Online marketingu sa venujem už 12 rokov. Začínal som práve so SEO. Robil som linkbuilding, sledoval pozície. Neskôr som prešiel na vlastné projekty. Čo som sa naučil? Že SEO nie je jadrová fyzika. Ono to je celkom logická disciplína. Z pozície marketingového managera či riaditeľa je to vecou stratégie. Či vás niekto na internete “nájde” je komplexná vec. SEO sa nedá “zapnúť”. A žiaľ, pri malej firme sa nedá ani úplne delegovať.
Ak od tohoto článku čakáte návod na SEO alebo nejaké mudrovanie o “10 faktoroch, ktoré vás dostanú na prvú pozíciu” … to tu nenájdete. Je to spoveď marketéra, mňa, ktorý mám SEO v krvi a chcem vám povedať, ako to chodí.
Úprimne, je to v celku stratený boj, ak nemáte vo firme niekoho, koho to bude baviť. Čo je “to”? Dnes je SEO a ono vlastne aj vždy bolo, o obsahu. O kvalitnom, štruktúrovanom a dobre naformátovanom obsahu.
Ak nemáte vo firme nikoho, kto rád píše, točí videá, fotí alebo aspoň vie pripraviť podklady na napísanie článku, tak sa na SEO vykašlite. Zapnite si, doslova, nejaké základné PPC, dáte na nich pár € mesačne a vybavené.
Dnes je SEO o motivácii firmy tvoriť kvalitný obsah.
Alebo to chcete delegovať? Nuž, ako oddelegujete profesionálny pohľad vášho zamestnanca na nejakého junior copywritera z agentúry? Aby som neurazil, tak rovnako ťažko oddelegujete pridanú hodnotu vášho človeka na senior freelance copywritera. Proste, najlepší obsah vedia robiť ľudia čo s tým robia. Vedia dať pridanú hodnotu a informácie, ktoré sú TOP.
Ako naučíte nejakého externistu, prečo je vaša veľko-formátová tlačiareň najlepšia? Ako vám niekto napíše článok o zámkovej dlažbe, keď chudák ani nevie, že na nej práve stojí?
Nerobte obsah preto, aby ste ho robili, pretože to je trend. Musíte tomu dať srdiečko a profesionála, ktorý vie, o čom hovorí.
V minulosti existovali rôzne skratky, finty, či black-hat stratégie, ktoré vedeli web “vystreliť” aj bez kvalitného obsahu. Dnes je Google technologicky úúúúplne inde a “staré dobré SEO” metódy už nefungujú. Kto tvrdí že áno, klame … alebo nevie, že klame.
Aby som to prirovnal, kvalitný obsah na vašom webe je ako dobrá kniha. Na tom sa asi zhodneme. Teda dúfam.
Čo to má s vašim webom, ktorý prezentuje firmu, čo kladie kachličky, predáva bio kozmetiku alebo prezentuje bratislavský autoservis?
Pripomína vám to niečo? A myslíte, že keď budete chcieť napísať fakt dobrú úspešnú knihu, hodíte to na externistu? Ideálne na toho, čo píše za 10€ na článok? Nuž, možno áno, ale asi nie.
Pre úspech v SEO a pre dobré priečky v Google potrebujete pridanú hodnotu a fakt dobrý obsah. Ak by dala J. K. Rowlingová napísať Herryho Pottera nejakému človeku za peniaze, malo by to úspech? Ťažko. Práve ona tomu dala pridanú hodnotu.
Každá firma má svoju oblasť pôsobenia. K tej oblasti sa viažu kľúčové slová, cez ktoré ľudia túto oblasť hľadajú. Je to ako keď idete po ulici a chcete sa najesť.
Nič nové? Nuž, takto asi funguje aj vyhľadávanie a kľúčové slová.
Ako firma musíte mať na webe kvalitný obsah spájaný s oblasťou a kľúčovými slovami, ktoré vystihujú vaše pole pôsobnosti.
Musíte vedieť, čo ľudia hľadajú s témou zamerania vašej firmy. Odkiaľ to budete vedieť. Nuž, je tu jeden trik, ktorý trvá asi 10 sekúnd a je zadarmo.
Čo ste zistili?
Po rozkliku “damske parfemy” zistíte, že sa rieši nejaký rebríček, lebo chlapi proste nevedia. Že hľadajú top veci na tento rok a ideálne s dopravou zadarmo.
Samozrejme, môžete použiť rôzne nástroje na analýzu kľúčových slov. Ale základ, ktorý musíte pochopiť je jednoduchý. Proste z vyhľadávania zistíte kľúčové slová, ktoré ľudia hľadajú a tie musíte mať na webe spolu s kvalitným obsahom. Bodka. Šlus. To je tá veda.
