5 min. čítanie

Detoxikácia odkazového profilu. Ako sa zbaviť toxických odkazov?

Každý kto prišiel aspoň do vzdialeného kontaktu so SEO, určite vie, že spätné odkazy majú priamy vplyv na pozície vo výsledkoch vyhľadávania a sú neoddeliteľnou súčasťou každej SEO stratégie. 

Filip Škultéty Filip Škultéty
CEO v spoločnosti Glidy
Detoxikácia odkazového profilu. Ako sa zbaviť toxických odkazov?

Linkbuilding znamená cielené získavanie spätných odkazov (či už z textu alebo obrázkov) z iných webových stránok (domén) na tú vašu. Zoznam všetkých spätných odkazov vedúcich z iných domén na tú vašu sa nazýva odkazový profil. 

Spätné odkazy môžu vznikať s vaším pričinením, ale aj bez neho. Pri linkbuildingu sa snažíte na svoj web vytvárať mix kvalitných odkazov a vyhýbať sa akvizií tých nekvalitných. Dobrý odkazový profil je rôznorodý a obsahuje odkazy, ktoré:

  • sú relevantné (obsahom, cieľovou skupinou a trhom),
  • pochádzajú zo stránok s vysokou návštevnosťou,
  • vedú z webov, ktorých doménová autorita je vyššia alebo podobná ako vaša,
  • majú rôzne anchor texty (to je tá časť textu na ktorú sa dá klikať),
  • pochádzajú zo stránok, ktoré neodkazujú na príliš veľké množstvo iných domén (tzn. že sa príliš nedelí tzv. link juice),
  • pomer follow a nofollow odkazov je približne 80/20.

Odkazový profil akéhokoľvek webu si môžete zistiť pomocou nástrojov ako napríklad Ahrefs, Semrush, Majestic či Moz. Nižšie nájdete príklad ako zobraziť odkazový profil prostredníctvom nástroja Ahrefs, ktorý využívame v našej SEO agentúre Glidy:

Odkazový profil SEO agentúry Glidy

  1. Do vyhľadávacieho poľa zadáte doménu.
  2. V menu si vyberiete možnosť “Reffering domains”.
  3. Zobrazí sa vám zoznam domén, ktoré na vás odkazujú.

V odkazovom profile sa však môžu objaviť aj spätné odkazy, ktoré ste nevytvorili alebo si jednoducho neželáte, aby Google na ne pri vyhodnocovaní vášho webu prihliadal.

Existujú totiž dobré odkazy (tie, ktoré vás ťahajú hore) a zlé odkazy (tie, ktoré vám škodia). Spravidla zlé (toxické) odkazy spĺňajú nasledujúce parametre:

  • Vedú z neštandardných domén ako .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atď.
  • Pochádzajú zo stránok, ktoré majú doménovú autoritu 0–10
  • Obsah stránok pôsobí na prvý pohľad nedôveryhodne.
  • obsah stránok obsahuje pochybné reklamy a pop-up okná (napr. na obsah pre dospelých, ilegálne produkty, zavádzajúcu reklamu, reklamu, ktorá hlási, že váš počítač je zavírovaný a pod.)
  • Obsah stránok je v jazyku alebo písme, ktorý vaša cieľová skupina určite nepoužíva (čínske alebo arabské znaky, azbuka a pod.).
  • Stránky, ktoré obsahujú len zoznam odkazov (napr. internetové katalógy).
  • Vykazujú error 503, 504 alebo 505.

Ako na detoxikáciu odkazového profilu?

Spravte si zozam odkazov, ktoré nechcete, aby Google vnímal v spojitosti s vašou doménou

1. Na tento krok budete potrebovať niektorý z vyššie uvedených nástrojov (tj. Ahrefs, SEM Rush, Moz, Majestic atď.). Pre slovenské a české webové stránky odporúčame Ahrefs, pretože má zvyčajne najaktualizovanejšiu databázu pre naše trhy. 

2. Následne si vložte svoju doménu do vyhľadávacieho poľa, prejdite do kategórie “Reffering domains” a zobrazte si všetky domény. 

3. Použtie zoradenie podľa DR (Domain rating) od najmenšieho po najväčšie. Väčšina toxických odkazov má totiž DR od 0 do 10.

4. Prejdite si všetky tieto domény a vypíšte si ich do tabuľky (stačí vám doména napr. l2capp-prod.herokuapp.com, nemusí to byť konkrétne podstránka). Môžete naraziť aj na IP adresy. Tie sú na 99 % spamové, takže do tohto zoznamu nechcených odkazov patria takisto. 

5. V hornom filtri s názvom “TLDs” si zakliknite všetky neštandardné koncovky ako napríklad .in, .tk, .ru, .ai, .net, .info atď. Týchto sa budete takisto chcieť zbaviť (jedine, že by ste v danej krajine skutočne podnikali alebo prevádzovali web. V takom prípade si ich ponechajte.). 

Máte zoznam nechcených domén. Čo teraz s nimi?

