7 min. čítanie

On-page vs. off-page SEO. Ako ho využiť naplno?

Je dôležitejšie SEO optimalizáciu riešiť v rámci vlastného webu, alebo budovať externé prelinkovania a uverejňovať články na domény s dobrou autoritou?

Michal Tvrdoň Michal Tvrdoň
Digital Marketing Specialist v CREATIVE sites
On-page vs. off-page SEO. Ako ho využiť naplno?

Case studies, články, prezentácie, rozhovory, videá, tutoriály. A stále iné, no zároveň relevantné informácie. O tom je svet SEO. Kto už googlil SEO optimalizácia, SEO tipy, on-page alebo off-page SEO, vie o čom píšeme. Odporúčaní a ciest ako zlepšiť pozície v organických výsledkoch vyhľadávania je hneď niekoľko. Jednotný postup a návod na dosiahnutie prvého miesta v Google nenájdete.

On-page SEO sa zameriava na úpravu dát priamo na stránke, či už ide o e-shop alebo iný typ webstránky. V rámci nastavení webu, veľkosti obrázkov, textov s kľúčovými slovami alebo prelinkovaní produktov s blogom dokážete ovplyvniť to, ako web bude vnímaný Googlom. Na základe vašich úprav neskôr zistíte, či ste sa posunuli v priečkach organického vyhľadávania vyššie.

Off-page SEO na druhej strane, (ak máte základy angličtiny, tak viete) rieši autoritu vášho webu. Viete ju ovplyvniť skrz relevantné externé prelinkovania z high authority domén, PR články, či spoluprácou s blogermi alebo influencermi.

Pokiaľ odvediete kvalitnú prácu, dáte si záležať na relevantnom a unikátnom obsahu vášho webu a skombinujete ho s externým prelinkovaním na overených doménach, ste na dobrej ceste. Čo všetko ale môžete urobiť, aby bol výsledok čo najlepší?

Optimalizujte obsah vášho webu

Výhodou on-page SEO je, že môžete priamo ovplyvňovať obsah vášho webu. A práve unikátny obsah je to, čo by mal zohľadniť pri optimalizácii každý. Blogy, texty ku kategóriám, popisy produktov a rôzne iné texty na vašom webe by mali mať relevantný obsah, ktorý zaujme a obohatí čitateľa novými poznatkami. Samozrejme rovnaké texty nezverejňujte mimo vášho webu. Duplicita je pre SEO škodlivá a je lepšie sa jej vyhnúť.

Pri písaní textov na web nezabudnite na štylizáciu textu. Píšete text nielen pre optimalizáciu, no najmä pre ľudí, ktorí ho budú čítať. Preto sa vyhnite prílišnému vkladaniu kľúčových slov a zamerajte sa taktiež na vizuálnu stránku. Odseky, zvýraznené slová boldom a relevantne vložené linky = Ideálny blog.

Keď už sme pri blogoch, nezabúdajte na aktualizáciu starších textov a zároveň na pridávanie nových. Pokiaľ chcete na stránke udržať návštevnosť a mať stále zaujatých a aktívnych návštevníkov, optimálne je pridávať dva blogové články týždenne. Áno, je to niekedy náročné, no vo výsledku sa vám to oplatí a Google vás bude mať rád, rovnako ako vaši návštevníci.

Často sa dozviete o potrebe H1 nadpisu a podnadpisov (H2, H3…) v texte. Pokiaľ je nadpis naformátovaný ako H1, nič tým nepokazíte. I keď Google vie veľmi dobre hodnotiť obsah webu aj podľa vizuálu stránky, prečo mu nenašepkať, ak máte možnosť? Nezabudnite na to, aby nadpis obsahoval kľúčové slovo. Tiež nezabudnite používať i podnadpisy – text bude čitateľnejší a návštevníci sa v ňom budú lepšie orientovať.

Vkladáte na web, alebo e-shop obrázky s názvom podobným ako IMG2145.jpg? Pred uploadom zmeňte názov súboru na relevantný k produktu alebo blogu a nezabudnite na alt tag. Pokiaľ sa obrázok z rôznych príčin nenačíta, užívateľovi sa zobrazí namiesto neho alt tag a zároveň dávate informáciu vyhľadávaču, čo sa na obrázku nachádza.

Všimli ste si, že keď využívate Google vyhľadávanie, URL adresa sa zobrazuje nad nadpisom? Aj do URL adresy vložte kľúčové slovo. Krátka a výstižná webová adresa je ďalším faktorom, ktorý môže pozitívne ovplyvniť vašu pozíciu na Google a taktiež zvýšiť mieru prekliku.

