4 min. čítanie

Linkbuilding – ako funguje budovanie spätných odkazov

Ak napíšete článok na web, no nesmeruje naň žiadny odkaz z iných stránok, vo vyhľadávaní ho tak skoro nenájdete. Aby ho Google mohol nájsť, potrebujete získať odkazy z iných webových stránok.

Andrej Laciak Andrej Laciak
SEO analytik v Paravan Interactive
Linkbuilding – ako funguje budovanie spätných odkazov

S tým súvisí linkbuilding – proces získavania spätných odkazov (linkov) smerujúcich na váš web. Z pohľadu SEO je to veľmi dôležitý faktor. V tomto článku si vysvetlíme, ako budovanie odkazov funguje. 

Na čo potrebujeme spätné odkazy?

O linkbuildingu už určite počul každý, kto chce svoj web alebo e-shop posunúť o level vyššie. Podľa slov Andrey Lipattsev je jedným z troch hlavných faktorov ovplyvňujúcich pozície v Google vyhľadávaní. Do top 3 sa okrem linkbuildingu zaraďuje aj RankBrain a obsah.

Spätné odkazy a ich anchor texty pomáhajú Google priradiť webovým stránkam vhodné kľúčové slová. Vďaka tomu sa linkbuilding stáva súčasťou mnohých praktík, ktoré sa používajú pri optimalizácii pre vyhľadávacie nástroje (SEO).

Spätné odkazy sú dôležitým signálom pre Google, že váš web je kvalitným zdrojom, ktorý si zaslúži spätný odkaz z iných webov. 

Ako na kvalitný linkbuilding

Staré známe: „Čím viac odkazov, tým lepšie.“ už dnes neplatí. Záleží aj na ich kvalite. Nie každý odkaz má tú istú hodnotu, niektoré môžu mať dokonca na vaše stránky negatívny vplyv. 

Získavanie spätných odkazov je dlhodobý a náročný proces. 

Preto by ste mali svoj čas investovať iba do toho správneho spôsobu a vyhnúť sa tzv. black hat praktikám. Ak vám záleží na dlhodobej životaschopnosti vášho webu, mali by ste vytvárať odkazy prirodzene a vyhnúť sa ich kupovaniu alebo vymieňaniu. Minimálne to nerobte vo veľkej miere, porušuje to pravidlá Google pre linkbuilding.

Sústreďte sa najmä na to, aby boli články písané s ohľadom na SEO, web mal správnu štruktúru, a píšte o zaujímavých a vyhľadávaných témach, ktoré ľudia radi zdieľajú aj na sociálnych sieťach.

Myslite aj na to, že každý link má inú váhu. Odkaz zo stránky, ktorú nikto nenavštevuje, obsahuje málo textov, má neaktuálny obsah (prípadne iba platené články) a nie je obsahovo blízka vášmu webu, bude mať menšiu hodnotu ako odkaz z webu, ktorý sa venuje podobnej téme ako ten váš a tvorí si vlastný obsah. 

Samozrejme, faktorov, ktoré môžete sledovať pri výbere webu je omnoho viac. Doménová autorita, počet podstránok zobrazujúcich sa vo vyhľadávaní, technické spracovanie webu.

Budujte spätné odkazy aj na vlastnom webe

Externý linkbuilding zvýši povedomie o vašom webe a je dôležitý aj pre vyhľadávače a ich algoritmy. Vytvárať sieť odkazov sa však oplatí aj na vašej stránke.

Odkazy, ktoré prepájajú podstránky v rámci jedného webu nazývame interným linkbuildingom. Kvalitné interné linkovanie ponúkne čitateľovi viac informácií o téme a postará sa o lepšiu používateľskú skúsenosť.

Z pohľadu SEO môžu interné spätné odkazy urýchliť indexáciu webu, no nemajú takú váhu ako externé odkazy.

Linkbait – prvá pomoc pre zdieľanie odkazov

Získať spätné odkazy nie je ľahké. Môžete tvoriť veľmi hodnotný a odborný obsah, no ľudia nemusia mať potrebu ho ďalej zdieľať. Dozvedeli sa to, čo potrebovali, a tým to pre nich končí. Podľa štúdie na moz.com nemá žiadne spätné odkazy až 75 % článkov. 

A preto vznikol linkbait. Linkbait alebo linkbaiting je tvorba obsahu, ktorého hlavným cieľom je získať spätné odkazy.

