pred samotným prekladom odporúčame pripraviť analýzu kľúčových slov v danom jazyku a tú dodať vašim prekladateľom. 

Len strojový preklad cez online nástroje nestačí, vaša lokalizácia obsahu musí byť tiež prispôsobená miestnej kultúre a zvyklostiam. Online preklady nie sú často gramaticky správne, čo v konečnom výsledku zníži kvalitu vašej webstránky a jej pozície vo vyhľadávačoch. Dajte si pozor aj na takzvané “kuchynské preklady”, čo znamená, že človek sa v danom jazyku dohovorí, ale jeho úroveň je veľmi slabá. Takéto preklady výrazne znižujú dôveryhodnosť vašej značky.

Zákaznícka podpora

Jednoznačne odporúčame viesť zákaznícku podporu v lokálnom domácom jazyku. Pokiaľ by ste sa rozhodli prevádzkovať zákaznícku podporu v CEE regióne v anglickom jazyku, vaše výsledku budú rapídne nižšie. Vo všeobecnosti platí, že znalosť anglického jazyka, ktorá je prevažne využívaná v e-commerce prostredí v Západnej Európe, klesá smerom na východ.

Každá krajina má iné zvyky, preto sa neobmedzujte len na mailovú komunikáciu a podobne.

V Rumunsku zákazníci prevažne telefonujú, na Ukrajine dokonca očakávajú, že im po vytvorení objednávky zavoláte, naopak v Nemecku preferujú skôr mailovú komunikáciu.

 

Založenie firmy

Ak sa pýtate, či si musíte pri expanzii okamžite zakladať lokálnu firmu, naša odpoveď je NIE, nemusíte. Avšak samozrejme každý prípad je individuálny a odporúčame sa poradiť. Musíte sa však na túto problematiku pozerať viac pragmaticky.

Ak ste spoločnosť z východnej časti Európy, v západnej časti Európy (najmä v krajinách ako Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko), odporúčame zakladať lokálne firmy. Dôvod? Napr. nemeckí zákazníci sú veľmi citliví na firmy z tejto časti Európy a prejavujú pomerne vysoký stupeň nedôvery. V CEE krajinách by to nemalo mať pre vás žiadny významnejší vplyv.

Určite si však dajte pozor na povinnosť registrovať sa k platcovstvu DPH v inom členskom štáte EÚ.

Hodnoty pre registráciu platcu DPH v jednotlivých krajinách nájdete tu.

Lokálny bankový účet

Nie je to nevyhnutné, ale odporúčame vám založiť si bankový účet v krajine, kam chcete expandovať, hlavne z dôvodu vracania peňazí vašim zákazníkom. Zahraničná platba v cudzej mene stojí od 10 , ušetrené financie z jednotlivých bankových prevodov tak môžu byť výrazné. Rovnako aj niektoré kuriérske spoločnosti alebo platobné brány vyžadujú viesť lokálny bankový účet.

Logistika

Kľúčovými faktormi logistiky sú rýchlosť a cena za doručenie. Dobrá správa je, že do väčšiny krajín v CEE regióne dokážete tovar doručiť do 2-3 dní za stále pomerne dobré ceny.

Náklady za cenu dopravy odporúčame preniesť do ceny produktov, aj na úkor marže.

Zákazníci nie sú ochotní platiť 5 a viac za poštovné a balné.

Lokálna adresa

Mnoho zákazníkov si pred samotným nákupom overí možnosť vrátenia tovaru. Je preto dôležité mať adresu priamo v danej krajine, kam tovar predávate. Objednali by ste si tovar z e-shopu, keby ste vedeli, že ho môžete vrátiť len na adresu v Krakove alebo Berlíne ? Zrejme nie.

Zberné miesto vám zabezpečí zvýšenú dôveru zahraničných zákazníkov, zvýši konverziu, zníži vaše náklady na reverznú logistiku a zrýchli proces spracovania reklamácii a vratiek.

Lokálne spôsoby platby 

Ponuka platobných možností patrí k rozhodujúcim faktorom dokončenia objednávky. Práve pri platbách narážame v rámci lokalizácie na zásadné rozdiely. V Dach regióne dominujú platby na faktúru alebo PayPal. Na východných trhoch zas dominuje prevažne platba na dobierku. Ak plánujete expanziu do Poľska, rátajte s tým, že Poliaci preferujú platby cez platobné tlačidlá bánk a majú viac ako 52 možností online platby.

Je to proces

Úspešná expanzia e-shopu sa nedá vybudovať zo dňa na deň. Je to proces, ktorému musíte niečo obetovať, na druhú stranu môže dostať vaše podnikanie na úplne iný level.

Ak aj vy premýšľate nad expanziou vášho biznisu na zahraničné trhy a myslíte, že to sami nezvládnete, neváhajte sa obrátiť na Expandeco, ktoré má s expanziou dlhoročné skúsenosti a pomohlo už viac ako 100 klientom.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

 

Autor článku

Tomáš Vrtík

CEO spoločnosti Expandeco

Výkonný riaditeľ a zakladateľ spoločnosti Expandeco, ktorá pomáha eshopom úspešne sa etablovať na zahraničných trhoch.

Tento článok prináša

Expandeco je lídrom v CEE regióne v poskytovaní komplexných expanzných služieb pre e-commerce. Spravíme maximum pre váš úspech v zahraničí.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.