5 min. čítanie

100 praktických rád pre kreatívca a jeho klienta časť 3.

Každá z našich rád je našou osobnou skúsenosťou a trvalo nám dlho, kým sme to celé pochopili. Odvšadiaľ totiž počúvame ako my, kreatívci, musíme byť efektívni, rozhľadení, draví, no všetkého veľa škodí. Berte naše rady ako odporúčania a tipy z praxe, aby ste nemuseli robiť rovnaké chyby.

Stanislav Koleštík Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad
100 praktických rád pre kreatívca a jeho klienta časť 3.

53. VEĽKÉ LOGO NEZNAMENÁ VEĽKÚ REKLAMU. Nechajte vyniknúť myšlienku vašej reklamy. Ľudia nie sú slepí a vaše logo uvidia tak či tak. Neuberajte priestor myšlienke reklamy na úkor loga.

54. To, že ste profesionál vo svojom odbore, neznamená, že ste profesionál vo všetkých odboroch. Ak viete ako urobiť kvalitné plastové okná, postaviť budovu či upiecť vegan raw koláčik, neznamená to, že ste frajer v marketingu, psychológii, grafickom dizajne, copywritingu, SEO a už vôbec to nie je záruka, že MÁTE VKUS. Ak spolupracujete s grafickým dizajnérom, počúvajte jeho rady. Lebo to, že vám sa páči Comic Sans písmo a výrazná zelenožltá s obrovským logom, skutočne nie je dobrá cesta. Grafický dizajn sa študuje 6 rokov. Dôverujte preto profesionálom aj vy.

55. DELEGUJTE prácu a zodpovednosť. Ak chcete mať úplne všetko vo svojich rukách, zdržiavate celý proces, lebo nie ste vždy k dispozícii, ničíte dobré nápady, lebo ste šéf a šéfovi sa predsa neodporuje a nie vždy máte estetické cítenie. Zverte preto marketing vašej poverenej osobe a vy iba dohliadajte, konzultujte, usmerňujte proces. Túto skúsenosť nadobudli už mnohí úspešní podnikatelia a píšu o tom vo svojich biznis článkoch. Prekonajte vlastné ego a verte ľuďom vo vašom okruhu. 

56. Kreatívca (grafika, copywritera, fotografa) si vyberajte podľa recenzií. Nie podľa cenníka.  

57. Ak píšete inzerát na nového zamestnanca v štýle “stabilná firma a priateľský kolektív”, je to väčší gýč ako trpaslík v záhradke. 

58. V prípade, že si robíte grafiku sami, veľa písiem neznamená, že je to pekné. Pracujte najmä s písmami so slovenskou diakritikou. Najmä znaky Š, Č, Ť a Ž sú kľúčové.

59.  Nezameriavajte sa na agentúru, ktorá nevie zaujať ničím iným, len veľkosťou vlastného loga. Nejde o dobrú agentúru. 

60. Vaša klientela NIKDY NIE SÚ VŠETCI! Zmierte sa s tým. Aj keby ste vyrábali jogurty, vždy sa nájdu skupiny, ktorým nechutia, pre ktorých sú drahé, ktorí ich nemôžu a pod. Neexistuje produkt alebo služba, po ktorej by túžili všetci. Nedávajte teda peniaze do príliš širokého záberu publika. Ak nie ste Milka, samozrejme. 🙂

61. Cieľom ľudí sú predstavy a emócie. Nepropagujte nové stroje vo fitku. Propagujte to, že sa ľudia dajú ,,dokopy”, a čo všetko potom dokážu. Ľudia neštudujú preto, že radi čítajú. Chcú niečo dokázať a vzdelanie je pre nich prostriedok. Keď ste stavebník, ukážte teplo domova, nie hydroizoláciu PN3000 s dvojitou vrstvou. 

62. Veľa kuchárov aj polievku presolí. Vytvorte si marketingový tím a dajte mu dôveru. Ak vedia, čo robia, dokážu si to obhájiť. Nie je prínosné, aby sa k stratégii marketingu vyjadroval vedúci výroby, pani upratovačka, šofér, zvárač či pokrývač. Nejde o dehonestáciu ich profesie či snahy, ale veľakrát sa dizajn upraví, lebo pani kuchárke sa nepáči žltá. Pritom práve žltá by pomohla vyniknúť príspevku na sociálnych sieťach. 

63. Poznajte svoj personál. Veľmi častý je príbeh, že pán majiteľ poverí svoju zástupkyňu, aby komunikovala ohľadom marketingu a bola spojka medzi grafikom a firmou. Pani zástupkyňa sa však nechce nechať zahanbiť a mení koncepty podľa jej osobných požiadaviek. V drvivej väčšine ide o zlý krok, nakoľko sa do kreatívneho a produktívneho procesu vnáša ego, nevkus, neschopnosť vidieť veci kreatívne a marketingovo. Bolo by lepšie poveriť iného zamestnanca alebo  zástupcu, o ktorom viete, že má zmysel pre estetiku, vkus, zaujíma sa o okolité dianie. Vysoké postavenie v manažmente neznamená automaticky kvality v iných zameraniach.

