
Vopred podotýkam, že v drvivej väčšine informácií v tomto článku používam analógiu vyhľadávač = Google. Odhliadnuc od našich západných susedov, kde ešte cca 10 % trhu s vyhľadávačmi zastupuje Seznam.cz, je dôvod jasný. Google má celosvetovo podiel cez 92 %.
Ale späť k téme. Ceny za platenú reklamu medziročne (2021 vs. 2022) vzrástli takmer v každom segmente. Priemerne sa CPL (Cost per Lead) zdvihlo o 19 %. Niektoré segmenty, ktoré boli počas pandémie utlmené (ako napríklad cestovanie), sa však po rozvoľnení opatrení pasujú s oveľa vyššími číslami. *zdroj searchengineland.com
Je teda logické, že SEO je stále atraktívna oblasť online marketingu a venovať by sa jej mal takmer každý biznis. A tam kde je dopyt, bude aj ponuka. Dal som si slušnú námahu vyhľadať na Slovensku indikátory Black Hat SEO a s potešením konštatujem, že ich je minimum. Ponuky na lacné a rýchle SEO zostávajú tabu. To ale nemusí nutne znamenať, že sa v praxi nepoužíva.
Dôležité však je, aby aj potenciálny klient vedel odhaliť podozrivé praktiky, pokiaľ sa rozhodne pre spoluprácu so SEO špecialistom, prípadne agentúrou. Cena je veľkým lákadlom a na úvodných stretnutiach by sme mali byť schopní spoznať, čo je v tejto oblasti reálne a čo nie. Ak totiž rozšírim svoje vyhľadávanie na zahraničné zdroje, rýchlo zistím, že Black hat SEO je stále v kurze.
VSUVKA: Hlavnou misiou a taktiež obchodnou stratégiou vyhľadávača Google je dať návštevníkovi najrelevantnejší možný výsledok. V takom prípade bude návštevník spokojný a bude využívať Google naďalej. Je preto v záujme samotného Google odhaľovať black hat taktiky.
Spomeniem zopár taktík, ktorým by ste sa mali oblúkom vyhnúť. Nie sú zďaleka všetky, no to však nie je predmetom článku.
1. Keyword stuffing
Toto je archaická metóda, ktorú Google pomerne výrazne trestá. Jej pointou bolo naplniť text kľúčovými slovami aj bez zmysluplnejšieho kontextu. Od roku 2013 ale existuje algoritmus Google Hummingbird (kolibrík), ktorý dáva väčší dôraz na prirodzený jazyk namiesto kľúčových slov.
Vo svojej podstate sa však mení aj zoraďovanie výsledkov pri vyhľadávaní. Snaží sa používať informačné modely, ktoré mapujú zozbieranú históriu hľadaní a uprednostnené kliky na výsledky.
2. Nákup nekvalitných backlinkov
Ďalšia často používaná metóda je nákup nekvalitných backlinkov. Tie sú spravidla získavané hromadne, a to z webov, ktoré tematicky nijako nesúvisia s tým promovaným. Je lákavé ich nakúpiť za nízku cenu, no Google sa proti tomuto taktiež bráni a takúto aktivitu trestá. Radšej sa venujte písaniu kvalitného obsahu, ktorý prípadne dosiahne relevantné spätné odkazy a zdieľania.
3. Spamboty a komentáre
Podobne ako pri backlinkoch platí, že ak je zdroj kvalitný, tak pomáhajú. Spam do toho ale rozhodne nepatrí. Kto pracuje s redakčnými systémami, isto neraz videl niečo podobné ako na obrázku nižšie:
Google tvdí (zdroj https://developers.google.com/search/blog/2022/04/webspam-report-2021), že v roku 2021 zachytil až 200-násobne viac spam stránok ako pred dvoma dekádami, keď sa touto problematikou začali zaoberať.
SpamBrain, ako Google vola svoj najúčinnejší nástroj proti spamu, vznikol v roku 2018. Odvtedy je neustále vylepšovaný. Medziročne (ref. 2020 vs 2021) zachytil až šesťkrát viac spam stránok. Toto zvýšilo podiel spam-free vyhľadávania až na 99 %.
4. AI generated content
Od roku 2021 Google spomína MUM (Multitask Unified Model), ktorý už veľmi pravdepodobne vstupuje aj do ovplyvňovania pozícií vo vyhľadávaní. Podľa článku https://www.marketingaiinstitute.com/blog/how-does-google-treat-ai-content sa pri pokuse použiť kompletne vygenerovaný obsah pomocou umelej inteligencie znížila návštevnosť v priemere o 17 % a pokles až o 8 pozícii vo vyhľadávaní.
Omnoho lepšie dopadli články, ktoré síce boli vygenerované použitím AI, avšak následne boli editované človekom. Je to však ďalšia rana pre takúto taktiku práce s obsahom.
Na záver by som chcel podotknúť, že kvalitný a relevantný obsah naďalej zostáva ako jeden z najdôležitejších faktorov pre dobré SEO. Ďalej je to rýchlosť načítavania stránky, responzivita a kvalitné odkazy. Je to beh na dlhú trať, avšak skratky sa v tomto prípade neoplácajú.