Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
9 min. čítanie

SEO testy, ako nám môžu pomôcť pri vyhodnocovaní nášho SEO?

Ak ste vlastníkom webovej stránky, tak sa určite zaujímate o jej zviditeľnenie. Jedným zo spôsobov zviditeľnenia sa na Internete je SEO – optimalizácia webu pre vyhľadávače. Je jedno či si SEO robíte vo vlastnej réžii, alebo vám ho robí externá firma. Občas potrebujete zistiť ako na tom váš web vo vyhľadávačoch je.

Vladimír Kormančík Vladimír Kormančík
SEO specialist
SEO testy, ako nám môžu pomôcť pri vyhodnocovaní nášho SEO?

Prípadne potrebujete odstrániť technické chyby na webe. Vtedy vám môžu pomôcť online nástroje na analýzu webu. Alebo len chcete skontrolovať prácu vašej agentúry, ktorá vám robí optimalizáciu.

Na čo si pri výbere testovacieho nástroja dávať pozor?

Na internete môžete nájsť celú radu nástrojov na analýzu SEO. Neexistuje jeden univerzálny nástroj na otestovanie on-page aj off-page webovej stránky. Aj keď mnohé to o sebe tvrdia. Tieto nástroje boli veľmi populárne v nedávnej minulosti, ale nájdete ich ešte aj dnes.

Odborná verejnosť tieto SEO testovacie automaty neodporúča používať, lebo používateľa môžu dostať do omylu. V konečnom dôsledku mu nepomôžu ale skôr uškodia. Jedná sa hlavne o rôzne instantné nástroje, ktoré vám v priebehu pár sekúnd sú schopné urobiť kompletný test vášho webu. V skutočnosti vám ale otestujú len jednu podstránku webu, ktorú ste zadali na otestovanie. Pričom váš web môže mať podstránok niekoľko a každá podstránka je má iný cieľ. Jedna informuje používateľa o vašom novom produkte, druhá má za úlohu zbierať kontakty od zákazníkov a podobne.

Nebudem tu spomínať konkrétne nástroje, ale popíšem ich typické charakteristiky, podľa ktorých viete tieto nástroje odhaliť.

Problém nie je ani tak samotný nástroj, ako prezentácia jeho výsledkov. Každý SEO odborník pri analýze webu používa množstvo nástrojov, v závere článku si niektoré z nich stručne predstavíme.

Uvádzam príklad výstup z analýzy webu goup.sk (Konkrétne hlavnej stránky)

Zhrnutie SEO testu

Titulok – tag title

Reklama na Internete prináša zákazníkov | GoUP

Dĺžka : 46 znakov

Tilutok stránky obsahuje 10 až 70 znakov.

Je dôležitým faktorom pretože sa zobrazuje na stránke z výsledkami vyhľadávania a používateľa má informovať o tom, o čom daný web je.

Nie je však podstatné koľko má daný titulok znakov. Je však dôležité aby ste neprekročili maximálne stanovený limit 70 znakov. Ak danú hranicu prekročíte, jeho obsah bude useknutý a užívateľ ho neuvidí celý.

Popis – tag meta desciption

Potrebujete reklamu na Internete. Najobľúbenejšie programy, ktoré sa postarajú o správne pozície aj o výkon vašej reklamy na Internete. Pozrite sa ako.

Dĺžka : 151

Meta tag popis obsahuje 70 až 160 znakov.

Popis síce nie je hodnotiacim faktorom, ale ovplyvňuje mieru prekliku v SERP. Preto je dobré napísať ho pútavý, aby ste používateľa zaujali a klikol na náš výsledok.

Kľúčové slová meta tag keyword

Na webstránke sme nenašli kľúčové slová. Tento meta tag vyhľadávače už ignorujú, takže nemá význam ho ani vypĺňať.

Nadpisy – nadpisy H1 – H6

H1          H2          H3           H4          H5          H6

1             8             4              1             5             0

[H1] Potrebujete reklamu na Internete

[H2] Premier Google Partner je tu pre vás od roku 2008

[H2] Ako teda funguje Reklama na Internete? A akú má cenu?

[H2] Vy veríte našim schopnostiam, my veríme Vášmu biznisu. 95,68% našich klientov predlžuje svoje kampane-bez-prerušenia.

Uvádza počty nadpisov na webe. V žiadnom doporučení nie je popísané koľko nadpisov by na webe malo byť použitých. Existuje však jedno pravidlo a to hovorí o tom, že nadpis H1 by mal byť na podstránke použitý len jeden krát a každá podstránka by mala mať tento nadpis unikátny.

Obrázky

Našli sme 12x obrázok na tejto stránke.

7x alt atribúty sú prázdne, alebo chýbajú. Odporúčame pridať alternatívny text k obrázkom, aby vyhľadávače mohli lepšie pochopiť obsah vašich stránok.

Použitie alt popisov k obrázkom je závislé od kontextu danej podstránky. Ak dané obrázky majú len ilustračný význam nemá zmysel obrázkom pridávať popis. Napríklad ak máte e-shop, je vhodné k produktovým obrázkom pridávať popisy.