Vo vyhľadávaní sa okrem URL adresy samozrejme zobrazí aj text, rozdelený na title tag a meta description. Pomôžte Googlu a ukážte mu v textoch, o čom je obsah na webe. Použite kľúčové slová, zaujmite potenciálnych návštevníkov dobrým popisom a zvýšte si mieru prekliku.

Dobrý title tag s kľúčovým slovom doplnený o metapopis s kvalitnou informáciou je pomerne dôležitý faktor pre zlepšenie CTR. Nezabudnite však na obmedzenie množstva textu – title tag by mal obsahovať maximálne 60 znakov a metapopis od 50 do 160 znakov.

Rozhodne nepoužívajte rovnaký metapopis na všetky stránky na webe a zapracujte na ich úprave. Môže sa vám to vyplatiť a touto jednoduchou úpravou si môžete zvýšiť dokonca niekoľkonásobne návštevnosť na webe. Zároveň napríklad Facebook pri zdieľaní využíva meta popis ako link description, takže šup šup do úpravy metadát. Naopak, meta kľúčové slová nie je potrebné riešiť a pokojne ich vynechajte.

Ako ste na tom s rýchlosťou načítania webu? Čím rýchlejšie sa načíta web, tým lepšie pre Google, užívateľov, a koniec koncov i vás. Obmedzte spúšťanie externých skriptov a zmenšite zbytočne veľké súbory, ktoré zhltnú množstvo dát, kým sa načítajú.

A čo tak responzivita pre mobilné zariadenia? Mobile first indexovanie je už niekoľko rokov zaužívaný postup, ako Google rankuje nové weby a preto je vhodné mať responzivitu vyriešenú už od spustenia webu.

On-page SEO faktory, na ktorých záleží a ktoré je dobré mať nastavené správne, teda sú:

  • kľúčové slová a ich obsah v textoch a URL adrese (množstvo, umiestnenie)
  • nadpisy H1, H2 … v textoch, popisoch a blogoch
  • rýchlosť webu – zlepšite rýchlosť načítania, optimalizujte skripty a obrázky
  • interné prelinkovanie – linkujte medzi sebou stránky na vašom webe
  • metadata – metanadpisy a metapopisy s kľúčovými slovami a bohatou informáciou
  • unikátny obsah – nekopírujte, tvorte vlastný obsah
  • obsah s cennými informáciami – dodajte niečo relevantné, nové a cenné návštevníkom webu

Za hranicami webu sa nekončí svet SEO

Naopak, otvára sa nový, často nepoznaný svet plný možností, ako z obyčajného webu urobiť renomovaný, kvalitný a overený web, či e-shop. Využite sociálne siete, fóra, domény s vysokou page a domain authority na externé prelinkovanie. Oslovte influencerov a blogerov. Zamerajte sa na Google My Business a spravujte si fotografie, popis a recenzie. Ako na to?

Zdieľateľný obsah na webe, ktorý je kvalitný a aktuálny, vie zaujať a má vyšší potenciál na zdieľanie ľuďmi napríklad na sociálnych sieťach. Jednoducho získate možnosť zaujať masu ľudí a zvýšiť tak návštevnosť webu. Zdieľaním blogov si tvoríte externé prelinkovanie a to bez potreby niekoho osloviť so spoluprácou.

Opakom sú influenceri. Tých, naopak, osloviť musíte. Spoluprácou s influencermi a blogermi dosiahnete, že budú zdieľať váš blog na svojej stránke, videu, či blogu. Vyberte si správnu osobnosť, ktorú sleduje vaša cieľovka.

Môžete sa napríklad stať i autorom. Uverejňujte svoje články aj na iných doménach. Pozor však na to, aby na jednej doméne nebolo veľké množstvo vašich článkov. Samozrejme vložte linky na vlastný web do článku, no sústreďte sa na kvalitu, nie kvantitu.

Navštívili ste už niekedy fórum? Plejáda tém a veľká možnosť osloviť relevantné publikum dáva fóram veľký potenciál. Poskytnúť vzácne informácie a zároveň použiť prelinkovanie na váš web pre zvýšenie návštevnosti je veľmi vhodnou úpravou pre zlepšenie off-page SEO. Pozor však na domain a page authority, taktiež na pravidlá prispievania daného fóra.

Máte možnosť odpovedať na recenzie v Google Maps, prípadne na cenových porovnávačoch, recenziách na Facebooku… V texte môžete veľmi jednoducho zakomponovať aj link na váš web. Celkovo starostlivosť o vašu firmu na Google My Business odporúčame nezanedbávať. Aktualizovaný popis, nové fotky, odpovede na komentáre, to všetko vám pomôže zaujať, zvýšiť návštevnosť a zlepšiť pozície na Google.

