3 min. čítanie

15 expertov: Ako sa nakupujú odkazy pri linkbuildingu v roku 2024? A akú rolu budú hrať naďalej?

SEO je tu s nami už viac ako 20 rokov. Točia sa v ňom stovky miliónov eur a vo väčšej alebo menšej miere sa dotýka každého online projektu. Jedna z najdôležitejších súčastí úspešnej SEO stratégie je aj linkbuilding. Pozíciu vo vyhľadávaní ovplyvňujú aj spätné odkazy – backlinky. To potvrdil aj sám Google. Kým v roku 2007 stačilo nakúpiť de facto hocijaké odkazy a boli ste prvý, dnes je to už inak. Ako sa dnes stavajú experti k platenému linkbuildingu?

Štefan Polgári Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet
15 expertov: Ako sa nakupujú odkazy pri linkbuildingu v roku 2024? A akú rolu budú hrať naďalej?

Nákup odkazov. Jednými milovaný, inými zatracovaný

SEO experti sa často nezhodnú ani na tom, akú rolu hrá linkbuilding pri samotných výsledkoch a pozíciách vo vyhľadávaní. A už vôbec nie na tom, keď ide o neprirodzený externý linkbuilding, kedy sa odkazy priamo nakupujú. Niekomu to funguje, niekomu nie. Je to prípad od prípadu. Google samotný nikdy neprizná, akú úlohu a parametre má úspešný linkbuilding.

A kto tvrdí, že vôbec nenakupuje, tak väčšinou klame. Je to ako s pornom. Keď sa niekoho opýtate, či to pozerá, určite povie, že nie. A pritom ho sledujú takmer všetci.

Raz som od istého SEO experta počul zaujímavú vec: „Linky nakupujú všetci. Kto chce uspieť vo vysoko konkurenčnom kľúčovom slove, musí nakupovať odkazy. Prečo? Lebo všetci nakupujú.“ Nuž, je to tak. Je to ako preteky v zbrojení.

Platený externý linkbuilding funguje priamočiaro. Snažíte sa získať odkazy zo stránok, kde by ste odkaz prirodzene, teda zadarmo, nikdy nezískali. Jednoducho dané médium by na vás neodkázalo, lebo nemá prečo. Prirodzené odkazy najčastejšie získavajú autoritatívne weby – ako napríklad SME, Wikipedia či Ecommerce Bridge. 🙂 No keď predávate práčky alebo pneumatiky, prirodzený odkaz zoženiete veľmi ťažko.

Pravidlá hry nákupu odkazov v minulosti, dnes a v budúcnosti

Niekedy sme robili „SEO“ tak, že sme získavali odkazy z pätičiek webov a vymieňali sme ich. Bolo jedno, že ich tam bolo 20. Fungovalo to. Neskôr sme prešli na odkazy v side baroch, potom na odkazy z článkov. No keď sa to preženie, vie vás nárazový platený linkbuilding v očiach Google aj doslova pochovať.

Novinky z Youtube kanála Ecommerce Bridge
Prihlásiť sa na odber

Dnes sa pri nákupe odkazov hľadí na to, aby ste nenakupovali odkazy „okato“. Dávali si pozor na to, aby vyzerali čo najviac prirodzene, boli na dobrých weboch. Ale fungujú odkazy nakúpené z článkov, ktoré sú už dni, mesiace alebo roky publikované? Akú rolu hrá pri nákupe domain rank podľa Ahrefs? A musí mať web, z ktorého nakupujete odkaz, aj sám o sebe silné pozície v Google?

Pýtame sa expertov

Poďme sa teda opýtať našej databázy expertov. Vzhľadom na citlivosť témy sme im poskytli možnosť vyjadriť sa anonymne.

Nákup odkazov je jednou z činností v rámci linkbuildingu. Je to bežné. Linkbuilding realizujeme pre veľa klientov a ak niekto rieši SEO, tak primárne dopytuje tvorbu portólia odkazov. Je to dôležitá súčasť SEO stratégie. Často krát to ide na úkor výrazne podstatnejších vecí, ako je samotná stratégia, kvalitný web/e-shop a tvorba kvalitného optimalizovaného obsahu. Odkazy je vhodné nakupovať strategicky podľa toho kto je moja konkurencia, čo všetko potrebujem dosiahnuť, v akom čase a vzhľadom na to, aký mám rozpočet. Ak je konkurent s odkazmi so 4000 domén, tak nebude asi lacné a ani efektívne túto medzeru lepiť, ale vybrať len to čo z daného portfólia bude mať najväčší efekt.

