Banská Bystrica
24. Október udalosť už prebehla
Poprad
7. November udalosť už prebehla
Bratislava
3. December udalosť už prebehla
Žilina
13. Február už čoskoro
Prešov
6. Marec už čoskoro
Trnava
27. Marec už čoskoro
Liptovský Mikuláš
24. Apríl už čoskoro
Bardejov
15. Máj už čoskoro
Nitra
5. Jún už čoskoro
Košice
18. September už čoskoro
Banská Bystrica
2. Október už čoskoro
Trenčín
23. Október už čoskoro
Poprad
13. November už čoskoro
Bratislava
4. December už čoskoro
6 min. čítanie

Nové metódy vyhľadávania v Google

Ku starým známym písaným kľúčovým slovám po novom pribudli aj ďalšie metódy. Vyhľadávanie už nie je len o napísaní názvu danej veci. Pre uľahčenie života prišiel Google aj s hlasovou metódou. Vďaka nej sa nepotrebujete dotknúť klávesnice. V prípade, že si chcete nájsť obrázok, pomôže vám k tomu obrázková metóda.

Nové metódy vyhľadávania v Google

Textová (klasická) metóda

„Vyhľadajte na Googli alebo zadajte webovú adresu”. Tento text sa zobrazuje v kolónke v aplikácií Chrome. Pozná ho snáď každý, kto má Google v slovenskom jazyku a aspoň raz použil spomínaný prehliadač. Všetko, čo následne musíte urobiť, je vložiť text, ktorý popisuje názov hľadaného výrazu.

Táto metóda je tu od roku 1998, kedy Google vznikol. Odvtedy sa vyhľadávanie postupne vylepšovalo, až dospelo do takej fázy, akú poznáme dnes. Zadaný pojem sme schopní vidieť niekedy aj za menej ako sekundu, pričom výsledky sú algoritmicky triedené, aby sme mohli dostať najrelevantnejšie odkazy. S týmto úzko súvisí pojem SEO.

Čo je SEO a ako súvisí s Google?

SEO je skratka z anglického spojenia „Search Engine Optimization”. Ide o optimalizáciu webu pre vyhľadávače. V praxi to znamená, že človek, ktorý robí SEO, sa snaží, aby bola webstránka optimalizovaná. Potom ju Google posúdi za kvalitnú. Vďaka tomu ju umiestni na čo najvyššie priečky na Google.

Google používa rôznych botov, ktorí za ten čas, čo niečo odošlete, preskenuje všetky webstránky. Zároveň ich roztriedi podľa relevantnosti. Napríklad pri vyhľadávaní pojmu „pes” sa za menej ako sekundu preskenuje a vyberie viac ako 300 000 000 výsledkov. Všetky sú relevantné a obsahujú kľúčové slová. V tomto prípade je kľúčové slovo pes.

Čím viac ste špecifický, tým menej výsledkov

V prípade, že chcete byť viac špecifický, môžete pridať viac kľúčových slov. Ak napíšete do Google pojem „veľký pes”, počet stránok bude viac ako 15 000 000. Boti znova preskenovali webstránky a za menej ako sekundu našli niekoľko miliónov výsledkov, ktoré potom roztriedili podľa najlepších. Pri pojme „veľký pes pre deti” dostanete už len 8 500 000 výsledkov. Čím viac podrobností, tým viac vyselektovaných stránok.

Najlepšie stránky pre Google sú také, ktoré majú kvalitný obsah. Ak sú spolu s kvalitou použité aj kľúčové slová, po ktorých je veľký dopyt, docielite prirodzeného nárastu počtu návštevníkov. Nestačí mať na stránke 100-krát spomenuté slová „veľký pes”. Ide o kvalitu obrázkov, spätných odkazov na iné stránky alebo video. To všetko pridá na kvalite jednotlivej stránky.

Hlasová meóda

Čo je vlastne základ celého hlasového vyhľadávania? Je to schopnosť rozpoznať ľudskú reč a prekonvertovať ju do písanej podoby. Na základe toho sa môžu odvíjať všetky ostatné príkazy. Okrem hlasovej metódy, ktorú nájdete v prehliadači, fungujú na podobnom spôsobe aj virtuálni asistenti, napríklad od Amazon je to Alexa, od Apple Siri, Bixby od Samsungu a podobne.

VEDELI STE, ŽE…

… až 25 % vyhľadávaní na Googli je vykonané hlasovo? Je to hlavne počas určitej činnosti, kedy používanie klávesnice nebolo vhodné. Z 25 % je to hlavne šoférovanie (viac ako 50 %). Počas pobytu vonku (viac ako 20 %), sledovania televízie (7,5 %) a podobne.

Po vyslovení vašej otázky alebo príkazu a následovného prekonvertovania do písanej podoby nastane analýza textu. V ňom sa systém snaží rozpoznať všetky príkazy a otázky, ktoré ste vyslovili. Hneď potom nasleduje použitie externých zdrojov dát, z ktorých sú čerpané informácie. Následne sú tieto informácie spracované do ľahko pochopiteľnej verzie, ktorá sa dostáva priamo k používateľovi.