Využívate video reklamu a máte Youtube kanál? Popri tvorbe videa je však dôležité si dať pozor aj na vhodne nastavený názov, popis, tagy a linky v popise. Dobre nastavené texty a zaujímavé video vám môžu spoločne priniesť veľmi veľa organickej návštevnosti.

Off-page SEO teda z veľkej časti tvoria:

  • externé prelinkovania – zviditeľnite sa na internete pomocou fór, PR článkov, guest bloggingu – pozor na autoritu a relevanciu domén
  • social media – využite možnosti FB, instagramu, Youtube, LinkedInu a podobných sietí na svoju propagáciu

Nie on-page vs. off-page, ale kvalita a meranie

SEO optimalizáciu je možné poňať a vykonať rôzne. Google vie čím ďalej, tým lepšie vyhodnotiť obsah a relevanciu webu aj bez „prešpekulovanej“ optimalizácie, a niektoré z týchto pravidiel sú v súčasnosti skôr zaužívanou best practice.

Pre začiatok odporúčame si „upratať doma a pred svojím prahom“, takže sa najprv venujte on-page SEO aktivitám a nastavte všetko potrebné na svojej stránke. Následne už môžete „ísť do sveta siete“ a ukázať svoj obsah naplno.

Môžete začať riešiť off-page SEO aktivity a výrazne sa venovať aj linkbuildingu a budovaniu autority a obľúbenosti vašej domény. Následne už idú tieto dve oblasti ruka v ruke. Z času načas sa treba znova vrátiť k tomu, aby sme si „doma upratali“ a zaktualizovali obsah stránky ako aj skontrolovali všetky on-page SEO parametre.

Dôležité však je, aby ste vedeli vyhodnotiť svoje kroky a podľa nich určovať, aké ďalšie SEO vylepšenia aplikujete. Ktoré kroky vám pomohli a naopak, kde treba zlepšiť obsah alebo formu tak, aby ste boli o krok pred konkurenciou.

Zdieľať článok
Michal Tvrdoň
Digital Marketing Specialist v CREATIVE sites

V CREATIVE sites pracuje ako špecialista na online marketing a orientuje sa najmä na PPC kampane, špeciálne Google Ads, Facebook Ads a Heureku. Znalosti a skúsenosti získava vďaka svojmu nadšeniu pre online marketing a následne ich uplatňuje pri práci na e-shopoch v marketingovom tíme CREATIVE digital.

Tento článok ti prináša

CREATIVE digital by CreativeSites, s.r.o.

Viac o tejto spoločnosti

CREATIVE digital by CreativeSites, s.r.o.

Online marketingová agentúra
Týždenný podcast UPdate
Podobné články
LinkedIn spúšťa Boost kampane. Sľubuje rozšírenie dosahu a získavanie leadov
3 min. čítanie

LinkedIn spúšťa Boost kampane. Sľubuje rozšírenie dosahu a získavanie leadov

Prichádzajú LinkedIn Boost kampane – nová funkcia, ktorá firmám umožňuje propagovať príspevky na generovanie leadov. Z organických príspevkov sa stanú reklamy a rozšíria si dosah. Ako pristúpiť k novému nástroju a ako ho efektívne ho využiť? Pozrieme sa na to, čo novinka prináša a ako ju spustiť. Výhodou je, že je prístupná globálne a môžeme […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Politické reklamy a telekomunikácie menia dynamiku reklamných investícií v USA
3 min. čítanie

Politické reklamy a telekomunikácie menia dynamiku reklamných investícií v USA

Ešte tento rok čaká americký trh digitálnej reklamy výrazný nárast. Na čele výdavkov sú telekomunikačné služby, maloobchod a spotrebný tovar. Svoj vplyv na reklamný priestor ukazujú aj prezidentské voľby. Reklama USA si podľa všetkého aj naďalej ako kľúčové zachováva investície do sociálnych médií a grafickej reklamy. Výdavky dosiahnu rekordných 302 miliárd USD, čo signalizuje dynamický […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Kto sa vyzná v digitálnom správaní Baby Boomers? Leží tu nevyužitá príležitosť pre e-commerce
3 min. čítanie

Kto sa vyzná v digitálnom správaní Baby Boomers? Leží tu nevyužitá príležitosť pre e-commerce

Čo sa páči Gen Z? Kde nájdeme Gén Z? Ako osloviť Gen Z? Okolo mladých dospelých sa sústreďuje pozornosť v mnohých článkoch aj prednáškach. Nový report však odhaľuje prekvapivý trend, ktorý môže ovplyvniť marketingové stratégie. Baby Boomers, generácia narodená medzi rokmi 1946 a 1964, prechádza digitálnou revolúciou. A tú mnoho značiek zatiaľ prehliada.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+