Viete, čo je to súbor sitemap (mapa stránky) a prečo je pre váš web dôležitý? Viete, ako ho vytvoriť a čo má obsahovať? Viete, ako ho používať a akým chybám sa vyhnúť? Prejdeme si všetky základné informácie o sitemape, ktoré by mal ovládať každý začínajúci ako aj skúsenejší správca webu.
Sitemap je súbor, pomocou ktorého môžete dávať informácie o stránkach, videách, obrázkoch či iných informáciách na vašom webe. Tieto informácie sú dôležité hlavne pre vyhľadávače, ako je Google, Yahoo či Bing. Na Slovensku výrazne prevažuje práve Google, v Česku mu výrazne konkuruje silný Seznam.
Vyhľadávače vďaka tomuto súboru dokážu prehľadávať vaše stránky, objavovať dôležité informácie, ktoré môžu následne zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.
Možno vám stále nie je jasné, prečo je sitemap dôležitý. Možno sa pýtate otázku „Čo ak by som ho nemal/a, Google nenájde moju stránku a nebudem sa zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania?“.
Sitemap nie je síce povinná súčasť webu a bežný užívateľ tento súbor nevidí. Prečo ho potom umiestňovať na web? Práve sitemap totiž výraznou mierou pomáha vyhľadávačom dostať sa na vašu stránku, nájsť jednotlivé informácie a zaindexovať stránky vo vyhľadávači.
Ak by ste nemali sitemap a na stránku by neviedli žiadne odkazy a nikomu by ste o nej nepovedali, tak ani Google by ju zrejme neobjavil.
Pomocou sitemapu by ste Google alebo iný vyhľadávač mohli informovať o existencii vášho webu.
Základný sitemap obahuje nie len URL stránky, ale taktiež môže byť doplnený aj o ďalšie informácie, napríklad čas, ako často sa informácie menia.
Základný XML feed:
<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9”>
<url>
<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>
<lastmod>2018-06-04</lastmod>
</url>
</urlset>
Vo feede môžete doplniť:
loc : povinný údaj – URL stránky
Lastmod : dátum poslednej úpravy stránky
changefreq : ako často sa priemerne mení obsah na stránke (každý deň, týždeň, mesiac, nikdy)
priority : určute dôležitosť stránky v rámci webu, od 0.0 po 1.0 (najdôležitejšie stránky), nemá vplyv na to, ako často prechádza bot stránku
V mnohých prípadoch dokážu vyhľadávače objaviť váš web a jeho podstránky aj bez pomoci sitemapu. Ak nemáte mapu stránky alebo web nie je dostatočne prepojený pomocou odkazov, môže trvať dlhšie, kým vašu stránku vyhľadávače nájdu a zaindexujú.
V niektorých prípadoch dokáže sitemap výrazne pomôcť, a to hlavne ak:
Ak ešte nemáte vytvorený sitemap môžete postupovať pomocou nasledujúcich krokov:
1. Vyberte si stránky, ktoré chcete, aby vyhľadávače prechádzali. Teda stránky, ktoré by ste aj chceli, aby navštevovali ľudia z vyhľadávania.
2. Vyberte si formát, ktorý budete používať. Možností je viac. Ak máte programátora, nemusíte sa o to starať.
Najpoužívanejším formátom je formát XML:
<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9“>
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2005-01-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
</urlset>
3. Vytvorte si sitemap. Aké sú možnosti?
4. Pridajte nový sitemap do vyhľadávača.
Prv, než súbor sitemap pridáte do vyhľadávača, môžete si ho otestovať, či je správny a či neobsahuje chyby. Napríklad v tomto testovači.
