7 min. čítanie

Prečo sa oplatí robiť SEO?

Veď si to vygoogli… Koľkokrát ste dostali od niekoho takúto odpoveď? Vyhľadávame veľa a často. Informácie, obrázky, odpovede na otázky, s ktorými si nevieme rady. Za jeden deň sa uskutoční viac ako 6,5 miliardy vyhľadávaní, z toho len na Googli zhruba 4,5 miliardy. Nemáme čas. Vyhľadávame veľa a rýchlo. V priemere strávime vo vyhľadávači menej ako minútu. Aká je teda šanca, že ľudia kliknú práve na náš web? Aby bola táto šanca čo najvyššia, treba začať s optimalizáciou webu pre vyhľadávače čo najskôr.

Karolína Fuhrmannová Karolína Fuhrmannová
SEO project manager vo Visibility
Prečo sa oplatí robiť SEO?

Čo je to vlastne SEO?

SEO je skratka z anglického Search Engine Optimization, čiže optimalizácia pre vyhľadávače. V praxi to znamená, že sú to aktivity, ktoré vám pomôžu dostať vyššiu návštevnosť na váš web z neplatených (t.j. organických ) výsledkov vyhľadávania, na Slovensku hlavne z vyhľadávača Google.

SEO je spolu s PPC (pay per click – platené výsledky) súčasťou tzv. SEM (Search Engine Marketing- marketing pre vyhľadávače). SEM tvorí základ online marketingu. Ak to myslíte so zviditeľnením svojho webu vážne, začnite so SEO. To vám poskytne solídne základy aj pre ostatné oblasti – PPC kampane či sociálne siete.

Ak to myslíte so zviditeľnením svojho webu vážne, začnite so SEO.

Onpage vs offpage SEO

SEO problematika sa delí na dve oblasti na Onpage a Offpage SEO. Technické a obsahové aktivity na stránke, ktoré vedú k zatraktívneniu webu v očiach vyhľadávača patria do Onpage SEO. Naopak, všetko čo posilňuje autoritu domény a stránok, či šíri dobré meno webu po internete, patrí do Offpage SEO aktivít.

Onpage SEO sa teda robí priamo na webe a preto ho môžme rozdeliť na dve hlavné oblasti – na technické onpage SEO a na obsahové onpage SEO.

Technické SEO rieši ako nakódovať a optimalizovať web, aby vyhľadávacie roboty mohli indexovať jeho obsah a aby ho dobre pochopili. Takto sa zvyšuje atraktivita webu pomocou jednoduchých a logických URL adries, vyššej rýchlosti načítania webu, mobilnej responzivity, dobre vytvorenej sitemapy či súboru robots.txt, indexovania stránok, či kanonizácie

Pomocou strategického rozmiestnenia kľúčových slov nenásilne a prirodzene upozorňujeme vyhľadávače, že práve naše stránky sú relevantné a obsahujú informácie zodpovedajúce dopyty používateľov.

Obsahové SEO sa zameriava na kvalitný obsah, ktorý má prinášať používateľom úžitok, nové informácie, pobavenie aj poučenie. Pomocou strategického rozmiestnenia kľúčových slov nenásilne a prirodzene upozorňujeme vyhľadávače, že práve naše stránky sú relevantné a obsahujú informácie zodpovedajúce dopyty používateľov.

Základné SEO princípy

Základné princípy optimalizácie pre vyhľadávače ostávajú stále rovnaké.

Trendy v online marketingu sa stále menia a vyvíjajú a vyhľadávanie je čoraz sofistikovanejšie a preto je čoraz náročnejšie zaujať. Napriek tomu súhlasím s Marekom Prokopom, popredným českým odborníkom v oblasti SEO, ktorý tvrdí, že základné princípy optimalizácie pre vyhľadávače ostávajú stále rovnaké. Jediné, čo podľa Mareka Prokopa potrebujete mať na pamäti je, že:

  • Používateľ chce relevantnú stránku
  • Vyhľadávač chce mať spokojného používateľa
  • Webmaster chce mať spokojný vyhľadávač

Preto treba vyhovieť vyhľadávaču tak, že dáme používateľovi relevantnú a kvalitnú stránku, na ktorej nájde to, čo hľadá, ľahko a bez zádrheľov. V opačnom prípade stúpne miera okamžitých odchodov a stránku prestane vyhľadávač považovať za relevantnú.