Iframe

Škoda, na stránkach sa nachádza iframe, alebo viac iframe-ov, čo znamená, že tento obsah prehliadače nemôžu indexovať.

V tomto prípade sa v ráme iframe nachádza FB like box. V tomto prípade sa nejedná o žiadnu chybu. Chyba by to bola v tom prípade, ak by iframe tvoril podstatnú časť obsahu stránky. V tomto prípade by už skutočne išlo o chybu. Druhým problémom je to, že autori testovacieho nástroja použili pomenovanie prehliadače, pravdepodobne mali na mysli vyhľadávače. Pod pojmom prehliadač chápeme softvér pomocou ktorého si prezeráme webe. Napríklad Google Chrome, Firefox a mnohé iné.

Mnohé z uvádzaných informácií  v analýze sú fajn. Napríklad počet znakov v titulku alebo v meta popise stránky. Ale mnohé uvádzané faktory nemajú zo SEO nič spoločné napríklad počet nadpisov H2 použitých v texte. Zaujímavosťou je napríklad to, že autori si vyhľadávač pomýlili s prehliadačom, čo je veľmi veľký rozdiel.

Aké nástroje na SEO analýzu použiť?

V nasledovnom prehľade vám uvediem zoznam tých, o ktorých si myslím že sú najužitočnejšie. Mnohé z nich sú zdarma s nejakým obmedzením. Môže sa jednať o časové obmedzenie alebo obmedzenie v počte analyzovaných podstránok na webe za mesiac. No pre jednorazovú analýzu webu to nepredstavuje väčšie obmedzenie. Na rozdiel od vyššie spomínaných analyzátorov vám tieto nástroje s informáciou o chybách na webe poskytne aj návod ako daný problém opraviť a prečo. Mnohé uvádzajú aj predpokladané zlepšenie.

Meranie rýchlosti načítania webu

Od júla 2018 sa rýchlosť načítania stalo hodnotiacim faktorom v mobilnom vyhľadávaní.

Pomaly sa načítavajúce stránky si viete zistiť v Google Analytics – v časti Správanie -> Rýchlosť webu -> Návrhy na zrýchlenie. V tomto prehľade si nájdete pomaly sa načítavajúce stránky. Za pomaly sa načítavajúce stránky stránky považujeme tie ktoré sa načítavajú viac ako 3 s.

Na zmeranie rýchlosti načítania webu môžete použiť  viacero nástrojov. Predstavíme si dva u nás najpoužívanejšie.

Webpagetest.org

Tento nástroj vám pomôže otestovať rýchlosť načítania webu. Umožňuje vám aj výber lokality, kde sa nachádza testovací server. Na výber máte testovacie servery z celého sveta – u nás v Európe si pre testovanie môžete vybrať Prahu alebo Varšavu. Okrem lokality je možné si vybrať aj formu pripojenia daného testovacieho servera. Viac na www.webpagetest.org

Gtmetrix.com

V bezplatnej verzii nie je možné si vybrať umiestnenie testovacieho servera. Ponúkne sa vám len lokalitu Kanada. Na rozdiel od predchádzajúceho nástroja si môžete výsledky merania stiahnuť vo forme PDF dokumentu a tieto zistenia poslať svojmu programátorovi.

Vyššie spomenuté nástroje vám analyzujú konkrétnu stránku a vypíšu vám informácie o tom, ktoré elementy robia problém. Viac na gtmetrix.com

Kontrola duplicity

Siteliner

Využijete ho na kontrolu duplicít na webe. V bezplatnej verzii umožňuje otestovať webovú stránku raz za 30 dní, pričom preskenuje 250 podstránok.

Užitočným výstupom tohto nástroja je hlavne informácia o kvalite textu na vašom webe, nástroj vám vie vypísať jednotlivé podstránky a percento duplicitného obsahu na stránke v porovnaní s ostatnými podstránkami na webe. Vypíše vám aj počet podstránok s duplicitným obsahom. Po kliknutí na danú podstránku si viete pozrieť, ktorý konkrétny text je na daných podstránkach duplicitný.

Nástroj nájdete na adrese siteliner.com

Kontrola použiteľnosti v mobilných zariadeniach

Test MyWebsite

Pomôže vám zmerať rýchlosť načítavania webu a jeho použiteľnosť v mobilných zariadeniach.

Nástroj zobrazí rýchlosť načítania webu a zobrazí vám aj hodnotu s akou pravdepodobnosťou môžete  prísť o návštevníkov webu.

V poslednom treťom kroku vám nástroj prezradí chyby ktorých odstránením dokážete zlepšiť načítanie webu na uvedený čas.

Nástroj vám ukáže váš web v porovnaní s podobnými webmi vo vašom odvetví. Môžete si dať zaslať aj podrobný report, ktorý popisuje jednotlivé chyby a spôsob ich opravy.

Nástroj nájdete na adrese testmysite.withgoogle.com

Kontrola on-page

Screaning Frog SEO Spider

Jedná sa  o program, ktorý vám prejde celý váš web a vyhodnotí vám on-page faktory, ako sú Title, Meta Description, Nadpisy H1, URL adresy, Obrázky a iné. Bezplatná verzia vám na webe prejde 500 podstránok a pripraví vám jednotlivé reporty. V reportoch si viete pozrieť stav on-page vášho webu. Pre uľahčenie práce s reportami si ich môžete exportovať vo forme tabuľky.

