Pikito, inovatívny koncept zdieľaných kamenných predajní pre e-commerce značky, rozšíril svoju činnosť o nové pobočky na Slovensku a v Rumunsku od mája 2023. Táto expanzia prichádza necelý rok po úspešnom spustení v Českej republike v auguste 2022. Pikito ponúka e-shopom možnosť otvoriť si v zahraničí predajňu s kompletným servisom vrátane výdajného miesta pre zásielky. To všetko za minimálne mesačné náklady, bez rizika a administratívnych starostí a v rekordne krátkom čase.
Úspešné uvedenie konceptu Pikito v Prahe
Prvá predajňa Pikito v pražských Štěrboholoch je otvorená už takmer rok. Dvanásť predajných jednotiek je takmer plne obsadených známymi hráčmi v oblasti e-commerce, ako sú Růžový Slon, Dermacol, Agátin svět, Trenýrkárna, Elnino, ProAlergiky, Alkohol.cz, Puravia, Kulina alebo Biorůže. Zostáva posledná dostupná jednotka. Návštevnosť stránky rastie každý mesiac a spoločnosť očakáva, že za rok navštívi predajňu viac ako 50 000 zákazníkov. Predajné jednotky na Slovensku a v Rumunsku sa už tiež zapĺňajú a k väčšine pražských partnerov, ktorí sledujú expanziu Pikita do zahraničia, ako napríklad 4camping, Angrybeards a Knihobot na Slovensku, sa pridávajú ďalšie.
Cross-sell ako extra benefit
Tento koncept nielenže šetrí prevádzkové náklady e-shopov na predajňu a uľahčuje logistiku, čo je primárnym prínosom, ale zvyšuje aj predaj a hlavne povedomie o značke a jej sortimente. V skutočnosti takzvaný cross-sell medzi jednotlivými e-shopmi v Pikite krásne funguje. To znamená, že zákazník si príde vyzdvihnúť zásielku z jedného e-shopu a zároveň si prezrie (a nakúpi) sortiment ostatných. Počet zákazníkov, ktorí takto odchádzajú z Pikitu s inou značkou v nákupnej taške, je v súčasnosti 8 % a stále rastie.
Nielen cross-sell, ale aj cross-marketing ako ďalšia výhoda
Partneri tiež profitujú z podpory cross-marketingu, ktorú Pikito poskytuje. Ako napríklad spoločná akcia “týždeň zliav” spojená s newsletterom, ktorý bol rozoslaný do databáz každého partnera. Tento typ propagácie je u koncových zákazníkov veľmi obľúbený, čo možno deklarovať vysokou mierou otvorenia (47 % z databázy spoločnosti Kulina).
A ako to funguje v zahraničí?
Výhody Pikita sa potom znásobujú pri vstupe na zahraničné trhy. Ak značka elektronického obchodu plánuje otvoriť vlastnú kamennú predajňu v zahraničí, spoluprácou so spoločnosťou Pikito získa nielen kompletný servis predajne a predajného miesta, ale aj úsporu času a starostí. Nemusí totiž riešiť veľké množstvo formalít – od založenia samostatnej spoločnosti, bankového účtu, spiatočnej adresy, recenzií Google, miestneho účtovníctva, DPH, EET alebo hľadania zamestnancov.
Otvoriť kamenný obchod v zahraničí? Niekedy to bolí!
Pikito už pre svojich partnerov vyriešilo celý proces otvorenia predajne v zahraničí. A kým otvorenie predajne na Slovensku bolo otázkou štyroch mesiacov s administratívnymi nákladmi v desiatkach tisíc korún, rovnaký projekt v Rumunsku bol oveľa bolestivejší a časovo aj finančne náročnejší. Proces trval celý rok a administratívne náklady na otvorenie dosiahli 1 milión Kč.
Kamenná predajňa v Rumunsku?
Možnosť kúpiť si ready-made spoločnosť s registráciou DPH, ktorá by výrazne uľahčila vstup na rumunský trh, v Rumunsku prakticky neexistuje. Je potrebné založiť novú spoločnosť, čo je však proces, ktorý trvá oveľa dlhšie, ako sme zvyknutí z Českej republiky alebo Slovenska. Kým u nás je to viac-menej otázka niekoľkých hodín, v Rumunsku to trvalo celý polrok. Ďalšou výzvou bolo nájsť vhodné priestory pre predajňu, pretože v Rumunsku je ich oveľa menej ako v Česku alebo na Slovensku. Treba sa pripraviť aj na to, že smerom na východ sa výrazne zvyšuje zložitosť zmluvnej dokumentácie. Zatiaľ čo nájomná zmluva Pikita v Českej republike má 30 strán, na Slovensku má 35 strán, v Rumunsku má 400 strán! To so sebou prináša nutnosť zveriť sa do starostlivosti renomovanej advokátskej kancelárie, a teda aj náklady vo výške státisícov Kč za jej služby.
Samostatnou kapitolou je zriadenie bankového účtu, registrácia k DPH či EET – aj tu sa treba obrniť trpezlivosťou, pripraviť sa na množstvo nelogických požiadaviek a často nevyhnutnú osobnú návštevu úradu. Pikitovo odporúčanie pre vstup do Rumunska? Nešetrite na poradenskej alebo advokátskej kancelárii, začnite všetky kroky niekoľko mesiacov vopred, dohodnite si miestneho človeka na osobné stretnutia na úradoch, vyzbrojte sa trpezlivosťou a v neposlednom rade aktivujte veľkú dávku kreativity, aby ste dosiahli svoj cieľ. Ak vás zaujímajú podrobnosti tohto procesu, celú skúsenosť sme spísali v podrobnom článku.
Referencie od spokojných partnerov:
“Expanzia na zahraničné trhy je pre nás kľúčová. Jedným z nich je koncept Pikito, vďaka ktorému sme mohli bez problémov otvoriť predajňu v Prahe a teraz aj v Bratislave. Keďže Pikito zabezpečuje kompletný servis predajne a výdaja, výrazne nám šetrí náklady, administratívne náležitosti a uľahčuje logistiku,” hovorí Adam Durčák, majiteľ e-shopu Ruzovyslon.cz.
“V čase, keď sme zvažovali otvorenie novej pobočky nášho e-shopu v Prahe, sme objavili projekt zdieľaných predajných priestorov Pikito. Tento koncept nás veľmi zaujal a rozhodli sme sa ho vyskúšať v praxi. Rozhodujúcim kritériom bola výrazná úspora nákladov na prenájom predajných a skladových priestorov a s tým súvisiace personálne zabezpečenie, než keby sme si pobočku zriadili sami. Uvítali sme aj víkendové otváracie hodiny či možnosť vybavovať reklamácie priamo na mieste. Na základe dobrých skúseností sme využili aj možnosť vystaviť náš sortiment v novootvorenom showroome v Bratislave. Vďaka tomu, že sme koncept prenášali z pražského showroomu, bolo vystavenie tovaru a nastavenie procesov na novej pobočke otázkou niekoľkých dní,” hovorí Mgr. Zuzana Blažek, riaditeľka spoločnosti ProAlergiky.cz.
Otvorením pobočiek v Rumunsku a na Slovensku sa však expanzné plány Pikity nekončia. Spoločnosť plánuje otvoriť kamenné predajne aj na ďalších trhoch, napríklad v Nemecku, Poľsku a Maďarsku.
Credit: TS