Zaujíma ma
3. októbra 2019

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge
3. októbra 2019

Úprimne a od srdca o SEO a optimalizácii pre vyhľadávače

10 min čítanie

Online marketingu sa venujem už 12 rokov. Začínal som práve so SEO. Robil som linkbuilding, sledoval pozície. Neskôr som prešiel na vlastné projekty. Čo som sa naučil? Že SEO nie je jadrová fyzika. Ono to je celkom logická disciplína. Z pozície marketingového managera či riaditeľa je to vecou stratégie. Či vás niekto na internete “nájde” je komplexná vec. SEO sa nedá “zapnúť”. A žiaľ, pri malej firme sa nedá ani úplne delegovať.

Ak od tohoto článku čakáte návod na SEO alebo nejaké mudrovanie o “10 faktoroch, ktoré vás dostanú na prvú pozíciu” … to tu nenájdete. Je to spoveď marketéra, mňa, ktorý mám SEO v krvi a chcem vám povedať, ako to chodí.

Stratený boj pre nemotivovaných

Úprimne, je to v celku stratený boj, ak nemáte vo firme niekoho, koho to bude baviť. Čo je “to”? Dnes je SEO a ono vlastne aj vždy bolo, o obsahu. O kvalitnom, štruktúrovanom a dobre naformátovanom obsahu.

Ak nemáte vo firme nikoho, kto rád píše, točí videá, fotí alebo aspoň vie pripraviť podklady na napísanie článku, tak sa na SEO vykašlite. Zapnite si, doslova, nejaké základné PPC, dáte na nich pár € mesačne a vybavené.

Dnes je SEO o motivácii firmy tvoriť kvalitný obsah.

Alebo to chcete delegovať? Nuž, ako oddelegujete profesionálny pohľad vášho zamestnanca na nejakého junior copywritera z agentúry? Aby som neurazil, tak rovnako ťažko oddelegujete pridanú hodnotu vášho človeka na senior freelance copywritera. Proste, najlepší obsah vedia robiť ľudia čo s tým robia. Vedia dať pridanú hodnotu a informácie, ktoré sú TOP.

Ako naučíte nejakého externistu, prečo je vaša veľko-formátová tlačiareň najlepšia? Ako vám niekto napíše článok o zámkovej dlažbe, keď chudák ani nevie, že na nej práve stojí?

Nerobte obsah preto, aby ste ho robili, pretože to je trend. Musíte tomu dať srdiečko a profesionála, ktorý vie, o čom hovorí.

V minulosti existovali rôzne skratky, finty, či black-hat stratégie, ktoré vedeli web “vystreliť” aj bez kvalitného obsahu. Dnes je Google technologicky úúúúplne inde a “staré dobré SEO” metódy už nefungujú. Kto tvrdí že áno, klame … alebo nevie, že klame.

Obsah je na vašom webe je ako dobrá kniha

Aby som to prirovnal, kvalitný obsah na vašom webe je ako dobrá kniha. Na tom sa asi zhodneme. Teda dúfam.

Podľa čoho viete, že kniha je dobrá?

  1. Ľudia ju dočítajú do konca, lebo je dobrá a dobre sa číta. Je pútavá a zaujímavá. Poskytuje odpoveď na vec, ktorú človek čakal.
  2. Odkazujú na ňu rôzne práce a publikácie. Je často citovaná a spomínaná.
  3. Odporúčajú ju autority.
  4. Hovorí sa o nej, lebo sú v nej kvalitné informácie.

Čo to má s vašim webom, ktorý prezentuje firmu, čo kladie kachličky, predáva bio kozmetiku alebo prezentuje bratislavský autoservis?

Podľa čoho vyhľadávač zoraďuje stránky?