Ako hlasová metóda ovplyvní SEO

Zmeny nebudú drastické, ale bude ich cítiť. S pokročilou dobou prichádzajú aj pokročilé technológie. Čo to znamená pre bežných užívateľov? Že do svojho mobilu, počítača alebo asistenta môžu hovoriť ako k človeku. Určite ste to zachytili na internete alebo ste si to aj sami vyskúšali. Ak sa opýtate človeka na čas, odpovie vám, koľko je hodín. Ak sa tú istú otázku opýtate Siri od Applu, odpovie vám rovnako ako človek.

Z toho vyplýva, že SEO sa bude zameriavať na prispôsobenie ľudskej reči. Vyhrávať budú tí, ktorí si svoje kľúčové slová definujú podrobnejšie. Tak, ako bolo spomenuté pri príklade so psami, väčšiu šancu, že sa predávaný produkt predá, majú konkrétnejšie kľúčové slová. Napríklad slovné spojenie „krátka ženská sukňa modrá” má väčšiu šancu na úspech, ako len slovo „sukňa”.

Medzi najčastejšie vyhľadávané kľúčové slová budú patriť napríklad: môcť, byť, robiť, tvoriť. Ďalej to budú prídavné mená ako: nové, jednoduché, ľahké. V otázkach to budú: kto, ktoré, kedy, kde a ako, ktoré sú obvykle vynechané. Marketéri musia zaistiť, aby obsah mohol poskytovať presné a relevantné odpovede na hlasové vyhľadávanie.

Obrázková metóda

Obe predošlé možnosti vyhľadávania boli o texte. Otázkou tak ostáva, ako dokáže Google prehliadávať obrázky bez zadania jediného slova? Jednoducho. Žijeme v natoľko pokročilej dobe, že algoritmus sa to dokáže naučiť. Predstavte si to ako s očami. Ani vy ste kedysi nevedeli čítať, len ste rozoznali akési čierne znaky na bielom papieri. Skenovali ste očami text a obrázky.

Rovnako tak skenuje algoritmus vami zadaný obrázok a porovná ho s ostatnými obrázkami. Keď algoritmus nájde čo i len malú zhodu alebo podobnosť, uzná to ako výsledok. Následne sa všetky zhodujúce výsledky dajú do podoby takej, akej ich poznáme. Podobne, ako pri oboch metódach, ani pri tejto to netrvá viac ako sekundu.

Vyhľadávať obrázky nie je možné cez klasickú stránku google.sk ale cez images.google.sk. Tu máte možnosť všetkých troch metód. Pre obrázkovú metódu stačí zvolený obrázok pretiahnúť do vyhľadavacieho políčka, prípadne kliknutím na ikonu foťáka, kde máte možnosť priložiť obrázok alebo vložiť jeho URL adresu.

Ako obrázková metóda ovplyvní SEO

Obrázky, podobne ako videá, pridávajú na kvalite článku. Okrem toho, že sú príjemným rozptýlením od množstva textu, pomáhajú čitateľom pochopiť článok. Je možné, že vďaka nim sa čitatelia rozhodnú o komentovanie alebo zdieľanie. To všetko vám len hrá do karát z pohľadu SEO. Obrázky musia byť nielen správne zvolené, ale musia taktiež spĺňať jednotlivé kroky, aby mohli zožať úspech:

  1. Ak nemáte vlastné fotky, siahnite po fotobankách
  2. Dbajte na správny formát ako JPG alebo PNG
  3. Menšie obrázky = rýchlejšie načítanie webstránky
  4. Alt text a Title tags

Title tags sa používa na zadanie názvu obrázka. Mal by byť stručný a mali by byť k nemu pridané aj kľúčové slová. Title tags informujú čitateľov, aké informácie sa na stránke nachádzajú. Rovnako slúžia aj pre nástroje vyhľadávania.

Alt text slúži pre ľudí, ktorí používajú čítačku obrazovky. Používajú ho aj internetové nástroje, ktoré obrázok ľahšie rozpoznajú. Správne vyplnenie by malo pozostávať z podrobnejšieho názvu obrázka a kľúčových slov.

Záver

Zaujala vás niektorá z metód natoľko, aby ste si ju vyskúšali? Prípadne, vyskúšali ste si už hlasovú metódu vo svojom vozidle? Ktovie, s akými ďalšími metódami sa možno už o pár mesiacov či rokov stretneme. Jedno je ale isté: Google sa tým snaží uľahčiť každému z nás život a ušetriť čas.

Zdieľať článok
Redakcia

Ecommerce Bridge je online médium pre e-shopy, marketérov a všetkých fanúšikov e-commerce. Prinášame novinky, trendy, videorozhovory, podcasty a odborné články od profesionálov z brandže. Sledujeme aktuálne dianie a publikujeme pravidelný prehľad udalostí zo sveta e-commerce a marketingu.

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)
9 min. čítanie

E-commerce ako skutočne inteligentný systém. S personalizovanými kampaňami pomôže AI (Vladimír Houba, RTB House)

Ako hovorí jedna z marketingových poučiek, je potrebné zabezpečiť, aby sa ten správny výrobok dostal k správnemu spotrebiteľovi, v správnom čase na správne miesto, v správnej kvalite a za správnu cenu. To je však ideálny scenár. Realita ukazuje, že s komplikovanou politikou cookies a ďalšími prekážkami je to skôr zbožné prianie. Našťastie, digitálny marketing patrí […]

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+