Zaujíma ma
9. júna 2022

Filip Škultéty

CEO v spoločnosti Glidy
9. júna 2022

Najlepšie Google Chrome rozšírenia pre SEO špecialistu

8 min čítanie

Webový prehliadač Google Chrome patrí vo svete k tým najpoužívanejším. Podľa prieskumu oberlo.com tento prehliadač používa až 62,78 % používateľov. Na druhom mieste skončilo Safari s podielom 19,3 % a na treťom mieste je Firefox s podielom 4,2 %. 

Z vlastného pozorovania môžem konštatovať, že medzi marketérmi je Google Chrome v ešte väčšom zastúpení. Jedným z hlavných dôvodov je určite silná podpora praktických rozšírení do Google Chrome. 

V tomto článku vám ukážem najlepšie Google Chrome rozšírenia, ktoré používam pri SEO a zároveň sú úplne zadarmo.

On-page SEO rozšírenia

Detailed SEO

Tento plugin používam azda úplne najčastejšie. Prakticky okamžite po kliknutí vám zobrazí najpodstatnejšie informácie relevantné k SEO pre danú podstránku. Pozor, výsledky sa vzťahujú len na danú podstránku, nie naprieč celým webom. Pokiaľ chcete získať informácie do tabuľky všetkých podstránoki webu, odporúčam nástroj ScreamingFrog alebo Sitebulb

Rozšírenie vám zobrazí titulok stránky, meta popis, celú URL adresu, kanonický odkaz, robots tag, X-Robots-Tag, počet slov na danej podstránke, ako aj kompletnú štruktúru nadpisov. Nechýba ani počítadlo odkazov a ich rozdelenie na interné a externé odkazy, informácie o počte obrzákov a ich rozdelenie na tie, ktoré majú a nemajú vyplnený alt tag, ako aj implementované štruktúrované dáta tu nájdete takisto. 

Výhodou pluginu je aj zobrazenie dodatočných informácií napríklad o počte znakov či chyby, ktoré by sa mali odstrániť. 

RozšířeníDetailed SEO si môžete nainštalovať tu.

Screenshot zobrazenia informácií z Detailed SEO pre podstránku https://www.ecommercebridge.sk/core-web-vitals/

SEO Minion

Tento plugin som používal ešte predtým, ako som objavil Detailed SEO. Zobrazuje veľmi podobné informácie a má podobnú štruktúru. Je však o niečo menej používatesky prívetivý a načítanie jednotlivých informácií trvá o niečo dlhšie ako v prípade Detailed SEO. 

Okrem štandardných informácií, ktoré zobrazuje aj Detailed SEO, SEO Minion vám priamo na stránke dokáže vyfarbiť nefunkčné odkazy, ukázať realistický náhľad odkazu vo výsledkoch vyhľadávania alebo zobraziť prítomnosť stránky na rôznych trhoch. V poslednej aktualizácií pribudla aj funkcia overenia implementácie Hreflang tagov. 

Rozšírenie SEO Minion si môžete stiahnuť tu.

Hreflang Tag Checker

Toto rozšírenie do Google Chrome má len jednu jedinú úlohu, a to validovať implementáciu Hreflang tagov na vašej webovej stránke. Výhodou je, že vám zobrazí všetky potrebné informácie okamžite po kliknutí a jeho používanie je priam triviálne jednoduché.

Ak sa chcete dozvedieť niečo viac o  Hreflang tagoch, odporúčam tento článok od Ahrefs.

Hreflang Tag Checker si môžete stiahnuť na tomto odkaze.

Screenshot výsledkov Hreflang Tag Checker na webe Henkel.sk

Wappalyzer

Wappalyzer by sa mal nachádzať medzi rozšíreniami nielen SEO špecialistov, ale všetkých marketérov a developerov. Rozšírenie vám ponúkne veľmi rýchly prehľad o technológiách používaných na webovej stránke – napríklad od toho a na akom CMS je web postavený, cez pluginy až po databázy a analytické nástroje. Všetky tieto informácie získate na jedno kliknutie, a to úplne zadarmo.