V zásade máte 2 možnosti:

  • Kontaktovať stránku a požiadať o odstránenie.

Väčšina takýchto spamových stránok však nemá žiadne kontaktné údaje a ak áno, pravedpodobne vám nikto neodpovie. Zostáva vám teda 2. možnosť:

  • Dištancovať sa od odkazov prostredníctvom nástroja Google Disavow Tool.

Tento nástroj je skyrtá funkcia Google Search Console. Nájdete ho tak, že si ho vyhľadáte v Google alebo jednoducho kliknite na tento odkaz. Pozor! Predtým, ako s týmto procesom začnete, si musíte overiť vlastníctvo v Google Search Console. Môžete postupovať podľa tohto návodu.

Prosím, berte na vedomie, že v prípade neodbornej práce s týmto nástrojom, dokážete svojmu webu vážne uškodiť! Z toho dôvodu je táto funkcia bežným používateľom Google Search Console skrytá. Určite nepokračujte, pokiaľ si neprečítate inštrukcie z oficálnej nápovedy.  

Keď ste si prečítali inštrukcie a overili si vlastníctvo Google Search Console, tak na stránke Google Disavow Tool si vyberte svoju doménu:

Následne si vytvorte textový dokument (koncovka .txt) prostredníctvom poznámkového bloku alebo aj klasického Wordu, kde na každý riadok napíšte: “Domain:nechcenadomena.in”. Výsledný dokument môže vyzerať takto:

Tu si dajte pozor na to, aby:

  • bola 1 doména na 1 riadok
  • neobsahovala https://, www alebo lomítko na konci
  • medzi domain: a samotnou doménou nebola medzera,
  • koncovka dokumentu bola .txt.

Tento dokument si uložte napríklad na plochu počítača. Potom cez tlačidlo “Upload Disavow list” vyberte vytvorený textový dokument a nahrajte ho do nástroja.

Ak bol proces úspešný, Google Search Console vám vypíše informáciu, od koľkých domén ste sa dištancovali:

Tento proces odporúčame realizovať aspoň 1x za 3 mesiace. V prípade stránok s vyššou návštevnosťou je vhodné toto zopakovať aj každý mesiac. 

Tu si však treba dať pozor! Pokiaľ zakaždým vytvoríte nový list a nahráte ho do nástroja, tak starý zoznam prestane platiť a Google bude tieto odkazy opäť vnímať! Preto si vždy stiahnite aktuálny zoznam a ten len dopĺňajte:

Google spravidla tieto odkazy vyradí z svojho rankingového systému po 1 až 3 mesiacoch. Pozor, v nástrojoch ako Ahrefs a pod. sa tieto odkazy budú stále zobrazovať, takže nebuďte prekvapený, ak ich tam aj po 3 mesiacoch stále uvidíte.

Zdieľať článok
Filip Škultéty
CEO v spoločnosti Glidy

Založil som online marketingovú agentúrú Glidy, ktorá sa špecializuje na SEO a PPC kampane. V online marketingu sa pohybujem od roku 2010. Začínal ako SEO špecialista na voľnej nohe, prešiel som stážami a junior pozíciami v agentúrach v Bratislave a Prahe a popri práci pravidelne prednášam o výkonnostnom online marketingu na FMK UCM v Trnave a FMUK v Bratislave. Špecializujem sa najmä na SEO, PPC kampane, digitálnu stratégiu a expanziu commerce projektov v rámci EÚ.

Tento článok ti prináša

Glidy

Glidy nie je klasická marketingová agentúra, ktorá vám pokryje online od A do Z. Profesionálne sa už viac ako 10 rokov zameriavame a špecializujeme na SEM (Search Engine Marketing). A sme v tom naozaj profesionáli. Už viac ako 200 projektov je ukážkou, ako dosiahnuť vyššiu ziskovosť klientov, práve vďaka SEM. Zachyťte potencionálnych zákazníkov vo fáze premýšľania a vyhľadávania.  

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
3 min. čítanie

Využite skrytý potenciál sentiment analýzy v programmatickom marketingu. Ehm, čo je to vlastne sentiment analýza?

V dnešnej dobe sa čoraz častejšie stretávame s rôznorodými riešeniami, ako v čo najbližšej dobe nahradiť cookies. Analýza sentimentu a prediktívne poznatky z nej vedúce sú zaujímavým nástrojom na optimalizáciu kampaní zvnútra a bez potreby využitia cookies.

Martin Vašíček Martin Vašíček
Chief Technology Officer
Prečítať článok
4 min. čítanie

100 praktických rád pre kreatívca a jeho klienta časť 2

Každá z našich rád je našou osobnou skúsenosťou a trvalo nám dlho, kým sme to celé pochopili. Odvšadiaľ totiž počúvame ako my, kreatívci, musíme byť efektívni, rozhľadení, draví, no všetkého veľa škodí. Berte naše rady ako odporúčania a tipy z praxe, aby ste nemuseli robiť rovnaké chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+