9. novembra 2021

Michal Grznár

SEO špecialista - Volis International
9. novembra 2021

7 spôsobov ako na linkbuilding v roku 2022

6 min čítanie

Linkbuilding a vhodne zvolená linkbuildingová stratégia je jednou z najdôležitejších súčastí dobrého SEO. Slúži na zvyšovanie Domain Authority (DA), ktorá napomáha tomu aby sa vaša stránka zobrazovala na vyšších pozíciách v rámci organických výsledkov vyhľadávania, v tzv. SERPe.

Linkbuilding je teda v skratke proces, v ktorom sa snažíme získať hypertextové odkazy z iných (autoritatívnych) webov, na ten náš.

Čím viac kvalitných webov bude pomocou spätných odkazov odkazovať na ten váš, tým silnejší bude váš web v rámci hodnotiaceho algoritmu, a preto sa bude vaša stránka zobrazovať v organických výsledkoch vyhľadávania na vyšších pozíciách.

Google už síce dlhšie o linkbuildingu prehlasuje, že mu nedáva takú váhu pri vyhodnocovaní vašej webovej stránky v rámci výsledkov vyhľadávania, no stále ide o jeden z top parametrov, na ktoré sa oplatí zamerať.

Existuje množstvo techník na získavanie odkazov na váš web. Niektoré z nich už patria na smetisko dejín a pozíciám vášho webu môžu iba uškodiť. SEO špecialista Michal Grznár z digitálnej agentúry Volis International vám predstaví najznámejšie z tých, ktoré by ste mali používať, ak chcete dosiahnuť presný opak.

Replikácia spätných odkazov konkurencie

Replikácia spätných odkazov konkurencie je linkbuildingová stratégia, pomocou ktorej sa snažíme o získanie spätného odkazu z domény, na ktorej má odkaz naša konkurencia. V podstate ide o použitie rovnakej / skopírovanie techniky vytvárania spätných odkazov, vašej konkurencie.

Ako na to? Stačí si pomenovať vašich konkurentov a pomocou nástrojov ako napríklad Ahrefs, SEMrush alebo SEO SpyGlass zistiť, odkiaľ získavajú na svoj web spätné odkazy. Následne sa pokúsiť z niektorej z týchto domén získať spätný odkaz aj pre váš web.

Odhalenie a oprava Broken Links

“Broken links” sú nefunkčné linky na “cudzom” webe. Zväčša ide o linky odkazujúce na už neexistujúce stránky (stavový kód 404).

Táto stratégia v prvom kroku zahŕňa nájdenie relevantných stránok vo vašom odvetví, ktoré by na vás mohli odkazovať a ktoré majú nefunkčné spätné odkazy. V druhom kroku ich oslovenie / kontaktovanie a navrhnutie aktualizácie nefunkčného spätného odkazu tak, aby ukazoval na relevantný obsah na vašej web stránke.

Výmena spätných odkazov / Barter

Bártrová výmena spätných odkazov s inou stránkou je jednou z najzákladnejších možností v rámci linkbuildingu. V minulosti šlo o jednu z najpoužívanejších techník a linky sa bártrovali po desiatkach či stovkách. Dnes by takéto masové vymieňanie odkazov poslalo váš web vo výsledkoch vyhľadávania strmhlav dole. Napriek tomu má v určitej miere stále svoj význam.

Dnes je táto technika vhodná predovšetkým na začiatku budovania spätných odkazov, pričom je nesmierne dôležité vymieňať si odkazy, len s relevantnými stránkami (teda partnermi, dodávateľmi a podobne).

Je dôležité, dbať na to, aby ste si vymieňali odkazy len s webovými stránkami s podobným obsahom a zameraním, aký má tá vaša, pričom treba dbať na kvalitu týchto odkazov, nie na ich kvantitu.

Guest blogging

Guest blogging, alebo po slovensky povedané “hosťovské blogovanie”, je linkbuildingová taktika, pozostávajúca z tvorby obsahu, ktorý bude umiestnený na inom webe (blogu) spolu so spätným odkazom na ten váš.

Hosťovské blogovanie je zväčša win-win situácia. Vy získate link a váš partnerský web zasa kvalitný obsah, ktorý pritiahne návštevníkov.