Wappalyzer si môžete bezplatne stiahnuť tu.

Screenshot rozšírenia Wappalyzer z webu Glidy

LinkChecker

Určite ste sa ako SEO špecialisti dostali do situácie, že potrebujete na podstránke nájsť mŕtve odkazy alebo odkazy s parametrom follow alebo nofollow. Na analýzu môžete použiť nástroje ako ScreamingFrog alebo Sitebulb, avšak následné hľadanie konkrétneho odkazu priamo na webe môže byť náročnejšie. V tomto smere vám výborne poslúži práve LinkChecker. 

Po jednom kliknutí a chvíľke čakania vám rozšírenie vyfarbí všetky interné aj externé odkazy na webe a zobrazí dodatočné informácie. 

Rozšírenie LinkChecker nájdete na tomto odkaze.

Výsledok analýzy odkazov podstránky SEO kurzu na Skillmea.sk

Windows Resizer

Responzívnosť webových stránok na rôzne veľkosti obrazoviek je tu s nami už dlho a niekoľko rokov patrí aj k hodnotiacim faktorom Google. Samotný Google k tomuto vydal vlastný nástroj pre developerov Mobile Friendly Test. Ten vám však zobrazí len strohú informáciu, či stránka je alebo nie je responzívna. Môže sa však stať, že na rôznych zariadeniach síce stránka responzívna je, ale to, ako sa obrazovke prispôsobila, nemusí byť používateľsky prívetívé.

Na to, aby ste dokázali zistiť, ako sa stránka zobrazuje na rôznych zariadeniach, slúži práve rozšírenie Windows Resizer, ktorý je bezplatene dostupný v Chrome Store. 

Po načítaní webovej stránky si len rozkliknete rozšírenie, vyberiete zariadenie alebo rozlíšenie, ktoré chcete otestovať a voalá, vidíte z počítača web stránku tak, ako ju vidí napríklad používateľ iPhone 6. Rozšírenie ponúka aj funkciu rotácie, takže ak predpokladáte, že používatelia budú vašu stránku zobrazovať v mobilných zariadeniach na šírku, môžete si overiť aj takéto zobrazovanie.

Windows Resizer je bezplatne na Chrome Store.

Tag Assistant Legacy (by Google)

Webová analytika je súčasťou každého webu. Implementácia Google Analytics či Google Tag Managera sa môže zdať veľmi jednoduchá, avšak niekedy môže dôjsť k rôznym bugom a chybám pri implementácií. Viacnásobné vloženie toho istého útržku kódu či implementácia viacerých analytických nástrojov súčasne je bežná chyba, s ktorou sa pravidelne stretávam.

Niekedy potrebuje len zistiť ID daného analytického nástroja či overiť si správnosť implementácie okamžite po inštalácií na webovú stránku. Z pohľadu SEO, webovej analytiky a UX implementácie nadbytočného počtu analytických nástrojov môže viesť k spomaleniu webovej stránky či ovplyvňovaniu rôznych metrík, ako napríklad bounce rate (miera okamžitých odchodov). 

S týmto všetkým vám vie pomôcť rozšírenie priamo od Google – Tag Assistant Legacy (by Google). Na jedno kliknutie vám zobrazí implementované analytické nástroje z ekosystému Google, errorové hlášky či ID konkrétnych útržkov kódu. 

Tag Assistant Legacy (by Google) je voľne na stiahnutie tu.

Off-page SEO rozšírenia

SimilarWeb

Pokiaľ pri linkbuildingu hľadáte média či webové stránky na spoluprácu, jedným z hlavných kritérií je návštevnosť. Okrem návštevnosti vás môže zaujímať geografické rozloženie používateľov, miesto v rebríčku najnavštevovanejších stránok, kategória či podiel návštevnosti z rôznych marketingových kanálov. 