História SEO

Ako určiť poradie webových stránok vo výsledkoch vyhľadávania? Ktorý web z nepreberného množstva je pre používateľa najrelevantnejší?
Potreba optimalizácie webov pre vyhľadávače je preto rovnako stará ako potreba používať vyhľadávače samotné.

Vývoj vyhľadávačov

Praotcom všetkých vyhľadávačov bol Archie, ktorého ešte v roku 1990 vytvoril študent Alan Emtage. Slúžil na prehľadávanie FTP serverov, pretože ak chcel v tej dobe niekto zdieľať dáta, musel používať FTP server.

S rozvojom www alias world wide web vznikol aj prvý “ozajstný” vyhľadávač. V roku 1993 sa začal používať World Wide Web Wanderer. V druhej polovici deväťdesiatych rokov vzniklo množstvo rôznych vyhľadávačov, ktoré fungovali na princípe internetových katalógov. Typickým internetovým katalógom tej doby bolo Yahoo! Lycos, či Infoseek. Vznikol však už aj prvý fulltextový vyhľadávač WebCrawler.

S narastajúcim počtom webových stránok však začala klesať relevantnosť výsledkov vyhľadávania.

S narastajúcim počtom webových stránok však začala klesať relevantnosť výsledkov vyhľadávania. Koncom roka 1998 preto vznikol Google, ktorý dokázal ponúknuť extrémne relevantné výsledky.

Optimalizácia začína byť náročnejšia

Do príchodu Google na trh používali vyhľadávače algoritmy, ktoré sa zameriavali hlavne na onpage faktory webov. Kvôli rôznym podvodným technikám, ako napríklad časté a nezmyselné opakovanie kľúčových slov obsah stránok nebol kvalitný, pretože nebol tvorený pre používateľov, ale hlavne preto, aby sa umiestnil čo najvyššie v pozíciách vyhľadávačov.

Počet spätných odkazov dáva signál vyhľadávacím robotom, že na stránke sa nachádza kvalitný obsah, na ktorý sa veľa iných webov odvoláva a cituje.

Algoritmy od Googlu sa však začali viac zameriavať na offpage faktory, teda na linkbuilding. Myšlienka je jednoduchá. Ide o vytváranie čo najväčšieho počtu spätných odkazov smerujúcich na jednotlivé webové stránky. Počet spätných odkazov dáva signál vyhľadávacím robotom, že na stránke sa nachádza kvalitný obsah, na ktorý sa veľa iných webov odvoláva a cituje.

V roku 2000 začal Google používať nový algoritmus, ktorým hodnotil význam webových stránok. Nazýva sa Pagerank podľa Larryho Pagea, jedného zo zakladateľov Google. Berie do úvahy nielen počet odkazov vedúcich na určitý web, ale pripisuje hodnotu aj stránkam s týmito odkazmi a ďalším kritériám.

Blackhat SEO (zakázané techniky optimalizácie)

Čím pokročilejšie boli metódy algoritmov na vyhľadávanie tých správnych webových stránok, tým sofistikovanejšie boli spôsoby, ako rýchlo a bez veľkej námahy katapultovať konkrétny web do popredných miest vo výsledkoch vyhľadávania.

Používanie nepovolených techník optimalizácie môže mať za následok napríklad penalizáciu webu.

Používanie nepovolených techník optimalizácie môže mať za následok penalizáciu webu, prepad organickej návštevnosti a v najhoršom prípade úplnú stratu indexu.

Patria sem techniky ako skrytý alebo malý text (text vo farbe pozadia alebo vo veľkosti pár pixelov, ktorý obsahuje kľúčové slová), odkazové farmy (niekoľko tisíc stránok navzájom prelinkovaných medzi sebou – google im priradí vysoký Pagerank na základe veľkého počtu odkazov), cloaking (iná stránka pre robota, iná pre používateľa), keyword stuffing (nezmyselne časté a husté používanie kľúčových slov v obsahu stránky, ktorý potom nedáva zmysel pre čítajúceho) a iné.

Tieto techniky sa postupne dostávali na čiernu listinu, tak, ako Google postupne vyvíjal algoritmy na ich odhalenie.

Čo má spoločné tučniak, panda a kolibrík?

Google neustále zlepšuje svoj vyhľadávací algoritmus. Ročne ohlási viac ako 600 aktualizácií algoritmu. No tie najväčšie aktualizácie, ktoré zmenili smerovanie SEO, dostali svoje mená.

Najväčšie aktualizácie, ktoré zmenili smerovanie SEO, dostali svoje mená.