Registrovanie do katalógov

Registrovanie do katalógov je jednou z najjednoduchších linkbuildingových stratégií, ktorá je často krát zadarmo. Jediné, čo majiteľ web stránky musí urobiť je vyhľadať na internete vhodné katalógy, ako napríklad azet.sk, zoznam.sk, alebo zlatestranky.sk a zaregistrovať sa do nich.

Túto stratégiu treba však brať iba ako obohatenie vášho linkbuildingového portfólia. Podobne ako pri výmene spätných odkazov, ani tu neodporúčame registráciu do všetkých dostupných katalógov na internete, ale vybrať si len malé množstvo tých kvalitných (s vysokým Domain Ratingom, veľkou návštevnosťou,…), ktoré by nám pomohli v rámci SEO aktivít dosiahnuť lepšie výsledky.

Odporúčame tiež registrovať stránku do katalógov priebežne, po menších množstvách. Nárazová registrácia do veľkého počtu katalógov by v očiach vyhľadávačov nepôsobila prirodzene a mohla byť negatívny efekt na vaše pozície.

Nákup spätných odkazov

Časy, kedy vám dal niekto link len preto, že sa mu páčila vaša stránka, sú už dávno preč. Spätné odkazy dnes nájdete ako položku v cenníku väčšiny internetových médií. Preto niet divu, že ich kupovanie je dnes asi najčastejšou, najspoľahlivejšou a zároveň veľmi jednoduchou technikou.

Pri nákupe spätných odkazov môžeme v zásade rozlišovať dva základné spôsoby, a to:

Publikácia plateného (PR) článku s linkom

V zásade ide o veľmi jednoduchý proces, pri ktorom oslovýme médium, ako napríklad online magazín, za účelom publikácie nami dodaného článku, ktorý obsahuje spätné odkazy na náš web, či už na články na blogu, produkty, alebo samotnú doménu.

Výhodou je, že odkaz môžete získať z článku, ktorého obsah si sami napíšte aj zoptimalizujete, aby bol čo najviac “SEO friendly”. Nevýhodou sú vyššie náklady, keďže okrem linku platíte aj za publikovanie článku.

Získanie spätného odkazu v už existujúcom článku na webe

Ide o vyhľadanie už existujúceho, obsahovo relevantného článku, z ktorého by sme chceli kúpiť odkaz. Ideálne je, ak daný článok obsahuje aj vhodné kľúčové slovo, z ktorého môžeme linkovať na náš web.

Jeho výhodou spravidla nižší náklad, keďže platíte iba za link a tiež fakt, že môžete dohľadať relevantný obsah, ktorý už niekto napísal za vás.

Podľa najnovších odporúčaní Googlu (Google Guidelines), je vhodné platené odkazy označiť pomocou špeciálneho tagu v HTML kóde” rel=“sponsored”. Príklad takého zápisu by teda bol:

<a rel=“sponsored” href=“https://cheese.com/gouda_cheese”>Gouda</a>

Vytváranie a zdieľanie obsahu na sociálnych sieťach

Vytváranie obsahu a jeho zdieľanie na sociálnych sieťach zväčša nie je považované priamo za linkbuilding, no v tomto procese má svoj význam. Účelom samotného zdielania je čo najrýchlejšie zaindexovať svoju stránku v rámci vyhľadávačov.

Zdieľanie postov na socialnych sietach je nielen nápomocné za účelom rýchlejšej indexácie v rámci vyhľadávačov, ale taktiež môže výrazne pomôcť pri umiestnení stránky v rámci výsledkov vyhľadávania.

Taktiež nosí na váš web relevantnú návštevnosť a odkazuje na neho linkom, aj keď treba dodať, že ide tzv. “no follow” link. Tento druh linku neprenáša autoritu domény, no môže byť vhodný ako doplnok linkového portfólia.

Podobný význam ako sociálne siete má z tohto hľadiska aj tvorba video obsahu na YouTube.

Niekoľko užitočných rád na záver

V rámci linkbuildingu taktiež existuje niekoľko zásad, ktoré v jednoduchosti hovoria o tom, ako ho robiť správne. Tými najdôležitejšími, na ktoré vám odporúčame sa zamerať sú:

Relevancia linku

Nie všetky spätné odkazy, majú pre nás rovnakú váhu, záleží to najmä na kvalite odkazujúcej webovej stránky. V zásade sa neodporúča získavať spätné odkazov z webov s výrazne nižším Domain Authority.