Všetky tieto informácie môžete získať priamo od daných webových stránok (ak chcú tieto informácie s vami zdieľať). Približné dáta a odhadované výsledky však viete získať okamžite, a to vďaka rozíšreniu SimilarWeb. Ten vám okrem vyššie spomínaných informácií zobrazí aj najpodobnejšie stránky. Vďaka tomu sa budete môcť v jednotlivých oblastiach a trhoch dostať k novým a novým kontaktom.

Pozor! Všetky informácie sú len odhadované a môžu sa od reality líšiť. Z môjho testu z roku 2018 pri analýze 80 webových stránok, ku ktorým som mal priamo prístup cez Google Analytics, bola odchýlka v náštevnosti v priemere 17 %. Aj napriek tomu vám dokáže tento nástroj ponúknúť základné informácie o tom, či má vôbec zmysel tráviť čas kontaktovaním webu alebo nie. V prípade menších webových stránok pod 50 000 používateľov mesačne sa vám však žiadne dáta nezobrazia. 

Plugin si nainštalujete na tomto odkaze.

Náhľad informácií z rozšírenia SimilarWeb pre portál staritup.sk

PRO TIP: Veľké slovenské média odovzdávajú svoje dáta dobrovoľne a presne do nástroja IAB Monitor. Európska alternatíva pre IAB Monitor je GemiusRating.

VStat2

Pokiaľ sa vám nezobrazia dáta k nejakému webu cez SimilarWeb, existuje “osekaná” verzia aj v podobe VStat2. Vo free verzii si musíte na dáta počakť 5 sekúnd, ale následne uvidíte informácie o návštevnosti aj pri menších weboch. Nástroj zobrazuje dáta pre web ako celok a nie pre jednotlivé podstránky. 

Nástroj si do svojho Google Chrome nainštalujete tu. 

Informácie o návštevnosti interez.sk z rozšírenia VStat2

Ahrefs SEO Toolbar

Toto rozšírenie priamo od Ahrefs vám ponúkne ďalšie dôležité informácie pre rozhodovanie, ktoré potrebujete pri linkbuildingu. Pri získavaní odkazov pre váš web by ste sa okrem návštevnosti mali pozerať aj na metriky ako Domain Rating, URL rating, počet odkazov, počet odkazovaných domén alebo počet kľúčových slov, na ktoré sa web zobrazuje v Google. 

Všetky tieto informácie vám v tenkej lište na vrchu stránky zobrazí práve rozšírenie do Google Chrome – Ahrefs SEO Toolbar. Jeho nevýhodou však je, že musíte byť registrovaný do Ahrefs a mať zaplatený aspoň základný balík. 

Plugin si môžete stiahnuť tu.

Screenshot toolbaru pre web ecommercebridge.sk

Ďalšie rozšírenia Google Chrome, ktoré používam aj mimo SEO

Okrem SEO rozšírení do Google Chrome používam aj množstvo iných pluginov, ktoré sú pre mňa každodennými pomocníkmi. Pre rýchly prehľad prikladám ich kompletný zoznam aj s krátkym popisom:

Facebook Pixel Helper – slúži na kontrolu implementácie Facebook pixelu.

Lightshot – spraví screenshot obrazovky, do ktorého si môžete následne dokresliť rôzne šípočky, čiarky či zvýraznenia a bez potreby ukladania do počítača len skopírovať a prilepiť kam potrebujete. 

LastPass – používame ho ako celá agentúra na správu hesiel a generovanie bezpečných hesiel do všetkých nástrojov. Rôzne heslá si následne vrámci vytvorených tímov zdieľame medzi sebou automaticky. 

Toggl Track – meranie času nad jednotlivými úlohami. Využívame integráciu s CRM Asana. 

Read on Remarkable – pokiaľ ste aj vy podlahli digitálnemu zápisníku Remarkable, môžete si jednoducho poslať akúkoľvek stránku či článok priamo do čítačky. 

