Zaujíma ma
2. apríla 2020

Vladimír Macko

Zakladateľ agentúry Marketing For You
2. apríla 2020

Sitemap – čo je to, na čo sa používa, ako ju vytvoriť a na čo si dávať pozor

4 min čítanie

Viete, čo je to súbor sitemap (mapa stránky) a prečo je pre váš web dôležitý? Viete, ako ho vytvoriť a čo má obsahovať? Viete, ako ho používať a akým chybám sa vyhnúť? Prejdeme si všetky základné informácie o sitemape, ktoré by mal ovládať každý začínajúci ako aj skúsenejší správca webu.

Čo je sitemap?

Sitemap je súbor, pomocou ktorého môžete dávať informácie o stránkach, videách, obrázkoch či iných informáciách na vašom webe. Tieto informácie sú dôležité hlavne pre vyhľadávače, ako je Google, Yahoo či Bing. Na Slovensku výrazne prevažuje práve Google, v Česku mu výrazne konkuruje silný Seznam.

Vyhľadávače vďaka tomuto súboru dokážu prehľadávať vaše stránky, objavovať dôležité informácie, ktoré môžu následne zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania.

Možno vám stále nie je jasné, prečo je sitemap dôležitý. Možno sa pýtate otázku „Čo ak by som ho nemal/a, Google nenájde moju stránku a nebudem sa zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania?“.

Čo ak by sme sitemap nemali?

Sitemap nie je síce povinná súčasť webu a bežný užívateľ tento súbor nevidí. Prečo ho potom umiestňovať na web? Práve sitemap totiž výraznou mierou pomáha vyhľadávačom dostať sa na vašu stránku, nájsť jednotlivé informácie a zaindexovať stránky vo vyhľadávači.

Ak by ste nemali sitemap a na stránku by neviedli žiadne odkazy a nikomu by ste o nej nepovedali, tak ani Google by ju zrejme neobjavil.

Pomocou sitemapu by ste Google alebo iný vyhľadávač mohli informovať o existencii vášho webu.

Základný sitemap obahuje nie len URL stránky, ale taktiež môže byť doplnený aj o ďalšie informácie, napríklad čas, ako často sa informácie menia.

Základný XML feed:

<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9”>
 <url>
<loc>http://www.example.com/foo.html</loc>
<lastmod>2018-06-04</lastmod>
</url>
</urlset>

Vo feede môžete doplniť:

loc : povinný údaj – URL stránky
Lastmod : dátum poslednej úpravy stránky
changefreq : ako často sa priemerne mení obsah na stránke (každý deň, týždeň, mesiac, nikdy)
priority : určute dôležitosť stránky v rámci webu, od 0.0 po 1.0 (najdôležitejšie stránky), nemá vplyv na to, ako často prechádza bot stránku

Kedy potrebujete sitemap?

V mnohých prípadoch dokážu vyhľadávače objaviť váš web a jeho podstránky aj bez pomoci sitemapu. Ak nemáte mapu stránky alebo web nie je dostatočne prepojený pomocou odkazov, môže trvať dlhšie, kým vašu stránku vyhľadávače nájdu a zaindexujú.

V niektorých prípadoch dokáže sitemap výrazne pomôcť, a to hlavne ak:

  • Web je veľký – vzniká veľká pravdepodobnosť, že by Google či iný vyhľadávač prehliadol niektoré stránky.
  • Web obsahuje veľa stránok – a tie sú síce plné obsahu, no nie sú dostatočne prepojené so zvyškom webu. Pomocou sitemapu sa k nim vyhľadávač dostane.
  • Web je nový – ak máte nový web, ani vyhľadávač o ňom nevie, ak naň nesmerujú odkazy. Na základe odkazov dokáže objaviť nové stránky. Vtedy pomôže sitemap, ktoré odošlete do vyhľadávača.
  • Web obsahuje multimediálny obsah – napríklad správy Google, videá, obrázky.

Ako vytvoriť sitemap?

Ak ešte nemáte vytvorený sitemap môžete postupovať pomocou nasledujúcich krokov:

1. Vyberte si stránky, ktoré chcete, aby vyhľadávače prechádzali. Teda stránky, ktoré by ste aj chceli, aby navštevovali ľudia z vyhľadávania.

2. Vyberte si formát, ktorý budete používať. Možností je viac. Ak máte programátora, nemusíte sa o to starať.

Najpoužívanejším formátom je formát XML:

<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9“>
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2005-01-01</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
</urlset>

3. Vytvorte si sitemap. Aké sú možnosti?

  • môžete si ho vytvoriť ručne alebo pomocou vášho programátora
  • úplne jednoducho vám ho však taktiež dokážu vytvoriť sitemap generátory
  • ak používate systémy ako WordPress alebo Prestashop, sitemap vytvoríte pomocou nainštalovaného pluginu

4. Pridajte nový sitemap do vyhľadávača.

Ako sitemap pridať do webmaster tool?

Prv, než súbor sitemap pridáte do vyhľadávača, môžete si ho otestovať, či je správny a či neobsahuje chyby. Napríklad v tomto testovači.