Relevancia obsahu

V prípade získania spätného odkazu v už napísanom článku na inom webe, si dávame pozor na relevanciu jeho obsahu. T.j.: napríklad v akom kontexte je keyword spomenutý neodporúčame linkovať kľúčové slová v negatívny kontext, prípadne neodporúčame linkovať v článkoch, v ktorých je priveľa spätných odkazov.

Bohaté linkbuildingové portfólio

V rámci linkbuildingu je nesmierne dôležitá rôznorodosť spätných odkazov. Pýtate sa, čo to znamená? V jednoduchosti len to, že nie je dôležitý len počet / množstvo odkazov, ktoré smerujú na vašu webovú stránku, ale aj počet unikátnych domén (iných webov), ktorý je z hľadiska linkbuildingu dôležitejší.

V praxi to znamená, že väčšiu autoritu bude mať vaša webová stránka vtedy, ak bude na ňu odkazovať viac unikátnych domén. Narozdiel od prípadu kedy by na váš web odkazovala jedna stránka viacerými spätnými odkazmi.

Bohaté linkbuildingové portfólio však dosiahnete aj získavaním rôznych druhov odkazov – z médií, od partnerských stránok, z katalógov, diskusných fór, sociálnych sietí, či kvalitných nofollow odkazov (wikipedia, youtube a pod.)

Maximálne 3 spätné odkazy

V rámci linkbuildingu odporúčame vkladať 1-2, maximálne 3 spätné odkazy do jedného článku. Zo zásady odporúčame linkovať napríklad kategórie produktov (nie samotné produkty), články na blogu, prípadne homepage.

Nelinkujeme v perexe a nadpisoch

V rámci umiestnenia spätných odkazov si dávame pozor na to, aby sme tieto odkazy nevkladali do textu formátovaného ako perex (obsah, zhrnutie), nadpis alebo podnapis (H1, H2, H3,…H6).

Vyhnúť sa chybnému zalinkovaniu

Pri získavaní spätných odkazov si vždy skontrolovať zalinkovaný anchor text (kľúčové slovo s hypertextovým odkazom), či je zalinkovaný správne (celá jeho časť), či nie sú zalinkované aj medzery pred a za slovom, prípadne ak ide o viac slovné kľúčové slová, či sa nenachádza spätný odkaz v týchto slovách viac krát, a pod.

Nelinkujte stále ten istý anchor text

V snahe posilniť stránku na určité kľúčové slovo (alebo slová) často nastáva situácia, kedy sa vo väčšom množstve získavajú linky s rovnakým anchor textom (napríklad “Mikrovlnná rúra”). Odporúčame teda niekedy obmieňať jednotlivé anchor texty (napríklad “Mikrovlnné rúry”, “mikrovlnnej rúre”, “mikrovlnky”, “mikrovlnkou” a pod.).

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Michal Grznár

SEO špecialista - Volis International

Vo svete digitálneho marketingu sa pohybujem viac ako 5 rokov, no počítače, internet a online prostredie sú mojim hobby už od detstva. V rámci svojej práce SEO špecialistu, sa predovšetkým rád venujem analýzam kľúčových slov a následnému návrhu webových štruktúr, prípadne optimalizácií už existujúcich webových stránok, a to najmä po obsahovej stránke.

Tento článok prináša

Volis International je full servisová digitálna marketingová agentúra. Už vyše 10 rokov sa venuje SEO, výkonnostným kampaniam pre B2B a B2C klientov na Google, Facebooku a LinkedIne, tvorí digitálne stratégie a školí firmy. V posledných rokoch sa venuje okrem tvorbe webov, aj automatizácii a personalizácii digitálneho marketingu. Ako Google Premier agentúra bola ocenená naj na Digital Pie. Medzi jej portfólio klientov patrí napr.: Peugeot, Rolls Royce, Slovenské národné divadlo, SOS electronic, Slovakia Travel, Yeme, Fashion TV a iné.


Posledné
Obľúbené