Následne ho môžete pridať do vyhľadávača:
GOOGLE: https://www.google.com/webmasters/tools/sitemap-list
BING: https://www.bing.com/toolbox/webmaster
Ďalším spôsobom, ako informujete vyhľadávač o svojom sitemape je, že cestu k súboru dáte do robots.txt
Sitemap: http://example.com/umiestnenie_souboru_sitemap.xml
Alebo môžete využiť funkciu ping a odoslať požiadavok http GET ako: http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml
Ak web obsahuje multimediálny obsah, bot môže mať problémy s čítaním informácií, ktoré obsahuje. To platí napríklad pre obrázky, videá alebo správy. Môžete tak vytvoriť samostatné sitemapy pre tento obsah:
<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9” xmlns:image=“http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1”>
<url>
<loc>http://example.com/ukazka.html</loc>
<image:image>
<image:loc>http://example.com/obrazek.jpg</image:loc>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>http://example.com/fotka.jpg</image:loc>
</image:image>
</url>
</urlset>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9” xmlns:video=“http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1”>
<url>
<loc>http://www.example.com/videa/vstupni_stranka_videa.html</loc>
<video:video>
<video:thumbnail_loc>http://www.example.com/miniatury/123.jpg</video:thumbnail_loc>
<video:title>Letní grilování steaků</video:title>
<video:description>Alkis ukazuje, jak pokaždé dosáhnout perfektně propečených steaků</video:description>
<video:content_loc>
http://streamserver.example.com/video123.mp4</video:content_loc>
<video:player_loc>
http://www.example.com/videoplayer.php?video=123</video:player_loc>
<video:duration>600</video:duration>
<video:expiration_date>2021-11-05T19:20:30+08:00</video:expiration_date>
<video:rating>4.2</video:rating>
<video:view_count>12345</video:view_count>
<video:publication_date>2007-11-05T19:20:30+08:00</video:publication_date>
<video:family_friendly>yes</video:family_friendly>
<video:restriction relationship=“allow”>IE GB US CA</video:restriction>
<video:price currency=“EUR”>1.99</video:price>
<video:requires_subscription>yes</video:requires_subscription>
<video:uploader
info=“http://www.example.com/uzivatele/jankuchar”>Jan Kuchař
</video:uploader>
<video:live>no</video:live>
</video:video>
</url>
</urlset>
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:news=”http://www.google.com/schemas/sitemap-news/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.org/business/article55.html</loc>
<news:news> <news:publication> <news:name>The Example Times</news:name> <news:language>en</news:language> </news:publication> <news:genres>PressRelease, Blog</news:genres> <news:publication_date>2008-12-23</news:publication_date> <news:title>Companies A, B in Merger Talks</news:title> <news:keywords>business, merger, acquisition, A, B</news:keywords> <news:stock_tickers>NASDAQ:A, NASDAQ:B</news:stock_tickers> </news:news>
</url>
</urlset>
Sitemap je doplnok súboru robots.txt. V súbore robots.txt môžete vyhľadávač informovať, ktoré stránky nemá indexovať. Sitemap naopak, ktoré má prechádzať. Ak však niektoré stránky nemáte uvedené v sitemape, neznamená to, že nebudú indexované. Ak nechcete nejakú stránku indexovať, vylúčte ju v súbore robots.txt.
Sitemap nezaručuje, že budú všetky stránky indexované. Pomáha k indexácii, no nezaručuje ju.
Ak máte rozsiahly web, rozdeľte sitemap na viaceré časti. Jeden súbor môźe mať najviac 50 000 podstránok a maximálne 50 MB.
Sitemap, ktorý združuje ďalšie sitemapy, vyzerá nasledovne:
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<sitemapindex xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<sitemap>
<loc>http://www.website.com/sitemap1.xml</loc>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>http://www.website.com/sitemap2.xml</loc>
</sitemap>
</sitemapindex>
Ak používate viacjazyčný web, uveďte informácie do sitemapu:
<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9” xmlns:xhtml=”http://www.w3.org/1999/xhtml”>
<url>
<loc>http://www.example.com/english/page.html</loc>
<xhtml:link
rel=“alternate”
hreflang=“de”
href=“http://www.example.com/deutsch/page.html”/>
<xhtml:link
rel=“alternate”
hreflang=“de-ch”
href=“http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html”/>
<xhtml:link
rel=”alternate”
hreflang=“en”
href=“http://www.example.com/english/page.html”/>
</url>
</urlset>
Často býva chyba v tom, že sa súbor sitemap neaktualizuje a odkazuje na URL, ktoré už neexistujú.
Chýb, ktoré môžu vzniknúť pri tvorbe sitemapu je veľa, pozrite si preto Úplný zoznam chýb. Na druhej strane si z toho netreba robiť vrásky, nakoľko vo webmaster tool získate informácie, ak váš sitemap obsahuje chyby.
Sitemap vám pomôže pri indexácii obsahu vášho webu vo vyhľadávačoch. Ak chcete, aby sa o vašom webe dozvedeli skôr a rýchlejšie alebo aby rýchlejšie odhalili štruktúru webu a jej obsah, sitemap je skvelý doplnok, ktorý by nemal chýbať na každom kvalitnom webe.
Zakladateľ agentúry Marketing For You, ktorá ponúka online marketingové riešenia. Pracujem v oblasti online marketingu už vyše 8 rokov. Medzi moje špecializácie patrí SEO, AdWords a porovnávače cien.
Marketingová agentúra zaoberajúca sa komplexnými marketingovými riešeniami. SEO, AdWords, Facebook, porovnávače či budovanie brandu. S veľkým odhodlaním pre spokojnosť klienta.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.