Je morálne a efektívne oživiť cudziu exspirovanú doménu pre SEO ciele?
Keď exspiruje doména, je voľná na registráciu a môže si ju zaregistrovať ktokoľvek. Je však správne ju "oživiť" s cieľom využiť jej históriu? Funguje to pre SEO? Prečo sa to robí a je to vôbec morálne a legálne?
Zdroj: Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori 😉
Tému emailov, ktorú popísal v závere, sme riešili aj v našom štúdiu s Ferom Volárom z Websupport. Je extrémne nebezpečné nechať exspirovať doménu, ak na nej niekedy boli nejaké emaily. To je bez debaty. Ak vás táto téma zaujíma, pozrite si viac v našom rozhovore.
Zoberme si však prípad, kedy sa “odchytí” exspirovaná doména, ktorá má históriu. Ja osobne som dokonca stál za projektom Reborn.domains, ktorý sa priamo zaoberá vyhodnocovaním exspirujúcich domén. Čiže už asi viete, kam sa bude môj názor uberať 🙂
Existuje k tomu pekné prirovnanie
Predstavte si, že máte v Prahe prenajatý pozemok (doménu). Roky ste tam mali bar, ale z nejakých príčin ste ho zavreli. Vami postavenú budovu ste opustili a začali ste robiť iný biznis. Majiteľovi (SK-NIC) ste prestali platiť prenájom a nakoniec bola budova aj s pozemkom voľná na prenájom niekomu inému(exspirovala). Sami, dobrovoľne a po viacerých notifikáciách, ste sa jej vzdali. Frajeri z CZ NIC dokonca aj telefonujú, či ste si fakt istý, že o doménu nemáte záujem.
predošlý majiteľ platil reklamu a vo veľa hoteloch a penziónoch stále nájdete “kartičky” s odporúčaním (link building)
keď sa na ulici človek opýta, kde je nejaký bar, ľudia povedia, že tam a tam (Google Index a organik)
bar má dokonca svoje opustené sociálne profily a siete (Facebook, Twitter page …)
Budete zlým človekom, keď si pozemok prenajmete, opustenú budovu obnovíte a otvoríte v nej bar? Bude to morálne? Legálne? Efektívne? Podľa mňa áno.
Pekné obnovené projekty
Samozrejme hovoríme o peknom príklade. Doslovné zneužitie alebo až “znásilnenie” domény pre iný účel, aký voľakedy mala, nie je úplne fér. Keby ste na vyššie uvedenom pozemku postavili erotický salón, tak by to nebolo vhodné a ani dobré. Najvhodnejšie nie je ani obnoviť pôvodný obsah, na ktorý sa môžu vzťahovať autorské práva.
Prečo je obnovenie exspirovanej domény dobrá vec?
Nový majiteľ využije jej históriu a pomôže mu to v podnikaní a projekte – samozrejme.
Využije sa starý „pozemok“.
Ľudia nájdu, to čo hľadali – cez kartičky, reklamu, odporúčania aj sociálne siete.
Predošlý majiteľ doménu (pozemok) opustil. Prečo by niekto nemal využiť to, čo už existuje, pre vlastné podnikanie?
Affiliate projekty na exspirovaných doménach
Samozrejme, aj v affiliate marketingu existujú publisheri, ktorí pracujú s exspirovanými doménami. Odchytia doménu, ktorá má backlinky, nejaký Google index, históriu … a jednoducho ju obnovia.
Ako to spravia?
Sledujú domény (nie, toto nie je PR článok pre Reborn.domains :D);
Odchytia konkrétnu doménu;
Pozrú sa, aký tam bol obsah a na akých podstránkach;
Pozrú sa na backlinky a vytvoria landing pages tak, aby mali linky zmysel;
Obnovia štruktúru a backlinky webu;
Tí odvážnejší aj textový obsah (to už hraničí s autorským zákonom);
Pridajú nový obsah;
Pridajú pár nových backlinkov;
Vybavené.
A je toto zlé? Keď sa pousmejem, dá sa na nich pozerať ako na pamiatkarov. 🙂 Obnovujú zašlú slávu projektov a dokonca bez eurofondov a Ministerstva kultúry.
