Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Zvolen
23. Január udalosť už prebehla
Žilina
13. Február udalosť už prebehla
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
4 min. čítanie

Riešia teraz e-shopy stále rast tržieb alebo sa skôr zaujímajú o úsporu nákladov a optimalizáciu ich e-commerce?

Spýtali sme sa Radka Kloudu, CEO BaseLinker pre Českú republiku a Slovensko.

Riešia teraz e-shopy stále rast tržieb alebo sa skôr zaujímajú o úsporu nákladov a optimalizáciu ich e-commerce?

Pred pol rokom sme sa spolu v podcaste bavili o tom, že hlavným motívom vašich klientov je rast tržieb, a to cez expanziu e-shopu do zahraničia alebo na marketplaces. Platí to stále?

|

Áno aj nie, avšak vidíme viditeľnú zmenu v správaní e-shopov za niekoľko posledných mesiacov.

Menšie a stredne veľké e-shopy majú stále veľkú chuť rásť hlavne v zahraničí, kde skúšajú predaje na nových trhoviskách alebo napríklad len testujú svoje výrobky na ďalších predajných kanáloch. Rastový motív tu stále jednoznačne prevláda.

Vidíme aj zvýšený dopyt typicky offline predajcov po napojení, zalistovaní a odbavení objednávok na marketplacoch, primárne tak riešia prebytok zásob alebo si testujú konkurencieschopnosť svojich výrobkov pri expanzii na dané trhy.

Tým, že sme schopní napojiť takmer akýkoľvek e-shop alebo kamenný obchod na takmer 100 marketplaces z jedného miesta, klienti si môžu vybrať, na ktoré zo 180 trhov chcú expandovať.

Na druhú stranu sa v posledných mesiacoch stále častejšie stretávame pri niektorých väčších e-shopoch alebo prepredajcoch či firmách, ktoré majú viac e-shopov, s tým, že chcú centralizovať, automatizovať, zefektívniť a zrýchliť svoj e-commerce a tým ušetriť náklady a zvýšiť svoje šance oproti konkurencii.

Poďme trochu rozobrať tú zmenu v správaní e-shopov smerom k efektivite a úsporám. Čím si to v BaseLinkeri vysvetľujete?

Česká a slovenská e-commerce je veľmi pokročilá v mnohých smeroch, v čom ale relatívne zaostáva za okolitými trhmi, je najmä kvalita dát a menšia škálovateľnosť IT riešení.

Z úvodných diskusií s klientom vyplýva, že zhruba 50 % všetkých problémov, ktorým čelí, má spoločného menovateľa – tým je pripravenosť a kvalita dát. Často klientom hovorím, že expanzia na zahraničné trhy alebo nové trhovisko im nastaví zrkadlo a ukáže, v akom stave majú svoje dáta.

Ide najmä o produktové dáta, EAN kódy, varianty, popisky, atribúty jednotlivých kategórií a ich párovanie, úroveň prekladov, kvalita obrázkov, atď., ale aj objednávkové a fakturačné dáta alebo chýbajúce väzby a referencie.

Niektoré marketplaces majú skutočne robustné kontroly na zalistovanie a klienta na svoje trhovisko s nekvalitnými dátami jednoducho nepustia. Niekde síce klientovi zalistujú jeho produkty aj s menej kvalitným dátovým a prezentačným obsahom, potom ale bývajú predaje všeobecne nižšie než u rovnakého alebo porovnateľného konkurenčného produktu. To isté potom platí do určitej miery aj o vlastnom e-shope.

BaseLinker v tomto smere dokáže klientom výrazne pomôcť, vrátane automatických prekladov produktov. Vďaka prepracovanému produktovému manažmentu je zalistovanie konkrétnych kategórií na daný Marketplace oveľa jednoduchšie, napr. vyžaduje sa doplnenie chýbajúcich dát pri konkrétnych kategóriách, je možnosť hromadného zalistovania alebo bezpočet automatických akcií na produktoch, objednávkach alebo skladoch, zamedzenie prepredajov a ponúkajú sa aj ďalšie užitočné funkcie, ktoré e-shopom uľahčia každodennú prácu.

