Vymyslieť originálny, pútavý, funkčný a zapamätateľný názov nie je také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať… O nič jednoduchšia úloha nás však nečaká ani pri pretavení názvu značky do jeho vizuálnej podoby – loga. Poďme však pekne po poriadku…
Pri tvorbe názvu síce môžeme popustiť uzdu svojej fantázii, no zároveň by sme nemali zabúdať na charakter značky, teda na to, kým sme – aké sú naše hodnoty, vízia a poslanie. Ak chceme, aby bol názov našej firmy zapamätateľný a atraktívny, mali by sme ho podporiť príbehom, ktorý bude pútavo reflektovať hlavnú myšlienku a dôvod našej existencie.
Možností, ako sa na tvorbu názvu značky pozrieť, je naozaj veľa. Pri tomto neľahkom kreatívnom, no zároveň strategickom procese, sa môžeme inšpirovať rôznymi overenými prístupmi:
Nech už sa rozhodneme pre ktorýkoľvek prístup, výsledný názov by mal byť v súlade s nastavenou stratégiou a vytýčenými cieľmi.
Názov by mal byť unikátny, jednoducho vysloviteľný, zapamätateľný, univerzálny, dostupný a ochrániteľný.
Vymyslieť originálny názov s potenciálom však nestačí. Každé meno totiž potrebuje vizualizáciu. Jedinečnú, unikátnu, funkčnú a zároveň oku lahodiacu. V tomto momente je dôležité vytvoriť logo a vizuálnu identitu.
Logo nie je len kus dizajnu. Logo je uvedenie abstraktnej myšlienky do vizuálneho života. Je ústredným komunikačným prvkom, ktorý sprevádza značku celým jej životom, vizuálne ju odlišuje od konkurencie a pomáha vytvárať myšlienkové skratky či cenné asociácie v mysliach publika.
Význam loga je nepopierateľný, preto je pri jeho tvorbe nevyhnutné zohľadňovať viaceré kľúčové faktory:
Z uvedeného jasne vyplýva, že východiskovým bodom pri tvorbe loga je dôkladné oboznámenie sa so značkou samotnou, vrátane jej najrôznejších špecifík. Ak sme sa už so značkou dôverne zoznámili a spoznali jej “osobnosť”, môžeme v procese tvorby loga pokračovať smelo ďalej.
Úvodným a veľmi dôležitým rozhodnutím je výber typu loga, teda či stavíme na logo typografické (zložené výlučne z písmen), piktografické (zložené výlučne z piktogramu), prípadne použijeme ich kombináciu.
Pri typografickom logu je kľúčovým faktorom úspechu voľba správneho fontu. Vo všeobecnosti rozlišujeme fonty pätkové (serif), ktoré evokujú serióznosť, konzervatívnosť a dôveryhodnosť a fonty bezpätkové (sans serif), ktoré pôsobia moderným, sviežim a nadčasovým dojmom. Populárnymi sú aj písané fonty (script), ktoré pôsobia osobnejšie, vizuálne atraktívne a hravo.
Nemenej podstatná je i otázka farebnosti loga. Pri výbere farieb by sme mali vychádzať nielen z analýzy konkurencie či osobnosti a charakteru značky ako takej, ale dbať aj na to, čo jednotlivé farby vyvolávajú v podvedomí nášho publika. Pomocnú ruku pri výbere vhodných a nevhodných farieb a jednotlivých odtieňoch nám podáva psychológia farieb.
https://digitalsynopsis.com/advertising/psychology-of-colors-in-marketing/
Máme zvolený font, máme vybrané farby. Čo ďalej?
V tejto fáze môžeme popustiť uzdu svojej fantázii. Pri kreovaní návrhov však nezabúdajme na fakt, že logo bude našu značku reprezentovať veľmi dlhé obdobie a v rámci neho bude použité na rôznych komunikačných platformách. Zohľadňujme preto jeho potrebu variovateľnosti!
V praxi to znamená, že budeme potrebovať rôzne veľkosti a formáty loga – inú veľkosť budeme používať napríklad na webstránke a inú v e-mailovom podpise či favicone. Logo by preto malo byť jednoduché, jasne odčitateľné a identifikovateľné z akéhokoľvek veľkostného formátu. Taktiež by nemalo stratiť na funkcii a kvalite v prevode do inverzných farieb či čiernobieleho prevedenia.