Ak chcete, aby sa aj váš obsah stal linkbaitovým, začnite: 

  1. Publikovať užitočné a vyhľadávané nástroje, ako napr. kalkulačky, ankety, kvízy, testy a súťaže, ktoré prilákajú návštevníkov,
  2. zapájať návštevníkov do tvorby obsahu vášho webu prostredníctvom komentárov,
  3. prinášať informácie ako prvý/-á,
  4. šokovať, hodnotiť a nezaškodí ani trocha bulváru. 🙂

Registrácia webu do katalógov už neznamená to, čo pred 10 rokmi

Aj slovenských katalógov dnes už nie sú stovky, ale iba desiatky. Napriek tomu, aj dnes ešte nájdete množstvo článkov alebo ponúk na registráciu. 

Zaregistrovať sa však oplatí iba do tých najznámejších:

  • atlas.sk – iba s IČO
  • centrum.sk – iba s IČO
  • azet.sk – iba s IČO
  • zoznam.sk

Získate tým pomerne silný spätný odkaz + tu je šanca, že si niekto váš web cez katalóg priamo vyhľadá. Registráciou do množstva katalógov by ste síce dosiahli veľké množstvo odkazov, väčšina z nich by však pre vás nemala nijakú hodnotu.

Veľa odkazov z katalógov môže byť dokonca označených ako „spam“. 

Na linkbuilding by ste mali myslieť už od začiatku fungovania webu. Keďže býva budget hlavne spočiatku na tieto aktivity obmedzený, môžete spojiť linkbuilding s PR. Získate tým výhodu oproti konkurencii – zapracujete na zlepšení svojej pozície vo vyhľadávaní, a tým zvýšite návštevnosť vášho webu. 

Zdieľať článok
Andrej Laciak
SEO analytik v Paravan Interactive

SEO analytik v agentúre Paravan Interactive. Neustála analýza, aktualizácia, linkbuilding, tvorba SEO strátégií a ich vyhodnocovanie.

Tento článok ti prináša

Paravan Interactive

Paravan Interactive je online marketingová agentúra s 19 ročnou históriou inovatívneho a efektívneho online marketingu. Ponúka služby ako SEO, Google Ads, Facebook Ads a mediálne plánovanie. Snaží sa odkrývať potenciál digitálneho marketingu a pomáhať svojim klientom byť viditeľnými a úspešnými v online prostredí.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
LinkedIn spúšťa Boost kampane. Sľubuje rozšírenie dosahu a získavanie leadov
3 min. čítanie

LinkedIn spúšťa Boost kampane. Sľubuje rozšírenie dosahu a získavanie leadov

Prichádzajú LinkedIn Boost kampane – nová funkcia, ktorá firmám umožňuje propagovať príspevky na generovanie leadov. Z organických príspevkov sa stanú reklamy a rozšíria si dosah. Ako pristúpiť k novému nástroju a ako ho efektívne ho využiť? Pozrieme sa na to, čo novinka prináša a ako ju spustiť. Výhodou je, že je prístupná globálne a môžeme […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Politické reklamy a telekomunikácie menia dynamiku reklamných investícií v USA
3 min. čítanie

Politické reklamy a telekomunikácie menia dynamiku reklamných investícií v USA

Ešte tento rok čaká americký trh digitálnej reklamy výrazný nárast. Na čele výdavkov sú telekomunikačné služby, maloobchod a spotrebný tovar. Svoj vplyv na reklamný priestor ukazujú aj prezidentské voľby. Reklama USA si podľa všetkého aj naďalej ako kľúčové zachováva investície do sociálnych médií a grafickej reklamy. Výdavky dosiahnu rekordných 302 miliárd USD, čo signalizuje dynamický […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Kto sa vyzná v digitálnom správaní Baby Boomers? Leží tu nevyužitá príležitosť pre e-commerce
3 min. čítanie

Kto sa vyzná v digitálnom správaní Baby Boomers? Leží tu nevyužitá príležitosť pre e-commerce

Čo sa páči Gen Z? Kde nájdeme Gén Z? Ako osloviť Gen Z? Okolo mladých dospelých sa sústreďuje pozornosť v mnohých článkoch aj prednáškach. Nový report však odhaľuje prekvapivý trend, ktorý môže ovplyvniť marketingové stratégie. Baby Boomers, generácia narodená medzi rokmi 1946 a 1964, prechádza digitálnou revolúciou. A tú mnoho značiek zatiaľ prehliada.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+