  1. Web má kvalitný obsah, ktorý majú ľudia radi. Je dobre napísaný, pútavý a profesionálny. Musí čo najlepšie uspokojiť dopyt, ktorý človek do vyhľadávania zadal.
  2. Iné weby naň odkazujú cez spätné odkazy, lebo chcú dať vedieť čitateľom, že aj tam je dobrý zdroj, prípadne ho citujú.
  3. Blogeri, redaktori a influenceri v obore článok zdieľajú, odkazujú naň.
  4. Ľudia obsah zdieľajú na sociálnych sieťach, hovoria o ňom.

Pripomína vám to niečo? A myslíte, že keď budete chcieť napísať fakt dobrú úspešnú knihu, hodíte to na externistu? Ideálne na toho, čo píše za 10€ na článok? Nuž, možno áno, ale asi nie.

Pre úspech v SEO a pre dobré priečky v Google potrebujete pridanú hodnotu a fakt dobrý obsah. Ak by dala J. K. Rowlingová napísať Herryho Pottera nejakému človeku za peniaze, malo by to úspech? Ťažko. Práve ona tomu dala pridanú hodnotu.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Mágia kľúčových slov

Každá firma má svoju oblasť pôsobenia. K tej oblasti sa viažu kľúčové slová, cez ktoré ľudia túto oblasť hľadajú. Je to ako keď idete po ulici a chcete sa najesť.

  • Ste hladný. Máte chuť na niečo indické a práve idete okolo sídliska.
  • Čo sa asi opýtate na infolinke turistického centra?
  • Pravdepodobne : “Kde nájdem indickú reštauráciu na tomto sídlisku?”;
  • Indická reštaurácia tam je, no musí mať na sebe napísané, že ide o indickú reštauráciu, musia v nej dobre variť. Potom ju budú na info linke turistického centra vedieť odporučiť.
  • Ak bude zle označená, nebude dobrá a nebudú ju odporúčať ani ostatní, do zoznamu infocentra sa nedostane.

Nič nové? Nuž, takto asi funguje aj vyhľadávanie a kľúčové slová.

Ako firma musíte mať na webe kvalitný obsah spájaný s oblasťou a kľúčovými slovami, ktoré vystihujú vaše pole pôsobnosti.

Musíte vedieť, čo ľudia hľadajú s témou zamerania vašej firmy. Odkiaľ to budete vedieť. Nuž, je tu jeden trik, ktorý trvá asi 10 sekúnd a je zadarmo.

  1. Zapnete Google
  2. Zadáte hlavné kľúčové slovo – napríklad parfémy, plastové okná, kachličky, proste váš primárny produkt alebo oblasť.
  3. Prescroolujete sa úplne dole a objavíte tam magické kľúčové slová, ktoré súvisia s vaším vyhľadávaním.
  4. Odhalíte tajomstvo vesmíru a to, čo ľudia spolu s vaším kľúčovým slovom hľadajú.

 

 

Čo ste zistili?

  1. Že ľudia hľadajú najlacnejšie parfémy
  2. Dámske parfémy
  3. Pánske parfémy
  4. Dievčenské parfémy

Po rozkliku “damske parfemy” zistíte, že sa rieši nejaký rebríček, lebo chlapi proste nevedia. Že hľadajú top veci na tento rok a ideálne s dopravou zadarmo.

 

 

Samozrejme, môžete použiť rôzne nástroje na analýzu kľúčových slov. Ale základ, ktorý musíte pochopiť je jednoduchý. Proste z vyhľadávania zistíte kľúčové slová, ktoré ľudia hľadajú a tie musíte mať na webe spolu s kvalitným obsahom. Bodka. Šlus. To je tá veda.

Jednoducho si vyberiete 5-10 hlavných kľúčových slov a na tie sa vo svojom obsahu primárne zameriate.

Existujú potom aj pokročilé veci, ako konkurenčnosť kľúčových slov (aké ťažké je sa v nich presadiť) či hlboké analýzy kľúčových slov. Tie sú vhodné pre e-shopy, ktoré majú stovky alebo tisíce produktov. Ale pre nejaký základný malý biznis, je to v pohode takto, zadarmo.

 

 

Prečo by mal byť môj obsah na prvej strane?

