53. VEĽKÉ LOGO NEZNAMENÁ VEĽKÚ REKLAMU. Nechajte vyniknúť myšlienku vašej reklamy. Ľudia nie sú slepí a vaše logo uvidia tak či tak. Neuberajte priestor myšlienke reklamy na úkor loga.
54. To, že ste profesionál vo svojom odbore, neznamená, že ste profesionál vo všetkých odboroch. Ak viete ako urobiť kvalitné plastové okná, postaviť budovu či upiecť vegan raw koláčik, neznamená to, že ste frajer v marketingu, psychológii, grafickom dizajne, copywritingu, SEO a už vôbec to nie je záruka, že MÁTE VKUS. Ak spolupracujete s grafickým dizajnérom, počúvajte jeho rady. Lebo to, že vám sa páči Comic Sans písmo a výrazná zelenožltá s obrovským logom, skutočne nie je dobrá cesta. Grafický dizajn sa študuje 6 rokov. Dôverujte preto profesionálom aj vy.
55. DELEGUJTE prácu a zodpovednosť. Ak chcete mať úplne všetko vo svojich rukách, zdržiavate celý proces, lebo nie ste vždy k dispozícii, ničíte dobré nápady, lebo ste šéf a šéfovi sa predsa neodporuje a nie vždy máte estetické cítenie. Zverte preto marketing vašej poverenej osobe a vy iba dohliadajte, konzultujte, usmerňujte proces. Túto skúsenosť nadobudli už mnohí úspešní podnikatelia a píšu o tom vo svojich biznis článkoch. Prekonajte vlastné ego a verte ľuďom vo vašom okruhu.
56. Kreatívca (grafika, copywritera, fotografa) si vyberajte podľa recenzií. Nie podľa cenníka.
57. Ak píšete inzerát na nového zamestnanca v štýle “stabilná firma a priateľský kolektív”, je to väčší gýč ako trpaslík v záhradke.
58. V prípade, že si robíte grafiku sami, veľa písiem neznamená, že je to pekné. Pracujte najmä s písmami so slovenskou diakritikou. Najmä znaky Š, Č, Ť a Ž sú kľúčové.
59. Nezameriavajte sa na agentúru, ktorá nevie zaujať ničím iným, len veľkosťou vlastného loga. Nejde o dobrú agentúru.
60. Vaša klientela NIKDY NIE SÚ VŠETCI! Zmierte sa s tým. Aj keby ste vyrábali jogurty, vždy sa nájdu skupiny, ktorým nechutia, pre ktorých sú drahé, ktorí ich nemôžu a pod. Neexistuje produkt alebo služba, po ktorej by túžili všetci. Nedávajte teda peniaze do príliš širokého záberu publika. Ak nie ste Milka, samozrejme. 🙂
61. Cieľom ľudí sú predstavy a emócie. Nepropagujte nové stroje vo fitku. Propagujte to, že sa ľudia dajú ,,dokopy”, a čo všetko potom dokážu. Ľudia neštudujú preto, že radi čítajú. Chcú niečo dokázať a vzdelanie je pre nich prostriedok. Keď ste stavebník, ukážte teplo domova, nie hydroizoláciu PN3000 s dvojitou vrstvou.
62. Veľa kuchárov aj polievku presolí. Vytvorte si marketingový tím a dajte mu dôveru. Ak vedia, čo robia, dokážu si to obhájiť. Nie je prínosné, aby sa k stratégii marketingu vyjadroval vedúci výroby, pani upratovačka, šofér, zvárač či pokrývač. Nejde o dehonestáciu ich profesie či snahy, ale veľakrát sa dizajn upraví, lebo pani kuchárke sa nepáči žltá. Pritom práve žltá by pomohla vyniknúť príspevku na sociálnych sieťach.
63. Poznajte svoj personál. Veľmi častý je príbeh, že pán majiteľ poverí svoju zástupkyňu, aby komunikovala ohľadom marketingu a bola spojka medzi grafikom a firmou. Pani zástupkyňa sa však nechce nechať zahanbiť a mení koncepty podľa jej osobných požiadaviek. V drvivej väčšine ide o zlý krok, nakoľko sa do kreatívneho a produktívneho procesu vnáša ego, nevkus, neschopnosť vidieť veci kreatívne a marketingovo. Bolo by lepšie poveriť iného zamestnanca alebo zástupcu, o ktorom viete, že má zmysel pre estetiku, vkus, zaujíma sa o okolité dianie. Vysoké postavenie v manažmente neznamená automaticky kvality v iných zameraniach.
64. Snažte sa zadanie písať mailom. Človek si nevie zapamätať viac ako 7 informácií naraz a zároveň neočakávajte, že agentúry majú na starosti iba váš projekt. Komunikácia mailom je istota. Viete si skontrolovať zadanie aj spätne, doplniť prípadné pripomienky a vnesiete do komunikácie obrovský prehľad o celkovom dianí.
65. Logo vo worde NIE JE LOGO! Ak máte logo vo worde, nemáte logo.
66. Word ani Excel NIE SÚ grafické formáty. Ak máte logo, katalóg či plagát vo Worde, rátajte s nutným konvertovaním, prepisovaním a upravovaním dát pre agentúru. Agentúry si to vedia urobiť aj sami, ale ich čas sú vaše peniaze! Dbajte na to, aby boli vaše podklady k zadaniu čo najprehľadnejšie a technicky dotiahnuté.
67. Je billboard mŕtvym médiom? To závisí od jeho polohy. Ak máte billboardový smog, kašlite na to. Ak vidíte výhodnú polohu, bojujte ako lev!
68. Spájajte sily. Na Slovensku pretrváva trend konkurencie a súboja. ZMEŇME TO! Ak sa chcete posunúť, spojte sa s podobným odborom. Spolupracujte. Barber s fitkom, wellness s reštauráciou, ovocinár so škôlkami, copywriter s ilustrátorom a hudobníkom…
>>100 praktických rád pre kratívca časť 1.<<