
Ak ste sa rozhodli predbehnúť konkurenciu a posunúť svoje online podnikanie o úroveň vyššie, expanzia je správnou voľbou.
Obsah článku:
- Vývoj a smerovanie maďarského a rumunského e-commerce
- Kultúrne a jazykové aspekty ovplyvňujúce expanziu
- Kľúčové faktory expanzie – ako prispôsobiť e-shop, aby bol atraktívny pre cieľovú krajinu
Vývoj a smerovanie maďarského a rumunského e-commerce
Rumunský a maďarský e-commerce sa neustále vyvíjajú. Poďme sa pozrieť na niekoľko zásadných čísel, ktoré vás v tom utvrdia.
Z údajov, ktoré zverejnil Európsky štatistický úrad (Eurostat), vyplýva, že v období rokov 2012 až 2022 bol najväčší nárast online nakupovania v Estónsku (47 percentuálnych bodov), Maďarsku (43 pb), Českej republike a Rumunsku (v oboch prípadoch po 41 pb).
Maďarský e-commerce veľmi rýchlo narástol – v roku 2019 mal hodnotu 2,2 miliardy eur, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje nárast o 17 %. Očakáva sa, že maďarský e-commerce bude do roku 2025 rásť, a to až o 7 % ročne.
Čo sa týka rumunského e-commerce, ten má o približne 10 rokov (možno menej) predikciu zdvojnásobenia trhovej hodnoty. Neustále vyvíjajúci sa trh mal v roku 2021 hodnotu 6,2 miliardy eur a podľa odhadcov ARMO a GPeC sa hodnota trhu v roku 2022 vyšplhala až na hranicu 6,3 miliardy eur.
V obidvoch prípadoch hovoríme o stále nízkej konkurencii na trhoch a obrovskom potenciáli úspechu. Čoraz viac ľudí nakupuje online, tak prečo to nevyužiť a nepreklopiť úspešný slovenský e-shop do zahraničia?
Kultúrne a jazykové aspekty ovplyvňujúce expanziu
Najdôležitejším prvkom pri expanzii do cudzích krajín je porozumenie kultúrnym a jazykovým rozdielom. Zároveň je dôležité prispôsobiť sa miestnym preferenciám a špecifickým výrazom, aby zákazníci cítili, že e-shop je pre nich dôveryhodný.
Maďarskí zákazníci ešte pred pár rokmi preferovali skôr maďarské produkty a kamenné predajne. Situáciu však ovplyvnil Covid-19 a v rokoch 2020 až 2021 maďarský e-commerce trh vzrástol až o 23 %, čo dokazuje, že vzrástla aj dôvera maďarských zákazníkov ku zahraničným e-shopom. Dnes maďarskí zákazníci nemajú problém objednávať online, samozrejme ak je e-shop dôveryhodný.
Rumunského zákazníka spoznáte ihneď – takmer pred každým nákupom si pozerá recenzie. Maďari, ale aj Rumuni často používajú porovnávače cien, ktoré im pomáhajú pri výbere najvýhodnejších produktov. V podstate ide o podobné správanie ako na Slovensku alebo v Českej republike.
Naše viac ako 6-ročné skúsenosti s expanziou do zahraničia nás toho už veľa naučili. Čo majú teda spoločné rumunskí a maďarskí zákazníci? Obidve skupiny si dajú záležať na zákazníckej podpore v lokálnom jazyku, ktorá je základným pilierom úspešnej expanzie. Keďže ide o krajiny, ktoré majú svoj jedinečný jazyk a ich podobnosť s inými jazykmi je minimálna, je dôležité myslieť na kvalitnú jazykovú podporu.
Ak sa rozhodnete expandovať, mali by ste dbať na to, aby zákaznícka podpora komunikovala plynule a zrozumiteľne lokálnym jazykom danej krajiny. Či už hovoríme o mailovej, alebo telefonickej komunikácii, vybavovaní reklamácií a podobne. Lokálne hovoriaci pracovníci u zákazníka vzbudzujú dôveryhodnosť a na základe toho nemá obavy si tovar objednať.
Kľúčové faktory expanzie – ako prispôsobiť e-shop, aby bol atraktívny pre cieľovú krajinu
Pred začiatkom expanzie je nevyhnutné dôkladne analyzovať miestny trh. Preferencie zákazníkov, konkurencia, sociálne a ekonomické trendy – všetky tieto faktory ovplyvňujú úspech e-shopu. Aká je kľúčová úloha? Identifikovať potenciálne dopyty a prispôsobiť sortiment pre zákazníkov.
E-shop je potrebné prispôsobiť tak, aby sa maximálne adaptoval na vybraný trh expandovania. Nevyhnutný je presný a odborný preklad produktových popisov, textov, reklamačných podmienok a ďalších informácií nachádzajúcich sa na stránke.
Efektívna logistika a spoľahlivé doručenie sú neoddeliteľnou súčasťou úspešnej expanzie e-shopu. Jasné informovanie zákazníkov o tom, v akom stave je objednávka, vrátenie tovaru na lokálnu adresu či jednoduchá reklamácia prispievajú k spokojnosti zákazníkov. Samozrejmosťou je čo najkratší čas doručenia.
Netreba zabúdať na prispôsobené platobné možnosti. Zohľadnenie preferovaných spôsobov platby je nevyhnutné. Podceniť netreba ani zabezpečenie platobných transakcií. Výber z viacerých možností platby zvyšuje dôveru zákazníkov.
Čo sa týka platby, tak maďarskí zákazníci stále preferujú platbu na dobierku. Na druhom mieste je platba kartou. Rumuni to majú podobne. Najpoužívanejšia platba je na dobierku (31 %), nasleduje online platba kartou (26 %). Využívajú aj digitálnu a mobilnú peňaženku (23 %), bankový prevod (19 %) a ďalšie spôsoby.
Je tu aj právne hľadisko. Významným faktorom pri expanzii je dodržiavanie miestnych právnych predpisov. To zahŕňa registráciu ako zahraničný predajca, plnenie daňových povinností či zabezpečenie ochrany osobných údajov v súlade s miestnymi normami.
Záver
Expanzia e-shopu do Rumunska a Maďarska ponúka množstvo príležitostí, ale vyžaduje dôkladnú prípravu a prispôsobenie sa vybranému trhu. Kľúčové faktory zahŕňajú kultúrne pochopenie, vhodne prispôsobenú webovú stránku, dobrú logistiku a platobné možnosti a dodržiavanie právnych predpisov. Sú to základné piliere úspešnej expanzie, ktoré môžu e-shopom otvoriť cestu k novým trhom a rastu.