64. Snažte sa zadanie písať mailom. Človek si nevie zapamätať viac ako 7 informácií naraz a zároveň neočakávajte, že agentúry majú na starosti iba váš projekt. Komunikácia mailom je istota. Viete si skontrolovať zadanie aj spätne, doplniť prípadné pripomienky a vnesiete do komunikácie obrovský prehľad o celkovom dianí.  

65. Logo vo worde NIE JE LOGO! Ak máte logo vo worde, nemáte logo. 

66. Word ani Excel NIE SÚ grafické formáty. Ak máte logo, katalóg či plagát vo Worde, rátajte s nutným konvertovaním, prepisovaním a upravovaním dát pre agentúru. Agentúry si to vedia urobiť aj sami, ale ich čas sú vaše peniaze! Dbajte na to, aby boli vaše podklady k zadaniu čo najprehľadnejšie a technicky dotiahnuté.

67. Je billboard mŕtvym médiom? To závisí od jeho polohy. Ak máte billboardový smog, kašlite na to. Ak vidíte výhodnú polohu, bojujte ako lev!

>>Nech žije offline<<

68. Spájajte sily. Na Slovensku pretrváva trend konkurencie a súboja. ZMEŇME TO! Ak sa chcete posunúť, spojte sa s podobným odborom. Spolupracujte. Barber s fitkom, wellness s reštauráciou, ovocinár so škôlkami, copywriter s ilustrátorom a hudobníkom…

>>100 praktických rád pre kratívca časť 1.<<

>>100 praktických rád pre kratívca časť 2.<<

>>100 praktických rád pre kratívca časť 4.<<

Zdieľať článok
Stanislav Koleštík
Creative director a CEO Koleštík – Skvelý nápad

Od čias svojej prvej dánskej stavebnice som vedel, že chcem veci robiť INAK. 90-tky ( prehistorické obdobie pred internetom ) nás naučili skvele improvizovať 🙂 Umenie, dizajn, grafika a najmä kreativita boli mojimi piliermi počas dlhých rokov štúdia, kde sa mi vždy podarilo prepašovať do projektu niečo VIAC ako ostatní.  6 rokov štúdia na Fakulte umení na Technickej univerzite v Košiciach mi pridali písmenká Bc. a drsne znejúce Mgr. art. Už odvtedy boli moje projekty reálne hmatateľné a nezostali len v zložkách: final_final_378. Už ako mladé ,,ucho” som vizuálne zastrešoval európske konferencie, celoslovenské roadshows, či zopár inovatívnych projektov, ktoré dnes voláme startupy. A VTEDY MI TO TRKLO! Už netvorím grafiky. Už tvorím príbehy! Iba vďaka praxi, kreatívnemu zmýšľaniu, no najmä úžasným klientom, z ktorých sa často stali priatelia, naše projekty skončili v Europarlamente v Bruseli, v celej Európe, Rusku a najnovšie aj v Dubaji. Našli ste ich aj v Bille, či Kauflande, len o tom možno neviete. Nech už som pracoval pre mikro projektík, alebo MEGA korporáciu, vždy som dával k projektom ohromnú porciu kreativity. Inak to ani neviem! A preto čítate tieto riadky. Hľadáte totiž SKVELÝ NÁPAD!  

Tento článok ti prináša

Koleštík – Skvelý nápad

KOLEŠTÍK je reklamná a kreatívna agentúra so sídlom v Michalovciach. Špecializuje sa na tvorbu originálnych nápadov a kreatívnych riešení v oblasti marketingu a dizajnu. Ponúka služby ako logo redizajn, kreativitu, poradenstvo, sociálne siete, firemnú identitu, kreatívne kampane, obaly produktov, vizuálny štart firiem a copywriting.

Viac o tejto spoločnosti

Týždenný podcast UPdate
Podobné články
Prečo sú trhoviská v USA populárne?
3 min. čítanie

Prečo sú trhoviská v USA populárne?

Nová štúdia spoločností Digital Commerce 360 a Bizrate Insights ukazuje niekoľko zaujímavých vzorcov toho, ako ľudia v USA nakupujú online. Prieskum, ktorého sa zúčastnilo 1 017 ľudí, ukazuje na motivácie, preferencie a obavy spotrebiteľov týkajúce sa nakupovania na online trhovisku.

Redakcia Redakcia
Prečítať článok
Bridge Now

Najnovšie správy práve TERAZ

10+ neprečítaných

10+