WhatFont – zapnete rozšírenie a myšou namierite na text, ktorého font, veľkosť, váhu a farbu chcete zistiť.

Visibug – chcete kolegom ukázať, kde chcete mať umiestnené tlačidlo alebo zistiť ako by to vyzeralo s inou farbou? Visibug vám umožní bez znalosti programovania a Photoshopu upravovať web a následne výsledok screenshotnuť. 

Google Analytics Debugger – nástroj, ktorý používam, keď mi niečo nefunguje pri implementácií Google Analytics.

Grammarly for Chrome – pokiaľ píšte emaily a správy v anglickom jazyku, môže sa sem-tam nejaká chybička objaviť. Práve tento plugin mi pomáha eliminovať takéto chyby či preklepy.

Streak for Gmail – ak používate Gmail alebo máte svoj pracovný email napojený na G-Suite, tento plugin vám ponúka integrované CRM priamo v emailovej stránke. Ja osobne ho však používam na trackovanie otvárania e-mailov, kedy sa spolu s e-mailom odošle aj kúsok analytického kódu a následne vidíte, či a koľko krát bol váš email otvorený druhou stranou a aké zariadenia bolo pri tom použité.

Google Chrome rozšírenia dobrý sluha, zlý pán

Rozšírení do Google Chrome je neúrekom a na každý problém existuje niekoľko riešení. Má to však jednu veľkú nevýhodu. Google Chrome je známy tým, že si rád ukusne z vašej RAM pamäte celkom významný podiel. Čím viac Google Chrome rozšírení budete mať nainštalovaných, tým viac RAM pamäte si vypýta každá jedna otvorená karta.

Ak teda máte menej ako 16GB RAM, odporúčam si dobre vybrať pluginy, ktoré plánujete používať na dennej báze. Pluginy, ktoré otvoríte raz za čas, si dokážete rýchlo stiahnuť a následne na 2 kliknutia odinštalovať. 

Pri používaní všetkých pluginov, ktoré som vyššie uviedol mi každé nové okno odhryzne z RAM pamäte cca 300–400 MB.

PRO TIP: Na záver sa s vami ešte podelím o jeden marketingový life hack. Často sa na webovú stránku potrebujete pozrieť ako neprihlásený používateľ či bez uložených Cache dát. Na to skvele funguje otvorenie stránky v režime Inkognito. Pokiaľ chcete mať svoje rozšírenia dostupné aj v režime Inkognito, musíte si ich v nastaveniach Google Chrome zapnúť. V pravom hornom rohu kliknite na ikonku 3 bodky, následne “Nastavenia”, v ľavom menu nájdite “Rozšírenia”. Pri danom rozšírení kliknite na tlačidlo “Podrobnosti”. V časti “Povoliť v režime inkognito” prepnite ukazovateľ do polohy “ON”.

Získaj novinky ako prvý

Prihlásením sa do noviniek súhlasíš s ich odberom a týmto úprimným dokumentom, ktorý sme k ochrane osobných údajov pripravili.

Autor článku

Filip Škultéty

CEO v spoločnosti Glidy

Založil som online marketingovú agentúrú Glidy, ktorá sa špecializuje na SEO a PPC kampane. V online marketingu sa pohybujem od roku 2010. Začínal ako SEO špecialista na voľnej nohe, prešiel som stážami a junior pozíciami v agentúrach v Bratislave a Prahe a popri práci pravidelne prednášam o výkonnostnom online marketingu na FMK UCM v Trnave a FMUK v Bratislave. Špecializujem sa najmä na SEO, PPC kampane, digitálnu stratégiu a expanziu commerce projektov v rámci EÚ.

Tento článok prináša

Glidy je špecializovaná online marketingová agentúra zameraná na marketing vo vyhľadávačoch ako Google ✓, Seznam ✓ či Bing ✓. Našim klientom pomáhame získať nových zákazníkov z internetu práve v momente, keď vyhľadávajú vaše produkty či služby.


Posledné
Obľúbené