Navrhnúť súčasné, moderné a zároveň funkčné logo, ktoré bude schopné značku reprezentovať dlhé roky, resp. desaťročia (a v ideálnom prípade i storočia), nie je vôbec jednoduché. Cennú inšpiráciu môžeme načerpať aj v najnovších trendoch grafického dizajnu, ktorých “módny diktát” pre rok 2020 udáva nasledovné:
Digitalizácia sveta a čoraz väčší dôraz na komunikáciu značiek v online prostredí nám otvára nové možnosti aj v kreatíve logodizajnu. Animované logá sú preto logickým krokom vpred, ako vniesť nový esprit, atraktivitu a zároveň i príbeh značky už do samotného loga.
https://looka.com/blog/logo-trends-2020/
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
Milovníci retra a tradičných dizajnových prvkov sa tomuto trendu určite potešia. A nielen oni. Logodizajn s nádychom 80-tych rokov vzbudzuje nielen príjemnú nostalgiu, ale v istých aspektoch i dôveryhodnosť postavenú na dlhoročnej tradícii.
https://looka.com/blog/logo-trends-2020/
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
Ako docieliť refresh tradičného logodizajnu? Môžeme využiť napríklad tónové prechody, ktoré vytvárajú plnší a vizuálne atraktívnejší dojem. Takýmto spôsobom môžeme vdýchnuť logu nový vizuálny život a povzniesť ho na úroveň súčasných grafických trendov.
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
https://99designs.com/blog/trends/logo-design-trends/
Font na mieru, ktorý je synonymom originality a výnimočnosti, sa čoraz častejšie pretavuje aj do samotného loga. Najmä pri typografických logách sa stáva akousi povinnou jazdou pre všetky ambiciózne značky, ktoré sa chcú spoľahlivo odlíšiť od konkurencie. Horúcim trendom súčasnosti sú i fonty s efektom deštrukcie textu, ktoré upútajú akousi vizuálnou tajomnosťou a fonty, ktoré sú vystavané z atraktívnych geometrických prvkov.
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
https://99designs.com/blog/trends/logo-design-trends/
https://icons8.com/articles/logo-design-trends/
Raw logá
Nielen raw strava, ale aj raw logá sa v súčasnosti tešia veľkej popularite. Prísne, neuhladené a výrazné tvary robia z tohto typu logodizajnu nedokonalú dokonalosť, ktorá nadchne nejedno grafické srdce. Pozor však na ich použiteľnosť!
https://99designs.com/blog/trends/logo-design-trends/
https://icons8.com/articles/logo-design-trends/
Vykreslenie tenkých, elegantných línií ide tak trochu ruka v ruke s dlhodobo populárnym minimalizmom. Aj keď ho z trónu postupne začínajú zosadzovať výrazné prvky animovaných log, dovolíme si tvrdiť, že grafická jednoduchosť a striedmosť z módy tak ľahko nevyjde.
https://looka.com/blog/logo-trends-2020/
https://graphicmama.com/blog/logo-design-trends-2020/
Na pravdivosť tohto výroku stavili už mnohé značky a zdá sa, že sa im to vyplatilo. Zjednodušenie tvarov, rezov a farieb môžeme pozorovať v redizajne viacerých značiek, ktoré pristúpili k strategickému refreshu svojej vizuálnej identity a tak ich logá získali novú, sviežu tvár. Nám sa páčia. Čo na ne hovoríte vy?
https://icons8.com/articles/logo-design-trends/
Pavol je ArtDirector v brandingovej agentúre GALTON Brands a dizajnu sa venuje už viac ako 10 rokov. Špecializuje sa na dizajn vizuálnej identity značiek a návrh webstránok s dôrazom na bezchybné používateľské rozhranie.
Brandingová agentúra GALTON Brands je strategickým partnerom pre značky, ktoré chcú dlhodobo napredovať. Už viac ako 10 rokov budujeme značky a zlepšujeme firemnú kultúru startupom, lokálnym i globálnym spoločnostiam. Pomáhame im pochopiť vlastnú identitu, učíme ich zrozumiteľne komunikovať a tvoriť hodnoty pre lepšiu budúcnosť.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhodobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.
Pravidlené novinky, rozhovory a dlhobobý obsah pre majiteľov eshopov a ecommerce marketérov. To je Ecommerce Bridge.