1. Ste len človek. Nezabúdajte na rodinu, zdravie a psychický oddych. Práca tu vždy bola, je aj bude.
2. ŽIADNY klient nie je dôležitejší ako vaše zdravie a rodina.
3. Zvážte používanie okuliarov s blokovaním modrého svetla. Monitory a displeje sú pre naše oči veľmi vyčerpávajúce. Týmto typom okuliarov im vieme z časti uľaviť.
4. Je jedno, či ste copywriter, kreatívec, grafik, či maliar. Naučte svojich klientov na zálohy a skicovné. Odradí to špekulantov a vám to ušetrí trápne chvíle, keď bude chcieť svoju odmenu, a tá akosi neprichádza.
5. VŽDY, ale VŽDY si dohodnite cenu s klientom dopredu. Je náročné odhadnúť rozsah prác vopred, ale ušetríte si tým extrémne množstvo energie a nedorozumení. Toto je presne ten bod, ktorý som zo začiatku zanedbal a doteraz si to vyčítam.
6. Počítajte si aj čas, ktorý venujete klientovi a na prvý pohľad sa zdá, že s ním nesúvisí. Hľadanie správnych obrázkov vo fotobankách, chodenie na nákupy ak pripravujete nový interiér prevádzky, osobné stretnutia. Je len na vás, ako si ceníte svoj čas. Ale ten čas jednoducho pracujete. Nezabudnite na to.
7. Zdokonaľujte svoj všeobecný rozhľad a vnímajte aktuálne udalosti. Noc Oscarov, ceny Grammy, SuperBowl, Ples v opere, aktuálne koncerty a výstavy vo vašom okolí, nové hudobné albumy a pod. Budete lepšie reagovať na zadania, ktoré vyžadujú aktuálnosť, pestrosť a kreativitu.
8. Nestagnujte! Absolvujte školenia, semináre, workshopy. Posunie vás to nesmierne ďaleko dopredu. Aj pred konkurenciu.
9. Majte hobby. Je len na vás, čo konkrétne to bude, no vypnite hlavu a relaxujte pri niečom, čo vás baví.
10. Neustále kreslite, píšte, navrhujte na papier, čarbite, zapisujte si poznámky, píšte perom, robte skice. Bude to vaša konkurenčná výhoda a zdokonalíte tým svoje dizajnérske schopnosti.
11. Počúvajte podcasty, pozerajte YouTube videá – stále sledujte, čo sa deje, vnímajte novinky a trendy. Umelá inteligencia, nové sociálne siete, svet marketingu sa mení rýchlejšie, ako sa zdá.
12. Súťažte! Existuje mnoho výziev o vytvorenie loga, plagátov… Zapojte sa aspoň do jednej. Získate novú skúsenosť a uvidíte, ako sa vaša konkurencia popasovala s rovnakým zadaním. Zároveň bude vaše meno odprezentované na internete a pomôže to SEO.
13. MÚZA NEKOPE. Mať skvelý nápad nie je len sedieť pred oknom a čakať. Musíte makať. Analyzujte, hľadajte súvislosti a spájajte rôznorodé myšlienky a nápady. Až počas procesu k vám prídu neotrelé a originálne nápady.
14. Uvedomte si, že NIKDY nevyhoviete všetkým. Ani mrkvu nemajú všetci radi. Ani ružovú farbu nemajú všetci radi. Neberte preto tragicky, ak sa vaše dielo nebude páčiť všetkým. Talent je 20 %. Kreativita ďalších 20 %, ale zvyšných 60 % je len poctivá tvrdá práca.
15. Neberte každú zákazku. Po prvé vám z toho šibne a po druhé – ak nemáte k niečomu vzťah, napríklad chov nosníc či ekologické hnojivá, bude sa vám ťažko niečo vymýšľať a budete sa len trápiť. Nestojí to za to.
16. Neberte kontraproduktívne zákazky. Je to nemilé, no ak pracujete pre dvoch konkurenčných klientov naraz, vypomstí sa vám to. Skôr či neskôr. Nechoďte do toho.
17. Nerobte všetko a nič. Nájdite si svoju špecializáciu. Snáď nechcete byť grafik, arťák, copywriter, fotograf, programátor, 3D modelár, architekt, maskot, technik, evenťák, ekonóm, riaditeľ aj podriadený naraz.
VZŤAH S KLIENTOM
18. Rešpekt. Ak sa s klientom rýchlo zblížite a prejdete na priateľský mód, ako profesionál nenávratne strácate rešpekt. Musíte nájsť balans medzi biznisom a kamarátstvom.
19. Nekomunikujte mimo pracovného času. Ak klienta naučíte na okamžitú odpoveď, vypomstí sa vám to keď to budete najmenej čakať. On sa naštve prečo mu neodpisujete v nedeľu večer a vy s tým už nič neurobíte. Vyskúšajte robiť so stavebnou firmou a tešte sa na telefonáty o šiestej ráno.
20. Projekty v portfóliu prezentujte až potom, keď ich zverejní klient. Ak to bude trvať príliš dlho, dohodnite sa s klientom na podmienkach publikovania, aby ste našli vzájomný kompromis a vyťažili zo spoločného projektu maximum.
21. Klient zväčša nemá takú predstavivosť ako vy. Urobte mu teda náhľady, vizualizácie, doneste vzorkovníky a budete za hviezdu!
22. Nenechajte sa vtiahnuť do všetkého. Ak klient uvidí, aký ste šikovný, bude vás chcieť využiť na všetko. Stránka, fotenie, tlačoviny, marketing. Stanovte si pracovné mantinely čím skôr. Klient určite vyskúša kam môže ešte ísť. Je len na vás to udržať v únosných medziach.
23. Naučte svojich klientov, nech vám nevyvolávajú s každou drobnosťou. Pokiaľ nechcete byť otrok. Vysvetlite im, že aj keď je pre nich mail nekomfortný, vedia tam dostať prehľadne viac podrobnejších informácií a viete sa k tomu dostať aj neskôr pre účely kontroly.
24. Práca na barter nie je nič zlé. Stanovte si však podmienky na začiatku. Aby ste nemali pocit, že dávate viac ako dostávate.
25. Venujte maximálne úsilie tomu, aby vám spokojní zákazníci zanechali Google recenziu. Maximálne úsilie.
26. Keď sa s klientom trápite, nie je nič zlé na tom spoluprácu v dobrom ukončiť. Niekedy si proste nesadnete.
27. Dobré meno sa buduje roky. Zlé jednou nahnevanou recenziou.
>>100 praktických rád pre kreatívca časť 2.<<
>>100 praktických rád pre kreatívca časť 3.<<
>>100 praktických rád pre kreatívca časť 4.<<