Následne ho môžete pridať do vyhľadávača:

GOOGLE: https://www.google.com/webmasters/tools/sitemap-list
BING: https://www.bing.com/toolbox/webmaster

Ďalším spôsobom, ako informujete vyhľadávač o svojom sitemape je, že cestu k súboru dáte do robots.txt

Sitemap: http://example.com/umiestnenie_souboru_sitemap.xml

Alebo môžete využiť funkciu ping a odoslať požiadavok http GET ako: http://www.google.com/ping?sitemap=https://example.com/sitemap.xml

Sitemapy pre obrázky, videá alebo správy Google

Ak web obsahuje multimediálny obsah, bot môže mať problémy s čítaním informácií, ktoré obsahuje. To platí napríklad pre obrázky, videá alebo správy. Môžete tak vytvoriť samostatné sitemapy pre tento obsah:

Základný sitemap pre obrázky

<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9” xmlns:image=“http://www.google.com/schemas/sitemap-image/1.1”>
<url>
<loc>http://example.com/ukazka.html</loc>
<image:image>
<image:loc>http://example.com/obrazek.jpg</image:loc>
</image:image>
<image:image>
<image:loc>http://example.com/fotka.jpg</image:loc>
</image:image>
</url>
</urlset>

Základný sitemap pre videá

<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9” xmlns:video=“http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1”>
<url>
<loc>http://www.example.com/videa/vstupni_stranka_videa.html</loc>
<video:video>
<video:thumbnail_loc>http://www.example.com/miniatury/123.jpg</video:thumbnail_loc>
<video:title>Letní grilování steaků</video:title>
<video:description>Alkis ukazuje, jak pokaždé dosáhnout perfektně propečených steaků</video:description>
<video:content_loc>
http://streamserver.example.com/video123.mp4</video:content_loc>
<video:player_loc>
http://www.example.com/videoplayer.php?video=123</video:player_loc>
<video:duration>600</video:duration>
<video:expiration_date>2021-11-05T19:20:30+08:00</video:expiration_date>
<video:rating>4.2</video:rating>
<video:view_count>12345</video:view_count>
<video:publication_date>2007-11-05T19:20:30+08:00</video:publication_date>
<video:family_friendly>yes</video:family_friendly>
<video:restriction relationship=“allow”>IE GB US CA</video:restriction>
<video:price currency=“EUR”>1.99</video:price>
<video:requires_subscription>yes</video:requires_subscription>
<video:uploader
info=“http://www.example.com/uzivatele/jankuchar”>Jan Kuchař
</video:uploader>
<video:live>no</video:live>
</video:video>
</url>
</urlset>

Základný sitemap pre správy Google

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″ xmlns:news=”http://www.google.com/schemas/sitemap-news/0.9″>
<url>
<loc>http://www.example.org/business/article55.html</loc>
<news:news> <news:publication> <news:name>The Example Times</news:name> <news:language>en</news:language> </news:publication> <news:genres>PressRelease, Blog</news:genres> <news:publication_date>2008-12-23</news:publication_date> <news:title>Companies A, B in Merger Talks</news:title> <news:keywords>business, merger, acquisition, A, B</news:keywords> <news:stock_tickers>NASDAQ:A, NASDAQ:B</news:stock_tickers> </news:news>
</url>
</urlset>

Na čo si dávať pozor!

Sitemap je doplnok súboru robots.txt. V súbore robots.txt môžete vyhľadávač informovať, ktoré stránky nemá indexovať. Sitemap naopak, ktoré má prechádzať. Ak však niektoré stránky nemáte uvedené v sitemape, neznamená to, že nebudú indexované. Ak nechcete nejakú stránku indexovať, vylúčte ju v súbore robots.txt.

Sitemap nezaručuje, že budú všetky stránky indexované. Pomáha k indexácii, no nezaručuje ju.

Ak máte rozsiahly web, rozdeľte sitemap na viaceré časti. Jeden súbor môźe mať najviac 50 000 podstránok a maximálne 50 MB.

Sitemap, ktorý združuje ďalšie sitemapy, vyzerá nasledovne:

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<sitemapindex xmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″>
<sitemap>
<loc>http://www.website.com/sitemap1.xml</loc>
</sitemap>
<sitemap>
<loc>http://www.website.com/sitemap2.xml</loc>
</sitemap>
</sitemapindex>

Ak používate viacjazyčný web, uveďte informácie do sitemapu:

<?xml version=“1.0” encoding=“UTF-8”?>
<urlset xmlns=“http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9” xmlns:xhtml=”http://www.w3.org/1999/xhtml”>
<url>
<loc>http://www.example.com/english/page.html</loc>
<xhtml:link
rel=“alternate”
hreflang=“de”
href=“http://www.example.com/deutsch/page.html”/>
<xhtml:link
rel=“alternate”
hreflang=“de-ch”
href=“http://www.example.com/schweiz-deutsch/page.html”/>
<xhtml:link
rel=”alternate”
hreflang=“en”
href=“http://www.example.com/english/page.html”/>
</url>
</urlset>

Často býva chyba v tom, že sa súbor sitemap neaktualizuje a odkazuje na URL, ktoré už neexistujú.

Chýb, ktoré môžu vzniknúť pri tvorbe sitemapu je veľa, pozrite si preto Úplný zoznam chýb. Na druhej strane si z toho netreba robiť vrásky, nakoľko vo webmaster tool získate informácie, ak váš sitemap obsahuje chyby.

Na záver

Sitemap vám pomôže pri indexácii obsahu vášho webu vo vyhľadávačoch. Ak chcete, aby sa o vašom webe dozvedeli skôr a rýchlejšie alebo aby rýchlejšie odhalili štruktúru webu a jej obsah, sitemap je skvelý doplnok, ktorý by nemal chýbať na každom kvalitnom webe.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Vladimír Macko

Zakladateľ agentúry Marketing For You

Zakladateľ agentúry Marketing For You, ktorá ponúka online marketingové riešenia. Pracujem v oblasti online marketingu už vyše 8 rokov. Medzi moje špecializácie patrí SEO, AdWords a porovnávače cien.

Tento článok prináša

Marketingová agentúra zaoberajúca sa komplexnými marketingovými riešeniami. SEO, AdWords, Facebook, porovnávače či budovanie brandu. S veľkým odhodlaním pre spokojnosť klienta.


Posledné
Obľúbené
  • Kategórie

  • Podcasty

  • O nás

    Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.