Jednoducho si vyberiete 5-10 hlavných kľúčových slov a na tie sa vo svojom obsahu primárne zameriate.
Existujú potom aj pokročilé veci, ako konkurenčnosť kľúčových slov (aké ťažké je sa v nich presadiť) či hlboké analýzy kľúčových slov. Tie sú vhodné pre e-shopy, ktoré majú stovky alebo tisíce produktov. Ale pre nejaký základný malý biznis, je to v pohode takto, zadarmo.
Tak, máme kľúčové slovo. Napríklad inkriminované “damske parfemy top 10”. Chceme, aby na prvej strane, ideálne na prvom mieste, bol náš web. Čo spravíme? No, preklikáme si 10 prvých webov z vyhľadávania. Čo tam je?
1. E-shopy, ktoré majú jednoducho vymenované top parfémy
2. E-shopy, ktoré majú vymenované parfémy a pridané texty
3. E-shopy, čo majú nejaký dlhý text a k tomu nejaké ukážky
4. Affiliate weby, ktoré majú super extra dlhý obsah a dobre spracovaný
Fúf, no naložil som si, lebo tie affiliate weby sú fakt dobre spravené. No, ale ako zaujať? A nie zaujať Google, ale čitateľa a tým pádom aj Google.
Musíte spraviť obsah, ktorý je minimálne taký dobrý, ako ten na každej z prvých 10 stránok. Plus mať niečo navyše a to navyše musíte vymyslieť.
No, na takú stránku príde asi chlap, čo hľadá parfém pre ženu. Ako vie, aký vybrať? Musíte vymyslieť pre nich nejakú pomôcku. Určite použite to, čo majú aj ostatní, teda skúste popísať, akú ženu asi parfém vystihuje, pridajte pekné fotky, zloženie a podobne.
Chlap vie, ako sa žena oblieka – dajte tam fotky a pridajte aký asi parfém žena môže chcieť. Dáma v tigrovaných legínach bude mať asi iný vkus, ako decentne oblečená dáma v kostýme.
Skúste napasovať parfém podľa toho. Keďže s nimi pracujete, mali by ste to zvládnuť.
Pravdepodobnosť, že sa nakupujúci trafí vďaka fotkám, je približne rovnaká, ako pri suchom textovom opise. Proste to je pomôcka bezradnému chlapovi, ktorý nevie … proste nevie 🙂 Chlap príde, vidí, že takto nejak vyzerá jeho dievča a kúpi. Nehľadá ďalej. Prečo by aj mal?
A to je to. Proste musíte vytvoriť najlepší obsah pre dané kľúčové. A tú pridanú hodnotu vymyslí len profesionál.
Jedna vec je napísať obsah a druhá ho naformátovať tak, aby sa dal dobre čítať. Proste ako diplomovka. Čoho sa držať?
Nebojte sa pridávať tzv. Headline boxy. Ako je napríklad tento 🙂
Je to miesto, kam napíšte najlepšie veci, ktoré ste chceli povedať. Boxy ľudia prečítajú aj pri klasickom dlhom čítaní, aj pri rýchlom prebehnutí.
1. Jednoducho si pozrite, čo sa vyhľadáva a napíšte k tomu super obsah.
2. Nekopírujte! Jednak je to nemorálne, nezákonné a tak isto neúčinné, lebo Google vie vyhodnotiť duplicity.
3. Dajte obsahu “srdiečko”. Nepíšte to len aby bolo, ale aby to niečo ľudom prinieslo.
4. Vo väčšine prípadov sa do titulky webu prenáša názov článku. Čo máte v titulku (meta tag title) veľmi ovplyvňuje, ako sa umiestnite vo vyhľadávaní. Musíte tam mať kľúčové slovo, no zároveň to musíte mať pekne napísané, aby na to človek klikol. Prečítajte si How to write meta title tags for SEO (with good and bad examples)
6. Pridávajte tzv. ALT tagy k obrázkom. Čo to je? No, je to alternatívny (alt) textový popis toho, čo je na obrázku. Slúži to nie len nevidiacim, ktorí majú špeciálny program na prehliadanie webu. Sleduje to aj Google, aby lepšie pochopil o čom je obrázok a tým pádom aj celý obsah, pri ktorom je. Nižšie je príklad produktu na Alze a jeho ALT popis v HTML kóde webu, ktorý Google prehliada.
Ešte v krátkosti, do obsahu pridávajte aj vlastné fotky, videá prípadne zvuky. Jednoducho čokoľvek nové, čo k téme vyprodukujete, je dobré pre SEO. Ak k článku použijete fotky z fotobanky alebo produktové fotky od výrobcu, tak také fotky už Google pozná. Ak ale nafotíte alebo natočíte niečo nové, je to pre ľudí aj vyhľadávač pridaná hodnota.
