Českí e-shoperi sa na marketplaces často dívajú s obavami. Česko je extrémne konkurenčný trh s priemernou kúpnou silou a v kontexte ďalšieho rastu a expanzie na zahraničné trhy im práve títo globálni hráči ponúkajú zaujímavú príležitosť, ako validovať konkurenčnosť ponuky na inom trhu (napríklad ako predvoj plnohodnotného e-shopu). To isté platí pre slovenský trh, kde ale nájdeme jeden viditeľný rozdiel – Slováci sa cezhraničných nákupov až tak neboja.
Prečo by ste mali zmazať hranice
E-shop samotný nemôže z vlastnej marže stabilne znásobovať svoj rast, pretože náklady rastú spolu s hodnotou nákupu a skladu. Veľkí online obchodníci preto otvárajú svoje stránky e-shoperom, ktorí chcú zvýšiť svoje predaje. Partnerský predaj zatiaľ najďalej dotiahol Amazon, na podobnom princípe ale fungujú napríklad nemecký módny gigant Zalando, rumunská raketa eMag alebo po novom aj český Mall.cz.
Ak chcete predávať na niektorom zahraničnom trhu, nemali by ste marketplaces ignorovať.
Akokoľvek je možné realizovať predaje cez vlastný e-shop, nadpolovičná väčšina zákazníkov preferuje nákup iba cez marketplaces. Prečo to nevyužiť? Amazon je najväčším e-shopom v západnej Európe, eMag dominuje tej východnej a cez Mall môžete osloviť zákazníkov zo strednej Európy.
10 výhod predaja na marketplace
- otvoríte dvere na nový (enormný) trh
- môžete sa oprieť o dôveryhodnosť známej značky
- nemusíte zdĺhavo a draho investovať do svojho brandu
- náklady na expanziu v porovnaní s vlastným riešením e-shopu sú nižšie
- odpadajú náklady na zriaďovanie pobočiek
- odpadajú náklady na platy zamestnancov
- celú expanziu možno organizovať výhradne z domova (vrátane logistiky)
- overíte svoju konkurencieschopnosť
- vyskúšate nový trh bez toho, aby ste tam museli budovať e-shop
- nemusíte poznať miestne zvyklosti
Samozrejme to nie je všetko ružové a slnkom zaliate. Platíte poplatky a provízie, predaj sa väčšinou rozbieha pomaly. Aj na trhoviskách je konkurencia vysoká, takže možno budete musieť spočiatku obetovať maržu a predávať pár produktov lacnejšie, aby ste získali predajnosť, a tak aj lepšie zaradenie vo výsledkoch.
A hlavne, na marketplace dvojnásobne platí pravidlo, že zákazník je vždy na prvom mieste – objednávky, vratky, zákaznícka podpora – všetko musíte riešiť ako najrýchlejšie a najkvalitnejšie dokážete, a to aj počas sviatkov a víkendov.
Zákaznícke recenzie tu totiž hrajú podstatnú úlohu pri rozhodovaní nakupujúcich.