Karol Woltemar
Konzultant a zakladateľ agentúry Madviso

Kupovanie odkazov je podľa mňa zakázané aj z týchto dôvodov – vloženie kúpeného odkazu do textu väčšinou nepridáva absolútne žiadnu hodnotu ani textu ani uživateľom, ktorí na odkaz kliknú – obsah iba zahlcujú. Kupovať odkazy môže samostatne aj laik, načo mu je k tomu SEO „špecialista“? Vyjadrenie, že každý nakupuje odkazy je klamlivé a zavádzajúce, pýtali ste sa každého? Je to ako keď feťák nahovára potenciálnych klientov na svoj „tovar“ – veď ho berie každý. Nie, neberie. Ja odkazy nekupujem. Nielen preto, že ide o zakázanú techniku, ale kúpa a výmena odkazov (ďalšia zakázaná technika) ma vôbec nebaví, nenapĺňa, ale unavuje. Radšej sa snažíme aj s odkazmi zameriavať na užitočnosť a prínos.

Martin Balko SEO špecialista v PoctiveSEO.sk

Nákup odkazov z pohľadu link buildingu sa nesmie riešiť ani masovo ani bez hlbšej stratégie toho, čo chceme dosiahnuť. A ideálny by mal byť vždy spojený s tvorbou obsahu, PR aktivitami či spoluprácami na sociálnych sieťach. Za nás teda platí, že ak nákup odkazov, tak len obmedzene a ako súčasť komplexnejšieho balíka aktivít.

Nakupovanie je relevantná metóda získavania spätných odkazov. Vyhľadávače ju nemajú radi, pretože je ľahko zneužiteľná a môže negatívne skresľovať hodnotenie kvality webu. Nevidím však nič zlé na tom zaradiť ju do link buildingovej stratégie. Nemala by to ale byť metóda hlavná, či jediná. Majiteľ webu, ktorý sa stará o svoj obsah a čitateľov, môže dať priestor ostatným na publikáciu a odkazovanie bez toho, aby sa spreneveril svojim zásadám. A taký si zaslúži incentívu. Hľadajte také weby. Tvorte obsah, ktorý si zaslúži publikáciu. Peniaze používajte až ako poslednú možnosť. A budú spokojní všetci – čitatelia, webári, vyhľadávače aj vy.

Pavel Pajkrt
Manažer, stratég a marketingový konzultant

Po marcovom Google CORE&SPAM update je link building stále faktorom, ktorý ovplyvňuje výsledky vyhľadávania a hodnotu webstránok. Google zo svojej oficiálnej dokumentácie vyhodil slovo „dôležitým“, no naďalej pokračuje vo svojom dlhodobom cieli odmeňovať stránky, ktoré tvoria užitočný, relevantný a kvalitný obsah. Investícia do publikačných plánov a písania obsahov, ktoré riešia problémy vašich zákazníkov je naďalej dobrou voľbou, či už obsah tvoríte u vás na webe, alebo na externých portáloch. Vyhla by som sa SPAM buildingu – overujte si toxicitu liniek (napr. nástroj SEMrush). Google bude penalizovať clickbait, tiež prepožičiavanie subdomén a portálov na linkovanie. Vyhnite sa im.

Klientom vždy hovorím, že na prvom mieste je obsahové a technické SEO a až potom môžu uvažovať o platenom linkbuildingu. Platený linkbuilding je zároveň pre mnoho webov jediná cesta, ako získať odkazy a pozície, takže nevidím dôvod, prečo linkbuilding pri aktuálnom nastavení vyhľadávačov bojkotovať. Skratkám a spamovému publikovaniu odkazov sa však vyhnite oblúkom. Sústreďte sa na cenovo prijateľné odkazy z kvalitného obsahu publikovaného na relevatných weboch a sledujte, ako vaše pozície rastú.

Marek Jelok
SEO & PPC Specialist

Vyhľadávače sa dlhodobo snažia obmedzovať vplyv nakúpených spätných odkazov, resp. odkazov, ktoré vznikli za účelom ovplyvnenia výsledkov vo vyhľadávaní. Neodporúčam masívne nakupovať spätné odkazy z nerelevantných webov alebo odkazových fariem. Pri výbere webu je dôležité sledovať najmä: tématickosť (relevantnosť) webu, aktuálnosť a kvalitu obsahu, linkprofil, umiestnenie a parametre odkazov. Vplyv odkazu ako hodnotiaceho faktoru v priebehu času klesá a je pravdepodobné, že bude klesať. Napriek tomu budovať spätné odkazy má zmysel. Primárnym cieľom by malo byť budovanie spätných odkazov z relevantných zdrojov za účelom získania priamej návštevnosti.

Marek Loduha
Founder Futurino s.r.o.