Tak, máme kľúčové slovo. Napríklad inkriminované “damske parfemy top 10”. Chceme, aby na prvej strane, ideálne na prvom mieste, bol náš web. Čo spravíme? No, preklikáme si 10 prvých webov z vyhľadávania. Čo tam je?

1. E-shopy, ktoré majú jednoducho vymenované top parfémy

 

 

2. E-shopy, ktoré majú vymenované parfémy a pridané texty

 

 

3. E-shopy, čo majú nejaký dlhý text a k tomu nejaké ukážky

 

 

 

4. Affiliate weby, ktoré majú super extra dlhý obsah a dobre spracovaný

 

 

Fúf, no naložil som si, lebo tie affiliate weby sú fakt dobre spravené. No, ale ako zaujať? A nie zaujať Google, ale čitateľa a tým pádom aj Google.

Musíte spraviť obsah, ktorý je minimálne taký dobrý, ako ten na každej z prvých 10 stránok. Plus mať niečo navyše a to navyše musíte vymyslieť.

No, na takú stránku príde asi chlap, čo hľadá parfém pre ženu. Ako vie, aký vybrať? Musíte vymyslieť pre nich nejakú pomôcku. Určite použite to, čo majú aj ostatní, teda skúste popísať, akú ženu asi parfém vystihuje, pridajte pekné fotky, zloženie a podobne.

Nápad ako pridaná hodnota nie len pre SEO

Chlap vie, ako sa žena oblieka – dajte tam fotky a pridajte aký asi parfém žena môže chcieť. Dáma v tigrovaných legínach bude mať asi iný vkus, ako decentne oblečená dáma v kostýme.
Skúste napasovať parfém podľa toho. Keďže s nimi pracujete, mali by ste to zvládnuť.

Pravdepodobnosť, že sa nakupujúci trafí vďaka fotkám, je približne rovnaká, ako pri suchom textovom opise. Proste to je pomôcka bezradnému chlapovi, ktorý nevie … proste nevie 🙂 Chlap príde, vidí, že takto nejak vyzerá jeho dievča a kúpi. Nehľadá ďalej. Prečo by aj mal?

A to je to. Proste musíte vytvoriť najlepší obsah pre dané kľúčové. A tú pridanú hodnotu vymyslí len profesionál.

Obsah ako dobre čitateľná diplomovka

Jedna vec je napísať obsah a druhá ho naformátovať tak, aby sa dal dobre čítať. Proste ako diplomovka. Čoho sa držať?

  1. Nadpisy, nadpisy, nadpisy – používajte nadpisy H1, H2, H3… logicky, ako pri normálnom texte, diplomovke či inej práci.
  2. Rýchle čítanie – človek často len preletí nadpisy. Majte ich tam dostatok, nie len jeden. Podnadpisy sú veľmi dôležité. Za doslova 4 sekundy “skenovania” obsahu musíte vedieť podľa nadpisov o čo ide, čo je posolstvo a čo môže človek od toho čakať.
  3. Odstavce – nesekajte veľké bloky textu. To sa fakt zle číta. Rozdeľujte to do niekoľko-vetných celkov.
  4. Vyznačujte dôležité – napíšte pár slov tučným bold písmom. Prečo? Lebo vyznačíte to dôležité. Človek by mal prečítať nadpis, 4-5 vyznačených kľúčových slov a pochopiť, o čo ide.

Nebojte sa pridávať tzv. Headline boxy. Ako je napríklad tento 🙂

Je to miesto, kam napíšte najlepšie veci, ktoré ste chceli povedať. Boxy ľudia prečítajú aj pri klasickom dlhom čítaní, aj pri rýchlom prebehnutí.