Aktualizácia algoritmu s názvom Tučniak (Penguin) bola ohlásená prvýkrát 24.4.2012. Bojuje proti webom, ktoré manipulujú s počtom odkazov, ktoré na ne odkazujú a s anchor textami, z ktorých tieto odkazy smerujú.

Aktualizácia Panda je najstaršia, vošla do platnosti vo februári 2011. Jej cieľom bolo zameriavať sa na obsah webu. Ak je kvalitný, relevantný a prináša používateľovi úžitok, Panda tento obsah “potlačí” vyššie vo výsledkoch vyhľadávania. Naopak nekvalitný obsah, ktorý neprináša návštevníkovi webu žiaden úžitok, je penalizovaný.

Kolibrík bol predstavený 26.9.2013. Nejde len o aktualizáciu, ale o úplnú zmenu vyhľadávacieho algoritmu. Zmena sa týka dvoch oblastí. Snahy vyhľadávacích robotov lepšie a detailnejšie pochopiť to, čo ľudia hľadajú a hlasového vyhľadávania pre mobilné zariadenia. Obe tieto oblasti spolu súvisia a umožňujú, že ľudia už môžu vyhľadávať pokročilejšie.

Pár slov na záver

Z organických (neplatených) výsledkov môžete mať podstatnú časť návštevnosti vášho webu. Ak viete, čo rozhoduje o poradí webov vo výsledkoch vyhľadávania, môžete svoj web správne optimalizovať a tým ho dostať na predné pozície vo vyhľadávaní. Netreba mať vyhradený budget na platené reklamy, ktoré tlačia váš web do pozornosti používateľov. Stačí mať na stránke unikátny a kvalitný obsah, ktorý sa používateľom dobre číta, správne sa zobrazuje na mobilných zariadeniach, na jeho načítanie netreba dlho čakať a vyhľadávacie roboty ho vedia jednoducho nájsť a spracovať.

Dobré SEO patrí medzi dlhodobé aktivity, ktoré sa neoplatí unáhliť.

Dobré SEO patrí medzi dlhodobé aktivity, ktoré sa neoplatí unáhliť. Vyššie pozície vo vyhľadávaní vám zaručia, že váš web uvidí viac ľudí, ktorí sa naň môžu prekliknúť. Naopak pri snahe o rýchle výsledky môžete byť penalizovaný či dokonca sa prestať úplne zobrazovať vo vyhľadávaní. Preto je dôležité vedieť ako a prečo treba robiť optimalizáciu pre vyhľadávače.

Zdieľať článok
Karolína Fuhrmannová
SEO project manager vo Visibility

Som projektový manažér v marketingovej agentúre Visibility. Rada pomáham svojim klientom optimalizovať ich weby, aby boli ľahšie dohľadateľní a ich biznis mohol prekvitať. Ak náhodou nepracujem, tak sa vzdelávam v online marketingu alebo sa venujem rodine.

Tento článok ti prináša

Visibility

Visibility je online marketingová agentúra, ktorá ponúka širokú škálu služieb vrátane SEO, PPC, sociálnych médií, tvorby webových stránok, copywritingu, grafických služieb, brandingu, školení, emailového marketingu a marketingovej stratégie. Sú na trhu už 11 rokov a majú za sebou viac ako 1200 úspešných projektov.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Cookies sa nerušia. Google mení svoju stratégiu a umožní používateľom väčšiu kontrolu nad súkromím
3 min. čítanie

Cookies sa nerušia. Google mení svoju stratégiu a umožní používateľom väčšiu kontrolu nad súkromím

Téma ochrany osobných údajov na internete sa rieši čoraz viac. Ústredným bodom tejto diskusie je vývoj Privacy Sandbox – iniciatívy zameranej na posilnenie ochrany súkromia a zároveň zachovania personalizovaných reklám. Sľubuje nielen ochranu súkromia používateľov, ale aj zabezpečenie toho, aby digitálny reklamný ekosystém zostal živý a efektívny.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Čo ukazujú globálne trendy z Ázie a Tichomoria?
3 min. čítanie

Čo ukazujú globálne trendy z Ázie a Tichomoria?

Nedávna správa spoločnosti KPMG o nákupných zvyklostiach a trendoch v ázijsko-pacifickej oblasti poskytuje cenné poznatky, ktoré môžu využiť aj české a slovenské e-commerce firmy. Napriek geografickému zameraniu štúdie, správanie a preferencie spotrebiteľov vykazujú trendy, ktoré sú relevantné na celom svete. Ich pochopenie môže firmám pomôcť prispôsobiť sa a prosperovať.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+