Pokiaľ sa to týka nakupovania iba odkazov, tak to považujem za úplný nezmysel. V prípade, že ide o článok s odkazmi, tak by som už taký nekompromisný nebol. Avšak je tu technická stránka veci. Hovoril som s konzultantmi Google z Dublinu aj techniky z Indie. V oboch prípadoch ma potvrdili, že takéto odkazy systém vo väčšine prípadov spozná. Google mapuje weby, ktoré predávajú odkazy/články a potom s týmto zistením nejakým spôsobom nakladá. Akým, to som sa samozrejme nedozvedel, ale bolo ma naznačené, že väčšinou to systém síce berie ako odkaz (ktorý sleduje), ale vo výsledkoch tomu neprikladá váhu. Výnimkou sú však značky. Tam často stačí len zmienka o značke a odkaz ani nie je potrebný.

Proces získania neplateného dobrého spätného odkazu je pomerne pracný, často časovo náročný a nemusí mať vždy výsledok. Avšak nákup linku môže byť lacnejšia varianta s konkrétnym výsledkom. Treba si však dať pozor na to, že aj linkbuilding má svoje pravidlá, ktorých sa musíte držať aby mal správny efekt. Tie platia, či už link kupujete alebo vymieňate. V SR a v CZ je to bežná prax aj keď nie úplne v súlade s pravidlami Google. Tvoriť atraktívny obsah, tak aby naň chceli iný odkazovať je náročné, pre niektorých klientov až nemožné. Nakupovanie vnímam ako vzájomnú pomoc. Obsahové weby sú finančne motivované robiť kvalitný obsah a weby zasískajú potrebný odkaz.

Libor Toporcer
Strategy director & teamleader v Invelity

Google sa nedávno vyjadril, že odkazy už nie sú tak dôležité. SEOčkári ale už vedia, že Google niekedy jedno hovorí, druhé robí. Odkazy sú pre Google príliš hodnotný sociálny dôkaz. Príklad: Ak sa o vás zmieňujú weby ako Forbes, pravdepodobne sa vám dá veriť. Toto sa nezmení. Osvedčilo sa nám zamerať sa na prirodzené odkazy, ktoré sa priamo kúpiť nedajú. Poviem to ale úprimne, niektoré odkazy sú príliš dobré, aby sme ich nezobrali, a tak sa sem-tam niekomu odvďačíme peniazmi za čas, ktorý venoval úprave článku. 🙂 Odkaz ale musí byť relevantný a uveriteľný. DR je jednoduché oklamať, pre nás je to len doplnková metrika. Vždy je potrebné sa pozerať, či má daný web aj reálnu organiku.

Roland Vojkovský
CEO @ Increaseo

Nákup odkazov je ako jazda na tenkom ľade. Na jednej strane môže priniesť rýchle výsledky, ale na druhej strane môže spôsobiť dlhodobé problémy. Myslím, že kľúčová je transparentnosť a kvalita. Odkazy by sa mali nakupovať s ohľadom na relevantnosť a autenticitu, nie len pre rýchle zlepšenie pozícií. Spoliehať sa len na kúpené odkazy je riskantné a môže to viesť k penalizáciám od vyhľadávača. Preto odkazy určite dopĺňajte tvorbou kvalitného obsahu, ktorý ideálne generuje odkazy prirodzene. Tým sa zaistí dlhodobo udržateľný rast a stabilita. Vždy treba myslieť na to, že SEO nie je len o odkazoch, ale o celkovom užívateľskom zážitku a hodnote, ktorú web a značka samotná prináša.

David Zelenka
Chief Marketing Officer

Pri správnej realizácii je to relevantná až nevyhnutná súčasť. Som presvedčený, že bude aj naďalej (AI je trénované na obsahu). Odporúčam sústrediť sa na niekoľko cieľových stránok, ktoré „zarábajú“. Kupujte na ne odkazy z obsahu, ktorý je relevantný pre váš biznis, ideálne s organickou návštevnosťou. Overujte, že domény nie sú blacklisted, linkfarmy či parazity a nepreháňajú to s predajom/výmenou (pomer inbound/outbound domén). Taktiež majú pozitívny dlhodobý vývoj návštevnosti z pre vás relevantných krajín (nekupujte .in odkazy pre SK) a kľúčových slov. Odkazy pridávajte “prirodzene”, (najjednoduchšie je dohodnúť si aktualizácie obsahu) a vyhnite sa prílišnej optimalizácii anchorov.