Okrem kvality dát, vidíte ešte niekde priestor na zlepšenie fungovania e-shopu?

Áno. Tým, že každý prípad s klientom riešime individuálne, vidíme niekoľko ďalších spoločných oblastí, s ktorými sa na nás klienti obracajú:

  • Centralizácia. Klienti často nemajú centralizovaný manažment všetkých svojich predajných kanálov, skladov, produktov, fakturácie, dopravy, a pod. Riešia tak každú oblasť oddelene.
  • Automatizácia. Klienti nemajú nastavenú automatizáciu objednávkových procesov a tým, že do objednávok vstupuje ľudský faktor, dochádza často k predraženiu a k chybovosti.
  • IT landscape. Klienti majú zbytočne komplikovanú a drahú štruktúru systémov a platforiem, ktoré pre svoj e-commerce používajú, často lepia dohromady kusy od rôznych dodávateľov a pritom môžu mať kompletnú e-commerce na jednom mieste a ľahko prepojené všetky predajné kanály.
  • Rýchlosť. Klienti potrebujú rýchlejšiu výmenu dát, to je dôležité najmä pri reselleroch alebo pri klientoch s vysokým počtom objednávok alebo produktov. Dátové feedy nie sú všeobecne pre také e-shopy vhodným riešením, pretože výmena dát by mala prebiehať v reálnom čase cez API.
  • ERP. Klienti majú pomerne komplexné ERP na relatívne jednoduché procesy alebo opačne – klienti nemajú žiadne ERP a pritom je ich e-commerce natoľko rozvinutá, že ju už nemožno efektívne ďalej škálovať. Klienti preto často využívajú BaseLinker ako ERP systém pre e-shopy, kde môžu riešiť kompletné objednávkové workflow. Vďaka vysokej škálovateľnosti našej platformy s klientmi preberáme ich use case individuálne a citlivo sa snažíme BaseLinker včleniť do klientovho prostredia tak, aby mu platforma pomáhala čo najlepšie, zvýšila výkonnosť a zlacnila mu jeho e-commerce.

Kam sa podľa Vás môžu e-shopy ešte posunúť, aby optimalizovali svoj e-commerce?

Podľa môjho názoru bude pokračovať snaha e-shopov o efektívnejšie fungovanie, zrýchlenie e-commerce, zjednodušenie a automatizáciu, ktorá povedie buď k úspore nákladov, menšej chybovosti, lepšej zákazníckej orientácii alebo zlepšeniu konkurencieschopnosti.

Bude napríklad väčší záujem o služby ako je fulfillment alebo outsourcing niektorých vedľajších služieb ako sú napríklad profesionálne preklady, riešenie vratiek v danej krajine, daňová agenda, ktoré by v réžii klienta boli drahé, administratívne úkony, online marketing. Ďalej predpokladám častejší prechod na škálovateľné moderné IT riešenia alebo technológie a zrýchlenie vybavenia objednávok.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?
3 min. čítanie

Mall.sk končí ako samostatný e-shop. Čo prinesie prechod na Allegro?

Mall.sk prechádza zásadnou zmenou. 31. marca 2025 prestane fungovať ako samostatná platforma a jeho ponuka sa presunie na Allegro. Tento krok je súčasťou širšej stratégie konsolidácie technologických platforiem v rámci skupiny Allegro. Pre obchodníkov a zákazníkov to prináša viaceré zmeny, ktoré môžu ovplyvniť konkurenciu na slovenskom e-commerce trhu.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Dôvera, predaje, reputácia: Prečo sú recenzie v e-commerce kľúčové?
3 min. čítanie

Dôvera, predaje, reputácia: Prečo sú recenzie v e-commerce kľúčové?

Online recenzie sú dôležitý nástroj pri rozhodovaní spotrebiteľov a budovaní dôvery. Najnovší prieskum, ktorý realizovala platforma Trustpilot medzi 600 decision makermi v britských malých a stredných podnikoch a 2 000 spotrebiteľmi, ukazuje na ich význam pre ekonomický rast aj výzvy, ktoré so sebou prinášajú.

Veronika Slezáková Veronika Slezáková
Editor in Chief @ Ecommerce Bridge, Ecommerce Bridge
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+