Nebojte sa točiť alebo fotiť na mobil. Ľudia chcú vidieť realitu! A tá sa neskrýva v ateliéroch a ani vo Photoshope.
Videá uploadujte na Youtube, nezabudnite pridať popis a názov aj s kľúčovým slovom. Prípadne vyplňte kľúčové slová aj do tagov. A potom video pridajte ako “embed” do svojho článku.
Zase, linkbuilding nie je strašidlo. Ako sme si povedali na začiatku, čím viac kvalitných backlinkov bude smerovať na váš obsah, tým lepšie. Je to ako s knihami.
V prvom rade ide o kvalitu a relevanciu. Vyhoďte si z hlavy veci ako nákup 100 spätných odkazov za 50€ a podobne. Týmto štýlom dostanete akúrat Google penalizáciu.
Ide o kompromis medzi kvantitou a kvalitou. Doby, kedy stačilo nakúpiť odkazy sú dávno preč.
Tak isto, ako je dôležité získavať odkazy z externých webov, je dôležité aj “prelinkovať” obsah na webe medzi sebou. Teda ak píšte niečo, kľudne odkážte na iný obsah, ktorý už máte. Prípadne, keď niečo publikujete, spomeňte si, kde všade by sa zo starých článkov dalo odkázať na tento nový obsah.
Príklad za všetky drobné:
Interným prelinkovaním nepomáhate len Google. Pomáhate hlavne čitateľovi, ktorý sa vie dostať z článku na ďalší a lepšie pochopiť tému. Len to zase neprežente, 2-3 odkazy v krátkom článku úplne stačia.
Google ako prvý vyhľadávač, ešte v 90.tych rokoch, prišiel na to, že poradie kvality a relevancie stránok sa dá robiť podľa odkazov, ktoré na obsah smerujú. Nie je to len o obsahu na webe, ako takom. Proste pracovali s hypotézou, že ak na web odkazujú iné silné weby, asi aj jeho obsah bude dobrý. A tak to je vlastne dodnes.
Preto je dôležité získavať relevatné a silné odkazy. Ak na vás odkazuje 100 slabých webov s pochybným obsahom, môže vám to skôr uškodiť. Ak získate 2 odkazy od autorít, môže vás to vystreliť.
Je to ako s knihami. Ak na vašu knihu odkazuje veľa obyčajných ľudí je to horšie, ako keď vašu knihu odporučí autorita v obore. Hoci len jedna.
Najlepšie je písať fakt taký obsah, na ktorý budú ľudia odkazovať sami od seba. To je ale extrémne náročné, no nie nemožné. Dá sa tomu ale pomôcť 🙂
Ešte by som rád spomenul, že toto je článok pre začiatočníkov. Ak máte veľký e-shop a tisíce produktov, hráte inú ligu. Áno, aj tam je to kvalitnom obsahu, no ide aj o tzv. technické SEO.
V skratke, ide o to, ako je “naprogramovaná” stránka, ako generuje META tagy, ako sa rieši filtrácia, skladba URL, ako funguje vyhľadávanie… jednoducho, náročné veci. Tu vám to na knižkách a fazuľkách nevysvetlím 🙂 Je to o tom, aby ste mali technicky správne vytvorený web a jeho štruktúru.
Pri malom webe si to viete ustrážiť sami, keďže si de facto každú podstránku vytvárate sami. Pri obrovskom e-shope musíte zabezpečiť to, aby sa už vy vygenerovaní stránky (napríklad produktovej) správala správne, aby mala dobre nastavené všetky SEO parametre.
Pri hard-core technickom SEO by som už zvážil profesionála. Ale nie najať ho na tvorbu obsahu. Profík vám povie, čo a ako nastaviť, uvidí detaily, bude vedieť pomôcť s nastavením a úpravami tak, aby ste technicky čo najviac vyhoveli ako Google, tak užívateľovi. Lebo správne vygenerovaný nadpis, titulka, ALT obrázok, rýchlosť webu či navigácia je dôležitá hlavne pre užívateľa a tým pádom aj pre Google.
Optimalizácia pre vyhľadávače je stratégia na tvorbu obsahu, kde musíte zistiť, čo ľudia hľadajú a dať im čo najlepší obsah, ktorý sa vzťahuje na ich hľadané kľúčové slovo.
Ahaho, stačila len jedna veta. Tak, ostáva už len poďakovať a zaželať veľa šťastia pri SEO a optimalizácii webu.
Zakladateľ a vedúci projektu Ecommerce Bridge. Online marketingu sa venuje už viac ako 10 rokov a okrem Ecommerce Bridge vedie aj Affiliate sieť Dognet.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.