Program si viete stiahnuť zo stránok autora screamingfrog.co.uk

Spotibo

Tak ako predchádzajúci nástroj aj Spotibo vám skontroluje on-page na webe. No na rozdiel od neho vám vypíše chyby na jednotlivých podstránkach. Pri bezplatnej registrácii je možné v priebehu jedného mesiaca skontrolovať až 500 URL adries.

Tento nástroj od slovenského autora Jána Janušku nájdete na adrese spotibo.com

Kontrola odkazového portfólia

Ahrefs

Jedná sa o jeden z najlepších nástrojov na kontrolu odkazového portfólia webu. Nájdete ho na adrese ahrefs.com. Ponúka 7 dňovú testovaciu verziu na jeho otestovanie. Ak si potrebujete len skontrolovať odkazy vedúce na váš web vám táto verzia bude bohate postačovať.

Umožňuje vám skontrolovať odkazové portfólium vášho webu. Viete si tu skontrolovať počet a kvalitu odkazov ktoré smerujú na váš web. Okrem toho vám tento nástroj umožňuje zistiť počet kľúčových slov ktoré máte zapracované na vašom webe. Tieto a iné metriky viete, skontrolovať aj na weboch svojich konkurentov. Pri odkazoch platí jedno veľmi dôležité pravidlo. Nie kvantita ale kvalita. Je určite lepšie ak na váš web vytvoríte jeden kvalitný odkaz ako desať nekvalitných.

Majestic

Takisto tento nástroj slúži na kontrolu odkazového portfólia vášho webe. Pri bezplatnej verzii vám nástroj ponúka oklieštený pohľad na svoje metriky. Nástroj v platenej verzii ponúka podobné metriky ako predchádzajúci nástroj.

Nástroj nájdete na adrese majestic.com

Nástroje od Googlu

Nástroje na kontrolu výkonosti SEO ponúka aj samotný Google. Sú to neoceniteľní pomocníci pri kontrole výkonu vašej webovej stránky.

Google Search Console

Tento nástroj vám umožňuje si urobiť prehľad o tom ako si váš web počína vo výsledkoch vyhľadávania. Pre to aby ste k týmto informáciám získali prístup je potrebné sa zaregistrovať prostredníctvom Google účtu na https://www.google.com/webmasters/tools/home.

Konzola vám poskytuje informácie o výkone vášho webu vo vyhľadávaní, ale aj množstvo užitočných technických informácií ako je počet indexovaných stránok a dozviete sa tu aj informáciu o manuálnej penalizácii vášho webu.

Google Analytics

Jedná sa o jeden z najpoužívanejších nástrojov na sledovanie správania návštevníkov na vašom webe. Nástroj je poskytovaný bezplatne, ale pre jeho používanie je potrebné si na váš web umiestniť kód sledovania. Jedná sa o jeden z najdôležitejších nástrojov, ktoré by mal používať každý majiteľ webu, aby si vedel vyhodnotiť úspešnosť svojich marketingových aktivít.

Ako pri predchádzajúcom nástroji, pre registráciu potrebujete Google účet. Nájdete ho na adrese https://analytics.google.com/analytics/web/.

Vyhľadávače pri hodnotení webov berú do úvahy veľké množstvo faktorov. V súčastnosti je ich vyše dvesto. Ich výpočet nájdete v super prehľade Briana Deana na https://backlinko.com/google-ranking-factors. Z tohto dôvodu, nie je možné analyzovať SEO pomocou jedného špecializovaného nástroja, ale je potrebné ich použiť viacero. V druhom rade, dané nástroje poskytujú len dáta, ktoré musí skúsený odborník správne interpretovať v konkrétnom kontexte toho ktorého webu.

 

Zdieľať článok
Vladimír Kormančík
SEO specialist

V ostatných rokoch sa venujem optimalizácií pre vyhľadávače. S obľubou hovorím, že SEO nie je o vyhľadávačoch, ale o zviditeľnení sa na Internete ako takom.

Tento článok ti prináša

GoUP

GoUP je online agentúra, ktorá sa zameriava na rôzne aspekty digitálneho marketingu. Ponúkajú služby ako online reklama (PPC), Google a YouTube reklama, reklama na sociálnych sieťach, optimalizácia Google Ads, SEO a analytika, nastavenie Analytics, komunikácia na sociálnych sieťach a tvorba responzívnych webov. Ich cieľom je pomôcť podnikom zvýšiť ich online prítomnosť a zisk.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. čítanie

E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Ako hovorí jedna z marketingových poučiek, je potrebné zabezpečiť, aby sa ten správny výrobok dostal k správnemu spotrebiteľovi, v správnom čase na správne miesto, v správnej kvalite a za správnu cenu. To je však ideálny scenár. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a ďalšími prekážkami je to skôr zbožné prianie. Našťastie, digitálny marketing patrí […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+