5 min. čítanie

Na čo si dávať pozor z hľadiska SEO pri rebrande (zmene domény) CMS?

Článok rozdelím na niekoľko častí z pohľadu dostupného času na migráciu a zameriam sa najmä na technickú časť.

Matej Karaba Matej Karaba
Long-term Impact & Business Consultant v Opinest
Na čo si dávať pozor z hľadiska SEO pri rebrande (zmene domény) CMS?

Aký je rozdiel medzi rebrandom a zmenou CMS?

Rozdiel medzi rebrandom, resp. zmenou domény a zmenou CMS je najväčší v tom, že pri zmene CMS sa spravidla menia technické aspekty webu, tzn. robots.txt, štruktúra filtrov, štruktúra URL, zatiaľ čo pri rebrande sa mení doména – pre účel tohto článku.

Idylka – Mám cca 3 mesiace na migráciu webu

V prípade, že je dostatočný časový priestor na zmenu (minimálne jeden mesiac, ideálne aspoň 3 mesiace), tak zo SEO pohľadu je ideálne postupovať takto:

V prvom kroku si pripravíme plán aktivít s jasnými termínmi.

Ak sme nemali pod správou pôvodný web, spravíme technickú analýzu. V nej sa zameriame najmä na analýzu indexácie. Zadáme vývojárom úpravy v rámci prípravy na migráciu, najmä čo sa týka úprav robots.txt a meta robots, avšak v takom prípade nemusia byť 3 mesiace dostatočná doba, to treba odsledovať.

Najčastejší problém

Často je žiadané odindexovať napr. výsledky vyhľadávania alebo odindexovať zvyčajne tri a viac hodnôt parametrov filtra v závislosti od analýzy kľúčových slov, resp. relevancie vzniknutých longtailov z filtrov. V prípade, že klient nemá spracovanú analýzu kľúčových slov, postupne ju spracovávame a pripravujeme obsahový plán.

Druhým krokom je technická analýza nového webu na testovacej doméne, v rámci ktorej zadávame programátorom úpravy, ktoré by mohli komplikovať migráciu, tzn. pozeráme sa sitemapu, robots.txt, onpage dáta, štruktúru filtrov a pod. tak, aby sme dokázali premigrovať všetky URL adresy na nové.

Najčastejší problém

Často narazíme na to, že nový web na testovacej doméne má povolenú indexáciu – to riešime ako prvé, aby nám nevznikali po migrácii duplicity. Na novom webe kontrolujeme premigrované dáta – H1, meta description, title, počet produktov, kategórií atď.

Tretím krokom je presmerovacia tabuľka. Cez nástroj Screaming Frog precrawlujeme pôvodný a nový web, vytiahneme dáta z Google Search Console a Google Analytics a napárujeme všetky URL na nové, tzn. produktové stránky, stránky kategórií, technické stránky, blogy, výsledky filtrácie, … V prípade, že je možné nový systém vybudovať na rovnakých URL adresách ako pôvodný, je to ideálna cesta. To, žiaľ, nie je bežný prípad a môže byť veľmi nákladný, pretože každý systém má svoju logiku za tvorbou URL adries.

Dôležitou súčasťou migrácie je dostať testovaciu verziu nového webu na finálny server a spraviť záťažové testy. Nový server by mal byť lepší a rýchlejší ako pôvodný.

Ideálny čas presunu pôvodného webu na nový je noc, pretože pravidelne na niekoľko hodín web vyradíme z prevádzky, či už samotnou migráciou alebo problémami vzniknutými hneď po spustení. V prvom kroku sa upraví DNS záznam domény na nový server, cez 301 (permanent redirect) sa presmerujú všetky URL adresy na základe tabuľky presmerovania (ideálne priamo na serveri a nie aplikačne kvôli rýchlosti), následne sa web kontroluje po funkčnej, dátovej a technickej stránke.

Hneď v nadväznosti na úspešnú migráciu upravujeme cieľové URL v kampaniach a kontrolujeme portfólio spätných linkov, či nemáme odkazy na iné status codes (stavové kódy) ako 200.

Pri rebrande bez zmeny systému je oveľa podstatnejšia komunikácia zmeny brandu v rámci kampaní. Tento proces vyžaduje dlhšiu prípravu a dozviete sa o ňom viac v pripravovanom článku od kolegu Martina Matušku na našom webe.