Pár rád k tvorbe obsahu, ktorý splní SEO ciele

1. Jednoducho si pozrite, čo sa vyhľadáva a napíšte k tomu super obsah.

2. Nekopírujte! Jednak je to nemorálne, nezákonné a tak isto neúčinné, lebo Google vie vyhodnotiť duplicity.

3. Dajte obsahu “srdiečko”. Nepíšte to len aby bolo, ale aby to niečo ľudom prinieslo.

4. Vo väčšine prípadov sa do titulky webu prenáša názov článku. Čo máte v titulku (meta tag title) veľmi ovplyvňuje, ako sa umiestnite vo vyhľadávaní. Musíte tam mať kľúčové slovo, no zároveň to musíte mať pekne napísané, aby na to človek klikol. Prečítajte si How to write meta title tags for SEO (with good and bad examples)

 

 

6. Pridávajte tzv. ALT tagy k obrázkom. Čo to je? No, je to alternatívny (alt) textový popis toho, čo je na obrázku. Slúži to nie len nevidiacim, ktorí majú špeciálny program na prehliadanie webu. Sleduje to aj Google, aby lepšie pochopil o čom je obrázok a tým pádom aj celý obsah, pri ktorom je. Nižšie je príklad produktu na Alze a jeho ALT popis v HTML kóde webu, ktorý Google prehliada.

 

 

Multimédiá a obsahové SEO

Ešte v krátkosti, do obsahu pridávajte aj vlastné fotky, videá prípadne zvuky. Jednoducho čokoľvek nové, čo k téme vyprodukujete, je dobré pre SEO. Ak k článku použijete fotky z fotobanky alebo produktové fotky od výrobcu, tak také fotky už Google pozná. Ak ale nafotíte alebo natočíte niečo nové, je to pre ľudí aj vyhľadávač pridaná hodnota.

Nebojte sa točiť alebo fotiť na mobil. Ľudia chcú vidieť realitu! A tá sa neskrýva v ateliéroch a ani vo Photoshope.

Videá uploadujte na Youtube, nezabudnite pridať popis a názov aj s kľúčovým slovom. Prípadne vyplňte kľúčové slová aj do tagov. A potom video pridajte ako “embed” do svojho článku.

 

Nebojte sa linkbuildingu

Zase, linkbuilding nie je strašidlo. Ako sme si povedali na začiatku, čím viac kvalitných backlinkov bude smerovať na váš obsah, tým lepšie. Je to ako s knihami.

V prvom rade ide o kvalitu a relevanciu. Vyhoďte si z hlavy veci ako nákup 100 spätných odkazov za 50€ a podobne. Týmto štýlom dostanete akúrat Google penalizáciu.

Ide o kompromis medzi kvantitou a kvalitou. Doby, kedy stačilo nakúpiť odkazy sú dávno preč.

Interný linkbuilding

Tak isto, ako je dôležité získavať odkazy z externých webov, je dôležité aj “prelinkovať” obsah na webe medzi sebou. Teda ak píšte niečo, kľudne odkážte na iný obsah, ktorý už máte. Prípadne, keď niečo publikujete, spomeňte si, kde všade by sa zo starých článkov dalo odkázať na tento nový obsah.

 

 

Príklad za všetky drobné:

      1. Píšte článok o plastových oknách.
      2. Viete, že ste už písali článok o zateplení, kde ste okná spomenuli – šup tam odkaz.
      3. V článku o oknách idete písať aj o streche – o zateplení strechy ste už tiež písali – šup, odkaz z nového článku na starý článok.
      4. Podporíte ako staré, tak aj nové obsahy.

Interným prelinkovaním nepomáhate len Google. Pomáhate hlavne čitateľovi, ktorý sa vie dostať z článku na ďalší a lepšie pochopiť tému. Len to zase neprežente, 2-3 odkazy v krátkom článku úplne stačia.

Externý linkbuilding

Google ako prvý vyhľadávač, ešte v 90.tych rokoch, prišiel na to, že poradie kvality a relevancie stránok sa dá robiť podľa odkazov, ktoré na obsah smerujú. Nie je to len o obsahu na webe, ako takom. Proste pracovali s hypotézou, že ak na web odkazujú iné silné weby, asi aj jeho obsah bude dobrý. A tak to je vlastne dodnes.