Je to správne?
Aby sme neostali bez odpovedí. Je to správne? Áno, ak sa to “neprepískne”. Morálne? Prečo by nebolo. Legálne? Ak neprekročíte hranu autorského zákona, nie je čo riešiť.
Čo na to povie predošlý majiteľ?
To vám, ako novému majiteľovi môže byť úplne jedno. Svoj projekt a pozemok opustil. Je to jeho chyba.
A ak plače? Nuž, ja osobne by som mu ponúkol férovú cenu, za ktorú môže svoj projekt získať späť. Nie na úrovní vydierania, ale ani nie zadarmo. Taký je život a za chyby, hlavne pri podnikaní, sa platí. A najčastejšie peniazmi.
Čo na to hovoria odborníci?
„Pokud se využije historie podniku (e-shopu, značky…) a „naváže se na ni“ novým byznysem, tak trochu využíváme cizího úspěchu a můžem se ocitnout ve free ridu, tedy nekalé soutěži, což je nelegální záležitost. Vždycky se ale bude posuzovat, jak moc se „ujíždí“ na předchozím úspěchu – například vizuálním navázáním apod. Pozor taky na registrované ochranné známky, které chrání brand bez ohledu na to, jestli doména expirovala a její majitel doménu pustil. Hlavně ty slovní jsou v tomto dost zákeřné.“
„V prípade doménového mena, v právnom význame nejde o vec ale o inú majetkovú hodnotu v zmysle § 118 ods. 1 Občianskeho zákonníka, resp. právo, ktoré vzniká na zmluvnom základe s registrátorom (uzatvorením zmluvy o doméne). Právna povaha domény (doménového mena) nie je regulovaná osobitným právnym predpisom priznávajúcim doméne určitý (špecifický) právny status a jej držiteľovi s tým súvisiace práva a povinnosti. Používanie domény možno teda analogicky prirovnať k iným súkromnoprávnym vzťahom, pričom používanie (kúpenej) expirovanej domény samo o sebe nie je v rozpore s právnym poriadkom. Je na každom jednotlivcovi, či takéto používanie „cudzej“ domény nie je v rozpore s etickými či morálnymi hodnotami. Je potrebné však poukázať na to, že používanie (aj expirovaného) doménového mena môže odporovať zákonu a to napr. v prípade, že doménové meno obsahuje obchodné meno iného právneho subjektu, porušuje ustanovenia Obchodného zákonníka týkajúceho sa nekalo-súťažného konania (vyvolávanie nebezpečenstva zámeny, parazitovanie na povesti), alebo je v konflikte s právami k ochrannej známke resp. s inými právami duševného vlastníctva. V rámci súdneho konania sa poškodená strana môže domáhať v prvom rade zdržania sa konania, ktorým sa porušujú jej práva, ale aj náhrady škody a primeraného zadosťučinenia. Spravidla žalobcovia žiadajú tiež uloženie povinnosti previesť doménu, o ktorú vznikol spor.“ JUDr. Ján Baláž
Odoberajte pravidelný ecommerce newsletter Prihláste sa do denného alebo týždenného newslettera, s ktorým Vám nič neunikne 🚀
Do Google Business Profile pribudla funkcia, ktorá umožňuje firmám integrovať WhatsApp a SMS správy na priamu komunikáciu so zákazníkmi. Táto zmena môže výrazne zjednodušiť proces zákazníckej podpory, odpovedanie na otázky či správu rezervácií, a tým zlepšiť celkový zákaznícky zážitok.
Digitálna reklama sa neustále vyvíja a prispôsobuje sa správaniu spotrebiteľov. Najnovším trendom, ktorý začína formovať online marketing na streamovacích platformách, sú pause reklamy. Ide o nový reklamný formát, ktorý sa zobrazuje v momente, keď si divák sám pozastaví sledovaný obsah.
Google vydal novú dokumentáciu, ktorá vylepšuje prepojenie údajov z Google Analytics (GA4) a Search Console na lepšiu analýzu výkonnosti webu a SEO. Aktualizáciu ocenia najmä firmy, ktoré chcú zvýšiť organickú návštevnosť a zlepšiť používateľský zážitok.