Tadeáš Adamjak
Growth Marketing Manager, UXtweak

Je jedno, či kúpený alebo organický odkaz, ale získavajte odkazy pre ľudí, nie pre SEO. A hlavne – spätný odkaz musí byť relevantný. Overte si to jednoducho: Je šanca, že z tohto odkazu prídu klienti? Pokiaľ predávate chladničky a získate spätný odkaz z pneuservisu, pravdepodobne to fungovať nebude. Získajte odkazy tak, aby sa o vás ľudia mohli dozvedieť na miestach, kde sa im info o vás hodí. Algoritmy vyhľadávačov dávajú pri vyhľadávaní čo najrelevantnejšiu odpoveď pre hľadačov. Preto “očúravanie” stovkami odkazov mimo nemá šancu zafungovať. Používajte mozog pri získavaní spätných odkazov. Pokojne si aj nejaký kúpte, ale nech podporí váš biznis (členstvo v katalógu, prestížny web).

Lucie Dědková
marketér, business stratég, mentor pro freelance podnikání

Princíp je jasný. Ponúknuť užívateľom v SERPe najrelevantnejšie výsledky a zoradiť ich podľa dôležitosti. V minulosti to Google až tak nevedel, tak využíval hlavne silu backlinkov. S nástupom AI a machine learningu sa veci menia a aj podľa posledných updatov Google algoritmu to vyzerá na jasný trend – ústup významu backlinkov a namiesto toho detekcia kvality samotného obsahu. Nečudoval by som sa, ak by význam backlinkov onedlho úplne zanikol. Skúste si položiť hlavne otázku, do čoho dáva zmysel investovať energiu z dlhodobého hľadika – budovať kvalitný obsah, alebo na nekvalitný obsah budovať spätné odkazy?

Martin Bulák
CEO & PPC špecialista / BOOSTERS

Nákup odkazov je pre podporu rastu, žiaľ, niekedy nevyhnutný. Dávame si pri ňom pozor a pri weboch hodnotíme mieru toxicity, ktorá rastie pri predaji odkazov vo veľkom, či cez rôzne platformy. Vždy sa snažíme zaistiť, aby možná kontrola z Google nezistila, že ide o neprirodzený odkaz. Za najdôležitejšie považujeme pridanú hodnotu pre čitateľa, prirodzenosť a relevanciu k článku a webu, návštevnosť, či to, aby nepôsobil príliš predajne.

Michal Turňa
Link Building Špecialista, Spotibo
Zdieľať článok
Štefan Polgári
Founder, Ecommerce Bridge & Dognet

Už od puberty pracujem na vlastných projektoch. Veľmi skoro som pochopil, že robiť “weby pre klientov” je cesta do … nie úplne pre mňa. Tak som začal pracovať na vlastných projektoch. V 17 rokoch som mal portfólio asi 350 webov so zameraním na financie a poväčšine na českom trhu. Boli postavené na organickom vyhľadávaní zo Seznam.cz a keď trošku vylepšili algoritmus, weby “popadali”. Neskôr som sa zamestnal, okúsil prácu vo veľkej agentúre a aj na krásnej pozícii “IT project Manager”, kde by som vydržal do dôchodku, nebyť ambícií. Tak sme spoločne s agentúrou VISIBILITY rozbiehali affiliate sieť Dognet, ktorá úspešne operuje v CEE regióne už viac ako 10 rokov. Síce s VISIBILITY už sieť nepôsobí viac ako 4 roky, no jej kľúčová úloha pri štarte je nepopierateľná. Dognet má viacero podprojektov, ako napríklad knižky o online a affiliate marketingu Super Affiliate Academy, organizuje affiliate meetupy HotDognet (po celej CEE) a spolu organizoval affiliate konferenciu Affilhero. Robíme veľmi veľa pre edukáciu trhu. Medzičasom som spustil projekt Ecommerce Bridge, ktorý verím že v roku 2024 bude tak isto silne etablovaný v rámci CEE. Je to online magazín pre ecommerce scénu, eshopy a celkovo online podnikanie. Prevádzkujem tiež, asi jediné, Múzeum Mobilov v Európe. Som veľmi hrdý na to, akým spôsobom je celá firma a jej projekty postavené. Že už väčšinou nestoja na mojej osobe a mám úžasný team, ktorý vie viesť projekty aj bez môjho “mikromanažmentu”. Moje obľúbené motivačné bláboly: 👍 “Done is better than perfect” 👍 “Nestrelíš, nedáš gól” 👍 “Aj pád na hubu je krok vpred” 👍 “Veci treba robiť a nie sa o nich rozprávať” Ak si to dočítal až sem, gratulujem, máš veľa voľného času. Investuj ho do “strieľania” a nie krčmovým rečiam, ktoré ešte nikomu nepomohli.

Týždenný podcast UPdate
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+