Preto je dôležité získavať relevatné a silné odkazy. Ak na vás odkazuje 100 slabých webov s pochybným obsahom, môže vám to skôr uškodiť. Ak získate 2 odkazy od autorít, môže vás to vystreliť.

Je to ako s knihami. Ak na vašu knihu odkazuje veľa obyčajných ľudí je to horšie, ako keď vašu knihu odporučí autorita v obore. Hoci len jedna.

Ako získavať externé odkazy na váš obsah?

Najlepšie je písať fakt taký obsah, na ktorý budú ľudia odkazovať sami od seba. To je ale extrémne náročné, no nie nemožné. Dá sa tomu ale pomôcť 🙂

      1. Web si môžete zaregistrovať do 5-10 katalógov, čo existujú. Viac sa ani neoplatí.
      2. Pôsobte v komunite a získajte odkazy od známych, ktorí tiež publikujú. Poproste ich, aby vás spomenuli a odkázali na váš obsah.
      3. Píšte pre iné projekty guestblogy resp. guest content. Proste oslovte iný web s tým, že mu napíšete fakt dobrý článok na nejakú tému, zadarmo. Web tento článok uverejní a váš “honorár” bude šikovne umiestnený spätný odkaz na váš podobný obsah.
      4. Pohľadajte príbuzné články a obsahy na iných weboch. Ak sa dá pod nich pridať reakcia / komentár, tak si článok prečítajte a napíšte naňho názor. Alebo ho doplňte a pridajte odkaz na svoj článok, ktorý sa tiež téme venuje. Nepridávajte do komentárov len odkazy, lebo to vám autor článku vymaže. Musíte jeho článok obohatiť a odkaz sa tam musi hodiť. Nespamujte! Proste komentujte, diskutujte a sem tam pridajte aj odkaz na svoj obsah, ktorý sa čitateľovi môže zísť.
      5. Nakupujte odkazy, ak to inak nejde. Ak potrebujete “pretlačiť” silné kľúčové slová, tak proste musíte nakupovať. A to od silných, autoritatívnych webov z vašej oblasti.

Technické SEO

Ešte by som rád spomenul, že toto je článok pre začiatočníkov. Ak máte veľký e-shop a tisíce produktov, hráte inú ligu. Áno, aj tam je to kvalitnom obsahu, no ide aj o tzv. technické SEO.

V skratke, ide o to, ako je “naprogramovaná” stránka, ako generuje META tagy, ako sa rieši filtrácia, skladba URL, ako funguje vyhľadávanie… jednoducho, náročné veci. Tu vám to na knižkách a fazuľkách nevysvetlím 🙂 Je to o tom, aby ste mali technicky správne vytvorený web a jeho štruktúru.

Pri malom webe si to viete ustrážiť sami, keďže si de facto každú podstránku vytvárate sami. Pri obrovskom e-shope musíte zabezpečiť to, aby sa už vy vygenerovaní stránky (napríklad produktovej) správala správne, aby mala dobre nastavené všetky SEO parametre.

Pri hard-core technickom SEO by som už zvážil profesionála. Ale nie najať ho na tvorbu obsahu. Profík vám povie, čo a ako nastaviť, uvidí detaily, bude vedieť pomôcť s nastavením a úpravami tak, aby ste technicky čo najviac vyhoveli ako Google, tak užívateľovi. Lebo správne vygenerovaný nadpis, titulka, ALT obrázok, rýchlosť webu či navigácia je dôležitá hlavne pre užívateľa a tým pádom aj pre Google.

SEO v 3 vetách na záver

Optimalizácia pre vyhľadávače je stratégia na tvorbu obsahu, kde musíte zistiť, čo ľudia hľadajú a dať im čo najlepší obsah, ktorý sa vzťahuje na ich hľadané kľúčové slovo.

Ahaho, stačila len jedna veta. Tak, ostáva už len poďakovať a zaželať veľa šťastia pri SEO a optimalizácii webu.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Štefan Polgári

Managing Director Ecommerce Bridge

Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.

Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty





  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.

  • Tlačové správy

  • Získaj novinky ako prvý

    Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.