Pri zmene systému aj pri rebrande je nutné rátať s poklesom organickej návštevnosti. Preto vždy podporujeme prechod offpage aktivitami – linkbuildingom, postupnými úpravami onpage faktorov, rozširovaniu obsahu webu a širšiemu pokrytiu kľúčových slov na základe analýzy kľúčových slov.

Málo času – Potrebujem čo najskôr premigrovať web

Predpokladám, že každému SEO špecialistovi sa stalo, že prvou informáciou o migrácii bol deadline “zajtra”, resp. za pár dní. Nazval by som to nočnou morou, aj keď na sny v takom prípade nie je čas. Nemáme čas na plánovanie presunu, ani na úpravy webov. Spravidla volíme zrýchlený postup, riešime aktivity počas dňa aj noci a nasadzujeme na to ešte širší tím:

  • Technická analýza nového webu a vypracovanie prioritizácie zadaní na úpravy
  • Presmerovacia tabuľka
  • Záťažový test serveru, ak je dosť času
  • Presun webu
  • Rýchla kontrola funkčného stavu, technického stavu webu a premigrovaných dát
  • Úpravy kampaní a kontrola backlinkového portfólia
  • Urgovanie programátorov na čo najrýchlejšie úpravy najproblematickejších miest

V takomto prípade počítame s vyšším poklesom organiky a preto okrem posilneného linkbuildingu začíname hneď po spustení intenzívne pracovať na ladení onpage faktorov a rozširovaniu obsahu webu.

Záchrana – Pomooc! Premigroval som web a rapídne mi klesá organika

Niekoľko krát sme riešili aj takú situáciu, že nás klient oslovil už po migrácii s tým, že mu organická návštevnosť rapídne klesá – web sa premigroval bez presmerovania. V takýchto prípadoch sa snažíme čo najskôr zachrániť to, čo ešte nie je odindexované.

  • Ak máme dostupný pôvodný web, tvoríme presmerovaciu tabuľku
  • Ak pôvodný web dostupný nemáme, pomocou Scrapeboxu si stiahneme všetky URL adresy, ktoré má Google zaindexované a k ním párujeme nové URL
  • Zároveň plánujeme technické úpravy nového webu, pridávame ihneď linkbuilding, správu obsahu a návštevnosť sa v tomto prípade prípade snažíme nahnať najmä platenými kampaňami, aby sme udržali klesajúci obrat.

Na čo si pri presmerovaní treba dať pozor?

V rámci presmerovania je dôležité si dať pozor na SSL certifikát a správne presmerovanie z http na https, presmerovanie s/bez www na druhú alternatívu a presmerovanie URL adries s alebo bez “/” na konci na jednu z týchto riešení. Niektoré systémy automaticky pridávajú lomítko na koniec URL adresy a potom môžu vznikať duplicity.

Tipy na záver:

  1. Pripravujeme nadstavbu článku k migrácii/rebrandu, ktorý bude obšírnejšie spracovávať túto tému aj z pohľadu ostatných, ako technických aspektov. Zostaňte naladení, čoskoro doplníme link.
  2. Padla vám organická návštevnosť? Prečítajte si, ako ovplyvnil májový Google core update váš e-shop.
Zdieľať článok
Matej Karaba
Long-term Impact & Business Consultant v Opinest

Matej pôsobí v oblasti vývoja, biznis konzultácií a tvorby dlhodobých stratégií pre veľké e-commerce projekty.

Tento článok ti prináša

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Čo ukazujú globálne trendy z Ázie a Tichomoria?
3 min. čítanie

Čo ukazujú globálne trendy z Ázie a Tichomoria?

Nedávna správa spoločnosti KPMG o nákupných zvyklostiach a trendoch v ázijsko-pacifickej oblasti poskytuje cenné poznatky, ktoré môžu využiť aj české a slovenské e-commerce firmy. Napriek geografickému zameraniu štúdie, správanie a preferencie spotrebiteľov vykazujú trendy, ktoré sú relevantné na celom svete. Ich pochopenie môže firmám pomôcť prispôsobiť sa a prosperovať.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+